Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel er barnet når det er uvanlig at det ikke går?

Anonymkode: 37f1c...7f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnet ikke går når det er halvannet år, ville jeg blitt bekymret.

Skrevet

18 måneder, mener jeg. Snakk med helsestasjonen om du er bekymret.

Anonymkode: 5fd1f...93e

Skrevet

Normalen strekker seg til 18 mnd.

Anonymkode: fab68...fbf

Skrevet

Burde henvises til fysioterapeut hvis de ikke går når de er 18 mnd. 

Anonymkode: 457af...0c2

Skrevet

Pleier og være rundt 18 mnd, det blir sjekket da. Trenger ikke være noe galt for det. Begge mine tantebarn gikk 1-2 mnd før 2 års dagen, uten at det var noe galt

Skrevet

Etter 18 mnd er det grunn til å sjekke. To av mine har gått seint, ved henholdsvis 21 og 22 mnd. Den ene var bare treig, den andre hadde hofteleddsproblematikk og hypermobile ledd.

Skrevet

Som de andre skriver, innen 18 måneder, det fikk vi opplyst på sykehuset. Vi har en med cerebral parese. Han rullet til ene siden da han var 8 mnd, andre siden da han var 9 mnd, krøp da han var 11 mnd og krabbet da han var 18 mnd. Dersom du opplever at barnet henger etter på annet vis kan du be om henvisning før 18 mnd også. Det er i så fall viktig med tidlig innsats og begynne opptrening tidlig for å kanskje gjøre at de går tidligere enn de ville gjort uten trening. 

Anonymkode: 10778...911

Skrevet

Jeg begynte ikke å gå før jeg var to. Føttene, særlig den ene pekte litt innover, men rettet seg brukbart med årene. Det var ikke en unge i gata som løp fortere enn meg, verken gutter eller jenter og jeg må ubeskjedent legge til at jeg ble en god sprinter. Jeg forteller ikke dette for å skryte, men for å hindre diagnosearmadaen i å ta over denne tråden.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Hareena skrev (33 minutter siden):

Jeg begynte ikke å gå før jeg var to. Føttene, særlig den ene pekte litt innover, men rettet seg brukbart med årene. Det var ikke en unge i gata som løp fortere enn meg, verken gutter eller jenter og jeg må ubeskjedent legge til at jeg ble en god sprinter. Jeg forteller ikke dette for å skryte, men for å hindre diagnosearmadaen i å ta over denne tråden.

Jeg vet ikke hva du regner som «diagnosearmadaen». Jeg har veldig lite helseangst og er veldig lite bekymret, men synes også det er viktig at man DERSOM man er usikker, bør ta kontakt en gang for mye i stedet for en gang for lite fordi det er så mye å hente på det DERSOM det skulle være noe. Også må man ikke bekymre seg for alt og tenke det verste, så det er kun dersom man virkelig føler at det er noe som ikke stemmer..som mødre med en sjuende sans noen ganger føler.

Anonymkode: 10778...911

• Liker 2
Skrevet

Ta ikke bare utgangspunkt i at barnet går for egen maskin.

Om barnet f.eks ikke er interessert i å krabbe, rulle ved 1 år er dette mer bekymringsverdig enn et barn som øver på å gå ved 18 mnd, men ikke har helt balansen inne enda. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvor gammel er barnet når det er uvanlig at det ikke går?

Anonymkode: 37f1c...7f0

Jeg jobber i barnehage, og der har jeg sett at alt er normalt fra 10 mnd til 18 mnd. Men hvis barnet ikke har begynt å gå ved 18 mnd kan vi begynne å bekymre oss

Anonymkode: 83524...cbb

Skrevet

Vi spurte helsesøster ved 6 mnd kontroll, for ci skulle ikke sees før ett års kontroll, hva de forventet fremover. Om det var noe spesielt vi skulle se etter. Svaret var: ingenting annet enn at de går innen 18 mnd :) 

Anonymkode: 4aed5...9a3

Skrevet

Vår ålte seg fortsatt da hun startet i barnehagen ved 12 måneder, men lærte relativt fort å krabbe etter det. Kunne ikke gå selv uten støtte før 17.5 måneder, men jeg var ikke noe bekymret. Hun var relativt raskt ute med å snakke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...