smilepia Skrevet 25. januar 2006 #1 Skrevet 25. januar 2006 Ettersom vi vennter vårt første barn, har vi begynnt å se på barnevogner. Det er jo en myriade å velge av, så vi må begynne å eliminiere litt. Vi har bestemmt oss for en duo vogn, men er litt usikker på antall hjul. Noen sverger til 4 hjul pga stabilitet, men de siste undersøkelsene viser at 3 hjulingene er nesten like stabile nå. Så da lurer jeg på hva som er fordelene med 3 hjulinger? Spesiellt de med svingbare front-hjul. Sann rent bortsett fra enkel manøvrering dersom du går mye på kjøpesentre (noe vi normalt ikke gjør) - er det andre fordeler (og evt ulemper) med tre hjul som vi bør ta i betraktning? Er takknemlig for all input!
Gjest LoisLane Skrevet 25. januar 2006 #2 Skrevet 25. januar 2006 Jeg har hatt begge deler. Firehjulingene er absolutt mest stabile - særlig hvis man skal ha trillehjelp fra noen som ikek er voksne. Men trehjulingene er kulest... Noen andre åpnebare fordeler kan jeg ikke komme på. EN dum ting med våre trehjuling er at den ikke kan snus sånn at barnet ser mot den voksne.
Hermula Skrevet 25. januar 2006 #3 Skrevet 25. januar 2006 Det sto en artikkel i siste "foreldre og barn". Der fraråder man å kjøpe endel av disse 3-hjulte motevognene. 7 av 8 av de som ble testet kom dårlig ut. Lykke til!
Moonchild Skrevet 25. januar 2006 #4 Skrevet 25. januar 2006 Jeg har en Hartan Skater kombi med tre hjul og er veldig fornøyd med den. Jeg syns den er lettere å manøvrere enn vognene med fire hjul. Stabiliteten er heller ikke noe problem. Den har ristet på buss, trikk og t-bane, og det skal temmelig mye til for at den velter (jeg har aldri opplevd at den har vært i nærheten en gang). Vognen min var, så vidt jeg vet, ikke med i testen. Jeg vil for øvrig anbefale at du velger en vogn som kan snus begge veier. Både du og barnet har behov for å se hverandre den første tiden. Og selv når barnet blir større og går over til å bruke sportsvognsdelen kan det være dager hvor h*n har behov for å være vendt mot deg.
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 26. januar 2006 #5 Skrevet 26. januar 2006 Jeg har hatt begge deler og er veldig fornøyd med 3 hjuling, men det er vel og merke mye pga at vi har valgt en vogn med forhjul som kan dreies 360 grader. Da blir vognen svært enkel å styre, det blir faktisk ren trilling. Men det skal sies at jeg var veldig fornøyd med 4 hjuling i mange år også, men jeg merker jo nå forskjellen. Med 4 hjuling må du jo hele tiden "vippe" på håndtaket for å skifte retning på vognen. Men hvis det ikke betyr noe spiller det ingen rolle. Prøv deg fram i butikken. Er forøvrig enig i at det er en fordel med vogner hvor retningen på vognen kan snus, dvs at du både kan ha barnet vendt med og mot kjøreretning. Det er gjerne greit å ha dem tittende mot deg når de er veldig små. Det er det mange 3 hjulinger som ikke kan. Jeg ville også tenkt på om vognens vekt spiller noen rolle for deg. Hvis den skal drasses mye ut og inn av bil eller annen løfting, så har det litt å si. Mange av 3 hjulingene er ganske lette. Jeg abonnerer forøvrig også på Foreldre og Barn, og leste den vurderingen av 3 hjulinger som en annen her refererer til. Jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i de vurderingene, og jeg begynner etterhvert å stille meg litt kritisk til disse analysene som gjøres. De blir ofte så akademiske og gjenspeiler ikke min opplevelse av et produkt. Jeg synes 3 hjulinger fikk overdrevent hard kritikk her, og kjenner meg ikke igjen. Lykke til!
Snuppa Skrevet 26. januar 2006 #6 Skrevet 26. januar 2006 Vi har hatt en 3-hjuling, nærmere bestemt en Teutonia duo-vogn. Har vært veldig fornøyd og sammenliknet med de andre på barselgruppen som hadde 4-hjuls Simoer, er jeg ikke i tvil om at vi hadde foretatt et riktig valg! Fordeler med 3-hjulinger er først og fremst at de er enkle å manøvrere - ikke bare på kjøpesentre. I tillegg er de utstyrt med håndbrems, noe som er en stor fordel når du skal trille en tung vogn ned en bratt bakke, spesielt på vinterføre. Det du bør passe på hvis du bestemmer deg for en 3-hjuling er: - pass på at forhjulet ikke er for lite - kan bli vanskelig å forsere snøfonner med enkelte av vognene. - sørg for kjøpe en vogn hvor overstellet kan settes både bakovervendt og forovervendt. Lykke til
Gjest Maddy Skrevet 26. januar 2006 #7 Skrevet 26. januar 2006 Har både 3 og 4 hjuling her. 3 Hjulingen er jo veldig grei når de er helt små, men jeg sverger til 4 når de begynner å reise seg opp. 3 Hjulingen er ustabil da
Elle Melle Skrevet 26. januar 2006 #8 Skrevet 26. januar 2006 Vi har en One Tree Hill Urban Jungle (OTH), og den kan anbefales med mindre du bor et værhardt sted (for den er litt åpen). Den har tre hjul, og fremhjulet kan enten låses (i snø eller i ulendt terreng) eller dreie 360 grader. Jeg kan snu en fullastet vogn med lillefingeren, jeg har forsøkt... Ikke tale om at den er ustabil i alle fall, den oppleves som svært stødig synes jeg. Den er veldig lett, en av de letteste på markedet, og den er enkel å slå sammen og kan lagres på høykant. Sportsvognsetet er et trekk, slik at barnet sitter som i en hengekøye. Den er solid med få klager og reperasjoner, og den tåler stor belastning og rommer ganske store barn. Hvis du spør på nybaktmamma.com inne på barnevognforumet, får du garantert mange svar, for det er der alle vognfantastene befinner seg. Folk har sterke preferanser så pass på å sjekke ut vognene selv i butikken og ikke ta absolutt alt for god fisk. Folk sa at OTH var lun og fungerte flott om vinteren, men det er nå en liten overdrivelse synes jeg, i alle fall i vestlandsvær...
Chihiro Skrevet 27. januar 2006 #9 Skrevet 27. januar 2006 Vi har en 3-hjuling, Quinny freestyle comfort 3xl, med svingbart (og låsbart) forhjul, og synes den er super å kjøre både inne og ute. Absolutt ikke bare til "kjøpesenterbruk"! Sportsvogndelen kan monteres i begge retninger, og ryggen kan legges helt ned. Den har også håndbrems, veldig kjekt i bratte nedoverbakker. Man kan også montere bilsete (maxicosi) på understellet. Er veldig fornøyd med den. Så forresten at den kom best ut i testen til F&B som ble nevnt over her. Men bagen som hører til er veldig liten, vi har en stor gutt og måtte gå over til sportsvogndelen allerede ved 5 mnd. Men med en god dunpose har han det likevel godt og varmt i vognen. Hvis dere går for en 3-hjuling ville jeg valgt en med svingbart forhjul, ellers er det ingen vits, synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå