Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er misunnelig på folk jeg kjenner som er "dumme".  De sier masse dumt og bare ler, har lite kunnskap om ting, og de lever i egen boble.  De er glade og lever eget liv.   

De kjenner ikke til hva som skjer i Ukraina/Russland, Israel/Palestina.  De vet ikke hvem statsminister er. De kjenner ikke til at nå er det inflasjon og renteøkning, men de jobber og betaler leie/lån likevel.

Det å ikke være dum medfører stress for enkelte som meg.  Kanskje flere av oss burde blitt dumme. Hva tenker dere?

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep.

Rhodiola, adm.

Skrevet

Ts har forsåvidt rett. Jeg har tonnevis med kunnskap i skallen jeg aldri bruker noensinne.

Anonymkode: c10e7...1e0

Skrevet

Homer Simpson livstilen er meget behagelig og anbefales på det sterkeste. Kjør på, livet er enkelt når man er dum, iallfall når det er selvvalgt. 

Anonymkode: fb5dd...b1c

• Liker 4
Skrevet
Akryl skrev (1 time siden):

Jeg er misunnelig på folk jeg kjenner som er "dumme".  De sier masse dumt og bare ler, har lite kunnskap om ting, og de lever i egen boble.  De er glade og lever eget liv.   

De kjenner ikke til hva som skjer i Ukraina/Russland, Israel/Palestina.  De vet ikke hvem statsminister er. De kjenner ikke til at nå er det inflasjon og renteøkning, men de jobber og betaler leie/lån likevel.

Det å ikke være dum medfører stress for enkelte som meg.  Kanskje flere av oss burde blitt dumme. Hva tenker dere?

Jeg skjønner godt hva du mener og har reflektert over det samme flere ganger! For min del har jeg tenkt at jeg gjerne skulle vært enten dum eller religiøs. Livet virker betraktelig enklere og mer bekymringsfritt. 

Anonymkode: 26da2...d05

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det virker som det er et liv i uvitenhet du streber etter og det er ikke bra for samfunnet og kanskje ikke deg som individ heller.

Skrevet

De fleste nordmenn er som du beskriver. Veldig naive og bryr seg kun om seg og sitt. Dumt at landet går til helvete  pga de

Anonymkode: 39eea...c50

• Nyttig 1
Skrevet
Akryl skrev (10 timer siden):

Eller gjør som meg, bare velg humor og godt humør så ofte du kan. Vit om det som skjer rundt i verden uten å la det gå for hardt inn på deg. Det er en fin ting å kunne distansere seg fra bekymringer i blant. Det hjelper uansett ikke å bekymre seg  

Anonymkode: a41e7...30f

• Liker 1
Skrevet

Du beviste gjennom innlegget her at du er i gruppen, så bare kos deg 🙂

Anonymkode: 0e352...c96

• Liker 1
Skrevet

Det hadde vært fint å tenke enkelt. De har evnen til å ta en ting av gangen, være her og nå og ikke alle andre steder, og i tillegg i fortid i og fremtid på en gang. Noe alle burde lære av. Alt man gjør får en høyere kvalitet av å være helt og fullt i nåtiden. Å ta inn alle verdens sorger er ikke oppbyggende. Det er helt unødvendige tanker for alle andre enn de som aktivt skal gå inn i situasjonene og politisk eller praktisk skal gjøre noe med dem. At du sitter i sofaen og bekymrer på deg et avansert tankespinn hjelper hverken deg eller dem. Hvem er egentlig den dumme? Vi fungerer forskjellig og alle fungeringsnivåer har fordeler og ulemper. 

Det er også forskjell på IQ og emosjonell intelligens. Du har ikke helt kontroll over følelsene dine og det gir deg altfor overdimensjonerte tanker og psykisk strev. Når tankene er så avanserte at de ødelegger for deg så har ikke denne avansen noen nytteverdi. Er det å anse som intelligent ? Eller kan man kalle det uproduktiv intelligens?

En grunn til at mennesker var lykkeligere før er at det ikke var tilgang på informasjon om all verdens ulykke. 

Anonymkode: 86cae...f16

• Liker 1
Skrevet

Det er vel mer depresjon blant høyt intelligente?

Utdanning og penger gjør at man har mer rom til å filosofere. Kombinert med store ambisjoner, tanken om at man «er noe» leder lett til tanker om at man fortjener noe som kan være uheldig.

De fleste vet ikke at jeg eksisterer, og om 100 år er det ingen som bryr seg om at jeg har eksistert. Jeg får et lite vindu hvor jeg kan bety litt og/eller ha en ok tilværelse.

Alenefaren som ikke har satt seg inn i Ukraina-konflikten men prøver å gi barna et varmt hjem selv om pengene ikke strekker til slalomski har for alt jeg vet det forstått ting bedre enn direktøren som finner tid til spinning og å lese internasjonale aviser men har valgt bort familie.

Anonymkode: 6b23f...b6a

• Liker 1
Skrevet

Dumme folk har også sine bekymringer.

Skrevet

Jeg foretrekker å leve et "dumt" liv. Jeg velger å gjøre det fordi jeg rett og slett ikke har psyke sterk nok til å ta innover meg all verdens krig, sult, nød, mord, mishandling og all elendighet som skjer. Det gjør meg ufattelig trist og i blant så lei meg at jeg gråter over fremmede menneskers forferdelige skjebne. Som den stakkars 7 år gamle gutten som gikk seg bort i skogen og døde.... fy, jeg ble lei meg og ønsket jeg aldri hadde snublet over og lest så mye som jeg gjorde om saken. Men når det gjelder barn er det ekstra ille. Alltid. Barn fortjener et godt liv, de skal ikke ha det vondt! Men likevel skjer det... og jeg orker ikke lese om alt sammen, for da får jeg også et smertefullt og vondt liv. Tar så innover meg alt sammen.

Så noen ganger kan jeg virke ganske kunnskapsløs mtp ting det står om i avisene, om noen nevner en sak fra mediene. Det er pga det ovenfornevnte. Jeg blir så lei meg når jeg leser det så jeg velger heller å gå rundt kunnskapsløs om alt det elendige som skjer.

Anonymkode: 7aedd...651

• Hjerte 2
Gjest Refreng
Skrevet

Du er ihvertfall ikke så smart som det går an å være dersom du tror alle "dumme" mennesker har enkle liv. "Dumme" mennesker opplever også dødsfall, kjærlighetstap, vennebrudd, mobbing, utestengelse, fysisk og psykisk misbruk osv. Forskjellen kan noen ganger være at de som er veldig smarte faktisk kan utvikle dyp forståelse og innsikt i egne problemer der de kan "hjernevaske" seg selv til å bli bedre.

Mennesker kan også noen ganger ha problemer fordi de er mer naive eller korttenkte. De kan falle for svindel, de kan føle sterke triste følelser om bagateller, de kan føle at andre ser ned på dem, de kan slite i skolen, de kan slite med jobben osv.

Livet er vanskelig for alle typer mennesker. Man jobber med det man har og finner en måte å være tilfreds med livet på. Å klage over at man syntes andre har det lett og man selv har det vanskelig er offermentalitet som ihvertfall ikke hjelper deg få et bra liv

Skrevet

Da har jeg fått bekreftet at jeg er dum. Det er jo deilig, men det medfører like mye stress. Kanskje du er litt dum selv allikevel som ikke forstår det?

Anonymkode: 1a6b3...c9f

Skrevet
Akryl skrev (11 timer siden):

Det å bli "dum" løser ingen problemer for deg, men jeg har ett råd for å redusere stressnivået ditt.

Lær deg de første 3 setningene i sinnsrobønnen utenat, lev etter dem, og jeg kan nesten garantere at du vil oppnå samme resultat som å bli "dum".

Sinnsrobønnen: 

Sitat

Gud, gi meg sinnsro til å godta de ting jeg ikke kan forandre.

Mot til å forandre de ting jeg kan,

og visdom til å se forskjellen.

Anonymkode: 34d2c...5fa

• Hjerte 1
Skrevet

Trur ikke noe på at dumme har færre bekymringer. Jeg er veldig intelligent, og en evig optimist. Kjenner mindre intelligente folk som sliter psyken.

Anonymkode: 748d0...2fc

Skrevet

Helt enig. Ja, ønske at jeg led av Dunning-Kruger syndromet. Stokk dum, og urokkelig tro på egen kunnskap. Livet mitt hadde vært mye bedre. 

Har en bekjent som er perfekt i den verden. Han kunne fortelle at hasj er helt ufarlig. For han har nemlig en kollega som har røykt hasj, hver helg i 40 år. Men kun i helgene. Han har tilåmed valgt bort familie for å gjøre dette, fordi han har så stor glede av det. Det er ingen bivirkninger, bare fordeler. Men det er bare om du holder det til helgen. Så han trenger heller ikke bil, fordi han urettmessig vil kunne bli fratatt sertifikatet sitt om han blir tatt på en onsdag. Dette sparer han selvfølgelig masse penger på. Busskort er jo under 1000 i måneden, og dermed mye billigere enn bil. 

Slikt må man innimellom høre på... 🥴

Anonymkode: fd488...c4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...