Gå til innhold

Arvet klær - nå vil hun jeg fikk det ha det tilbake for å gi det videre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg arvet litt babytøy av en venninne da jeg fikk datteren min. Tilsammen kanskje 15 plagg, noen få merkeklær men mest HM, Name it osv. Pene plagg i de 3 minste størrelsene. 

Nå er babyen min 8 mnd og har vokst ut av klærne vi arvet. Hun har derimot kontaktet meg og vil ha de tilbake da hun har en annen venninne som er gravid som hun vil gi de til. Problemet er at jeg trodde jeg ikke måtte gi de tilbake så jeg har allerede gitt plaggene i 50 og 56 videre. Hun sa aldri noe om at jeg lånte plaggene men brukte ordet «arve». Hva gjør jeg nå? Må jeg kjøpe nye plagg til henne? Synes det er rart å gi bort noe for så nesten ett år etter skulle ha det tilbake? 

Anonymkode: ff029...6fd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venninnen din er rar. Det er ikke vanlig å gi tilbake med mindre det blir sagt spesifikt. 

Anonymkode: 6e058...767

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Da sier du akkurat det. Det er gitt videre for lenge siden. 

Og nei, om folk ikke sier låne i stedet for å arve, så kan de ikke få ting tilbake så lenge etterpå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Da sier du bare at de minste allerede er gitt videre da, men at hun kan få de du har i 62 eller hva det er. 

Anonymkode: 5caac...8dd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har hun spurt om og få det tilbake eller krevd og få det tilbake? 
jeg tenker hun kanskje mener at hvis du fortsatt har de vil hun gjerne la en annen venninne også få glede av dem også ? Nå har du jo gitt de videre. Om dette er en konflikt eller ikke kommer jo an på hva hun svarer når du sier at du har gitt dem videre? 

Anonymkode: 7537b...def

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Si at du dessverre har gitt det videre allerede. Tenker det er helt innafor å gjøre med arveklær. Du skal ikke trenge å kjøpe nye nei. Men du kan jo gi det du har igjen tilbake da. Men litt rar ting av venninnen å forvente sånn uten å ha sagt noe.

Det jeg pleier å gjøre når vi en sjelden gang får/arver klær, utstyr eller leker er at jeg spør når jeg får det hva jeg skal gjøre med ting som ikke passer og når det er vokst ut av av mitt barn, spør spesifikt om de vil ha det tilbake eller om jeg kan gi det videre til andre om det ikke er for slitt/ødelagt. Tar 1 minutt å spørre men da har jeg iallfall alle forventninger avklart og slipper noen misforståelser :) 

Sier også alltid ifra selv når jeg gir bort klær at de bare må gi det videre eller selge om de ikke får brukt det. 

Anonymkode: 31cbf...d4b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Om noen ytrer ordene, «Vil du ha klær?» så er det gitt bort. Gitt bort er gitt bort. Man eier dem ikke lenger. «Vil du låne?» er noe annet. Jeg låner aldri klær eller låner bort klær. 

Anonymkode: 9c4b0...fae

• Liker 1
Skrevet

Bare si det som det er, det er helt sikkert ikke noe problem. Jeg har gjort det samme som din venninne, jeg ga alle babyklær til ei venninne - gitt bort, selvsagt for alltid. Men få måneder etter fant jeg ut at kona til broren min er gravid. 

Jeg valgte da gå tilbake til denne venninna og spørre veldig pent og unnskyldende om hun kunne gi noe tilbake, og at jeg ville gjerne ha det. Jeg følte meg ganske dum som spurte, men greia er at min bror har mye dårligere råd enn både jeg og hun venninna, så jeg følte virkelig at de trengte det mer. Jeg fikk nesten alt igjen, forresten, det var mer enn jeg husket at jeg har gitt henne. 🥺

Jeg fikk selv ammepute fra ei venninne, som hun etterspurte tilbake senere, for å gi til en annen, som også ikke var noe problem, for min del. :) 

Anonymkode: 6ab31...396

• Hjerte 1
Skrevet

Med mindre hun spesifiserte at du fikk «låne» klærne synes jeg det er litt spesielt at hun ber om å få dem tilbake. Jeg regner hvertfall ikke med å få tilbake klær som jeg gir bort. Du må nesten bare beklage og si at de minste plaggene er gitt videre, og om hun begynner å krangle på det så får du be henne understreke at hun skal ha dem tilbake😅 du har ikke gjort noe galt🥰

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...