Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #1 Skrevet 25. januar 2006 Jeg lurer på hvem som vil få omsorgsretten til vårt felles barn dersom forholdet blir slutt når man bare er samboere. Er det noe forskjell dersom man er gift?
Tirill Skrevet 25. januar 2006 #2 Skrevet 25. januar 2006 Synes du skal lese litt på Aleneforeldreforeningens nettside Men, der står bla: Hvis foreldrene ikke har vært gift, og annet ikke er avtalt, har moren foreldreretten/foreldreansvaret alene...
org Skrevet 25. januar 2006 #3 Skrevet 25. januar 2006 (endret) Jeg synes det er en selvfølge at foreldre som er samboere har omsorgsretten sammen (dvs felles foreldreansvar)! Hvorfor ikke, egentlig? Han er like mye far som du er mor. ENDRING/ TILLEGG: Forutsatt at du er kvinne, da. Så at du var uregistrert først etter at jeg hadde sendt innlegget. Endret 25. januar 2006 av org
Gjest allium Skrevet 25. januar 2006 #4 Skrevet 25. januar 2006 Synes du skal lese litt på Aleneforeldreforeningens nettside Men, der står bla: Hvis foreldrene ikke har vært gift, og annet ikke er avtalt, har moren foreldreretten/foreldreansvaret alene... ← Loven er endret nå, så samboende foreldre får felles foreldreansvar. Så til hovedinnlegger: Hvis dere ikke har felles foreldreansvar, får den som idag har foreldreansvaret alene omsorgen etter et brudd. Hvis dere har felles foreldreansvar, er det umulig å svare på spørsmålet ditt. Da er det nemlig ingen automatikk, og hvis dere ikke blir enige, må retten avgjøre det.
Far til 2 Skrevet 25. januar 2006 #5 Skrevet 25. januar 2006 Som et tillegg til Tirill's innlegg vil jeg nevne at far får foreldreansvar nesten pr post om han ikke har det fra tidligere. Forøvrig er det riktig at mor frem til nå har fått omsorgen, spesielt om hun har har foreldreansvaret alene. Nå tror jeg også at aleneforeldreforeningen snart må gi opp sin kamp for å frata barna omsorg fra den andre forelderen, men det er en sak som ikke blir avgort før om en stund enda.
Gjest vsn Skrevet 27. januar 2006 #6 Skrevet 27. januar 2006 Nå tror jeg også at aleneforeldreforeningen snart må gi opp sin kamp for å frata barna omsorg fra den andre forelderen, men det er en sak som ikke blir avgort før om en stund enda. Akkurat det der klarer samværsforeldre fint selv Far til 2. Hvis du leser inne på diskusjonsforumet på AFFO, så er gjengangeren ofte: "hvordan få far til å stille mer opp".
Far til 2 Skrevet 27. januar 2006 #7 Skrevet 27. januar 2006 Akkurat det der klarer samværsforeldre fint selv Far til 2. Hvis du leser inne på diskusjonsforumet på AFFO, så er gjengangeren ofte: "hvordan få far til å stille mer opp". ← Mulig de driver med litt mer selvjustis nå enn tidligere. Det så naturligvis ikke bra ut for presse og andre at medlemmenes åpenlyse hovedmål var samværsbegrensning. Da det var et 2 siders oppslag (hovedoppslaget) i Dagbladet for en tid tilbake var oppslaget delt i 2 hvor styrelederen for Oslo avdelingen beklaget seg over at aleneforeldre måtte begynne å jobbe om bidragsordningen ble endret, mens den andre halvdelen var et intervju med et av medlemmene som etter et medlelemsmøte ikke kunne forstå at samværsforelder skulle ha noen i barnets liv å gjøre. Overskriften var "Far er uønsket" tiltross for at far ikke var beskrevet som uegnet i utgangspunktet. Men om de VIRKELIG har endret fokus (og ikke bare gjør det for pressens skyld) er det naturligvis et stort fremskritt for barna som blir berørt.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #8 Skrevet 27. januar 2006 Men om de VIRKELIG har endret fokus (og ikke bare gjør det for pressens skyld) er det naturligvis et stort fremskritt for barna som blir berørt. ← Du har noen merkelige teorier iblandt. Det virker som hele verden bare konspirerer mot deg. Du må virkelig mislike de fæle mødrene eller de slemme legene her i verden. Jeg blir alltid mistenksom når noen bare slenger dritt om eksene sine, samtidig som de alltid fremhever hvor fantastiske foreldre de selv er.
Gjest vsn Skrevet 27. januar 2006 #9 Skrevet 27. januar 2006 Mulig de driver med litt mer selvjustis nå enn tidligere. Men om de VIRKELIG har endret fokus (og ikke bare gjør det for pressens skyld) er det naturligvis et stort fremskritt for barna som blir berørt. De? Hvem er de? Alle de grusomme aleneforeldrene (les:mødrene) som bare vil skvise ut far?? Jeg må nå av deg!!
Dina Skrevet 27. januar 2006 #10 Skrevet 27. januar 2006 Digresjon, for dette har ikke noe med emnet å gjøre; men jeg fatter ikke hvorfor dere alltid må "hakke på" Far til 2??????? Om dere leser det han skriver vil dere se at han har et veldig fint og nyansert syn, han sverter ikke eksen sin, og han har mye kunnskap, både selvopplev og tillært om emner som har med barnefordelig å gjøre!!!!! En blomst til deg Far til 2! Kan dere ikke prøve å være mer open minded, og lese det han skriver ordentlig, uten "fordommer"???!!! Dina, alenemor til 2!
Far til 2 Skrevet 28. januar 2006 #12 Skrevet 28. januar 2006 Jeg har enda ikke fått noe klart svar for hvorfor enkelte er så sterkt mot mine meninger (og meg som person). I spørsmålet til trådstarter har jeg forsøkt å svare utifra hvordan jeg ser situasjonen. Og når det gjelder andre kommentarer i denne tråden er det offentlig tilgjengelig informasjon så lenge det er hovedoppsalg i avisene. Det samme gjelder TV-program etc som jeg har referert til tidligere. Trådstarter har et spørsmål som er helt vanlig og jeg har ingen grunn til å anta at hun ønsker å frata barnet samvær/omsorg fra en oppegående far. Men ideelt sett burde spørsmålet hatt basis i barnets beste og hvordan myndighetene definerer en slik problemstilling. Desverre har ikke myndighetene samme fokus i sin praksis som relaterer seg til barns rett til omsorg fra begge foreldrene. Myndighetene har ikke engang fokus på barnets beste, men isteden opptatt av de voksnes verden. Dette mener jeg er feil. Jeg skulle ønske de som argumenterte mot meg kunne overbevise meg slik at jeg kunne legge denne kampen død. Jeg er imidlertid ikke blitt overbevist enda. Isteden har jeg ved enkelte anledninger blitt angrepet som person og forsøkt latterliggjort. Dette er greit nok ettersom det viser at motdebatantene har gått tom for argumenter og delevis skyter seg selv i foten. Men for den debatten som pågår er det til minimal hjelp for de barn som opplever at mødrene eller fedrene trenerer samværet/omsorgen og på den måten overser utgangspunktet med "barnets beste".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå