AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #1 Skrevet 18. oktober 2023 Hvordan kan det ha seg at sengetøy plutselig endrer lukt og begynner å lukte vondt?? Er snakk om sengetøy som ikke er mer enn 1 år gammelt, og som ofte vaskes (og da på 60 grader), lufttørker og deretter brettes pent i skapet… HVORFOR? Hvor kommer sånn merkelig vond lukt fra? Garderobeskapet er jo relativt nytt også, så kan virkelig ikke fatte? Noen som opplever dette selv og har noen meninger om hvordan lukten oppstår? Leser at mange skriver kjærringråd om å putte det ene og det andre i skapet slik som lavendel eller kaffe, men dette fjerner ikke lukta i det hele tatt synes jeg.. blir sprø! Anonymkode: 828ef...abb
visp Skrevet 18. oktober 2023 #3 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg vasker det alltid på kokvask. Du henger det kanskje ikke opp riktig. Det bør ikke henge i flere bretter til tørk; da surner det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #4 Skrevet 18. oktober 2023 Lukter det dritt som i bæsj? Eller hvilken lukt mener du? Anonymkode: 355e8...3b8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #5 Skrevet 18. oktober 2023 Kanskje du er gravid? Jeg syntes plutselig såpe luktet helt skrekkelig og ble mistenksom. Fikk positiv test, gitt. Anonymkode: 6b263...6d2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #6 Skrevet 18. oktober 2023 visp skrev (4 minutter siden): Jeg vasker det alltid på kokvask. Du henger det kanskje ikke opp riktig. Det bør ikke henge i flere bretter til tørk; da surner det. Dette! Vi sliter med det samme og eneste løsning er å kokvaske det og henge det ordentlig til tørk. Anonymkode: 46c08...4ae
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #7 Skrevet 19. oktober 2023 Legg i bløt i eddikvann hvis det er skikkelig ille. Ellers kan du kjøre et vaskeprogram uten såpe, men med en god klunk eddik i trommelen. Sett maskinen på pause litt uti programmet, og la vasken ligge i eddikvann en stund før du fortsetter. Kjør vanlig program etterpå. Det samme fungerer utmerket på treningstøy. Pussig(?) nok er det alltid kulørt, og helst sort, treningstøy som har det med å surne fra tid til annen. Og mens vi er i gang sure joggesko blir freshe etter å ha ligget en times tid senket i ei bøtte med eddikvann. Må selvsagt skylles godt etterpå. God og luftig tørking er alltid viktig for å unngå lukt. Anonymkode: dde96...4f0
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #8 Skrevet 19. oktober 2023 Hvor ofte vasker du dyna? Anonymkode: 9a5eb...003
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #9 Skrevet 19. oktober 2023 Har lagt blokker med sedertre der jeg oppbevarer sengetøy, samt håndklær og i sokkeskuff. Samme skjedde hos oss, synes sengetøyet fikk en ekkel lukt når det ble lagret. Det var ikke sur luk pga fuktig tøy. Anonymkode: f5e09...ffe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå