AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #1 Skrevet 18. oktober 2023 Trenger noen gode råd.. Er bonusmamma til en jente som skal konfirmeres neste år. Har vært sammen med faren hennes siden hun var 4 år. Moren hennes valgte etter skilsmissen å fokusere på karriere og har nå barnet annenhver helg. Alle store avgjørelser har jeg og pappaen tatt opp gjennom, og vi er også de som møter opp på klasseopplegg, 17. mai, foreldremøter og alt vedrørende hest / ridning / rideleir osv. Vi fikk en videresendt mail i går fra et lokale hun har booket til konfirmasjonen. Hun skrev også at vi skal bestille den og den bunaden, bestille fotograf og at den og den sangen og bordpynten er fin. Hun skrev at hun tok det som en selvfølge at datteren skal konfirmeres i kirken, hvis ikke kunne hun se lagt etter noe gave fra hennes side av familien. Barnet ønsker i utgangspunktet ikke å konfirmeres i kirken, men vil dette nå fordi «hvis ikke blir mamma sur». Vi forklarte at å bli konfirmert handler om å bli voksen, og lære seg å ta egne selvstendige valg. Vi føler oss litt overkjørt, men ønsker ikke å lage dårlig stemning før en sånn stor dag. Jeg syns det er merkelig å være så fraværende, men plutselig hoppe frem og ta styringen på alt. Hun er veldig bastant på dette og er en som fort kan bli snurt og langsint. Vet ikke helt hvordan vi skal håndtere dette. Vi hadde i utgangspunktet tenkt til å ha en litt «casual» konfirmasjon og ikke leie lokale til 25 000 fordi det ser fint ut. Problemet er ikke prisen (selvom dette også kan bli et problem mtp på at lista er lagt på bryllupsnivå) men først og fremst at hun har «trumfet gjennom» hva barnet skal gjøre og hvordan hun vil ha det. Barnet har et godt forhold til hennes foreldre / sine besteforeldre og vi ønsker i utgangspunktet ikke å ha 2 selskaper med hver slekt.. Noen gode råd? 😞 Og ja: vi har foreslått at vi skal sette oss ned sammen med barnet for å planlegge konfirmasjon sammen, men fikk da mail med reservasjon av lokale i retur. Hun er også veldig på at dette er en sak mellom henne og eksmann og at jeg ikke skal blande meg for mye Anonymkode: a9c44...b68
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #2 Skrevet 18. oktober 2023 Mor er mor.. La barnets mor og far avgjøre dette. Anonymkode: f2880...552 15
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #3 Skrevet 18. oktober 2023 Hun har helt rett, dette er en sak mellom henne og barnets far, så la de to ordne opp. Anonymkode: c97d2...e3c 24
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #4 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hun har helt rett, dette er en sak mellom henne og barnets far, så la de to ordne opp. Anonymkode: c97d2...e3c Joda, men nå har jeg vært mer tilstede enn henne de 10 siste årene fordi hun har valgt å ikke være tilstede, så jeg føler egentlig at jeg har noe å si. Hun har feks ikke vært på et eneste foreldremøte, gjort lekser med barnet, stilt opp på dugnad eller 17. mai så lenge barnet har gått på skole, også skal hun nå komme og kuppe konfirmasjonen uten å forhøre seg med far / barn / meg først. Syns det er spesielt. Anonymkode: a9c44...b68 31 10 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #5 Skrevet 18. oktober 2023 Til dere som mener jeg ikke skal blande meg. La oss si jeg holder meg utenfor - har dere noen gode råd til far da, og hva han kan gjøre? 😅 Anonymkode: a9c44...b68 13 1
Beloved Skrevet 18. oktober 2023 #6 Skrevet 18. oktober 2023 Mitt første råd til far ville vært å la datteren bestemme både om hun vil konfirmeres, hvor hun vil konfirmeres, og hvem hun vil invitere. Og så ta selskapsplanleggingen ETTER det. Uansett hva mora driver på med. Og hvis barnet "egentlig vil noe annet" men ikke vil at mamma skal bli sur, så får far være slemmingen. "Nei, jeg nekter å la Mia konfirmeres i kirken siden verken jeg eller Mia er troende" "Nei, jeg nekter å være med på selskap for 200 av dine slektninger og venner, jeg betaler max 20.000 for selskap og mat og jeg SKAL ha like mange gjester fra min side som du inviterer fra din side, dessuten inviterer vi kun gjester som Mia har truffet minst en gang de siste X årene." Og så videre. 27 10
Gjest Anonyme-meg Skrevet 18. oktober 2023 #7 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Til dere som mener jeg ikke skal blande meg. La oss si jeg holder meg utenfor - har dere noen gode råd til far da, og hva han kan gjøre? 😅 Anonymkode: a9c44...b68 Hold deg i bakhånd å hjelp far, så han ikke blir overkjørt av mor. Tydeligvis ordner hun i stand til en konfirmasjon hun ønsker uten å tenke på hva konfirmanten ønsker selv.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #8 Skrevet 18. oktober 2023 Hun har ett poeng med at dette er mellom henne, far og barnet. MEN! Hun har også valgt å tre til side. Så her må, bør og skal BARNETS ønsker veie tyngst - uansett hva mor syns og tenker. Godt mulig mors familie har en sett måte å gjøre konfirmasjoner på og at hun nå trer dette nedover hodet på dere for å holde en viss fasade. Mor må faktisk bremse. Og far er den som må bremse henne. Dessverre. Det er nok ikke en vei utenom at dette vil kunne bli kjipt og ubehagelig fordi mor blir sur. Men dette er barnets dag. Barnets ønske veier tyngst. Far bør snakke med datteren sin. Skrive ned hennes tanker og ønsker også gjerne sende disse til mor. Kansje ikke barnet bryr seg om ha blomster eller pynt det er.. La mor bestemme det da.. Men hvilken bunad, lokale, kirke eller ei har ikke mor rett til å tvinge barnet med på. Og barnet bør ikke få lov til å bøye seg for mors ønsker. Det vil hun angre på seinere. Hilsen en som ble tvunget til konfirmasjon i kirken pga "tradisjon" og familie. Anonymkode: bbce6...115 3 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #9 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Til dere som mener jeg ikke skal blande meg. La oss si jeg holder meg utenfor - har dere noen gode råd til far da, og hva han kan gjøre? 😅 Anonymkode: a9c44...b68 Kanskje far faktisk synes det er fint at mor styrer dette? Det er vel heller sjelden at menn er spesielt interessert i å være involvert i slik planlegging. Dette er ikke din sak. Far er voksen og kan si i fra eller be om hjelp selv. Anonymkode: b5f61...a4a 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #10 Skrevet 18. oktober 2023 Har mor tenkt å betale sin halvdel av denne konfirmasjonens kostnader, da? Eller tror hun du og mannen skal betale alt? Anonymkode: d81ec...e06 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #11 Skrevet 18. oktober 2023 Så glad jeg har en forståelsesfull eksmann. Selv om han og bonusmor bor sammen, var det en selvfølge at jeg fikk full kontroll på alt som skulle bestilles. Vi samarbeidet godt om alt og bonusmor hadde null kontroll over planlegging. Men hun fikk pynte og designe bord, hun fotograferte i tillegg alle gjester med konfirmanten og fikk mye plass på selve dagen. Man må velge sine hjertesaker. Dette er noe barnefar må ta regien på. Det kan være en vrien sak med felles historie, gjester som tidligere var viktige i livet for begge, samt mye følelser. Behovet for kontroll kan bunne i mye frykt for ikke å duge, så her må far på banen 💔❤️ Anonymkode: 815c7...df8 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #12 Skrevet 18. oktober 2023 Barnet er 14/15 år og kan bestemme dette helt fint selv. Mine foreldre betalte for konfirmasjonen, men jeg valgte selv kirkelig konfirmasjon, at jeg ville ha det hjemme, hvilke kaker, hva jeg skulle ha på meg, osv. Barnet kan ikke bestemme over et barn som er myndig om tre år, så sett dere ned med ungdommen og ta en prat. Om moren blir sur fordi hun vil konfirmeres borgerlig, så får hun bare bli sur da. Ingen barn skal tvinges til å gjøre ting de ikke har lyst til. Anonymkode: d8a13...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #13 Skrevet 18. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Barnet er 14/15 år og kan bestemme dette helt fint selv. Mine foreldre betalte for konfirmasjonen, men jeg valgte selv kirkelig konfirmasjon, at jeg ville ha det hjemme, hvilke kaker, hva jeg skulle ha på meg, osv. Barnet kan ikke bestemme over et barn som er myndig om tre år, så sett dere ned med ungdommen og ta en prat. Om moren blir sur fordi hun vil konfirmeres borgerlig, så får hun bare bli sur da. Ingen barn skal tvinges til å gjøre ting de ikke har lyst til. Anonymkode: d8a13...dc4 Jeg mente moren... Anonymkode: d8a13...dc4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #14 Skrevet 18. oktober 2023 Far må snakke med mor. Han må si at barnets ønsker er det vesentlige her og mor kan ikke bestemme selv. Han må faktisk sette barnet først og hjelpe henne med å få den konfirmasjonen hun egentlig vil ha. Anonymkode: 44914...50c 4
Carrie_S Skrevet 18. oktober 2023 #15 Skrevet 18. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Trenger noen gode råd.. Er bonusmamma til en jente som skal konfirmeres neste år. Har vært sammen med faren hennes siden hun var 4 år. Moren hennes valgte etter skilsmissen å fokusere på karriere og har nå barnet annenhver helg. Alle store avgjørelser har jeg og pappaen tatt opp gjennom, og vi er også de som møter opp på klasseopplegg, 17. mai, foreldremøter og alt vedrørende hest / ridning / rideleir osv. Vi fikk en videresendt mail i går fra et lokale hun har booket til konfirmasjonen. Hun skrev også at vi skal bestille den og den bunaden, bestille fotograf og at den og den sangen og bordpynten er fin. Hun skrev at hun tok det som en selvfølge at datteren skal konfirmeres i kirken, hvis ikke kunne hun se lagt etter noe gave fra hennes side av familien. Barnet ønsker i utgangspunktet ikke å konfirmeres i kirken, men vil dette nå fordi «hvis ikke blir mamma sur». Vi forklarte at å bli konfirmert handler om å bli voksen, og lære seg å ta egne selvstendige valg. Vi føler oss litt overkjørt, men ønsker ikke å lage dårlig stemning før en sånn stor dag. Jeg syns det er merkelig å være så fraværende, men plutselig hoppe frem og ta styringen på alt. Hun er veldig bastant på dette og er en som fort kan bli snurt og langsint. Vet ikke helt hvordan vi skal håndtere dette. Vi hadde i utgangspunktet tenkt til å ha en litt «casual» konfirmasjon og ikke leie lokale til 25 000 fordi det ser fint ut. Problemet er ikke prisen (selvom dette også kan bli et problem mtp på at lista er lagt på bryllupsnivå) men først og fremst at hun har «trumfet gjennom» hva barnet skal gjøre og hvordan hun vil ha det. Barnet har et godt forhold til hennes foreldre / sine besteforeldre og vi ønsker i utgangspunktet ikke å ha 2 selskaper med hver slekt.. Noen gode råd? 😞 Og ja: vi har foreslått at vi skal sette oss ned sammen med barnet for å planlegge konfirmasjon sammen, men fikk da mail med reservasjon av lokale i retur. Hun er også veldig på at dette er en sak mellom henne og eksmann og at jeg ikke skal blande meg for mye Anonymkode: a9c44...b68 Du skriver så godt at dette handler om å ta selvstendige valg. Hvis barnet ikke ønsker å konfirmere seg i kirken, mener jeg at det er dette valget som skal respekteres. Et barn skal ikke måtte konfirmere seg i kirken av frykt for at mamma blir sur hvis ikke. Jeg tenker at her må far sette foten ned overfor mor og si at det er barnet som skal velge mellom borgerlig eller kristen konfirmasjon etter barnets egen tro og overbevisning. Festen kan man bli enige om hvordan man skal ha. Om moren ikke vil gi barnet gave fordi barnet handler etter egen tro og overbevisning, så sier det så mye om mor og at barnets ønsker aldri har vørt viktige i dette - og dette er faktisk barnets dag. Ellers enig med mor i at dette er noe hun og hennes mann skal snakke sammen om, men du er jo en stor del av familien og må kunne komme med innspill. Har selv hatt barn som ville konfirmere seg borgerlig. Var ikke det jeg ville valgt selv, men det må man uansett respektere fordi det er deres valg! 7 3
Carrie_S Skrevet 18. oktober 2023 #16 Skrevet 18. oktober 2023 43 minutter siden, Beloved said: Mitt første råd til far ville vært å la datteren bestemme både om hun vil konfirmeres, hvor hun vil konfirmeres, og hvem hun vil invitere. Og så ta selskapsplanleggingen ETTER det. Uansett hva mora driver på med. Og hvis barnet "egentlig vil noe annet" men ikke vil at mamma skal bli sur, så får far være slemmingen. "Nei, jeg nekter å la Mia konfirmeres i kirken siden verken jeg eller Mia er troende" "Nei, jeg nekter å være med på selskap for 200 av dine slektninger og venner, jeg betaler max 20.000 for selskap og mat og jeg SKAL ha like mange gjester fra min side som du inviterer fra din side, dessuten inviterer vi kun gjester som Mia har truffet minst en gang de siste X årene." Og så videre. Godt forslag!
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #17 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så glad jeg har en forståelsesfull eksmann. Selv om han og bonusmor bor sammen, var det en selvfølge at jeg fikk full kontroll på alt som skulle bestilles. Vi samarbeidet godt om alt og bonusmor hadde null kontroll over planlegging. Men hun fikk pynte og designe bord, hun fotograferte i tillegg alle gjester med konfirmanten og fikk mye plass på selve dagen. Man må velge sine hjertesaker. Dette er noe barnefar må ta regien på. Det kan være en vrien sak med felles historie, gjester som tidligere var viktige i livet for begge, samt mye følelser. Behovet for kontroll kan bunne i mye frykt for ikke å duge, så her må far på banen 💔❤️ Anonymkode: 815c7...df8 Hvorfor var det en selvfølge? Du har kanskje mer kontakt med barnet/a enn det denne moren har? Er det ok at et menneske som har holdt seg helt på sidelinjen og nesten helt borte skal ta full regi, og ikke en gang høre på hva hovedpersonen ønsker? Jeg har et svært trøblete forhold til min eksmann og hans nye, og jeg har ofte ikke store tanker om stemor, altså jeg pleier å være på mors side i slike temaer, men man kan ha to tanker i hodet på samme tid. Her har stemor vært den konstante, den som har vært der hele tiden, mens mor ikke har giddet å stille opp på noe ang barnet sitt, da blir det veldig spesielt, og feil, at mor skal legge alle føringer og ha full kontroll. Det er far som må ta det direkte med mor, eller blir det bare bråk, men han må snakke konfirmanten og den "daglige familien"s sak. Det mest voksne å gjøre er at alle sitter seg ned sammen og planlegger, og da utifra hva konfirmanten ønsker, og hva som er realistisk. Om mor mener hun skal ha full kontroll, burde hun ha vært deltagende i livet til barnet sitt for lenge siden. Anonymkode: 64a57...a04 14 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #18 Skrevet 18. oktober 2023 Her må far stå opp for sin egen datter! Og du må nok bite i det sure eplet og vite at det er du som har stilt opp mest men likevel så vil ikke mor høre på deg her, så far MÅ tørre å ta den dialogen og stå på krava for egen datter. Forøvrig kan hun ikke kreve at dere/far skal betale for ditt og datt som hun bestemmer. Har hun råd selv? Anonymkode: dc79c...16f 2
Helene Skrevet 18. oktober 2023 #19 Skrevet 18. oktober 2023 Kan bare fortelle om min erfaring. Jeg var bonusmamma. Jeg sa klart ifra at jeg kunne hjelpe. Mammaen tok imot min hjelp. Dette er samarbeide. Vi arrangerte en flott konfirmasjon. Vi, både mammaen og meg. Barnet måtte få velge selv.
Mt3 Skrevet 18. oktober 2023 #20 Skrevet 18. oktober 2023 Hvor hadde dere tenkt å ha konfirmasjonen? Var kommende konfirmant enig i det lokalet, og hadde det rom for gjester fra begge foreldrenes sider? Er mor villig til å betale sin andel? Ønsker konfirmanten denne bunaden som mor vil dere skal bestille? Hadde dere tenkt at konfirmanten skulle få bunad? Betaler mor bunaden? Hvor sterkt var konfirmantens ønske om ikke kristelig konfirmasjon FØR mor kom med sine trusler? Ja! Det er helt klart din mann og da barnets far som bør ta konfrontasjonen ovenfor mor. Ikke fordi du som 98% heltids bonusmor ikke har noe du skulle sagt, men for at mor ikke skal kunne ignorere beskjedene hun får bare fordi du ikke er biologisk mor. En reservasjon av lokale kan dere fort gi beskjed om at skal kanselleres, dere trenger ikke la dere overkjøre. Da bør det såklart være far som tar den samtalen med utleier, og dere bør ha det andre lokalet avlagt til konfirmasjonsdagen. Ang. bunad så kan dere 1. Være enig om konfirmanten vil det, 2. Si at dere leier bunad til konfirmasjonen også skal konfirmanten få velge senere om hun ønsker å bruke bunad hver 17.mai, konfirmasjon, barnedåp.. hun skal i senere i livet, slik at pengene ikke er bortkastet. Da får hun bunad når kroppen er litt mer ferdigvokst f.eks på 18års dagen. 3. Si at det allerede er kjøpt inn antrekk til dagen, om fakta er at konfirmanten ikke ønsker å ha på bunad. Ang gaver som liksom uteblir så er det bare å si at det er helt greit, det viktigste er ungdommens ønske. Også kan dere bare opplyse om at gavelisten vil bli liggende åpen for alle å lese i under selskapet. Og desto tidligere far tar konfrontasjonen desto bedre tid har mor og hennes familie på seg til å godta det som er bestemt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå