Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er skulk omtrent hver dag nå, og hva kan vi gjøre? Har bedt skolen om hjelp, ingenting skjer!

Skrevet

Hva kan være grunnen da? Sier han noe om det. Begynte han på ungdomsskolen nå i høst?

Har det vært andre utfordringer over tid?

Anonymkode: 310de...b4d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva sier skolen?

Skrevet

Mi jente har noen ganger skulka pga utestenging. Hun takler det ikke, og da flykter hun som en slags «overlevelsesmekanisme». Vet du hvorfor barnet ditt skulker?

Anonymkode: 13049...069

• Liker 4
Skrevet
Tatja skrev (16 minutter siden):

Det er skulk omtrent hver dag nå, og hva kan vi gjøre? Har bedt skolen om hjelp, ingenting skjer!

Hva har dere gjort selv? Når skulker han? Fra begynnelsen av skoledagen eller stikker han av etter hvert? Hva sier han selv?

Ville ha begynt med å følge han til skolen hver dag om han skulker fra begynnelsen av. 

Anonymkode: 9631c...8d7

• Nyttig 1
Skrevet

Dere må finne utav grunnen for at hen skulker, er det mobbing og utestengelse, er hen skolelei? Hvorfor er ikke skolen mer på banen med løsninger? Finnes det alternative skoler han kan gå på? Vet det finnes alternativ skole til barn som ikke klarer seg innenfor det ordinære med det er vanskelig å komme inn på. 

En venninne har en sønn som sleit seg gjennom første året på ungdomsskolen for det ble for mye teori, han fikk til slutt en dag i uken der han er på noe friluftsskole greier. Det har funket greit, men det spørs jo hva problemet er.

Anonymkode: 390ea...47e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva har dere gjort selv? Når skulker han? Fra begynnelsen av skoledagen eller stikker han av etter hvert? Hva sier han selv?

Ville ha begynt med å følge han til skolen hver dag om han skulker fra begynnelsen av. 

Jeg kjører henne til skolen hver eneste dag.

Vi foreldre har hatt utallige diskusjoner med henne, hun virker overhode ikke å påvirkes av det. Vi har prøvd sanksjoner, uten effekt, og er nå igang med belønningsordning. Det gikk 2 dager, så tilbake til start.

Jenta har adhd og henger med flere i klassen som skulker.

Skrevet
Tatja skrev (38 minutter siden):

Jeg kjører henne til skolen hver eneste dag.

Vi foreldre har hatt utallige diskusjoner med henne, hun virker overhode ikke å påvirkes av det. Vi har prøvd sanksjoner, uten effekt, og er nå igang med belønningsordning. Det gikk 2 dager, så tilbake til start.

Jenta har adhd og henger med flere i klassen som skulker.

Det hjelper ikke å gi sanksjoner eller belønninger uten å forstå hva det underliggende problemet hennes er. Og hva mener du med diskusjoner? Det hjelper i hvertfall ikke å kjefte eller bli sinna for at hun skulker skolen.

Anonymkode: 71681...7cf

• Liker 3
Skrevet

Det gjorde jeg også da jeg var 13, for meg bunnet det i sosial angst.

Anonymkode: 333b0...cc2

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva kan være grunnen da? Sier han noe om det. Begynte han på ungdomsskolen nå i høst?

Har det vært andre utfordringer over tid?

Anonymkode: 310de...b4d

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Klassisk at folk automatisk tror det er en han når det er skoleproblemer.

Anonymkode: e2931...e20

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må snakke mer med henne. Hvorfor skulker hun? Hva skal til for at hun ikke skal skulke skolen? Hva kan dere foreldre gjøre, hva kan skolen gjøre, hva kan hun selv gjøre? 

Hva tenker hun om framtiden? Hvilke drømmer og/eller mål har hun? Hvordan ser hun for seg å nå disse målene, hva skal til? 

Først og fremst må du få taket på hvorfor og hva hun ser for seg som løsning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hjelper ikke å gi sanksjoner eller belønninger uten å forstå hva det underliggende problemet hennes er. Og hva mener du med diskusjoner? Det hjelper i hvertfall ikke å kjefte eller bli sinna for at hun skulker skolen.

Anonymkode: 71681...7cf

Jeg skriver allerede at alt dette ikke har hjulpet. Så det vet vi. Men spørsmålet er hva som hjelper!

Idag skulket hun igjen. Begrunnelse: Venninnene gjorde det, og skolen er kjeeeeedelig.

Skrevet

Jeg å gjorde det en periode. Jeg kan ikke husket at det var en spesiell grunn. Jeg var bare lei av å ikke føle at jeg presterte på skolen. Foreldrene mine kunne ikke gjøre noe med det. Jeg ville ikke. Og dem var på jobb så dem kunne ikke tvinge meg heller. Det som gjorde at jeg sluttet å skulke var at skolen sa jeg ikke fikk karakterer. Fikk en sjanse til og måtte da ha mange innleveringer for å få karakterer i fagene. Hadde heldigvis en veldig god venn som elsket skolen som sa at dette skal vi klare vettu. Jeg hjelper deg. Jeg fikk karakterer i alle fag og kom meg videre i livet. 

Kan være at hun henger med de feile folkene som har en dårlig innflytelse på henne å. Jeg trur bare kommunikasjon som er nøkkelen her. 

Anonymkode: 3e4f3...d60

Skrevet

Flytt! Hun har tydeligvis kommet inn i en dårlig gjeng. 

Anonymkode: 2526f...709

• Liker 4
Skrevet

Ta en ferie/permisjonsdag fra jobb, fotfølg henne på skolen, og la henne være flau over deg hele skoledagen. Vent på gangen rett utfor døra om du læreren ikke lar deg bli med inn i klasserommet. Forklar det med at du ikke ser noen annen utvei, for det er uaktuelt at hun skal skulke mer skole. Kanskje trusselen er nok til at hun ikke vil risikere det. 

Så lenge du er sikker på at det ikke er noe som plager henne, da.

Anonymkode: b650c...add

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er faktisk litt rart, jeg prøvde å skrive hen for jeg tenkte hun, sikkert fordi jeg skulket selv i den alderen. Var helst bare jenter som skulket da... :P 

Uansett, klarer man ikke å få barna som sliter inn i en normal skolehverdag så må man prøve å få de inn i noe alternativt. Hvis hun nå går rundt med en gjeng så kan de fort havne opp i situasjoner som ikke er så sunne, er ikke alle som går på biblioteket når de skulker skolen.

Anonymkode: 390ea...47e

Skrevet

Altså… om du ikke gjør noe så blir barnevernet tilkalt, skole melder deg bare barnet er 15 forsinket til skole så og så mange ganger, her somla barnet til skole så ga skole beskjed om det, fikk sjokk at barn somla så mye

Anonymkode: e6db2...a4d

Skrevet

Dere som sier skolen må gjøre noe, hva tenker dere helt konkret skolen skal gjøre? De har garantert snakket med eleven om dette, og informert foreldre om dette ettersom de er klar over det. Hva mer tenker dere skolen skal gjøre?

Anonymkode: 11aaa...47d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er jente, og var den eneste på hele trinnet mitt som skulka. Uoppdaget ADHD og asperger var min grunn, jeg hatet skolen selv om jeg var veldig intelligent.

Anonymkode: 5d587...949

• Nyttig 1
Skrevet

Har kommunen / skolen en skolelos og/eller miljøterapeuter ved skolen? 

Anonymkode: 3fc09...970

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...