AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #21 Del Skrevet 18. oktober 2023 c_buk skrev (1 time siden): Når andre avstår blir man bevisst sine egne "dårlige" valg Bra. Folk burde lære fra flauser de har gjort i fylla. Drikk med ansvar TS Anonymkode: a9ecc...d5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 18. oktober 2023 #22 Del Skrevet 18. oktober 2023 Tja si det noen bare er sånn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piinki Skrevet 18. oktober 2023 #23 Del Skrevet 18. oktober 2023 Fordi etniske nordmenn er vanvittig konforme, særlig på bygda. Så når den ene personen ikke drikker går gruppa etter hen og lager så mye ubehag som mulig. Tviler på at det har så mye med alkohol å gjøre at det er så vanskelig for de som ruser seg at ikke alle gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #24 Del Skrevet 18. oktober 2023 Det er en sosial greie som man finner fellesskap i. Jeg har litt det samme forholdet til folk som ikke drikker kaffe. Det er selvsagt helt ok at folk ikke drikker kaffe eller øl, men det er noe med å dele den enheten i fellesskap som mange setter pris på. For meg vil det f.eks ikke føles likt å ta seg en øl når motparten drikker Pepsi Max. Litt som at jeg ikke synes det er det samme å ta en kopp kaffe når motparten drikker grønn te. På en annen måte tenker jeg at dette er en «slags sosial institusjon» i det norske samfunnet, og jeg føler at noen ting bare lærer man seg å like/tolerere for å kunne delta i denne forventede sosiale interaksjonen. Feks det å kunne ta seg en kopp kaffe når man blir budt på det. De færreste synes hverken kaffe eller pils var noe stas de første gangene man smakte det. Anonymkode: 52b01...f11 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #25 Del Skrevet 18. oktober 2023 Har aldri brydd meg om hva andre gjør. Har selv blitt mast på om kake ukentlig på jobb. Jeg måtte si nei, fordi de aldri hadde glutenfri kake. Og måtte forklare hvorfor hele tida. Skikkelig plagsomt når folk spør og graver og ikke bare kan godta et nei. Nå har jeg sykdom som gjør at jeg tåler alkohol dårlig, og medisiner som gjør det verre. Det er ikke noe alle føler for å være åpne om. Slutt å mas på andre, respekter svaret deres. Anonymkode: 274db...f7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 18. oktober 2023 #26 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Bra. Folk burde lære fra flauser de har gjort i fylla. Drikk med ansvar TS Anonymkode: a9ecc...d5a Enig med deg jeg. Å drikke alkohol er ikke en unnskyldning for noen dumme handlinger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 18. oktober 2023 #27 Del Skrevet 18. oktober 2023 Jeg sluttet å drikke meg full da jeg var 18. Det er jo sååå morsomt å ikke huske en dritt og så høre fra andre hva man gjorde eller ikke Kan ta meg noe jeg, men jeg stopper før jeg kjenner noe, og jeg liker verken vin eller øl 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 19. oktober 2023 #28 Del Skrevet 19. oktober 2023 (endret) Nei, si det, folk tåler kanskje ikke at man velger å gjøre noe som er så forskjellig fra dem selv. Verken samboer eller jeg drikker alkohol. Jeg må innrømme at det å finne min samboer var en stor befrielse, for de færreste i hans familie drikker. Og det å alltid føle på utenforskapet som jeg har gjort en del ganger, er godt å slippe nå. Det verste er de som tar det som en personlig fornærmelse, som skal overbevise meg om at alkohol er SÅ godt og helt fantastisk. Jeg er nok sikkert rar. Jeg har aldri forstått hva som gjør alkohol så innmari populært. Ikke er det godt, og ikke har jeg et behov for å være full. Fulle folk er generelt ubehagelige å være rundt, og mange klarer ikke å begrense seg. Samtidig skal de som drikker alkohol på mange måter være gjeldende. Det er også derfor jeg drev med idrett og konkurranser, samt ungdomspolitikk, for der fikk jeg faktisk fred fra all alkohol. Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot at folk drikker alkohol, men det er et problem at folk ikke klarer å gjøre ting uten at alkohol er involvert. Det er rett og slett fascinerende. Heldigvis har jeg nå en vennekrets, familie og samboer der alkohol ikke er et tema, og det er bare helt nydelig. Det er så godt å slippe unna presset. Minner meg for øvrig om en tråd jeg lagde angående alkoholfritt bryllup. Folk her på KG ble jo helt satt ut av at det ikke skulle være alkohol i bryllupet. Nå er invitasjonene sendt ut, og vi har fått overveldende positiv respons. Det er så mange som synes det er befriende og deilig at det ikke serveres alkohol. Hvem skulle trodd. Endret 19. oktober 2023 av SPOCA 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #29 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dette har jeg lurt på mange ganger og, men får aldri noen gode svar… Jeg har aldri likt alkoholsmaken, og selv om flere sier «jamen, i denne kjenner du den ikke!» Jo, jeg gjør det, fordi smaksløkene mine er ikke vant til alkohol, og jeg har ikke lyst til å tvinge meg selv til å drikke noe jeg synes smaker grusomt så mange ganger, og ofte, at jeg tilslutt klarer smaken. Men da er jeg såååå kjedelig… Og når jeg spør hva er det som gjør meg kjedelig fordi jeg ikke drikker med de (jeg klager ikke på at de drikker), så har de ikke svar på det heller… For jeg er fullt til stede med de, koser meg like mye, har det like gøy som de, er med på akkurat samme moroa, slipper hemninger løs, er like fnisete, kan fint ende opp med å gjøre noe som er flaut dagen etter… Jeg er med andre ord akkurat som de, bare uten alkohol innabords… Men i bedre form dagen etter 😉 Anonymkode: 41534...59a Ok, skal prøve å svare. Man møtes, åpner en flaske vin, bestiller seg en øl, drikker, skravler og blir enige om å drikke litt mer. Da går man over i en tilstand hvor praten blir litt mer intens, man åpner seg litt mer, man blir litt mer engasjert og man forteller kanskje litt mer enn man ville gjort edru. Når alle drikker er alle på dette nivået. Det er som en liten intim klubb. En som er edru, er ikke på samme planet i det hele tatt, og derfor liker ikke folk er i denne tilstanden folk som ikke drikker. Enkelt og greit. Anonymkode: b50de...9c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 19. oktober 2023 #30 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): På den ene siden så burde det være en selvfølge at man respekterer den andres valg, enten det er å være avholds eller ikke spise kake. På den andre siden så er det noen ganger irriterende at noe så enkelt som å gå og ta en øl eller ta et kakestykke på en kafe skal bli en issue fordi noen skal være special snowflake. Anonymkode: 9419e...0dd man har jo ikke problem med at den andre tar seg en øl da? må den du går ut på sånt med drikke øl bare fordi du gjør det? Kan ikke du drikke det du vil og den du er med drikke det den vil? No judgement? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 19. oktober 2023 #31 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok, skal prøve å svare. Man møtes, åpner en flaske vin, bestiller seg en øl, drikker, skravler og blir enige om å drikke litt mer. Da går man over i en tilstand hvor praten blir litt mer intens, man åpner seg litt mer, man blir litt mer engasjert og man forteller kanskje litt mer enn man ville gjort edru. Når alle drikker er alle på dette nivået. Det er som en liten intim klubb. En som er edru, er ikke på samme planet i det hele tatt, og derfor liker ikke folk er i denne tilstanden folk som ikke drikker. Enkelt og greit. Anonymkode: b50de...9c1 noen klarer dette uten å drikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #32 Del Skrevet 19. oktober 2023 Jeg drikker ikke lengre pga at jeg drakk så mye i ungdommen at jeg mistet kontrollen, drakk hver dag. Er 36 nå. Har vokst opp med en far som var alkoholiker og kjente at jeg var på tur selv til å bli det så jeg bare bestemte meg at dette gidder jeg ikke lenger. Alkohol ga meg ikke noe annet enn en tom konto og hodepine hver dag. Folk må bare se rart på meg når jeg forteller de at jeg ikke rører alkohol, jeg gjør det som er best for meg 🙂 Anonymkode: 21ec9...fe6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 19. oktober 2023 #33 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er en sosial greie som man finner fellesskap i. Jeg har litt det samme forholdet til folk som ikke drikker kaffe. Det er selvsagt helt ok at folk ikke drikker kaffe eller øl, men det er noe med å dele den enheten i fellesskap som mange setter pris på. For meg vil det f.eks ikke føles likt å ta seg en øl når motparten drikker Pepsi Max. Litt som at jeg ikke synes det er det samme å ta en kopp kaffe når motparten drikker grønn te. På en annen måte tenker jeg at dette er en «slags sosial institusjon» i det norske samfunnet, og jeg føler at noen ting bare lærer man seg å like/tolerere for å kunne delta i denne forventede sosiale interaksjonen. Feks det å kunne ta seg en kopp kaffe når man blir budt på det. De færreste synes hverken kaffe eller pils var noe stas de første gangene man smakte det. Anonymkode: 52b01...f11 wow du er ikke lite konform. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #34 Del Skrevet 19. oktober 2023 Det tror jeg ikke stemmer.Men alle avholdsfolkene jeg kjenner er veldig opptatt av å prate om alle kommentarene de noen gang har fått av folk som selv drikker. De er ekstremt opptatt av sin egen status som avholds.Folk flest bryr seg egentlig langt mindre om det enn det de selv tror. Selv legger jeg ikke merke til hvem som drikker og ikke drikker. Pleier ofte å være edru selv på fester og samlinger, og få bryr seg. Anonymkode: 1ff0a...34c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hocane Skrevet 19. oktober 2023 #35 Del Skrevet 19. oktober 2023 Jeg er alltid med å drikker, men stopper alltid før "fullepunktet" Jeg må alltid ha kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #36 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ok, skal prøve å svare. Man møtes, åpner en flaske vin, bestiller seg en øl, drikker, skravler og blir enige om å drikke litt mer. Da går man over i en tilstand hvor praten blir litt mer intens, man åpner seg litt mer, man blir litt mer engasjert og man forteller kanskje litt mer enn man ville gjort edru. Når alle drikker er alle på dette nivået. Det er som en liten intim klubb. En som er edru, er ikke på samme planet i det hele tatt, og derfor liker ikke folk er i denne tilstanden folk som ikke drikker. Enkelt og greit. Anonymkode: b50de...9c1 Vel, nå er jeg faktisk på akkurat det samme planet selv om jeg ikke drikker alkohol, jeg koser meg jo med noe å drikke jeg og, bare at den er uten alkohol. Er ikke slik at jeg bare sitter der uten noe og følger med på de som drikker noe alkoholholdig uten å være tilstede på lik linje som de… Jeg er like engasjert, helt med i den intense praten, like åpen, er uten hemninger, det er absolutt ingen forskjell på meg og den som har alkohol innabords… Jeg trives veldig godt i den intime klubben du nevner, jeg bare klarer å komme dit uten å måtte drikke alkohol. Og likevel så er det et stort problem at jeg ikke drikker alkohol… Anonymkode: 41534...59a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #37 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vel, nå er jeg faktisk på akkurat det samme planet selv om jeg ikke drikker alkohol, jeg koser meg jo med noe å drikke jeg og, bare at den er uten alkohol. Er ikke slik at jeg bare sitter der uten noe og følger med på de som drikker noe alkoholholdig uten å være tilstede på lik linje som de… Jeg er like engasjert, helt med i den intense praten, like åpen, er uten hemninger, det er absolutt ingen forskjell på meg og den som har alkohol innabords… Jeg trives veldig godt i den intime klubben du nevner, jeg bare klarer å komme dit uten å måtte drikke alkohol. Og likevel så er det et stort problem at jeg ikke drikker alkohol… Anonymkode: 41534...59a Jeg svarte bare på spørsmålet til ts. Hvorfor edru folk blir mislikt på fest. Anonymkode: b50de...9c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #38 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg svarte bare på spørsmålet til ts. Hvorfor edru folk blir mislikt på fest. Anonymkode: b50de...9c1 Du siterte meg, og ikke ts, derav mitt tilsvar. Men da var ikke innlegget ditt myntet på meg 😊 Anonymkode: 41534...59a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 19. oktober 2023 #39 Del Skrevet 19. oktober 2023 (endret) De er redde for at folk får med seg all galskapen. Jeg begynte ikke å drikke alkohol før i begynnelsen av 20 årene og det er en drøss med fester jeg ikke ble invitert på. Jeg fant ut i ettertid at kusinen min hadde hatt en skikkelig stor 18års feiring med absolutt alle venner inkludert. Hun ble spurt om hvordan jeg ikke ble invitert. Svaret: *navnet mitt drikker jo ikke alkohol. * 2000tallet var etter min mening rølpete. Målet var å drikke mest mulig dårlig heimbrent og spille e-type så høyt som mulig og lå du langflat på sofaen eller gulvet, ble det en morsom snakkis dagen derpå. Jeg har inntrykk av at det er mer akseptabelt å være avholdt i dag. Flere og flere kjendiser står frem i media og snakker om at de ikke drikker alkohol og føler seg bedre enn noensinne Endret 19. oktober 2023 av Laraa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #40 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvorfor virker det som om noen folk blir irritert over at noen aldri har prøvd alkohol og ikke vil prøve det heller? Selv har jeg en venn som hele tiden nevner at vi burde ta en pils og at hun skal få meg til å prøve det. Hvorfor er det så viktig for dem at andre prøver det? Kan de ikke bare drikke selv eller med sine andre venner? Mann 28 Anonymkode: a9ecc...d5a Veldig godt spørsmål jeg har lurt på selv. Noen virker provosert over andre sitt avhold. Samme gjelder sex. Noen virker provosert over ar noen ikke bryr seg om sex. Anonymkode: c4684...36d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå