Gå til innhold

Hva slags produsenter/hvor handler du animalsk kjøtt mtp god dyrevelferd/kvalitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så vanskelig å vite hva man kan stole på som forbruker. Jeg trenger (dessverre) animalsk kjøtt for at kroppen min skal ha det bra, men vil hvert fall ta gode valg. Hva slags type kjøtt får man tak i i Norge med god kvalitet, god dyrevelferd og som har spist det foret de er ment å spise? Hvilke produsenter og hvor får jeg tak i dette? Tenker på både hvitt og rødt kjøtt. Noen med kunnskap på området? Setter stor pris på svar☺️

Anonymkode: 76419...723

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lam kan du i alle fall spise med god samvittighet, de går stort sett ute frem til slakt. Det er ganske billig også.

Økologiske egg.

Anonymkode: ef912...c8c

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så vanskelig å vite hva man kan stole på som forbruker. Jeg trenger (dessverre) animalsk kjøtt for at kroppen min skal ha det bra, men vil hvert fall ta gode valg. Hva slags type kjøtt får man tak i i Norge med god kvalitet, god dyrevelferd og som har spist det foret de er ment å spise? Hvilke produsenter og hvor får jeg tak i dette? Tenker på både hvitt og rødt kjøtt. Noen med kunnskap på området? Setter stor pris på svar☺️

Anonymkode: 76419...723

Kjøp fra rekoringen, da kjøper du rett fra bonden og kan sjekke ut hvordan dyrevern er ivaretatt. 

Anonymkode: 38f5b...ae9

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Det kan du se langt etter. Det er umulig med godt dyrevern samtidig som man skal fokusere på produksjon og profitt. 

Anonymkode: 4b967...bde

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kan du se langt etter. Det er umulig med godt dyrevern samtidig som man skal fokusere på produksjon og profitt. 

Anonymkode: 4b967...bde

Nei, det finnes massevis av kjøttprodusenter som driver med fokus på både bærekraft og dyrevelferd. Som den over sa, sjekk din lokale Reko-ring. Det får du for øvrig også kjøpt lokal plantekost som er produsert uten sprøytemidler osv.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 15.15):

Nei, det finnes massevis av kjøttprodusenter som driver med fokus på både bærekraft og dyrevelferd. Som den over sa, sjekk din lokale Reko-ring. Det får du for øvrig også kjøpt lokal plantekost som er produsert uten sprøytemidler osv.

Og veldig mange de sender dyrene til slakteriet samme alle dyrene fra industriell produksjon og det er ikke mye dyrevelferd verken i bilene eller på slakteriet.

Anonymkode: 08714...5ed

• Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Og veldig mange de sender dyrene til slakteriet samme alle dyrene fra industriell produksjon og det er ikke mye dyrevelferd verken i bilene eller på slakteriet.

Selvsagt. Men trådstarter lurte altså på hvor man kan få tak i kjøtt som er både dyrevennlig, økologisk og bærekraftig produsert, og det finnes heldigvis lett tilgjengelig for de aller fleste av oss.

• Nyttig 5
Skrevet

Mange gode tips i denne tråden, når man bare ignorerer veganerne:

Anonymkode: a0970...f52

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis du vil være skikkelig hardcore kan du jo forhøre deg blant jegere som selger viltkjøtt. Kan være dyrt og vanskelig å få tak i store mengder, men da har dyrene levd et fritt og naturlig liv til de plutselig blir avlivet kjapt. Ikke noe fangenskap, frakt til slakting eller noe sånt.

Anonymkode: a0d4c...c6b

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg kjøper fra Reko-ringen, Holte gård (du kan sjekke via dyrket.no, samt hos noen Meny butikker), eller viltkjøtt. 

Anonymkode: 1e17c...224

• Nyttig 5
Skrevet

Reco-ringen der jeg kjenner produsent.

Anonymkode: b4fce...578

• Nyttig 4
Skrevet

Får du tak i vilt kjøtt, så er jo det best. Jeg kjøper økologisk oksekjøtt fra en lokal gård. Så sjekk gjerne med lokale gårder.  

Anonymkode: fc64d...188

• Nyttig 4
Skrevet

Reinkjøtt. 

Anonymkode: 342e4...d53

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvsagt. Men trådstarter lurte altså på hvor man kan få tak i kjøtt som er både dyrevennlig, økologisk og bærekraftig produsert, og det finnes heldigvis lett tilgjengelig for de aller fleste av oss.

Nei det finnes ikke lett tilgjengelig. Mange som selger via rekoringen benytter industrielt slakteri. 

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Nei det finnes ikke lett tilgjengelig. Mange som selger via rekoringen benytter industrielt slakteri. 

Det er selvsagt ikke hyggelig å bli slaktet (men sannsynligvis bedre enn å bli tatt av rovdyr). Men det er ikke så enkelt som at du unngår å bidra til lidelse og ødeleggelse ved å la være å spise kjøtt. Hvis man har ork kan man jo prøve å finne ut de dyrevelferds- og miljømessige konsekvensene av å spise frukt, nøtter, kaffe, korn, sukker, kakao osv fra utlandet, og jeg tror ikke alltid det er et lystig syn. Noen enkle regler som å kjøpe norskdyrket mat kan være bra. Da har man i alle fall ikke brent ned regnskog, fordrevet mennesker og forgiftet smådyr for å få mat på bordet.

Velg norsk og lokalt om du kan, enten det er kjøtt eller planter.

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 13.07):

Kjøp fra rekoringen, da kjøper du rett fra bonden og kan sjekke ut hvordan dyrevern er ivaretatt. 

Anonymkode: 38f5b...ae9

Vi handler alltid kjøtt og andre produkter fra Rekoringen. Gull! 

Anonymkode: 2e975...8e1

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...