Gå til innhold

Kveldsmat til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine er småskolebarn. Vi foreldre har tydeligvis lagt oss til en dårlig vane med å varme mat mm til barna våre til kveldsmat. Pasta med ost, nudler, eggerøre, diverse Fjordland, frossen pizza mm. Dette skal vi nå slutte med i ukedagene da vi ser at ungene våre er altfor kravstore(de klager mye på det de får, vi ser jo at vi har gjort oss selv en bjørnetjeneste her), de er absolutt ikke undervektige og de spiser faktisk litt dårlig av det vi har laget.

Så nå tenkte vi at når klokken blir 19.00 å kun henvise de til diverse frokostblandinger, knekkebrød og brødskiver, som de faktisk må finne seg selv! De får påminnelse om dette ca kl.19.20. Etter kl.19.30 har toget gått for å ta seg kveldsmat for da er det leggetid med rutiner som følger med til dette så fort de er ferdig med evt mat de har tatt seg.

Hva tenker folket her om dette? Evt hva spiser deres barn til kveldsmat? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres lurt ut. Brødmat til kvelds er helt normalt. Min mann er sånn som vil ha et varmmåltid nr 2 til kveldsmat og det er slitsomt. 

Anonymkode: 5274e...4bc

• Liker 4
Skrevet

Høres normalt ut å spise noe enkelt til kveldsmat. Høres rart ut å skulle spise et nytt varmt måltid 1-2 timer etter middag.. Mye av det du nevner er middag her hos oss 😄

Vi spiser for sen middag så her er det ikke noe kveldsmat.. 

Anonymkode: ae488...e26

• Liker 1
Skrevet

Det hender vi lager toast. Ellers ingen varm mat. Hun spiser som regel knekkebrød, frukt, yoghurt, eller fullkornkjeks. Evt en kombinasjon av disse. Pizza og nudler til kveldsmat høres ikke helt bra ut.

• Liker 5
Skrevet

Her spiser ikke barnet kveldsmat så ofte enda, men får tilbud og brødskive og knekkebrød med Ost, makrell, leverpostei eller kokt skinke. Spiser mere variert til frokost, lunsj og middag😊 

Frokostblandinger har vi ikke i huset🫣  

Anonymkode: f5997...8e0

• Liker 1
Skrevet

Her er det enten

1) middag rundt klokken 16:30 og f. eks en brødskive og et glass melk klokken 19:00

eller

2) en liten snack med en gang vi kommer hjem mellom halv 4-4, sen middag klokken 17:30-18 og hvis sulten før sengetid, noe enkelt som frukt/yoghurt etc. :) 

Anonymkode: 42f07...037

• Liker 3
Skrevet

Opplegget du tenker høres veldig bra ut😊 Om barna dine er veldig glad i varm mat på kvelden, kan de jo lage seg ostesmørbrød. 

Anonymkode: 4085b...8f8

• Liker 1
Skrevet

Eg serverer som regel alltid graut.

F.eks rømmegrøt, risgraut, semulegrynsgraut, mandelgraut, smørgraut, bygggrynsgraut, havregraut, speltgraut. 

Når vi er litt lei av graut lage eg supper med egg og varmt brød. 

Varm mat før soving er koselig da. 

Synest opplegget ditt høyrest fint ut. Viktigaste er at dei får i seg litt kvelds, er mange måtar å gjera det på.

Anonymkode: 6529f...b18

• Liker 1
Skrevet

Her går det i brødskiver, havregrøt, vaffelkake, pannekake eller hjemmelagde boller😊

Anonymkode: bb904...11c

• Liker 1
Skrevet

Vi har brødskive som kveldsmat. Det hender jeg lager havrelapper til de eller toast, men ytterst sjeldent. Våre kan ikke få flytende senere enn en time før legging pga sengevæting så frokostblanding og youghurt utgår. Aldri vært klager, men er ikke alltid de er sultne.

Anonymkode: e0389...b5d

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg aktive barn som trener mye, men her er siste sjans for servering 2100.. (eldste er 15, og yngste er 5.. 5åringen legger seg 1900, så han får mat før han legger seg). 

De får brødskiver, havregrøt, kjøleskapsgrøt, arme riddere, middagsrester etc. Hender de får grove pannekaker eller scones. 

Anonymkode: eecb0...305

• Liker 1
Skrevet

Her er det havregrynsgrøt eller brødskive. Prøver å unngå frokostblandinger o.l, men av og til blir det bare en yoghurt med noe granola om ungene ikke er sånn kjempesulten.

Så synes det høres helt greit ut! 😊

Anonymkode: b3740...dce

• Liker 1
Skrevet

Varierer, min 9-åring er ganske småspist til middag så kveldsmaten består ofte av havregrøt med bananskiver, ristet brød med eggerøre, stekt egg eller middagsrester. 

• Liker 1
Skrevet

Frokostblanding, knekkebrød, brødskive, jogurt med müsli eller havregrøt er ok kveldsmat. 

Anonymkode: c1ce0...dd5

• Liker 1
Skrevet

Tenker at de må få litt mer enn 10 minutter på å finnes seg kveldsmat. Dette vinduet er for kort. Minst en halv time (30 minutter). 

Hva spiser dere foreldre til kvelds? Dere er rollemodeller og barna i den alderen tar ofte etter foreldrene sine vaner. Barn er ikke dumme så hjelper ikke sitte å si "mmm den fisken var god" hvis du ikke liker det.

Barn lærer seg gode vaner ved å se hva foreldrene gjør. Enkelt og greit.

Anonymkode: bde86...665

• Liker 1
Skrevet

Det er mye som tyder på at store måltider sent på kvelden ikke er så gunstig (leste nettopp i avisen). Her får barnet havregryn med melk eller en halv brødskive til kvelds om hen er sulten. I tillegg litt oppskjært frukt og grønt. Absolutt ikke overvektig. Å spise Fjordland til kveldsmat høres ut som oppskriften på overvekt…

Anonymkode: c969e...6a3

• Liker 2
Skrevet

Mine lager kveldsmat selv og gjorde det også da de var småskolebarn- Det var sjelden brødskiver, men gikk mer i havregrøt, speilegg, nudler, eggerøre, toast, middagsrester e.l. Å bare ha frokostblanding og brødmat tilgjengelig for kveldsmat fungerer sikkert fint hvis barna dine liker det, men jeg ser ikke problemet med å tilby et større utvalg. Selv småskolebarn kan lære seg å lage enkel varmmat selv om det er det de ønsker (og det er også større sannsynlighet for at de spiser opp maten hvis de har laget den selv) og jeg tenker det er selvstendighet dere må jobbe med heller enn å begrense utvalget. (Og det er selvfølgelig ikke tiden på døgnet man spiser som gjør en overvektig, det er kaloriinntak i forhold til kaloriforbruk.)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...