AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #1 Del Skrevet 18. oktober 2023 Han skal starte på skolen om to år. Vi bor i et område av byen som er litt beryktet for dårlig miljø, og det er bosatt en del flyktninger i nærområdet. Det ligger også en del kommunale boliger her. Tenker det *kan* påvirke skolemiljøet og er redd for at barnet skal komme i en trøblete klasse. Dette er jo bare bekymringer jeg har, men det forekommer allerede mobbing i barnehagen. Jeg var selv elev i et dårlig skolemiljø og husker godt hvordan det påvirket skolehverdagen og læringsevnen, og hvor handlingslammede lærerne fremsto. I byen vi bor i, finnes det fire privatskoler. Steiner, Montessori, kristen friskole og en internasjonal skole. Er det noen som har erfaring med barn på privatskole, og kan fortelle hvorfor dere valgte privat fremfor offentlig? Fortell gjerne hvilken skole barnet gikk/går på, hva dere er fornøyd med, hvordan skolehverdagen er, osv. (Og misforstå meg rett angående bekymringene mine, dette har ingenting med rasisme å gjøre, men at barn fra krig ofte har litt ekstra i bagasjen som den offentlige skolen ikke har særlige ressurser til å håndtere). Anonymkode: 57ce0...d97 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 18. oktober 2023 #2 Del Skrevet 18. oktober 2023 Må barnet gå på nærskolen? Kan man ikke spørre kommunen om å få plass på en annen skole? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #3 Del Skrevet 18. oktober 2023 Ingen erfaring, men forstår godt at dere vurderer det! Trivsel på skolen er helt essensielt ❤️ dersom dere har har råd til det, og det ikke er svært upraktisk mtp beliggenhet tenker jeg «kjør på»! 🥰 Anonymkode: 97c80...ab0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #4 Del Skrevet 18. oktober 2023 Vi er i samme situasjon og kommer til å sende barnet på Steinerskolen. Litt fordi jeg selv gikk på steinerskolen og klarte meg fint, og litt fordi de andre private i nærheten er kristne skoler, og montessori for langt unna. Kan dere få prøve skolene? Jeg vet de ofte har mulighet for åpen dag. Ikke så mange erfaringer å dele, men dette er noe av min tankegang. Vil også understreke at hvis barnet har lærevansker så bør dere droppe Steinerskolen, den er best for de faglig sterke siden de kan være litt for dårlige på tilrettelegging og lar barna lære i «eget tempo». Anonymkode: 0dc7b...7d2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #5 Del Skrevet 18. oktober 2023 Jeg hadde prioritert å flytte så barna har mange klassekamerater i umiddelbar nærhet fremfor å velge skole med reisevei. Anonymkode: 452a8...cfd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #6 Del Skrevet 18. oktober 2023 Fighter83 skrev (22 minutter siden): Må barnet gå på nærskolen? Kan man ikke spørre kommunen om å få plass på en annen skole? Det vet jeg ikke om man kan? AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ingen erfaring, men forstår godt at dere vurderer det! Trivsel på skolen er helt essensielt ❤️ dersom dere har har råd til det, og det ikke er svært upraktisk mtp beliggenhet tenker jeg «kjør på»! 🥰 Anonymkode: 97c80...ab0 Vi har råd, ja. Ser Montessoriskolen er dyrest, med 3000 kr i mnd. Den kristne friskolen hadde en lavere månedspris. Ingen av skolene ligger i gang- eller sykkelavstand, så han må kjøres. Eller kan han ha rett på skoleskyss? AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi er i samme situasjon og kommer til å sende barnet på Steinerskolen. Litt fordi jeg selv gikk på steinerskolen og klarte meg fint, og litt fordi de andre private i nærheten er kristne skoler, og montessori for langt unna. Kan dere få prøve skolene? Jeg vet de ofte har mulighet for åpen dag. Ikke så mange erfaringer å dele, men dette er noe av min tankegang. Vil også understreke at hvis barnet har lærevansker så bør dere droppe Steinerskolen, den er best for de faglig sterke siden de kan være litt for dårlige på tilrettelegging og lar barna lære i «eget tempo». Anonymkode: 0dc7b...7d2 Det høres ikke dumt ut å gå på åpen dag. Det skal jeg sjekke ut. Barnet har ikke lærevansker, tvert i mot. Kan du fortelle mer om Steinerskolen, og hva som du opplevde som bra med den? AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg hadde prioritert å flytte så barna har mange klassekamerater i umiddelbar nærhet fremfor å velge skole med reisevei. Anonymkode: 452a8...cfd Det er absolutt et bra poeng, og noe jeg har tenkt på. Men barna som går på privatskolene har antagelig en lengre reisevei enn barn som går på den nærmeste offentlige skolen, tenker jeg. Ikke alle kan eller vil flytte. Så har de vel lengre skoledager på de private, tror jeg? TS Anonymkode: 57ce0...d97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #7 Del Skrevet 18. oktober 2023 Ville heller flyttet til en annen skolekrets. Det er veldig berikende for barnet å bo i gangavstand til klassekamerater. En ting du skal vite om privatskoler er at de delvis befolkes av barn som av ulike grunner ikke lykkes i offentlig skole. Det kan være barn med lærevansker, emosjonelle problemer, eller familier med utfordringer som heller bytter skole enn å ta tak. Vet at blant annet Steinerskolen har et dårlig rykte i vår by på grunn av dette. Anonymkode: 60335...0ec 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #8 Del Skrevet 18. oktober 2023 Jeg har gått på privatskole av samme grunner som du nevner - vi bodde i et område der foreldrene mine mente at skolen ikke var bra nok. Det tok meg en halvtime med buss til og fra privatskolen, jeg ble oftest kjørt dit, måtte ta buss tilbake. Jeg likte min skole, og jeg mener at jeg fikk en bra utdannelse. Jeg endte opp med å ta master, og har siving i teknisk fag, og jobber med det. Og, - jeg vil aldri gjøre det mot mine barn. 🙈 Nå har jeg to barn, og de går på nærskolen. Jeg prioriterer nærhet til venner framfor alt annet. Jeg var så ensom, helt til jeg flyttet hjemmefra og begynte på universitet.. Anonymkode: 3d05b...82c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #9 Del Skrevet 18. oktober 2023 Montessoriskolen uten tvil. Vi har barn på Montessori, og hen startet der etter første året på nærskolen. Et hav av forskjell, jeg elsker skolen, hen elsker skolen, og jeg ville glatt betalt det dobbelte hvis det trengtes, så fornøyde er vi. Barnet er langt fremme i alle fag, og vi opplevde at hen kjedet seg veldig på nærskolen, kombinert med mye støy og utagering fra medelever som forstyrret undervisningen. Lærerne brukte mer tid på å megle eller roe ned bråkmakerne enn på å undervise, så vårt mer stille barn ble helt oversett. Lurt å sette seg inn i pedagogikken før dere bytter, de har en veldig annerledes (mye bedre!) tilnærming til skolefag enn vanlige skoler. Anonymkode: 50880...9e8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #10 Del Skrevet 18. oktober 2023 Jeg skal aldri i livet sende mine barn på den offentlige skolen som er styrt av staten. Her blir det privatskole, men jeg vet ikke hvilken enda. Trolig en internasjonale skole der undervisningsspråket er på engelsk. Anonymkode: fcaed...506 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #11 Del Skrevet 18. oktober 2023 Jeg har gått på privatskole. Jeg planlegger barn med samboeren og jeg har vært veldig tydelig på at jeg ønsker at barnet skal gå på privatskole. Selv hadde jeg en dårlig opplevelse av privatskolen jeg gikk på, men de utfordringene jeg hadde ville nok vært anderledes håndtert i dag da man sitter med mer kunnskap (jente med adhd på 90 tallet). Både Montessori og Steinerskolen er aktuell. Steinerskolen er dog veldig mye jobbing og har mye lekser. Så for min del kommer jeg til å se an evt barn. Et barn som viser tegn til lærevansker ville jeg sendt til Montessori, mens et barn uten lærevansker ville jeg sendt til Steinerskolen. 😃 Anonymkode: af982...362 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 18. oktober 2023 #12 Del Skrevet 18. oktober 2023 (endret) Spørs på hjernen til barnet. Steinerskolen kan være fint om man har konsentrasjonsvansker, men er ansvarsfull da det krever jobbing og ikke pugg. Montessori vet jeg lite om. Det vanlige er vel at barnet går på vanlig skole og evt bytter senere. Da kan du og velge en pedagogikk som passer barnet, noe du ikke vet per nå. Lettere å dra på besøk til hverandre som barn om man bor nærme klassekameratene, men alt kan fungere! PS jeg er litt skeptisk til om man lærer nok på en del privatskoler da. Jeg kjenner en som fikk 6 i biologi på vgs uten å kunne helt grunnleggende ting som vi lærte på "vanlig" skole. Endret 18. oktober 2023 av Majer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #13 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): … Eller kan han ha rett på skoleskyss? Det høres ikke dumt ut å gå på åpen dag. Det skal jeg sjekke ut. Barnet har ikke lærevansker, tvert i mot. Kan du fortelle mer om Steinerskolen, og hva som du opplevde som bra med den? .. TS Anonymkode: 57ce0...d97 Kan være ulikt fra kommune til kommune, men mener jeg hadde rett på skoleskyss da jeg gikk privat. Sjekk busselskapet. Steinerskolene pleier å ha mulighet for åpen dag. For meg var det ideelt da jeg var både faglig sterk, men litt forsiktig sosialt. Det er jo ulikt fra by til by, men der jeg gikk var vi 10 stk i klassen og det gjorde klassemiljøet mer gjennomsiktig. Til tross for et par «utfordrende» barn gikk det sosiale veldig greit. At det er mye praktisk, kunstnerisk og slik var bra for min læring også. Det krever litt mer involvering fra foreldre mtp dugnader og slikt. Alt i alt tror jeg det kommer litt an på barnet. Men mindre skjerm, mer praktisk arbeid og lek i småtrinnet tror jeg er positivt. Det negative er at på noen skoler kommer det inn noen «problembarn» midt i løpet for å teste noe annet enn offentlig skole, men erfaringsmessig slutter de igjen. Det er heller ikke gunstig å bytte skole før barneskolen er fullført fordi pensumløpet ikke følger nøyaktig samme tidsperspektiv som offentlig skole. I 7. klasse skal kunnskapen være lik, men offentlig skole begynner tidligere med enkelte matteoppgaver o.l. enn Steinerskolen gjør. Anonymkode: 0dc7b...7d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #14 Del Skrevet 18. oktober 2023 Så heldig du er som har så mange alternativer. Hadde valgt Steinerskolen eller Montessori. Hadde styrt unna kristen skole og internasjonal skole. Hadde ikke likt at ungen min ble prakket med religion, og internasjonal skole har jet inntrykk av at kan være litt annerledes kulturelt Anonymkode: de2ae...659 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #15 Del Skrevet 18. oktober 2023 Jeg glemte å nevne dette med reisevei og gangavstand til venner. Flere av oss tok buss (ca 15 min) fra alle kanter i byen. Noen kom enda lengre fra. Jeg hadde noen år hvor jeg bodde nære klassekamerater og var mye der i hverdagene etter skolen. Ofte tok vi også buss til hverandre. Vi ble fort selvstendige på dette området. Jeg hadde også andre venner i nabolaget så ville ikke tenkt så mye på dette. Anonymkode: 0dc7b...7d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #16 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skal aldri i livet sende mine barn på den offentlige skolen som er styrt av staten. Her blir det privatskole, men jeg vet ikke hvilken enda. Trolig en internasjonale skole der undervisningsspråket er på engelsk. Anonymkode: fcaed...506 Samme her! Kommer aldri til å sende barnet mitt på offentlig skole om det ikke skjer massive endringer. Slik jeg ser offentlig skole så dreper den kreativitet og individualitet. I tillegg til at det er alt for lite aktivitet Anonymkode: de2ae...659 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #17 Del Skrevet 18. oktober 2023 Jeg bor i en belastet bydel og har to barn på Steinerskolen. De stortrives. Eldste syns det var litt kjedelig å vente med undervisning første året, men det har gått seg til. Det som trekker ned er at det er utrolig mye dugnader, fellesgreier og mye sosialt. Jeg sliter med en sykdom som gjør at jeg må porsjonere ut det jeg har av energi så kjenner på at jeg ikke får bidratt, men det viktigste er at barna stortrives, blir sett og utvikler seg både faglig, kreativt, sosialt og emosjonelt. Men tror det er en skole som krever mer av foreldrene enn andre skoler. Må sies at jeg har inntrykk av at de andre foreldrene stortrives med alt dette, altså. Det er jo en skikkelig ålreit gjeng som sender barna sine til skolen. Anonymkode: 60294...2de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 18. oktober 2023 #18 Del Skrevet 18. oktober 2023 Jeg sendte datteren på privatskole. Det var en internasjonal skole. Hun elsket det engelske språket. Hun trivdes skikkelig godt. Endelig ble hun sett. Ikke et vont ord om offentlig skole, lærerne var kjempefine. Men, etter 3-4 år, hadde datteren 7 forskjellige klasseforstandere. De hadde brutt opp klassen 3 ganger. Nye klassekamerater hver 6 mnd. I den offentlige skolen var der mangfold. Dvs, barn fra hele verden. Det var det også på privatskolen. Barn av ambassadører, barn av kjente skuespillere. Barn fra hele verden. Mangfold. Om du har råd, anbefaler jeg å sende barnet på privat skole. Jeg hadde ikke råd, men datteren arvet endel penger etter sin oldemor, som skulle være øremerket utdanning. Beste investering jeg noen gang har gjort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #19 Del Skrevet 18. oktober 2023 Jeg har barna på kristen friskole. Min sønn gikk i offentlig skole til han gikk i 6.klasse. Han kunne verken lese eller skrive. Byttet over til privatskole og han tok igjen det tapte på 1.5 år. Større voksentetthet, andre læringsmetoder og ikke minst ressurser. Min yngste startet rett på privatskole og går nå i 6.klasse. Fin faglig utvikling. God variasjon i hverdagen. Mye fysisk aktivitet. Vi er ikke i tvil om at dette har være det rette for våre barn. Anonymkode: d22ec...361 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #20 Del Skrevet 18. oktober 2023 Hadde uten tvil valgt Montesorri eller Steiner hvis vi hadde det her. Kanskje den største ulempen med å bo usentralt, at vi ikke kan velge skole med alternativ pedagogikk. Anonymkode: 5ba1f...db0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå