Carabilla Skrevet 18. oktober 2023 #1 Del Skrevet 18. oktober 2023 Har spart 130000 kr til barnet mitt på ordinær sparekonto, men lurer på om det lønner seg å sette pengene i fond? Har desverre ingen kunnskap om fondsparing og er redd alle pengene går tapt om jeg sparer i feil fond. Det blir langsiktig sparing på ca 10 år før han får det ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #2 Del Skrevet 18. oktober 2023 Ja - på sikt lønner det seg med fond. Nei - det er ikke mulig å tape alle pengene. Du trenger ikke kunnskap om fond for å feks kjøpe et globalt indeksfond. Just do it. Anonymkode: 57d42...c72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #3 Del Skrevet 18. oktober 2023 Anbefaler fond. Jeg har mye bedre avkastning der enn på høyrentekonto. Har selv tre forskjellige fond. Har stort sett gått for internasjonale indeksfond. Sjekk ut avkastning og ikke minst kostnadene på fondene før du kjører på med investeringer. Anbefaler deg å sjekk ut forskjellige podkaster, eks Pengetabu, Pengerådet, Pengesnakk. Her kan du finne mye informasjon om fond i de eldreepisodene. Anonymkode: 6b13e...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piinki Skrevet 19. oktober 2023 #4 Del Skrevet 19. oktober 2023 (endret) Jeg sparer selv i flere indeksfond. Så jeg kan f.eks anbefale deg KLP Global Indeks p Eller DNB global Indeks a Disse to fondene er også anbefalt av økonomer. Bare google de så ser du. Du må IKKE spare i bransjefond. Det som er forskjellen på indeksfond og bransjefond er at indeksfonda følger børsen og bransjefonda er aktivt forvaltet som det heter, det vil si at en menneske sitter og kjøper og selger. Disse tar ofte feil. I indeksfonda er aksjene plassert i store selskaper som f.eks tesla, apple, meta og microsoft. Se litt på hva det koster å kjøpe fondet. Det er oppgitt i øre, men det kan bli mye over en 10-års periode om de blir for dyre. Opprett aksjesparekonto i klp og kjøp det direkte der, f.eks. Og så ber jeg deg være veldig obs om du spør din egen bank om råd, for de vil forsøke å selge deg egne aktivt forvalta fond. Ikke kjøp disse. Indeksfond er svært trygge, men vær obs på svingninger. Det kan komme et krakk. Da sitter du helt i ro og lar fondet stige i verdi igjen. Helst bare sett inn pengene og "glem" de. Men når det nærmer seg uttak kan du følge med på de. Om barnet ditt skal kjøpe bolig er det greit å overføre beløpet til vanlig sparekonto når det står i pluss, når boligkjøp nærmer seg. Endret 19. oktober 2023 av Piinki Presisering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 19. oktober 2023 #5 Del Skrevet 19. oktober 2023 Hvordan vet en egentlig forskjell på indeks og bransje fond? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piinki Skrevet 19. oktober 2023 #6 Del Skrevet 19. oktober 2023 Forundret.. skrev (Akkurat nå): Hvordan vet en egentlig forskjell på indeks og bransje fond? Ideksfonda har ordet indeks i navnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 19. oktober 2023 #7 Del Skrevet 19. oktober 2023 Piinki skrev (2 minutter siden): Ideksfonda har ordet indeks i navnet. Ok, det hørtes jo veldig enklere ut da 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carabilla Skrevet 19. oktober 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 19. oktober 2023 Piinki skrev (6 timer siden): Jeg sparer selv i flere indeksfond. Så jeg kan f.eks anbefale deg KLP Global Indeks p Eller DNB global Indeks a Disse to fondene er også anbefalt av økonomer. Bare google de så ser du. Du må IKKE spare i bransjefond. Det som er forskjellen på indeksfond og bransjefond er at indeksfonda følger børsen og bransjefonda er aktivt forvaltet som det heter, det vil si at en menneske sitter og kjøper og selger. Disse tar ofte feil. I indeksfonda er aksjene plassert i store selskaper som f.eks tesla, apple, meta og microsoft. Se litt på hva det koster å kjøpe fondet. Det er oppgitt i øre, men det kan bli mye over en 10-års periode om de blir for dyre. Opprett aksjesparekonto i klp og kjøp det direkte der, f.eks. Og så ber jeg deg være veldig obs om du spør din egen bank om råd, for de vil forsøke å selge deg egne aktivt forvalta fond. Ikke kjøp disse. Indeksfond er svært trygge, men vær obs på svingninger. Det kan komme et krakk. Da sitter du helt i ro og lar fondet stige i verdi igjen. Helst bare sett inn pengene og "glem" de. Men når det nærmer seg uttak kan du følge med på de. Om barnet ditt skal kjøpe bolig er det greit å overføre beløpet til vanlig sparekonto når det står i pluss, når boligkjøp nærmer seg. Ja, jeg har hatt en mistanke om akkurat dette. At jeg ikke kan stole på bankens råd. Er dette fond jeg må passe på hele tiden, eller kan jeg bare la det skure og gå i 10 år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 19. oktober 2023 #9 Del Skrevet 19. oktober 2023 Hvis du skal ha de der i 10 år så er det absolutt verdt det å ha det i fond, f.eks har DNB global indeks a 100% avkastning på 5 år, så det betyr at du hadde doblet pengene på 5 år av å ha de der. Bare sett de i et global indeks fond eller teknologi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #10 Del Skrevet 19. oktober 2023 Carabilla skrev (37 minutter siden): Ja, jeg har hatt en mistanke om akkurat dette. At jeg ikke kan stole på bankens råd. Er dette fond jeg må passe på hele tiden, eller kan jeg bare la det skure og gå i 10 år? Du skal helst la det skure og gå for å få størst mulig avkastning. Anonymkode: 482b8...4aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #11 Del Skrevet 19. oktober 2023 Hvorfor ikke begge deler? Du kan jo justere selv om du har 50/50 i sparekonto eller fond. Eller 30/70 eller 70/30. Dette kan du også ombestemme deg på. Selv har jeg ca 70/30 (70% i indexfond) i et tjue-årsperspektiv, pensjonssparing. Fondene har også forskjellige grader av risiko, dette er oftest oppgitt i bankenes fondsmeny, der hovedregelen er at jo større risiko, jo mer kan man tjene/tape. Hvilken fond du velger gjør du også med basis i hvilke sektorer du tror vil gå bra, feks energi, klimafond, teknologi, medisin, transport, norske, europeiske, asiatiske, amerikanske, brede globale indeksfond, etc. Anonymkode: 414ba...a35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #12 Del Skrevet 19. oktober 2023 46 minutter siden, Carabilla said: Ja, jeg har hatt en mistanke om akkurat dette. At jeg ikke kan stole på bankens råd. Er dette fond jeg må passe på hele tiden, eller kan jeg bare la det skure og gå i 10 år? Siden jeg her er anonym vil jeg svare at du kan la brede (globale feks) indeksfond bare skure og gå i 10 år. Men du vil kanskje aldri få en bankansatt til å si dette høyt siden de vet at mindre begavede blant kundene vil kunne mistolke det de sier som at det er null risiko. Det er aldri null risiko. Heller ikke null risiko har null risiko, man risikerer å gå glipp av muligheter ved å aldri forlate senga om morgenen også. Livet = risiko. Anonymkode: 414ba...a35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carabilla Skrevet 19. oktober 2023 Forfatter #13 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Siden jeg her er anonym vil jeg svare at du kan la brede (globale feks) indeksfond bare skure og gå i 10 år. Men du vil kanskje aldri få en bankansatt til å si dette høyt siden de vet at mindre begavede blant kundene vil kunne mistolke det de sier som at det er null risiko. Det er aldri null risiko. Heller ikke null risiko har null risiko, man risikerer å gå glipp av muligheter ved å aldri forlate senga om morgenen også. Livet = risiko. Anonymkode: 414ba...a35 Takk for råd. Har desverre aldri hatt interesse for å sette meg inn i det. Har kun lest skrekkekempler på at pensjonister har tapt sparepengene sine på fond og har derfor tenkt at det er uaktuelt. Derfor jeg trenger noen tips her inne. Har kun brukt sparekonto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 19. oktober 2023 #14 Del Skrevet 19. oktober 2023 Bransjefond kan være bra de. DNB Teknologi A har da gått mye bedre enn noen indeksfond så lenge det har eksistert. De siste 10 årene har det i snitt gått 22,05%. Dvs. at 100.000,- spart i 2013 nå ville være verdt 733.462 kroner. Hittil i år har det gått nesten 39%. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piinki Skrevet 19. oktober 2023 #15 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Siden jeg her er anonym vil jeg svare at du kan la brede (globale feks) indeksfond bare skure og gå i 10 år. Men du vil kanskje aldri få en bankansatt til å si dette høyt siden de vet at mindre begavede blant kundene vil kunne mistolke det de sier som at det er null risiko. Det er aldri null risiko. Heller ikke null risiko har null risiko, man risikerer å gå glipp av muligheter ved å aldri forlate senga om morgenen også. Livet = risiko. Anonymkode: 414ba...a35 I praksis er det 0% risiko. Big tech kan i teorien gå overende alle som en, samtidig, men det er svært lite sannsynlig. Det er ikke noe å tenke på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #16 Del Skrevet 19. oktober 2023 9 minutter siden, Carabilla said: Takk for råd. Har desverre aldri hatt interesse for å sette meg inn i det. Har kun lest skrekkekempler på at pensjonister har tapt sparepengene sine på fond og har derfor tenkt at det er uaktuelt. Derfor jeg trenger noen tips her inne. Har kun brukt sparekonto. Disse skrekkeksemplene er kanskje fra "svindelfond", ikke fra normale banker. Eller så stammer de fra finanskrisen rundt 2008 da de fleste børser ble redusert rundt kanskje 30-40% før de klatret opp igjen. Anonymkode: 414ba...a35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piinki Skrevet 19. oktober 2023 #17 Del Skrevet 19. oktober 2023 (endret) -jk- skrev (15 minutter siden): Bransjefond kan være bra de. DNB Teknologi A har da gått mye bedre enn noen indeksfond så lenge det har eksistert. De siste 10 årene har det i snitt gått 22,05%. Dvs. at 100.000,- spart i 2013 nå ville være verdt 733.462 kroner. Hittil i år har det gått nesten 39%. Tidligere avkastning og fremtidig avkastning er to forskjellige ting. Bransjefond skal en uerfaren privatperson holde seg unna. Ts skal ikke gamble med sine sparepenger tiltenkt sin sønn. Hvor er aksjene i DNB Teknologi A plassert? Jeg er bare nysgjerrig. Edit. Googlet selv og fant en artikkel. https://www.finanssans.no/aksjer/dnb-teknologi Endret 19. oktober 2023 av Piinki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 19. oktober 2023 #18 Del Skrevet 19. oktober 2023 Piinki skrev (36 minutter siden): Tidligere avkastning og fremtidig avkastning er to forskjellige ting. Bransjefond skal en uerfaren privatperson holde seg unna. Ts skal ikke gamble med sine sparepenger tiltenkt sin sønn. Hvor er aksjene i DNB Teknologi A plassert? Jeg er bare nysgjerrig. Edit. Googlet selv og fant en artikkel. https://www.finanssans.no/aksjer/dnb-teknologi Nå har det fondet gått bra i all sin tid, så risikoen er nok ikke av de høyeste. I hvert fall ikke om man har en god tidshorisont. Betydningen av teknologi for samfunnsutviklingen blir nok heller ikke lavere fremover (ref. utviklingen innen AI og selvkjøring), så jeg anser det som en tryggere bransje enn f.eks olje og gass. Men selvsagt, man må velge sin ønskede risikoprofil. Det sikreste er sparekonto, men da blir pengene mindre verdt hvert eneste år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #19 Del Skrevet 19. oktober 2023 2 minutter siden, -jk- said: Nå har det fondet gått bra i all sin tid, så risikoen er nok ikke av de høyeste. I hvert fall ikke om man har en god tidshorisont. Betydningen av teknologi for samfunnsutviklingen blir nok heller ikke lavere fremover (ref. utviklingen innen AI og selvkjøring), så jeg anser det som en tryggere bransje enn f.eks olje og gass. Men selvsagt, man må velge sin ønskede risikoprofil. Det sikreste er sparekonto, men da blir pengene mindre verdt hvert eneste år. Med sparekonto er man så godt som sikret mot å tape alt, sett bort fra krig, statskupp og andre slags kollapser, eller hvis man har mer på konto enn bankenes sikringsfond garanterer for (tror det er 2 mill). Men man er også nesten garantert å tape på det siden sparerenten sjelden eller aldri er høyere enn inflasjonen prisstigningen. En 2023-krone er mer verdt enn en 2033-krone. Anonymkode: 414ba...a35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 19. oktober 2023 #20 Del Skrevet 19. oktober 2023 Dnb global indeks eller dnb teknologi a? Hvem er best å satse på nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå