Gå til innhold

Er jeg et dårlig menneske som ikke føler for å ha kontakt med min mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hva andre tenker om min familiesituasjon utenfra. Faren min døde da jeg var barn, jeg var 5 år (etter at foreldrene mine ble skilt). Det var utfordringer i barndommen, fikk blant annet en stefar som av og til var voldelig mot min mor, og jeg som barn var vitne til dette. Min mor levde i dette samlivet i 4-5 år, så ble hun skilt. Hun har aldri hatt noen ny mann de siste 26 årene etter hun ble skilt. Hun har bodd med min yngre halvbror som aldri flyttet hjemmefra. Hun stiller ingen krav til han, absolutt ingen. Halvbroren min har en annen religion pga. at hans far er fra denne religionen og han har dermed valgt denne veien. Nå er min halvbror i et annet land langt borte for å studere religionen, mens hans kone fra et tilsvarende land med samme religion bor sammen med min mor. Hvordan de gjør det økonomisk, vet jeg ikke. Det siste året har jeg hatt minimal kontakt. Jeg føler meg ikke hjemme i denne familien. Faren min er som sagt død, så har ikke familie på farssiden. Jeg føler min mor har brukt meg som erstatning for en partner når det gjelder samtaler og samvær i alle år. Hun er ikke selvstendig og er redd for å bo alene er mitt inntrykk. Jeg kan ikke være ansvarlig for min mors lykke lenger. Jeg tilhører ikke samme religion som min halvbror, ikke gjør min mor det heller. Så mitt spørsmål: Er jeg et dårlig menneske hvis jeg bryter kontakten? 

Anonymkode: 78780...531

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som en vanskelig oppvekst og situasjon. Jeg tenker at du har lov å sette dine egne behov først❤️

Anonymkode: c1ac3...5be

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Absolutt ikke, du gjør det som føles riktig for deg ♥️

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Godt å høre. Trolig er jeg den eneste i Norge som er fra en slik familie. Jeg har så mye dårlig samvittighet og skyldfølelse. Men som voksen dame i slutten av 30-årene, så føler jeg at denne morsrelasjonen ikke gir meg noe. Jeg føler ikke jeg er glad i min mor, og jeg kan ikke tvinge fram det å være glad i henne. Den familien man blir født inn i har man ikke valgt selv. Nå er jeg voksen og kan velge mine egne relasjoner.  

Ts 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er aldri feil å ivareta seg selv først. ❤️ Man er aldri programforpliktet til å pleie kontakt med noen man ikke føler fellesskap med, blodsbånd eller ikke blodsbånd. Gjør det som er best for deg, og vær stolt av det!

• Hjerte 2
Skrevet

Har begynt å tenke at hvis noen mener jeg er et dårlig menneske pga. av dette, så må jeg bare akseptere det. Jeg er voksen nå og har rett til å ta mine egne valg. En familie jeg ikke føler noe felleskap og tilhørighet med, har ikke krav på å ha kontakt med meg.  

Ts  

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er IKKE et dårlig menneske!! Forstår deg godt. Når du er barn er du avhengig av foreldre/omsorgspersoner for å overleve. Som voksen kan du klare deg selv. Det er helt fair om du ikke ønsker kontakt med din mor nå. 

Har selv minimal kontakt med egen mor.. Hun var sjalu og kald da jeg vokste opp. Viste sjelden at hun var glad i meg. Ga meg ørefiker, skrek og ristet meg. Visste aldri helt hva slags humør hun var i.. så var veldig redd og tenkte bestandig at hennes dårlige humør var min skyld. 

Uansett vet du selv hva som er best for deg ❤️ Stor klem!

Anonymkode: b1f63...2cd

• Hjerte 2
Skrevet

Ingenting av det du skriver tilsier at hun har vært en dårlig mor. Alle lever ikke perfekte liv. Det virker bare som du ikke er glad i henne og prøver å finne en årsak og en vei ut. 

Anonymkode: 93831...88e

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2023 den 3.35):

Ingenting av det du skriver tilsier at hun har vært en dårlig mor. Alle lever ikke perfekte liv. Det virker bare som du ikke er glad i henne og prøver å finne en årsak og en vei ut. 

Anonymkode: 93831...88e

Takker for svar! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...