AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #1 Skrevet 18. oktober 2023 Hei Jeg oppdaget for ett par dager siden en avlang kul i min venstre armhule. Den er bevegelig men hard.. ikke vondt. Har googlet meg frem til at det ikke er bra hvis den er slik 😭 Er kvalm og skjelver... har 2 små barn... Jeg er ikke forkjølet/influensa eller har infeksjon noen steder.. Har legetime for noe helt annet om 12 dager, vet ikke om jeg klarer å vente. Kan hende jeg bestiller akutt time til uka. Er det noen her som har hatt noe lignende hvor det var uskyldig/godartet? Trenger noen gode ord... Anonymkode: 35d5e...a59 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #2 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg fant en kul i brystet, er 28 år. Ikke veldig gøy, men man må bare undersøke det. Siden du har to små barn så er det bare å «hoppe i det», og få det undersøkt. Hvis det mot alle odds skulle være ondartet, så kommer du virkelig til å angre på at du ikke undersøkte det med en gang ♥️♥️ Anonymkode: f62ac...fd8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #3 Skrevet 18. oktober 2023 Bare ring legekontoret i morgen tidlig så får du det ut av verden så fort som mulig. Ikke fordi jeg tror det er noe farlig, men fordi du er så redd. Anonymkode: 9dbce...0d2 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #4 Skrevet 18. oktober 2023 Det kan være noe harmløst også ts, men jeg skjønner du blir engstelig! Ring legen i morgen straks det åpner, og hør om du kan få en akuttime. Anonymkode: 08329...759 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #5 Skrevet 18. oktober 2023 Tror du er kvalm og skjelver fordi du er redd for at det kan være noe farlig. Synes du skal få sjekket det så fort som mulig så slipper du å gå rundt å være redd og gjøre vondt værre. Lykke til! ❤️ Anonymkode: 2f4cf...5a5 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #6 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror du er kvalm og skjelver fordi du er redd for at det kan være noe farlig. Synes du skal få sjekket det så fort som mulig så slipper du å gå rundt å være redd og gjøre vondt værre. Lykke til! ❤️ Anonymkode: 2f4cf...5a5 Ja det er definitivt pga at jeg er så redd 😞 Anonymkode: 35d5e...a59 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #7 Skrevet 18. oktober 2023 Lymfeknute sikkert 👍 jeg har mange som kjennes godt. Selv om jeg ikke er syk. Både i armhulen og lysken etc. Anonymkode: 4e4a0...098 5
Frøkenfryden Skrevet 18. oktober 2023 #8 Skrevet 18. oktober 2023 (endret) Be om hastetime. Jeg har grei lege og skrev søndag i helsenorge, time dagen etter. Mammografi og ultralyd innen 14 dager. Pakkeforløp gjør at det går fort tror jeg. Hopp i det! (min kul var uskyldig) Endret 18. oktober 2023 av Frøkenfryden 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #9 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg fikk det en gang, viste seg å være en massiv kvise. Anonymkode: ae825...dba 6
Frøkenfryden Skrevet 18. oktober 2023 #11 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lymfeknute sikkert 👍 jeg har mange som kjennes godt. Selv om jeg ikke er syk. Både i armhulen og lysken etc. Anonymkode: 4e4a0...098 Støtter også dette som mulighet. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #12 Skrevet 18. oktober 2023 Skjønner at du er redd, men husk at det kan være helt ufarlig også. Er det en lymfeknute kan det være så harmløst som at immunforsvaret reagerer på barbering foreksempel. Var jeg deg ville jeg bare bestilt meg en akuttime. Ikke fordi jeg tror det er noe galt, men fordi det er godt å få slike bekymringer ut av verden! Lykke til! Husk at det er mye større sjanse for at det er noe ufarlig enn det motsatte!❤️ Anonymkode: a9380...f38 1
Kranken Skrevet 18. oktober 2023 #13 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg fant en kul i armhulen sommeren for to år siden. Dro til legen, fikk henvisning til pakkeforløp brystkreft, ble tatt mammografi og ultralyd et par dager etterpå. Det var en forstørret lymfeknute som kom rett etter koronavaksine av alle ting, har vært enda en gang inne og sjekket den etter det og den er det samme og ikke noe skummelt sier de. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #14 Skrevet 18. oktober 2023 TS her. Den sitter forresten litt dypt.. må ha armen nedover, må kjenne godt etter og da kjenner jeg den godt. Anonymkode: 35d5e...a59 1
Kranken Skrevet 18. oktober 2023 #15 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her. Den sitter forresten litt dypt.. må ha armen nedover, må kjenne godt etter og da kjenner jeg den godt. Anonymkode: 35d5e...a59 Min sitter også dypt og jeg kjenner den bare med såpe på hendene når jeg dusjer, så kan absolutt være det. Lykke til hos legen, og det er mye større sjans for at det er noe ufarlig :-) 1
Mezzosoprena Skrevet 18. oktober 2023 #16 Skrevet 18. oktober 2023 Avlang høres fort ut som en tilstoppet talgkjertel - jeg har en "fast" slik, som jeg må tømmes med ujevne mellomrom... 1
Forumkonto Skrevet 18. oktober 2023 #17 Skrevet 18. oktober 2023 Pust rolig. Det er mest sannsynlig ikke noe farlig. Har selv vært tre ganger inne for å sjekke kuler i brystene og under armhulen. Er også ung og har tre barn. Var ikke noe farlig. Tett brystvev, cyster, fettkuler, kjertler mm. kan gi kuler av ulike slag. Google er ikke din venn. Ikke noe poeng å spekulere på om dette er en farlig kul eller ikke, det er ingen måte du kam finne det ut før legene har sjekket den. Så bare prøv å la kulen være i fred. Hvis det er for belastende å vente på legetime bestiller du seg en akuttime privat. Alle gangene jeg har sjekket har legene ikke tenkt at det var noe farlig, men de henviser videre for mammografi og ultralyd uansett, for å være sikker. Det tar 1-2 uker fra man blir henvist til en får time. Du får svar med en gang dersom det er noe uskyldig. Hvis det er noe som må undersøkes nærmere kan det hende de tar en biopsi. Det tar de umiddelbart i så fall, og det tar 1-2 uker for å få svar på. Vet akkurat hvordan du har det, og det er ikke noe gøy. Prøv å kose seg med ungene og se på serie eller noe annet for å distrahere deg fra de skumle tankene. Og snakk med noen nær deg om at du skal til lege for dette, og at du er engstelig. Det hjelper å prate om det. Jeg var livredd for ei uke siden da jeg fikk sjekket en ekkel kul. Det var en vanncyste, som legen tømte. Den ekle kulen jeg hadde kjent i mange uker var plutselig vekk, og all bekymringen var ubegrunnet. Ekstra ekkelt nå med oktober og rosa sløyfe. Er plutselig fokus på brystkreft overalt. Det er jo fint, men ikke så fint når man selv er bekymret og skal få sjekket brystene. Lykke til
Grüner Skrevet 18. oktober 2023 #18 Skrevet 18. oktober 2023 (endret) Jeg tipper det er dette, siden det er i armhulen, men gå til legen og få det undersøkt. På Doktor Online står det også at kul i armhulen som oftest er en betent svettekjertel eller hoven lymfeknute. https://nhi.no/symptomer/barn/hovne-lymfeknuter-veiviser/ Endret 18. oktober 2023 av Grüner
Forumkonto Skrevet 18. oktober 2023 #19 Skrevet 18. oktober 2023 Forumkonto skrev (3 minutter siden): Pust rolig. Det er mest sannsynlig ikke noe farlig. Har selv vært tre ganger inne for å sjekke kuler i brystene og under armhulen. Er også ung og har tre barn. Var ikke noe farlig. Tett brystvev, cyster, fettkuler, kjertler mm. kan gi kuler av ulike slag. Google er ikke din venn. Ikke noe poeng å spekulere på om dette er en farlig kul eller ikke, det er ingen måte du kam finne det ut før legene har sjekket den. Så bare prøv å la kulen være i fred. Hvis det er for belastende å vente på legetime bestiller du seg en akuttime privat. Alle gangene jeg har sjekket har legene ikke tenkt at det var noe farlig, men de henviser videre for mammografi og ultralyd uansett, for å være sikker. Det tar 1-2 uker fra man blir henvist til en får time. Du får svar med en gang dersom det er noe uskyldig. Hvis det er noe som må undersøkes nærmere kan det hende de tar en biopsi. Det tar de umiddelbart i så fall, og det tar 1-2 uker for å få svar på. Vet akkurat hvordan du har det, og det er ikke noe gøy. Prøv å kose seg med ungene og se på serie eller noe annet for å distrahere deg fra de skumle tankene. Og snakk med noen nær deg om at du skal til lege for dette, og at du er engstelig. Det hjelper å prate om det. Jeg var livredd for ei uke siden da jeg fikk sjekket en ekkel kul. Det var en vanncyste, som legen tømte. Den ekle kulen jeg hadde kjent i mange uker var plutselig vekk, og all bekymringen var ubegrunnet. Ekstra ekkelt nå med oktober og rosa sløyfe. Er plutselig fokus på brystkreft overalt. Det er jo fint, men ikke så fint når man selv er bekymret og skal få sjekket brystene. Lykke til Den gangen jeg sjekket en kul i armhulen var jeg gravid med siste ungen. Det var rett og slett brystvev/melkekjertler og grunnet hormoner i graviditeten. Legen som undersøkte meg først var ung og uerfaren. Hun sa at det ikke er brystvev i armhulene, men på sykehuset sa de at det kan man absolutt ha. Så hvis du har små barn ammer du kanskje? Eller har gjort det nylig? Da kan melkekjertler bli tilstoppet med melk/væske. Kan også selvsagt være en lymfekjertel som er aktiv pga en eller annen infeksjon, altså som gjør den jobben den har.
Million Skrevet 18. oktober 2023 #20 Skrevet 18. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hei Jeg oppdaget for ett par dager siden en avlang kul i min venstre armhule. Den er bevegelig men hard.. ikke vondt. Har googlet meg frem til at det ikke er bra hvis den er slik 😭 Er kvalm og skjelver... har 2 små barn... Jeg er ikke forkjølet/influensa eller har infeksjon noen steder.. Har legetime for noe helt annet om 12 dager, vet ikke om jeg klarer å vente. Kan hende jeg bestiller akutt time til uka. Er det noen her som har hatt noe lignende hvor det var uskyldig/godartet? Trenger noen gode ord... Anonymkode: 35d5e...a59 Jeg fant en rund liten hard kul i armhulen ned mot brystet en gang for mange år siden. Ble kjemperedd, da vi har brystkreft på mors side (både mormor og oldemor døde av brystkreft). Det viste seg å være en hoven lymfekjertel pga en infeksjon jeg hadde hatt tre uker tidligere. Jeg var frisk igjen da jeg merket kulen, og hadde vært frisk noen uker, så jeg forbandt ikke kulen med infeksjonen. Men den viste seg altså å være en harmløs hoven lymfeknute eller kjertel (hva det nå heter). De tok prøve av den med en sprøytespiss på sykehus og undersøkte celleprøven av det de fikk ut av kulen. Så du ser i tråden at det kan være helt uskyldige grunner til at man finner kuler også, heldigvis. Lykke til, dette går helst bra Endret 18. oktober 2023 av Million 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå