Gå til innhold

Bivirkninger IVF/nervøs prøver😊

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er henvist til IVF, og kjenner jeg begynner å bli litt nervøs.

Jeg er 36 år, og har et barn i tenårene fra før med en annen, så IVF er helt nytt for meg😊

Vi er henvist til St.Olavs, kanskje noen av dere har vært der?😊

Jeg har fryktelig fødselsangst, som førte til planlagt KS sist gang.  Er også veldig nervøs før GU, og noen ganger har det vært så ikke at jeg har fått beroligende av legen før undersøkelsen.

Vet at noen har fått narkose ved egguttak, men dette hører vel sjeldenhetene til.  Det er nok smerten, samt det å ikke ha kontroll jeg gruer for.

Det har tidligere vært bedre for meg å legges i narkose ved andre anledninger.

Lurer på om noen av dere kan fortelle meg litt om deres opplevelse, samt hvordan dere opplevde prosessen med IVF?😊

Anonymkode: ce419...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pga opplevelser og utfordringer, slet jeg enormt  med berøring og all undersøkelser i underlivet. Men jeg tenkte at ivf handler om mye av det. Det er det det er. Du kan ikke få narkose ved hver eneste interaksjon med helsepersonell i en IVF situasjon og det blir mye ultralyd og ting og tang. Så jeg tenkte jeg skulle bite tenna sammen og stå i det. Men det gikk så fort, både uttak og innsett at jeg rakk knapt tenke fra jeg la meg ned på benken og de var ferdige. 

Anonymkode: 1863b...5f0

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte nevnte: jeg trodde uttak var et faktisk uttak - ett og ett egg, tid ble brukt. I realiteten støvsugde de opp eggene på noen sekunder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Tusen takk for svar😊

Ja jeg kvinner meg opp til å å bite sammen tenna. Ultralyd, både innvendig og utvendig, og slikt går helt fint, det er smerten jeg er redd for.

Men dette betyr så mye for meg at jeg er nok villig til å prøve alt for å klare det😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruet meg desidert mest til å stikke meg selv. Sprøyter får i utgangspunktet fint, men syns det var skummelt å skulle gjøre det selv. Det gikk over all forventning. Ikke vanskelig, ikke vondt (så lenge jeg huset å bytte på stikksted). 

Jeg opplevde at de er veldig flinke og tålmodige under undersøkelser, uttak/Innsett. De gjør aldri noe uten å si og forklare hva de skal gjøre og hvordan de gjør det. 

Personlig syns jeg ikke egguttak var vondt. Ubehagelig ja, men ikke direkte vondt. Det gikk mye raskere enn forventet. Man får også smertestillende i forkant og kan få beroligende om man er veldig nervøs og anspent. Satt kanskje i stolen der i 10-12 min. Blødde ørlite etterpå - litt sensitive slimhinner etter stimulering. 

Jeg vet noe opplever egguttak som smertefullt. Det er veldig individuelt. Snakk med sykepleierene, fortell hva du er bekymret for. De er veldig flinke til å ta hensyn - slik jeg har opplevd det. 

Jeg kjente litt murring i eggstokkene i etterkant av uttak. Men ikke mer enn mens murringer. Varmeflaske gjør underverk. 

Innsett har ikke gjort vondt. Går kjempe raskt. 

Masse lykketil ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar aldri GU, når jeg gikk gjennom IVF hadde jeg aldri tatt celleprøve, så fikk tilbud om det i samme slengen faktisk, og takket ja. Så jeg skjønner frykten for det veldig godt. I mitt tilfelle var det viktigste at jeg alltid hadde med meg noen, hadde med meg partner eller bestevenn hver eneste gang, så hadde jeg noen som holdt meg i hånda og var støtte. Ved både uttak, innsett og UL. Hadde ingen generell GU eller undersøkelse før uttak. 
Jeg opplevde ikke uttak som vondt, jeg var livredd for at det skulle være det, men det gikk veldig bra! Hadde to uttak og det gikk fint begge gangene. Du får smertestillende, og stort sett beroligende på forhånd, samt godt med lokalbedøvelse i skjedeveggen der de stikker gjennom. 
Jeg brukte emla krem for sprøytene i behandling og, da kjente jeg ingenting. Lykke til! 

Anonymkode: 0e340...d99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her igjen!

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare, det betyr mye for meg!🤗

Kan jeg spørre hvordan dere opplevde hele forløpet fram til graviditeten satt, med tanke på bivirkninger av hormoner osv?😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ts her igjen!

Kan jeg spørre hvordan dere opplevde hele forløpet fram til graviditeten satt, med tanke på bivirkninger av hormoner osv?😊

Jeg fikk lite bivirkninger, kjente jo at jeg var litt mer hormonell, men stort sett gikk det veldig fint. Det verste for min del var helt klart det psykiske. Det er mye venting, det er nedturer og uforutsette ting, det tar på psyken altså. Sånn sett var den fysiske delen veldig "enkel" i forhold, selv om jeg har ganske sterk angst for helsepersonell og alt som har med det å gjøre. Hadde god nytte av å prate med andre i samme situasjon. (Fant nettverk på instagram, mest folk i England og USA, men det var bra.) 

Anonymkode: 0e340...d99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ts her igjen!

Jeg opplevde lite bivirkninger av stimuleringen og hormoner. Ble nok litt mer følsom og sensitiv, men ikke noe sånt ekstremt som man kan høre andre har opplevd. Det er veldig individuelt hvordan man takler hormonene, samt dose og medikament og varighet spiller inn. 

Jeg har igrunn hatt mest bivirkninger av progesteron støtten i forbindelse med innsett. På den ene typen progesteron følte jeg at jeg hadde urinveisinfeksjon, på den andre typen følte jeg kløe/sårhet nedentil - ømfintlige slimhinner. 

Jeg tenker at mye handler om hva man ser for seg i forkant, hva man tenker at man takler, hvordan man håndterer ting. Den psykiske delen er til tider tung. For min del hjelper det å vite planen som er tenkt, men samtidig ta en uke av gangen. Ventingen er verst. Det føles som bortkastet tid. Men det får man liksom ikke gjort noe med. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei!

Vi er henvist til IVF, og kjenner jeg begynner å bli litt nervøs.

Jeg er 36 år, og har et barn i tenårene fra før med en annen, så IVF er helt nytt for meg😊

Vi er henvist til St.Olavs, kanskje noen av dere har vært der?😊

Jeg har fryktelig fødselsangst, som førte til planlagt KS sist gang.  Er også veldig nervøs før GU, og noen ganger har det vært så ikke at jeg har fått beroligende av legen før undersøkelsen.

Vet at noen har fått narkose ved egguttak, men dette hører vel sjeldenhetene til.  Det er nok smerten, samt det å ikke ha kontroll jeg gruer for.

Det har tidligere vært bedre for meg å legges i narkose ved andre anledninger.

Lurer på om noen av dere kan fortelle meg litt om deres opplevelse, samt hvordan dere opplevde prosessen med IVF?😊

Hva er grunnen til at dere skal gå over til ivf?

Det høres virkelig ikke ut som du vil klare å takke dette. Du må regne med mange Gynekologiske undersøkelser før ett egginsett.

Selve egguttaket oppleves for noen veldig vondt. Har hatt 5 selv og var veldig vondt på 4 av uttakene. 

Har sikkert hatt 50 Gynekologiske undersøkelser siste 5 årene 🤯

Anonymkode: 2eb63...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelsene er ubehagelige i starten, men man blir vandt med det utroligste. Jeg hadde store problemer med GU før IVF, men nå har jeg hatt så mange UL at det går helt fint.

Snakk med helsepersonell om at du har plager med undersøkelser. Be om å få minste spekel, og be de bruke god tid. Be om beroligende ved egguttak. 

Jeg opplevde de på St. Olavs som veldig flinke, men de har et høyere krav om effektivitet og det er litt sånn samlebånd-følelse når man er der. Hvis du har mulighet til å gå privat i stedet, ville jeg vurdert det. Vi fikk mye mer tid til samtale i forkant da vi gikk privat, og det var til veldig stor hjelp for meg. Vi gikk privat først, og det tror jeg gav meg et bedre utgangspunkt enn å begynne offentlig. Det gir også flere muligheter for å finne en gynekolog som kan ta forundersøkelsene som du går overens med. St. Olavs har bare avtale med enkelte gynekologer, og du må bruke de som de har avtale med. 

Anonymkode: 5d745...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det høres virkelig ikke ut som du vil klare å takke dette. Du må regne med mange Gynekologiske undersøkelser før ett egginsett.

Selve egguttaket oppleves for noen veldig vondt. Har hatt 5 selv og var veldig vondt på 4 av uttakene. 

Ts her.

grunnen er dårlig sædkvalitet hos mannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha fyremadel kan jeg legge til at den svir ganske bra etter å ha satt den, så det er lurt å ha noe å kjøle ned innstikkstedet etterpå. Litt sånn intenst brennesle

Anonymkode: 8ace7...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du skal ha fyremadel kan jeg legge til at den svir ganske bra etter å ha satt den, så det er lurt å ha noe å kjøle ned innstikkstedet etterpå. Litt sånn intenst brennesle

Det er nok ikke rutine å bli satt på fyremadel med mindre det er årsaker til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er nok ikke rutine å bli satt på fyremadel med mindre det er årsaker til det

Jeg gjentar "Hvis du skal ha fyremadel"

Det er forresten en helt vanlig sprøyte å bruke under IVF behandling

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg brukte Fyremadel på to første uttak. Opplevde ikke slikt ubehag som beskrevet her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det høres ikke ut som hun vil takle dette? Basert på at hun søker informasjon, råd og jobber med saken, tror jeg nemlig det går helt fint! Det gjorde det også for meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres ikke ut som hun vil takle dette? Basert på at hun søker informasjon, råd og jobber med saken, tror jeg nemlig det går helt fint! Det gjorde det også for meg. 

Ts her😊

Takk for fin og støttende kommentar😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg brukte Fyremadel på to første uttak. Opplevde ikke slikt ubehag som beskrevet her. 

Der er nok en årsak til at du ble satt på det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Der er nok en årsak til at du ble satt på det.. 

Hva er årsaken? Jeg fikk også Fyremadel, og det fremsto som et helt normalt og vanlig legemiddel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...