Gå til innhold

Erfaringer med Bokashi eller Urban Garden kompost?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker først og fremst på kvalitet. Er en av varemerkene bedre enn det andre?

Er dere ellers fornøyd med systemet? Og føler dere at jord-kvaliteten har blitt bedre med denne type kompost?

Mange spørsmål her, tar i mot alle svar med stor takk!!

Anonymkode: a5687...60a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kun bokashi bøtte med tappekran i bunn, veldig fornøyd. Den tar liten plass,  er tett og lett å tappe uten søl. 

Anonymkode: c8d43...a4e

• Nyttig 1
Skrevet

Og ja.. grønnsakene mine har aldri vært større og bedre etter bokashi ble innført her :)

• Hjerte 1
Skrevet

Har disse bokashibøttene (var ikke her jeg kjøpte de, men det er denne typen). Veldig fornøyd. De er lufttette, og det er enkelt å tømme av væske etter hvert som det skal gjøres. 

Anonymkode: 7945a...229

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har bokashi, men bruker både originalt bokshistrø og urban garden, ettersom hvor vi kjøper nytt.

Tomatene blir fine og store når vi graver ned et lag bokashi om våren. Neste vår er det meste borte.

Vi startet opp bokashi før vi begynte med grønnsaker, men vi merket forskjell det året tomatene ikke fikk bokashi.

Plenen, som var ganske pjusk, har også blitt mye bedre etter at vi begynte å spre bokashivann over den.

Et problem er at vi produserer kompost hele høsten og vinteren, men ikke har noe sted å grave ned mellom oktober og februar. 

Anonymkode: d7ec6...5f3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har kun bokashi bøtte med tappekran i bunn, veldig fornøyd. Den tar liten plass,  er tett og lett å tappe uten søl. 

Dette høres jo veldig lovende ut! Takk for svar 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har disse bokashibøttene (var ikke her jeg kjøpte de, men det er denne typen). Veldig fornøyd. De er lufttette, og det er enkelt å tømme av væske etter hvert som det skal gjøres. 

Anonymkode: 7945a...229

Nice. Jeg var litt redd for at det kanskje kunne bli litt søl med den væska, så veldig oppløftende å høre at det er problemfritt hos deg! Takk for svar og link!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har bokashi, men bruker både originalt bokshistrø og urban garden, ettersom hvor vi kjøper nytt.

Tomatene blir fine og store når vi graver ned et lag bokashi om våren. Neste vår er det meste borte.

Vi startet opp bokashi før vi begynte med grønnsaker, men vi merket forskjell det året tomatene ikke fikk bokashi.

Plenen, som var ganske pjusk, har også blitt mye bedre etter at vi begynte å spre bokashivann over den.

Et problem er at vi produserer kompost hele høsten og vinteren, men ikke har noe sted å grave ned mellom oktober og februar. 

Anonymkode: d7ec6...5f3

Så gøy at du kan se forskjell på grønnsakene. Gleder meg til å prøve! Jeg føler at mine var litt mindre ivrige i år, særlig de som står i pallekarm, tror de trenger et boost. Hvis bokashi kan løse problemet hadde det vært topp! Genialt å ta på plenen også, det hadde jeg ikke tenkt på! 

Enig at det er litt problematisk å ikke ha noe sted å grave det ned ila vinteren.. Så de solgte en type sekk man kunne putte avfallet i, på bokashi.no. Får vurdere dette kanskje... Men uansett det høres jo ut som om det er verdt det. Skal finne en løsning.

Takker så mye for svar og at du delte dine erfaringer!

Skrevet

Om vinteren legger vi bokashien i drivhuset, og blander den med løv og jord vi har lagt inn der på høsten. Må være tørt da, slik at det ikke stivfryser! Fungerer bra, og blir raskt til jord når våren kommer :)

Anonymkode: 87a8b...a3d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2023 den 9.39):

Om vinteren legger vi bokashien i drivhuset, og blander den med løv og jord vi har lagt inn der på høsten. Må være tørt da, slik at det ikke stivfryser! Fungerer bra, og blir raskt til jord når våren kommer :)

Anonymkode: 87a8b...a3d

Smart! Det skal jeg teste ut, har drivhus vi også. Takker så mye for tips 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...