Gå til innhold

Hvordan skal jeg elske barn nr. 2 like høyt som nr. 1?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare forstår ikke hvordan jeg skal klare å elske noen like høyt som jeg elsker sønnen min. Faktisk er jeg kjemperedd for å ikke få samme følelse for andremann. Og blir det å holde mitt andre barn for første gang like stort som det var å holde mitt første? Er bare litt over 11 uker på vei så har ikke rukket å få de store følelsene ennå, men jeg håper det kommer mer etter hvert. Hva er deres erfaring?

Anonymkode: f7fd1...ff3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt å ha disse tankene. De følelsene man har for barna sine er det vanskelig å se for seg at man skal ha for noen andre som man ikke har møtt enda, men så plutselig så sitter du der med andremann i armene å tenker at det er rart at du noen gang var i tvil ❤️

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg syntes det var litt rart jeg og. Med det første så har man jo en historie allerede, man har blitt kjent og lært dem så mye, og de har en personlighet. For meg er alltid babyer litt rare (man kjenner dem ikke, får ikke kontakt, de kommuniserer ikke på en måte som er enkel å forstå) - hver alder har sin sjarm, men for meg kommer sjarmen frem litt med tiden. Det skjer aldri at barn er helt like, man kommer til å vanligvis finne ulike ting man liker ved de, men på samme måte som man kan like flere typer mat, reisemål, musikk, så vil man også elske dem på litt ulik måte, for det de er som individer.

Endret av katties
Skrevet

Det er helt vanlige tanker å ha, men det er egentlig ganske rnkelt.

Du har en ubegrenset mengde med kjærlighet å gi.  Kjærligheten brukes ikke opp.  Tvert i mot, dess mer kjærlighet du gir, dess mer kjærlighet får du å gi.

Barnet ditt får en egen konto med 100% kjærlighet, akkurat som ditt første barn fikk.

Anonymkode: 51fc1...d18

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt ærlig, syns ikke det var like stort å bli gravid med nr 2. Jeg hadde erfaring. Jeg hadde gjort det før. Alltid vil nr 1 være en større opplevelse i seg selv. Men det blir litt det samme som første kjæreste, første samboer, første ting i livet. Men det betyr jo ikke at man aldri opplever den gleden og kjærligheten man følte :) 

Anonymkode: a27a2...003

• Liker 2
Skrevet

Hadde de samme tankene da jeg var gravid med nummer to. Nå har jeg i stedet dårlig samvittighet fordi yngste har blitt favoritten 🙈 Misforstå meg rett, jeg elsker de akkurat like mye begge to!

Anonymkode: 7fe4c...0bf

Skrevet

Du vil nok det  ...og nummer tre kanskje aller mest. Fordi det minner om alt koselig med 1 og 2, og alltid er minst og baby lengst. 

Skrevet

Jeg hadde akkurat de samme tankene og hadde faktisk litt dårlig samvittighet for eldstemann fordi jeg på en måte tok fra ham det å ha mamma og pappa for seg selv. Husker jeg tenkte sånn helt frem til fødselen. Spoler vi noen år frem i tid er jeg like, uendelig glad i begge barna mine og ser at de har så mye glede av hverandre. 

Helt vanlige tanker, men det går seg til. ❤️

• Liker 1
Skrevet

He he, ja dette har du ikke vært alene om å kjenne på, men nå er jeg av typen som står og tisser. Når nummer to meldte sin ankomst merket jeg at dette var unødvendig, trengte ikke det, hva skjer nå, skal det som nå er perfekt ødelegges!!!! Denne følelsen og de skumle tankene fortsatte helt frem til fødselen. 
Etter at ungen ble født og jeg har gleden av å holde begge, ta vare på, se hvordan de små vokser, gleder mor (og meg) og ikke minst hverandre. 
Ville ikke vært foruten og begge våre barn elskes akkurat like høyt. Jeg ville ikke byttet mot NOE. Så slapp helt av og ikke bekymre deg på forhånd. Dette ordner seg nok helt fint, og skulle du slite med fødselsdepresjon får du bistand/hjelp. Uansett ALT og de beste ønsker til deg og dine

Anonymkode: 89600...d51

• Hjerte 3
Skrevet

Dette tror jeg alle foreldre har tenkt på, men jeg kan love deg at man har nok kjærlighet til alle barna sine. :) Å holde barnet sitt for første gang er akkurat like stort enten det er nr 1 eller nr 3. 

Skrevet

Hvorfor skulle du ikke elske neste barn like mye? Når barna er små betyr de alt, og du gir de like mye kjærlighet❤️ Om de leser rundt på KG, eller generellt ellers - så vil du oppdage at etterhvert som barn vokser til så skjer det faktisk at mor og/eller far ikke elsker sine barn like mye, og de gjør store forskjeller i behandling. Du har nok kjærlighet til alle dine barn, bruk den klokt💜💜

Anonymkode: 474f4...481

Skrevet

Kjærlighet er som et åpent hav. Om du gir en bøtte vann fra havet til ditt første barn så er det likevel nok til 10000 barn til ❤️

Du kan slappe helt av. De samme hormonene som fikk deg til å forgude nummer en kommer til å flomme gjennom deg igjen og gjøre deg like forelsket i nummer to ❤️

Anonymkode: 789d0...bd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...