Gå til innhold

Hodepine vanlig før overgangsalderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nylig blitt 45 år og har hatt uregelmessig mens en stund. Det går lengre tid mellom hver gang, kan gjerne hoppe over en måned. I perioder har jeg hatt hetetokter og nattesvette, men så blir alt som normalt igjen, ofte i flere måneder i strekk.

Nå i det siste har jeg merket litt til hetetoktene igjen, men et nytt symptom jeg har fått er hodepine. Noen ganger spenningshodepine og andre ganger migrene.  Har to små barn og regnet med hosepinen skyldtes lite søvn og stress. Men kan det faktisk skyldes at jeg er eller snart kommer i overgangsalderen? Noen med lignende erfaring? Hva hjalp dere i så fall? 

Anonymkode: 0f150...854

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg utviklet migrene rundt 45 år. Fastlege mener det er overgangsalderen. Jeg får sprøyter og det fungerer utmerket. Jeg tror de heter imigran. 

Anonymkode: f2d49...1d6

• Liker 1
Skrevet

Migrene kan eskalere frem til overgangsalder. 

Anonymkode: 8c5af...756

• Liker 1
Skrevet
Kalevala skrev (2 minutter siden):

Ja, i perimenopausen - som forfasen til overgangsalder kalles, er det vanlig at eksisterende migrene blir verre - og noen får migrene i den fasen. 

https://www.instagram.com/stories/highlights/17897157473470093/

Så det er mulig å få migrene selv om man ikke har det?

Anonymkode: 1aa39...bf2

Skrevet

Jeg fikk migrene som 44-åring, akkurat samtidig med at mensen begynte å hoppe over sykluser. Jeg har også hatt hetetokter til og fra de siste 4 årene, og masse migrene. Er nå 48, og har kommet i overgangsalderen, har ikke hatt mens på 8 mnd nå, og blodprøvene viser at jeg er i overgangsalder (altså ikke lenge pre-fase). Kan fortsatt ha migrene iblant, og hetetokter. Lurer på om det er vanlig at migrenen gir seg litt igjen når man er i fasen jeg er i nå? Og hvor lenge varer hetetoktene, skal tro? 

Anonymkode: 1a3a4...ea1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...