AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #1 Skrevet 18. oktober 2023 Ei nær venninne si bestemor døde for et par dager siden. Venninna mi var veldig knyttet til henne. Vi bor alle i nærheten av hverandre, så begravelsen blir også da i kirka her. Er det vanlig å ta fri fra jobb for å gå i venners besteforeldres begravelse? Hadde det vært forelder hadde jeg selvsagt gått. Anonymkode: 61544...ce1
Tough cookie Skrevet 18. oktober 2023 #2 Skrevet 18. oktober 2023 Hvis dette var en god veninne så hadde jeg gått for å vise min medfølelse, iallefall når begravelsen er der du bor. Regner med du også kjente avdøde? 1 1
NinaLisa Skrevet 18. oktober 2023 #3 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg går bare i begravelse til mine aller nærmeste familie. Jeg bor på et lite sted hvor alle kjenner alle å jeg vet om flere så "alltid" går i begravelse selv om de ikke direkte kjenner avdøde. Dette må man kjenne på selv tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #4 Skrevet 18. oktober 2023 Tough cookie skrev (1 time siden): Hvis dette var en god veninne så hadde jeg gått for å vise min medfølelse, iallefall når begravelsen er der du bor. Regner med du også kjente avdøde? Nei, kjenner ikke bestemora i det hele tatt. Bare de siste åra jeg og venninna har hatt et nært forhold. Anonymkode: 61544...ce1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #5 Skrevet 18. oktober 2023 NinaLisa skrev (53 minutter siden): Jeg går bare i begravelse til mine aller nærmeste familie. Jeg bor på et lite sted hvor alle kjenner alle å jeg vet om flere så "alltid" går i begravelse selv om de ikke direkte kjenner avdøde. Dette må man kjenne på selv tror jeg. Takk for svar. Jeg har selvfølgelig ikke lyst til å såre venninna mi ved å ikke møte opp. Men er litt usikker på hva som forventes. Anonymkode: 61544...ce1
Elle Melle Skrevet 18. oktober 2023 #6 Skrevet 18. oktober 2023 (endret) Jeg ville nok ikke gått om jeg ikke hadde en slags relasjon til avdøde. Den kan være minimal, at man har vært nabo hele livet, har truffet vedkommende i mange selskap osv, men det høres ikke slik ut i dette tilfellet. De få gangene jeg har gått i gravferd uten å ha kjent vedkommende, er det fordi det har vært veldig viktig for noen andre (type selvmord i ungdomsgjeng der kompisen trengte støtte). Hvis venninnen din er alene og uten støtte er det god grunn til å gå, ellers er det ikke naturlig tenker jeg. Og du har ikke rett på fri, så da må man søke om velferdspermisjon som kan være med eller uten lønn, etter interne regler på arbeidsplassen. Venninnes bestemor regnes nok ikke som "nær relasjon". Du kan være støttende og oppmerksom på andre måter også, høre med henne hvordan det går, også når det har gått litt tid. Gi henne blomster. Spørre hva du kan gjøre for henne. Spørre igjen senere (de fleste har glemt det hele etter 3 måneder, og da blir folk veldig alene om å være lei seg). Finn det som passer for deg og henne. Endret 18. oktober 2023 av Elle Melle
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #7 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for svar. Jeg har selvfølgelig ikke lyst til å såre venninna mi ved å ikke møte opp. Men er litt usikker på hva som forventes. Anonymkode: 61544...ce1 Det forventes vel ikke at du går i begravelsen til en person du ikke kjenner. Det er vel mest venner og nærmeste familie som stiller opp i en begravelse. Du kan vel heller ringe din venninne senere, etter begravelsen, og spørre om hun trenger noen å prate med. Anonymkode: 4d312...516 1
mereo Skrevet 18. oktober 2023 #8 Skrevet 18. oktober 2023 Hadde det vært en forelder ja. Ikke besteforeldre med mindre du hadde ett forhold til besteforelderen til venninna di. Det finnes andre måter å vise medfølelse og støtte på. 1
AndreaJohan Skrevet 18. oktober 2023 #9 Skrevet 18. oktober 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Jeg har selvfølgelig ikke lyst til å såre venninna mi ved å ikke møte opp. Men er litt usikker på hva som forventes. Anonymkode: 61544...ce1 Det forventes absolutt ikke... Jeg hadde syntes det var rart om ei venninne som ikke kjente mine besteforeldre plutselig dukket opp i begravelsen 1
Gjest EmKay Skrevet 18. oktober 2023 #10 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg hadde ikke forventet at venninner skulle stille i begravelsen, og hadde derfor ikke blitt såret om de ikke kom, men hadde satt stor pris på det om de gjorde det likevel. Jeg stiller om nære venner har mistet noen de var veldig glade i om jeg har mulighet. Om jeg ikke har mulighet stikker jeg heller innom med en blomst eller noe.
Gringo01 Skrevet 18. oktober 2023 #11 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ei nær venninne si bestemor døde for et par dager siden. Venninna mi var veldig knyttet til henne. Vi bor alle i nærheten av hverandre, så begravelsen blir også da i kirka her. Er det vanlig å ta fri fra jobb for å gå i venners besteforeldres begravelse? Hadde det vært forelder hadde jeg selvsagt gått. Anonymkode: 61544...ce1 Er dette noen du kjenner? Da min mor døde ville flere av mine venner komme for å "vise støtte" men jeg sa det var ikke ønskelig. Det hadde aldri møtt henne.. Det er da ingen vits å gå i begravelser til folk du ikke kjenner.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #12 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ei nær venninne si bestemor døde for et par dager siden. Venninna mi var veldig knyttet til henne. Vi bor alle i nærheten av hverandre, så begravelsen blir også da i kirka her. Er det vanlig å ta fri fra jobb for å gå i venners besteforeldres begravelse? Hadde det vært forelder hadde jeg selvsagt gått. Anonymkode: 61544...ce1 Hva som er vanleg skal du ikkje bry deg så mye om. Du gjør det som magefølelsen din seier i forhold til hvem du ønsker å gå i begravelse til Anonymkode: 8f816...713 1
Duff Skrevet 18. oktober 2023 #13 Skrevet 18. oktober 2023 EmKay skrev (39 minutter siden): Jeg hadde ikke forventet at venninner skulle stille i begravelsen, og hadde derfor ikke blitt såret om de ikke kom, men hadde satt stor pris på det om de gjorde det likevel. Jeg stiller om nære venner har mistet noen de var veldig glade i om jeg har mulighet. Om jeg ikke har mulighet stikker jeg heller innom med en blomst eller noe. Det er sånn jeg gjør det. Sist var det far til ei venninne som døde og jeg hadde ikke mulighet å komme så jeg sendte blomster i stede.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #14 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg har ikke gått i begravelsen til besteforeldrene til noen av vennene mine. Men om de var svært knyttet sammen, og venninnen ønsker og har behov for din støtte, så ville jeg vurdert det. Men ikke sikkert du får fri fra jobben for å gå i denne begravelsen. Gringo01 skrev (40 minutter siden): Er dette noen du kjenner? Da min mor døde ville flere av mine venner komme for å "vise støtte" men jeg sa det var ikke ønskelig. Det hadde aldri møtt henne.. Det er da ingen vits å gå i begravelser til folk du ikke kjenner. Vitsen med å gå i begravelse er jo gjerne for å vise støtte til de pårørende. Om du ikke hadde behov for den støtten er det selvsagt helt greit, men andre kan ha behov for støtte fra venner. Og det er helt greit det også. Anonymkode: 5a4ea...a0e 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #15 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg har måttet droppe begravelser som jeg ikke får dekket inn lønn for, da jeg har veldig dårlig råd. Mulig kynisk, men sånn er det. Har også en god veninne som ikke tok avspasering eller fri uten lønn for å kjøre meg til og fra en operasjon, og det er bare sånn livet er. Jeg forventer ikke noe. Anonymkode: 701a7...8da
Ivy Skrevet 18. oktober 2023 #16 Skrevet 18. oktober 2023 For noen måneder tilbake var jeg i begravelse for pappaen til en god venn. Det var jeg, og 3 andre som også kjente han som dukket opp. Jeg hadde sånn sett lite kjenskap til faren hans. Ikke noe mer enn å hilse når jeg traff på han. I de senere årene har kontakten vi har hatt vært opp og ned, men til syvende å sist er han en person jeg setter stor pris på. Derfor ønsket jeg å i det minste vise at om det trengtes, så er jeg tilgjengelig om han trengte hjelp til noe. Han nevnte selv ved en senere anledning at han satte pris på omtanken, selv om han ikke tok kontakt i perioden etterpå. Til gjengjeld så har vi en mye dypere relasjon nå, enn før i vennskapet vårt. 1
Taluno Skrevet 18. oktober 2023 #17 Skrevet 18. oktober 2023 Det er vanligvis ikke forventet å stille i begravelse for venners besteforeldre. Jeg hadde dratt dersom mine venner mistet noen som sto de nært, og det passet seg ta fri den dagen. Men for meg ville det vært mer naturlig å stille opp for vennen min i dagene før og etter begravelsen, ringe å høre hvordan de har det, invitere på kaffe eller vin, eller noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå