Gå til innhold

Barn og do

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har en sønn på fem år som har gått uten bleie i over ett år nå hvertfall, han har perioder hvor han er veldig flink å gå på do og er helt tørr og ren, men han har også perioder hvor han tisser seg ut daglig, samt litt bæsj i trusa. Akkurat med bæsjinga virker som han syntes er fryktelig kjedelig å gjøre, derfor holder han det inne helt til han må slippe ut litt liksom. Å jeg kjenner jeg blir litt frustrert av å vaske bæsjeklær... Jeg har prøvd å motivere, sitter på badet sammen med han, lage en lek ut av det, lese bøker, minner han på å gå på do.. hvordan kan jeg få han til å forstå at å gå på do er liksom bare noe vi må? Og hva er rett måte å ta dette på? Jeg ønsker jo ikke skape noe større problemer ved å tvinge han, men jeg må også likevel prøve å få han på do innimellom for han blir forstoppet når det går dager uten skikkelig tømming.. 

Tips? 

Anonymkode: 2a0e3...3fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å etablere en daglig dorutine - en fast tid hver dag hvor han sitter på do og prøver, f eks 15 minutter etter middag, eller hva enn som passer for dere. Hvis det blir en rutine, så opphører i hvert fall protestene, da er det bare noe som skal skje uansett liksom. Og ikke gjør en stor greie av det om det ikke kommer noe, men gi gjerne positiv tilbakemelding hvis det gjør det.

Mitt barn strevde med dovegring og forstoppelse, og da fungerte en sånn rutine for å komme ut av sporet. Nå styrer barnet selv og sier ifra, så da har vi lagt vekk den rutinen, siden det ikke trengs lenger 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...