AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #1 Skrevet 18. oktober 2023 Hei jeg søker litt info fra andre som har diabetes.Hvordan er det daglig selv å leve med diabetes? Hva slags oppskrifter har dere som er enkle og som gjør at blodsukker ikke stiger for høyt. Mannen min har fått diabetes i en alder av 27. Hans mor døde av hjerteinfarkt før hun var 50 mor hadde ikke diabetes og hans far også før han var 50 som hadde diabetes. Jeg er bekymret for mannen min fordi dette er ganske nytt for meg også. Jeg bekymrer meg over om blodsukker går for lavt eller om det går for høyt. han har vært inne på sykehuset og vært veldig dårlig. Så er det også dette her med barn vi ønsker barn i fremtid. mens jeg virkelig ønsker barn men bekymre meg over hvordan det er å ha barn med diabetes kan bli. Ikke misforstå jeg vil ha barn uansett med han men jeg søker deg informasjon hos andre som selv har diabetes som hvordan hverdagen deres er og hvordan det er for andre foreldre som har barn med diabetes er. Anonymkode: a9bbd...9ac
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #2 Skrevet 18. oktober 2023 https://www.diabetes.no/kosthold/ https://www.diabetes.no/mer/ungdiabetes/ https://www.diabetes.no/tilbud-til-deg/likepersoner/ Anonymkode: 8bdd8...f6e
Rosa Dartle Skrevet 18. oktober 2023 #3 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg har ikke diabetes selv, men har en far med diabetes 1. Jeg opplever at det er noe veldig annet i dag enn for forrige generasjon. Bare på de siste 15 årene virker det å ha vært en stor framgang på det medisinske. Veldig mye går nå automatisk, der han før måtte stikke seg og sette sprøyter hele tiden. Det er en stor endring i det å få diabetes fordi de må finne ut hvordan han reagerer, justere til riktig insulindose osv., men så blir det en helt annen hverdag. Masse lykke til ❤️
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #4 Skrevet 18. oktober 2023 Har et barn på 22 med diabetes, fikk det når h*n var 13år. Går veldig fint, spiser det samme som oss andre, da man regulerer blodsukkeret etter hvor mye karbohydrat man spiser. Selvfølgelig noen matvarer blodsukkeret reagerer mer på, men det er veldig forskjellig fra person til person. Anonymkode: 1e35b...a85
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #5 Skrevet 18. oktober 2023 Hvilken type har han fått påvist? Har hatt type 1 i 25 år. Helt ærlig unner jeg ikke min verste fiende en slik situasjon. Du skal manuelt drifte et livsviktig organ 24/7, resten av ditt liv. Det ligger ALLTID og surrer i bakhodet, det er ALDRI en dag fri. De som mener at det er bare å holde seg unna sukker kan ta seg en bolle. Det er faktisk så utrolig mange ting som påvirker blodsukkeret. Selvfølgelig mat og drikke, kroppstemperatur og infeksjoner, stress, fysisk aktivitet (påvirker i opptil 24 timer), ute temperatur, søvn, snus, psyken, andre type medisiner, men heldigvis slipper han unna en mens syklus som også skal krølle med blodsukkeret. Det er sikkert 32 andre ting som også kan være med på å skape krøll. Det aller veste er å gå på smell på smell med både lavt og høyt blodsukker om hverandre. Gjerne uten at verken du eller legen egentlig skjønner hva som skjer. Du har gjort akkurat det samme som i går, men har fått et helt annet resultat. Det som er vanskelig er å forklare for andre hvor omfattende en slik sykdom er, hvor uforklarlig den opptrer og hvor utrolig psykisk slitsomt dette er for alle involverte, også pårørende. I forhold til resten av livet. Han må nesten finne ut om han skal styre sykdommen, eller om sykdommen skal styre han. Jeg har valgt det første så langt det lar seg gjøre. Den eneste sperren jeg har satt for meg selv er spørsmålet om barn. Jeg kommer ikke til å sette et barn til verden. Sannsynligheten for at avkommet skal arve min dia 1 er liten, men den er fortsatt der. Dette er ikke noe jeg unner min verste fiende.... Anonymkode: 0cf7e...229 1 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #6 Skrevet 19. oktober 2023 Hatt det type 1 i over 20 år. Går ikke an og forklare hvor altomfattende det å ha diabetes faktisk er. Og hvor slitsomt det faktisk er psykisk. Du kan gjøre alt rett og likevel går det galt. Ja, man har moderne hjelpemidler nå, som kan gjøre jobben litt enklere. Men er likevel en heftig jobb. Er store individuelle forskjeller på hvor håndterbart det er for ulike mennesker og hvordan diabetesen utarter seg i hverdagen for de. Min diabetes er vanskelig å regulere og blir påvirket av alt mellom himmel og jord. Den evige runddansen med kontroller både her og der er utmattende. Har barn selv og det er friskt Svangerskapet var et helvete derimot. Ekstra hormoner, vondt, kontroller av barnet og meg var angstskapende. Er nok ikke alle som har det så tungt med det, og er ikke alltid det er så ille for min del. Men i perioder sliter jeg også med dødsangst. Har jeg satt for mye insulin for det jeg spiste ifht humør, søvn, aktivitetsnivå osv. For det er reelt. Bommer jeg på beregningene, så kan jeg dø. Og det er hvert måltid, hver dag. Forøvrig utenom måltidene også. Å forklare hvor altomfattende en sånn diagnose er, er ikke mulig. Hvor mye det faktisk krever er umulig å forstå for noen som ikke har det selv. Anonymkode: 7cf11...b07 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #7 Skrevet 19. oktober 2023 Er det dia 1 eller 2? Vesentlig forskjell. Jeg har dia 2. Han får tilbud om diabetikerkurs gjennom fastlege. Masse oppskrifter på fettogforstand.no. Ved dia 2, styr unna karbohydrater og sukker. Så det er bare å lese innholdsfortegnelse på matvarer. Altså minst mulig potet, ris, pasta til middag. Proteinbrød i stedet for vanlig brød. Ikke øl osv. Han må måle blodsukker to timer etter hvert måltid. Gjerne notere ned. Da ser han fort hva han kan spise. Er BS høyt, drikk mye vann og gå rask tur. Hvis langtidsblodsukker er veldig høyt, må han nok ha medisiner. De fleste medisintypene har store bivirkninger på mage. Om han er flink, kan han kostholdsregulere. Hver 3. mnd må han på lab på legekontor og måle langtidsblodsukker. Be gjerne om prøver på jern, kolestrol, b-vit, d-vit osv. Disse blir ofte endret pga sykdommen. Jeg fikk anemi, og ble helt kaputt 🙃. Finnes fine fb-grupper for dia 2. Anonymkode: aa351...9e6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #8 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvilken type har han fått påvist? Har hatt type 1 i 25 år. Helt ærlig unner jeg ikke min verste fiende en slik situasjon. Du skal manuelt drifte et livsviktig organ 24/7, resten av ditt liv. Det ligger ALLTID og surrer i bakhodet, det er ALDRI en dag fri. De som mener at det er bare å holde seg unna sukker kan ta seg en bolle. Det er faktisk så utrolig mange ting som påvirker blodsukkeret. Selvfølgelig mat og drikke, kroppstemperatur og infeksjoner, stress, fysisk aktivitet (påvirker i opptil 24 timer), ute temperatur, søvn, snus, psyken, andre type medisiner, men heldigvis slipper han unna en mens syklus som også skal krølle med blodsukkeret. Det er sikkert 32 andre ting som også kan være med på å skape krøll. Det aller veste er å gå på smell på smell med både lavt og høyt blodsukker om hverandre. Gjerne uten at verken du eller legen egentlig skjønner hva som skjer. Du har gjort akkurat det samme som i går, men har fått et helt annet resultat. Det som er vanskelig er å forklare for andre hvor omfattende en slik sykdom er, hvor uforklarlig den opptrer og hvor utrolig psykisk slitsomt dette er for alle involverte, også pårørende. I forhold til resten av livet. Han må nesten finne ut om han skal styre sykdommen, eller om sykdommen skal styre han. Jeg har valgt det første så langt det lar seg gjøre. Den eneste sperren jeg har satt for meg selv er spørsmålet om barn. Jeg kommer ikke til å sette et barn til verden. Sannsynligheten for at avkommet skal arve min dia 1 er liten, men den er fortsatt der. Dette er ikke noe jeg unner min verste fiende.... Anonymkode: 0cf7e...229 Ja det er diabetes type en. Tusen takk for ærlig svar❤️Det hjelper masse og spør andre om hvordan deres hverdag er for å kunne støtte han mere å gi han mere forståelse på hvordan sånn cirka det kan være. Er ikke så lett å sette seg i hans sko når man når man ikke må ta insulin selv vist du skjønner? Men at jeg virkelig føler med han på dette her og hans følelser rundt det. Satte virkelig pris på ærlig svar Anonymkode: a9bbd...9ac
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #9 Skrevet 19. oktober 2023 Har typ1 og min datter fikk typ1 da hun var 6 år. Dagene går fint, men som ei over her skreiv, du skal drifte et organ for kroppen din 24/7, 365 dager i året. Du får faktisk ikke ferie... Det aller viktigste er, han må styre diabetesen, ikke omvendt. Han får hjelp til å regne ut karbohydratfaktor og insulinfaktor. Resten må han regne ut selv. Går automatisk etterhvert(nesten allefall) Jeg anbefaler insulinpumpe og sensor! Jeg fikk et nytt liv da jeg takka ja til det. Vi bruker medtronic 760 med g4 sensor. Denne jobber med å fikse høyt blodsukker selv med å sette ekstra insulin. Og stopper insulin ved lavt. Utrolig kjekt hjelpemiddel. Ta i mot all opplæring dere får, vet det kan være lite når det er voksne, men spør etter kurs/opplæring. Hva som påvirker blodsukker.....ALT! vær, formen, mat, fysisk/psykisk påkjenning, bekymringer, søvn/ikke søvn, aktivitet osv osv... Vi spiser stort sett det vi vil, holder oss bare unna sukkerholdig drikke. Fast føde er lettere å beregne enn flytende 😆 Ja, han vil gå på en "smell" eller 100, men det er helt normalt og ingenting å bekymre seg for. ALLE gjør det! Vi feiler her å, både meg og min datter, feil utregning, satt for lite insulin.... Men det er sjelden noen krise men det er no forbanna dritt å leve med, selv om hverdagen går fint. Anonymkode: 7480d...248 2
SenseNorSensibilty Skrevet 21. oktober 2023 #10 Skrevet 21. oktober 2023 (endret) I Endret 22. oktober 2023 av SenseNorSensibilty
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #11 Skrevet 22. oktober 2023 Har hatt type 1 i 24 år, og lever egentlig ganske greit med det. Har fått 3 barn, sunne og friske alle sammen. Er i full jobb. Men som de over skriver er det en mye større jobb en folk flest skjønner å hele tiden ha kontroll på blodsukkeret og tilpasse insulindosene. Mine beste råd til deg er lær deg å måle blodsukkeret, lær hva du skal gjøre ved bevisstløshet/forvirring ved lavt blodsukker og vær obs på at lavt blodsukker kombinert med alkohol kan være farlig (jeg legger meg alltid med blodsukker over 10 om jeg har drukket). Anonymkode: 84fac...c4c
Majer Skrevet 22. oktober 2023 #12 Skrevet 22. oktober 2023 (endret) Rundt 20% har en genvariant som nærmest garanterer hjerteproblemer om man også har diabetes. Det øker sjansen også for de uten diabetes, men ikke i nærheten av like mye. Den kan heldigvis skrus av om man spiser nok grønnsaker. Noen diabetesmedisiner som metformin kan kanskje forlenge livet til folk og. Alt er ikke dritt. Bruk teknologi og hold det stabilt. Men behold livskvaliteten samtidig. Endret 22. oktober 2023 av Majer
Blueberrymuffin Skrevet 22. oktober 2023 #13 Skrevet 22. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 20.19): Hei jeg søker litt info fra andre som har diabetes.Hvordan er det daglig selv å leve med diabetes? Hva slags oppskrifter har dere som er enkle og som gjør at blodsukker ikke stiger for høyt. Mannen min har fått diabetes i en alder av 27. Hans mor døde av hjerteinfarkt før hun var 50 mor hadde ikke diabetes og hans far også før han var 50 som hadde diabetes. Jeg er bekymret for mannen min fordi dette er ganske nytt for meg også. Jeg bekymrer meg over om blodsukker går for lavt eller om det går for høyt. han har vært inne på sykehuset og vært veldig dårlig. Så er det også dette her med barn vi ønsker barn i fremtid. mens jeg virkelig ønsker barn men bekymre meg over hvordan det er å ha barn med diabetes kan bli. Ikke misforstå jeg vil ha barn uansett med han men jeg søker deg informasjon hos andre som selv har diabetes som hvordan hverdagen deres er og hvordan det er for andre foreldre som har barn med diabetes er. Anonymkode: a9bbd...9ac Diabetes type 1 kan man leve helt fint med. Man får god oppfølging på sykehuset, og vi har veldig mange hjelpemidler i dag som gjør at man kan leve tilnærmet normalt med sykdommen. Neste år så har jeg hatt diabetes type 1 i 10 år, og jeg lever ganske normalt. I dag har man hjelpemidler som insulinpumpe som er mye mer tekniske enn de var for 10-15 år siden, også har man cgm som kommuniserer med insulinpumpe slik at man alltid vet hva blodsukkeret er. Nye insulinpumper, som den fra medtronic har «smart-wizard» hvor den kontinuerlig gir og regulerer basal insulin etter blodsukker. Så eneste man må gjøre manuelt er å gi seg selv bolus insulin (hurtigvirkende) når man spiser. I starten er det selvsagt utfordrende, men ettervært blir man kjent med ulike matvarer og lærer seg hvor mye insulin man trenger til ulike matvarer og drikke. I tillegg er det viktig at alle de nærmeste og de rundt vet hva de skal gjøre dersom man får veldig lavt blodsukker, men dette kan man få god veiledning på fra sykehuset. Fint om familie og nære deltar på diabeteskurs. Høyt blodsukker tar mye lengre tid før det går galt, så det oppdager man som oftest lenge før det blir kritisk. Men ikke bli redd, eller bekymret. Man kan fint leve med type 1. Jeg spiser normalt, ingen kostholds diett. Spiser det samme som jeg gjorde før jeg fikk diabetes, og lever ganske likt. Er i full jobb, og det å få barn når man har diabetes trenger ikke å være en utfordring, jeg tror mannen din vil klare helt fint med tiden. Bare gi han tid til å bli kjent med sykdommen, også vil det bli bedre Jeg ser at andre her med type 1 påpeker alle utfordringene, og hvor vanskelig det kan være å leve med. Selvsagt vil man ha de dagene og, og det er en sykdom som krever oppmerksomheten din 24/7. Men igjen det er forskjell på folk, selv om det er en alvorlig sykdom tenker jeg at det er mange sykdommer jeg tenker ville vært mer krevende eller belastende og ha. Tross alt er det en sykdom jeg kan leve tilnærmet normalt med Endret 22. oktober 2023 av Blueberrymuffin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå