Gå til innhold

Kjempeproblem med samboer og for lite søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet sammen med samboer for ett halvt år siden. Vi sover på hvert sitt soverom fordi vi begge sover best da av ulike grunner. 

Problemet er at han liker tanken på å stå opp mellom fem og halv seks, som er over to timer før han må kjøre til jobb. Klokken hans begynner å ule litt over fem, problemet er at han slår den av først etter at både jeg og barnet mitt har våknet av den fordi han sover tungt, og så kommer den på igjen etter en liten stund. Sånn kan han holde på en time før han endelig står opp. Jeg har prøvd å si at dette går ikke. Vi får for lite søvn av dette, og får ofte ikke sove igjen når vi har hørt på klokken hans så mange ganger. To timer før vi skal stå opp klokka syv. 

Jeg har sagt at han sikkert i underbevisstheten er innstilt på at kan ligge slik en time før han MÅ stå opp. Fordi han er vant til det når han bodde alene, men at han nå må prøve å snu det. Men ingenting skjer. 

Hadde dere godtatt dette? Jeg blir gal. 

Anonymkode: a6701...bbb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette høres ut som litt av et forhold! Stakkars barnet ditt som blir utsatt for dette.

Anonymkode: 6be64...62f

• Liker 2
Skrevet

Kan han ha vibrerende alarm under puten eller via en klokke? En snor som er festet i tåa? Elektrisk støtmatte?

Anonymkode: dc005...967

• Liker 3
Skrevet

Nei, hadde faktisk tatt med ungen min å flyttet. Ærlig talt 🙄 Søvn er viktig for alle, men enda viktigere for barn. De trenger søvnen sin for å utvikle hjernen sin, bearbeide inntrykk og være opplagt til en ny dag (barnehage eller skole). Hadde ikke godtatt dette nei. 

Anonymkode: 7cae5...86d

• Liker 6
Skrevet

Både jeg og samboeren min er på denne måten, hehe. Vi våkner rett og slett ikke av alarmene våres. Årsaken til at vi lar alarmen ringe lenge er fordi vi er redd for å forsove oss. Vi har begge forsøkt å gjøre endringer på dette, men ingenting fungerer. Regner med vi rett og slett bare har godt sovehjerte.

Men forstår det må vere frustrerende for deg, men er ikke sikkert han kan så mye for det?

Anonymkode: 36347...2e1

• Liker 1
Skrevet

Støtter forslag med vibrerende alarm på klokke! Det er så deilig å våkne til den, og det ville ikke forstyrra noen andre i huset.

Skrevet

Har han aktivitetsklokke? I så fall anbefaler jeg ham å bruke den som slumrealarm. Den vibrerer på armen hans og vil ikke plage dere andre i huset. Så kan han heller ha en siste nødalarm med lyd når han senest må stå opp.

Anonymkode: 3980e...8a0

• Liker 3
Skrevet

Mannen min står opp 5. Bruker vibrerende klokke. Jeg orker ikke å våkne en time før jeg må 🙈

Skrevet

Tror jeg hadde flyttet igjen og vært særboer, dere deler jo ikke rom engang. Søvn er viktig og hvorfor skal alarmen så tidlig på om han uansett ikke står opp? Dette er og ta lite hensyn til andre en seg selv, og nattestid kan man faktisk ta hensyn. 

Anonymkode: 13d36...42e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Både jeg og samboeren min er på denne måten, hehe. Vi våkner rett og slett ikke av alarmene våres. Årsaken til at vi lar alarmen ringe lenge er fordi vi er redd for å forsove oss. Vi har begge forsøkt å gjøre endringer på dette, men ingenting fungerer. Regner med vi rett og slett bare har godt sovehjerte.

Men forstår det må vere frustrerende for deg, men er ikke sikkert han kan så mye for det?

Ellers får dere rett og slett for dårlig søvnkvalitet,  av å få søvnen forstyrret av alarmen som ringer lenge

• Liker 2
Skrevet

Broren min og kona har også hatt det sånn. Han sov seg gjennom alarmene, og var sent ute til jobb titt og ofte. Hun ble vekket av (u)lydene og måtte riste ham våken.

Til jul nå sist hadde kona og familien spleiset på en armbåndsklokke med støtfunksjon, altså den gir elektriske støt i stedet for lyd/vibrasjon. Etter at han begynte å bruke den har han ikke forsovet seg en eneste gang. Han sa at han skvetter sånn/blir såpass våken at det går greit å stå opp. Han er veldig fornøyd med den. Kona er også fornøyd, siden hun nå slepper å bli vekket av hans alarmer.

Samboeren min er også sånn. Jeg har vel i grunn "godtatt det" siden vi er sammen på 12. året, men jeg får jo noen ganger veldig lyst til å be ham slå av bråket før jeg hiver telefonen og klokkeradioen ut vinduet, eller bokstavelig talt sparke ham ut av senga. Jeg vurderer sterkt å kjøpe ham en sånn klokke som broren min fikk.

Anonymkode: b715b...4bb

• Liker 1
Skrevet

Kan også anbefale dagslysklokke. Det er ei lampe som gradvis øker lysstyrke så det er dagslys i rommet når han skal stå opp. Øynene får vent seg til lyset også med lukkede øyne, som gjør det mye enklere å våkne enn å bråvåkne i et mørkt rom. 

Anonymkode: a27e2...2e7

• Liker 2
Skrevet

Totalt uakseptabelt og hiv han på hodet ut om ikke dette ordner seg det omgående. Jeg står alltid opp kl 05:45 fordi jeg liker det (ukedager). Kunne fint sovet til 06:30, men morgenstund gir mye og elsker rolige god morgenstunder. 

Anonymkode: 5349f...ade

Skrevet

Har ikke og vil aldri akseptere det. 
Kan forstå de som har flere alarmer om de bor alene, men det må gå ann å ta hensyn når det plager andre.

Anonymkode: 71a67...b31

Skrevet

Hvis dere våkner allerede av den første klokka spiller det vel mindre rolle hva han gjør videre. Det er for lytt bolig for dere. 

Anonymkode: 5eb4b...9df

Skrevet

Om han likevel skal slumre en hel time så får han heller stå opp en time senere da, fremfor å terrorisere hele huset.

Anonymkode: dcd29...644

• Liker 2
Skrevet

For en ego gjøk..

Anonymkode: 81905...8c2

Skrevet

Min samboer slumrer i et par timer. Og våkner ofte ikke før det har ringt i flere minutter. Men han sover med døren lukket, og alarmen er så lav at det bare høres hvis vi er våkne. Hadde han vekket oss av alarmen, så måtte han selvsagt funnet en løsning. Vibrerende alarm, f.eks. Vi må jo få sove!

Anonymkode: 4f13f...f54

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dere ER ikke slik, dere velger å ha denne uvanen. Det finnes masse løsninger for å unngå dette, og det å fraskrive seg ansvaret fordi man er slik, det er bare tull. Har dere ikke fått endret det, så har dere ikke prøvd ordentlig. 

Anonymkode: a660c...b06

• Liker 2
Skrevet

Du må lære deg å sette grenser for deg selv.

Dette påvirker deg og uten å kontrollere han eller diktere hva han skal gjøre, så må du be han om å finne en løsning som også fungerer for de andre rundt han (spesielt dere som bor med han).

Jeg kan og like å slumre en gang for mye, men det er i prinsippet en svært dårlig praskis. Det er få/ingen som får god søvn ut av slumringen men man lurer kroppen til å tro det og så ender man opp med å være trøtt ut over dagen da man i praksis får for lite søvn.

Nå slumrer jeg kanskje en gang før jeg står opp. Det er mest fordi jeg liker å våkne sakte og alarmen er da en forsikring om å ikke sovne helt igjen. Slumrer jeg mer enn det og sover med samboer så får jeg tydelig beskjed fra henne om "shut up or get out". Forståelig nok egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...