Gå til innhold

Hpv for andre gang... er det farlig for meg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde det i 2021 og nå også fått igjen i 2023. Er 36år og fått beskjed om å komme tilbake i juni neste år for sjekk/avgjørelse. Er litt bekymret... Vil jeg utvikle kreft? Det var ingen celleforandringer. Er tidligere konsert... er redd... 😢

Anonymkode: 0dd65...c3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at du har det ?

Anonymkode: 169ed...83a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan vet du at du har det ?

Ble sjekket nå i sommer... 

Skrevet

Men er det ikke slik at hvis en har det så har en det for alltid? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det kan forsvinne :) 

Anonymkode: 9f14b...767

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, det kan forsvinne :) 

Så jeg er ikke dømt til å få kreft her? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei nei, du ble jo konisert sist for å fjerne celleforandringer og hpv? Grunnen til at de ber deg komme tilbake er også fordi kroppen kan ordne opp helt selv. Det er ikke farlig å ha HPV i seg selv. Det er at hpv skaper celleforandringer. Men du kan gå med HPV i årevis uten et problem i utgangspunktet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjøp vaksinen da, så slipper du å tenke så mye på dette. Hvorfor sjekkes man for viruset? Skjønner at man sjekkes for celleforandringer men har ikke hørt at man må teste seg for selve viruset.

Anonymkode: 08a95...0ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kjøp vaksinen da, så slipper du å tenke så mye på dette. Hvorfor sjekkes man for viruset? Skjønner at man sjekkes for celleforandringer men har ikke hørt at man må teste seg for selve viruset.

En vaksine er ingen garanti eller stopp for HPV. Det er over 100 HPV virus. Mitt HPV virus som lagde celleforandringer var ikke engang en del av de «vanlige» og «farligste». En HPV-test er et godt forebyggende tiltak mot livmorhalskreft. Her kan du lese mer om hvorfor de tester for HPV: https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/hpv/informasjon-til-kvinner/

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En vaksine er ingen garanti eller stopp for HPV. Det er over 100 HPV virus. Mitt HPV virus som lagde celleforandringer var ikke engang en del av de «vanlige» og «farligste». En HPV-test er et godt forebyggende tiltak mot livmorhalskreft. Her kan du lese mer om hvorfor de tester for HPV: https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/hpv/informasjon-til-kvinner/

Jeg har tatt hpvvaksinen, den beskytter mot de vanligste formene så det skader ikke å ta den hvertfall. 

Anonymkode: 5f81c...579

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har tatt hpvvaksinen, den beskytter mot de vanligste formene så det skader ikke å ta den hvertfall. 

Nei, men det er ikke «så slipper du tenke på det» heller - du kan få hpv uansett.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når de tar celleprøve så ser de om det er hpv. Hvertfall for vi som er over 34år sjekker de. 

• Liker 1
Skrevet

Så himla dyr. 4000,-

Skrevet

Nei nei, du ble jo konisert sist for å fjerne celleforandringer og hpv? Grunnen til at de ber deg komme tilbake er også fordi kroppen kan ordne opp helt selv. Det er ikke farlig å ha HPV i seg selv. Det er at hpv skaper celleforandringer. Men du kan gå med HPV i årevis uten et problem i utgangspunktet. 

Okei, takk🥰 vil helst ikke konisere mer, tok ganske mye i 2015. 

Skrevet

Jeg tok prøve for et halvt år siden og skulle egentlig tatt ny prøve om noen dager. Jeg måtte utsette det et par måneder pga jeg er borte i behandling. Jeg tror de bare vil følge ekstra med i fall det utvikler seg til celleforandringer og kreft. Men at man er ikke dømt til å få kreft. 

Jeg er ikke helt sikker da. 

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (4 timer siden):

Jeg tok prøve for et halvt år siden og skulle egentlig tatt ny prøve om noen dager. Jeg måtte utsette det et par måneder pga jeg er borte i behandling. Jeg tror de bare vil følge ekstra med i fall det utvikler seg til celleforandringer og kreft. Men at man er ikke dømt til å få kreft. 

Jeg er ikke helt sikker da. 

Legen min sa at jeg ille trengte å bekymre meg for kreft. Siden jeg var så flink til å oppfølge timene mine. Men må jeg ta en undersøkelse årlig da? Slitsomt altså...vil bare bli kvitt dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legen min sa at jeg ille trengte å bekymre meg for kreft. Siden jeg var så flink til å oppfølge timene mine. Men må jeg ta en undersøkelse årlig da? Slitsomt altså...vil bare bli kvitt dette. 

Jeg vet ikke hvor ofte man må det når det er påvist. Jeg har slitt med uregelmessige blødninger i tillegg så derfor ville de ha meg inn etter 6 mnd. 

Skrevet

1.budet er ikke å ligge rundt! Slutt med å spre saftene deres rundt om, så er kreftfaren minket.

Anonymkode: 04a60...5d3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

1.budet er ikke å ligge rundt! Slutt med å spre saftene deres rundt om, så er kreftfaren minket.

Anonymkode: 04a60...5d3

Herregud. Er ikke slik at alle som får HPV ligger rundt med masse folk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, men det er ikke «så slipper du tenke på det» heller - du kan få hpv uansett.  

«HPV-VAKSINE

19. oktober 2023 kl. 09:12 

Ingen krefttilfeller etter HPV-vaksine. Det første kullet som ble vaksinert mot HPV-viruset er nå synlige i kreftstatistikken. Resultatet er svært godt.

For i 2022 var det 0 tilfeller av livmorhalskreft blant norske 25-åringer. Det samme tallet for 25-åringer var 9 i 2020, ifølge TV 2 som første meldte nyheten.

I 2009 ble det første kullet vaksinert mot HPV-viruset i det såkalte barnevaksinasjonsprogrammet.»

https://www.nrk.no/nyheter/ingen-krefttilfeller-etter-hpv-vaksine-1.16601821

Altså bare ta vaksinen. Man er aldri sikker, men man unngår trolig kreft også om man tar den som voksen. Det skader virkerlig ikke. Man kan dø selv om man bruker bilbelte, men bilbelte redder mange. Samme med hjelm på motorsykkel osv. 

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...