Gå til innhold

Tv på rommet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå setter jeg sikkert fyr på kommentarfeltet, men jeg lurer på hvor gamle var barna deres når de fikk tv på rommet sitt, hvis de fikk det? 

Jeg opplever at flere og flere gir tv til barna sine i yngre og yngre alder🤔

Anonymkode: cafff...9c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud Nei!! Bare nei! 
Synes det er helt grusomt å se når barn har egne tv på rommene sine. 
Enda en grunn til å isolere seg og være alene med en skjerm liksom..! 

Anonymkode: 8d609...0ca

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde tv på rommet mitt fra jeg var omtrent 5 år. Uten TV kanaler vel og merke 👍 dette er tilbake på slutten av 90 tallet.

Anonymkode: 5c6ec...dbf

• Liker 3
Skrevet

Aldri. 

Anonymkode: 36995...caa

• Liker 1
Skrevet

6 år. Eller, det er en monitor, fikk playstation til 6 årsdagen. Men bruker den mest til og se en film nå og da.

Anonymkode: 0f06a...a9b

Skrevet

Mine har ikke tv på rommet. 5 og 10år.

Jeg hadde aldri det heller - vokste opp på 90tallet.

Skrevet

Aldri TV på rommet, men TV i stue og kjellerstue. Voksne barn nå. Men da de var små, ble det mer og mer vanlig med TV på rommet. Litt usikker på om de familiene hadde kjellerstue med TV.

Anonymkode: 9aff3...ce3

Skrevet

Vi har TV i stue og kjellerstue (i sistnevnte har vi også spillkonsoller) og har barna har derfor ikke hatt behov for eller ønske om TV på rommene sine. Når barna vil se noe uten oss eller med venner bruker de alltid TVen i kjellerstua. Da vi byttet ut den for to år siden valgte vi imidlertid å sette den gamle på mellomstes rom (ca var han 11). Den er ikke koblet til dekoder eller spillkonsoll og er i praksis kun en monitor som bare brukes til å caste fra telefon eller PC og brukes bare hvis flere av barna har besøk og vil se film samtidig (skjer innimellom i helgene).  Utover det er den ikke i bruk og de to andre barna har ikke TV på rommene sine. 

Min erfaring er at de som i hovedsak lar barna ha TV på rommet er de som ikke har en kjeller- eller loftstue hvor det er naturlig for barna å se TV med vennene sine. Da er det jo veldig forståelig at de ønsker et sted å gjøre dette. Det er dessuten ingen automatikk i at TV på rommet fører til mer TV-titting.

• Liker 4
Skrevet

Jeg husker ikke når poden fikk tv på rommet, men den var ikke tilkoblet kanaler, tror jeg, den ble brukt til Playstation eller Xbox.

Han var vel kanskje 10-11. Husker som sagt ikke nøyaktig.

Anonymkode: 33e22...283

Skrevet

I løpet av ungdomsskolen engang. 

Kjøpte billig brukt og Chromecast til, så var ikke noe fancy.

Før det streemet de på pc, så syne det da er bedre med en skikkelig skjerm.

Anonymkode: 6ded1...a52

Skrevet

Aldri. Mine barn (tenåringer) er overhode ikke interessert i å se på tv, tv er for 40-åringer. De har aldri ønsket seg tv.

De har gaming-pc og skjermer til den, så de mangler ikke akkurat skjermtid...

Anonymkode: 2eb05...dab

Skrevet

14 åringen har akkurat fått tv. Har også data på rommet, som han har hatt siden han var 10 år. Han ble mobbet i mange år på barneskolen og har funnet en kompisgjeng gjennom gaming. Jeg jobber selv med cybersikkerhet så her terpes sikkerhet og nettetikette på månedlig basis slik at jeg har gjort mitt for å ruste han til en trygg online-hverdag.

Anonymkode: 3f8a8...c10

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herregud Nei!! Bare nei! 
Synes det er helt grusomt å se når barn har egne tv på rommene sine. 
Enda en grunn til å isolere seg og være alene med en skjerm liksom..! 

Anonymkode: 8d609...0ca

Ehh... se film med venner, spille ps4/ps5/ pc online med venner....

Anonymkode: 49899...01e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg husker ikke når poden fikk tv på rommet, men den var ikke tilkoblet kanaler, tror jeg, den ble brukt til Playstation eller Xbox.

Han var vel kanskje 10-11. Husker som sagt ikke nøyaktig.

Anonymkode: 33e22...283

Veldig vagt alt, altså.

Anonymkode: 941f4...98e

Skrevet

6år 😊 begge to😅 

det har gått helt fint altså, de er idag 12 og 16 år. 
de har sett på filmer med venner, spilt playstation, og serier.

ikke alltid det er like gøy at 4-5 unger okkuperer sofan i flere timer for å se en film😅

Anonymkode: 8729a...9ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

6år 😊 begge to😅 

det har gått helt fint altså, de er idag 12 og 16 år. 
de har sett på filmer med venner, spilt playstation, og serier.

ikke alltid det er like gøy at 4-5 unger okkuperer sofan i flere timer for å se en film😅

Forresten har vi også tv på soverommet vårt, ikke at den blir brukt så mye, men den henger da der😅

vi har også kjellerstue med tv, men den blir mest brukt da barna har overnatting😊

Skrevet

Trodde ikke barn var interessert i TV lenger. Nå er det meste på mobilen, evt PC.

Anonymkode: e2ed0...242

Skrevet

Jente på 16, aldri hatt tv på rommet. Bruker iPad til å se serier/filmer på, ellers bruks telefon flittig til diverse. Aldri hatt bruk for eller ønsket tv. 

Gutt 7år. Sjelden på rommet alene, foruten av å leke seg. Han får ikke tv på rommet, for å sitte der alene og se på skjerm. Da ønsker jeg han heller på stuen, sammen med oss.

Når han blir eldre, er tv på rommet en mulighet for å flytte gamingen fra stua. Enn så lenge så vil jeg følge med på spillingen, så Switchen står på stua. Når kompiser kommer over nå, oppfordrer jeg heller til lek fremfor skjerm. Blir nok tidsnok kun gaming, så utsetter det så lenge som mulig (ikke angi-gaming, men prøver å ta vare på leken så lenge som mulig).

De som ikke har tv på rommet fra 10 år og oppover, opplever jeg er de som har kjellerstue/loftstue hvor ungdommen kan trekke til.

Anonymkode: 5e950...f89

Skrevet

Begge fikk etter fylte 10 år. Brukes til gaming og streame serier når de har besøk/overnatting. 

Anonymkode: 591d7...cdc

Skrevet

Dattera mi var vel rundt 9. men da bare med chromecast, så hun fikk sett på Netflix. Nå vil hun ikke ha den lenger (11 år) , så nå ha sønnen min på 7 nettopp fått den. Vi har hverken kjellerstue eller loft, så han syns det er godt å ha mulighet til å trekke seg litt tilbake. Men hender han velger selv å sitte i stua fordet. Blir ikke noe mer skjermvisning her i huset fordet. Vi regulerer jo på samme måte som når han kun brukte stua 🤷‍♀️

Anonymkode: 5a78b...7e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...