Gjest gjest1 Skrevet 1. februar 2006 #41 Skrevet 1. februar 2006 Jeg ville heller ikke betenkt meg med å fore andres katter om de ikke fikk mat hjemme. I såfall ville jeg også bidratt til at de fikk nye skikkede eiere. Katter som har det bra og får nok mat hjemme går ikke på matjakt andre steder. Det er da ganske opplagt eller hva? Om katten jeg mater finner ut at den skal flytte dit det nye matforrådet er har den jo ikke noe tilfredsstillende hjem, eller hva? ← Vel, i såfall har du egentlig lite peiling på katter! Selvfølgelig vil de fleste katter spise der de får mat uavhengig av om de får mat hjemme eller ikke! Ved å fore katter du vet har et hjem bidrar faktisk til å gjøre disse hjemløse. Du rett og slett bidrar til et problem! Og hvordan i alle dager vet du om hva slags stell disse kattene får hjemme? Sannsynligvis ingenting! Og angående å fore halvville katter i skogen er utrolig tankeløst! Du har helt sikkert ikke fanget inn og vaksinert eller kastrert disse kattene, så egentlig opprettholder/øker du en bestand med katter som ikke hører hjemme i den norske faunaen.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #42 Skrevet 1. februar 2006 Vel, i såfall har du egentlig lite peiling på katter! Selvfølgelig vil de fleste katter spise der de får mat uavhengig av om de får mat hjemme eller ikke! Ved å fore katter du vet har et hjem bidrar faktisk til å gjøre disse hjemløse. Du rett og slett bidrar til et problem! Og hvordan i alle dager vet du om hva slags stell disse kattene får hjemme? Sannsynligvis ingenting! Og angående å fore halvville katter i skogen er utrolig tankeløst! Du har helt sikkert ikke fanget inn og vaksinert eller kastrert disse kattene, så egentlig opprettholder/øker du en bestand med katter som ikke hører hjemme i den norske faunaen. ← Nei de hører ikke til i den norske faunaen. De har blitt plassert der av tankeløse hyttefolk som etterlater katten sin på hytta når de ikke orker å ha den mer. 2 av hunnkattene er fanget inn og kastrert ja. Jobber med saken når det gjelder resten. De som har ansvar for å opprettholde en bestand med slike katter er dem som ikke kastrerer egne katter. Der har folk et ansvar de ikke lever opp til. Har bedt om hjelp fra viltnemda til å avlive disse kattene, men får ingen hjelp. Noen av dem klarer seg ganske bra men har lite mat. Og da mener du det beste er å slutte og mate dem? Sett deg bedre inn i saker og ting, eller kom med mer konstruktive råd. Gudene skal vite at jeg har jobbet for å få noen til å ta seg av problemet. Og jo, jeg har greie på katt. Søsteren min er veterinær så hun stiller opp med gratis katrering o.l. har lært litt selv også etter 20 år i bransjen (har vært oppdretter i 8 år også). Men nå skal jeg hjem til mine firbente så dette får holde for nå.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #43 Skrevet 1. februar 2006 Vel, i såfall har du egentlig lite peiling på katter! Selvfølgelig vil de fleste katter spise der de får mat uavhengig av om de får mat hjemme eller ikke! Ved å fore katter du vet har et hjem bidrar faktisk til å gjøre disse hjemløse. Du rett og slett bidrar til et problem! Og hvordan i alle dager vet du om hva slags stell disse kattene får hjemme? Sannsynligvis ingenting! ← Dette var litt av en selvmotsigelse kjære deg: "Selvfølgelig vil de fleste katter spise der de får mat uavhengig av om de får mat hjemme eller ikke!" :grine2: Får katten mat hjemme har den ikke noe behov for å dra ut på matjakt. Det er ikke mulig å lokke en tilfreds katt bort fra sitt egentlige hjem med å fore den. I såfall er ikke den katten så tilfreds som du skal ha det til... Katter er intelligente vesener med behov for mer enn mat, de knytter seg både til sine eiere (les: slaver ) og stedet de bor på. De er svært terriotoriale. Maten kommer kun i første rekke når den er mangelvare. Skulle likt å se noen prøve å lokke mine 5 katter til å flytte et annet sted med matbollen i handa! :grine2: De skulle jaggu jobba hardt!
Gjest gjest1 Skrevet 1. februar 2006 #44 Skrevet 1. februar 2006 Nei de hører ikke til i den norske faunaen. De har blitt plassert der av tankeløse hyttefolk som etterlater katten sin på hytta når de ikke orker å ha den mer. 2 av hunnkattene er fanget inn og kastrert ja. Jobber med saken når det gjelder resten. De som har ansvar for å opprettholde en bestand med slike katter er dem som ikke kastrerer egne katter. Der har folk et ansvar de ikke lever opp til. Har bedt om hjelp fra viltnemda til å avlive disse kattene, men får ingen hjelp. Noen av dem klarer seg ganske bra men har lite mat. Og da mener du det beste er å slutte og mate dem? Sett deg bedre inn i saker og ting, eller kom med mer konstruktive råd. Gudene skal vite at jeg har jobbet for å få noen til å ta seg av problemet. Og jo, jeg har greie på katt. Søsteren min er veterinær så hun stiller opp med gratis katrering o.l. har lært litt selv også etter 20 år i bransjen (har vært oppdretter i 8 år også). Men nå skal jeg hjem til mine firbente så dette får holde for nå. ← Siden søstera di er vetrinær hvorfor ber du ikke henne om hjelp til avliving? Hun bør være kompetent Syns folk som mater katter gjør seg selv og andre en bjørnetjenste. De burde heller få avlivet katter som det ikke er en eier til. Vet det høres drastisk ut, men det er mange katter som sliter vondt ute om vinteren bl.a selv om de får mat med jevne mellomrom.
Gjest gjest1 Skrevet 1. februar 2006 #45 Skrevet 1. februar 2006 Dette var litt av en selvmotsigelse kjære deg: "Selvfølgelig vil de fleste katter spise der de får mat uavhengig av om de får mat hjemme eller ikke!" :grine2: Får katten mat hjemme har den ikke noe behov for å dra ut på matjakt. Det er ikke mulig å lokke en tilfreds katt bort fra sitt egentlige hjem med å fore den. I såfall er ikke den katten så tilfreds som du skal ha det til... Katter er intelligente vesener med behov for mer enn mat, de knytter seg både til sine eiere (les: slaver ) og stedet de bor på. De er svært terriotoriale. Maten kommer kun i første rekke når den er mangelvare. Skulle likt å se noen prøve å lokke mine 5 katter til å flytte et annet sted med matbollen i handa! :grine2: De skulle jaggu jobba hardt! ← Nei, det er faktisk ingen selvmotsigelse. Tror du virkelig at en katt ikke vil spise andre steder enn hjemme? Når en katt går ut og jakter, ja, så jakter han faktisk på "mat" selv om den ikke er sulten. Katter spiser også gjerne byttet sitt selv om den også får mat inne. Og ja, de spiser gjerne hos naboen din hvis han tilbyr kattene mat! Og at katter plutselig flytter hjemmefra fordi noen andre forer dem er slett ikke uvanlig og trenger faktisk IKKE å skyldes at de ikke har det bra i sitt originalhjem! Og halvville katter synes jeg fortsatt man burde avlive humant fremfor å gi de akkurat nok mat til at de overlever og formerer seg. Det bor faktisk andre dyr i skogen enn kattene og en småfulgbestand kan fort bli utryddet av en sulten katteflokk..
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #46 Skrevet 3. februar 2006 Jeg fant en ca 7 uker gammel kattunge på en parkeringsplass i snøen. Vi skulle dra vekk på lang ferie kun to dager etterpå, ellers hadde vi beholdt den selv mens vi prøvde å finne noen til å ta den. Men pga at vi skulle på ferie kontatet vi dyrebeskyttelsen og fikk de til å hente den kvelden før vi dro.. Vi forsøkte jo å finne noen til å ta den likevel, men som vi ante klarte vi ikke det på de to dagene. Stakar liten nurkekrypet.. Den var så herlig kosete.. Skulle ønske vi bodde et sted vi hadde lov og mulighet til å ha dyr.. Tredje etg i blokk og 40 kvm er vel ikke akkurat tingen.. Og så er vi borte ca 10 timer dagen begge to i forbindelse med jobb.. i tillegg til at vi jo prøver å komme oss ut av huset på minst et par tre kvelder i uka også.. Men jeg tenker mye på det.. Begynte å se litt på et annet sted å flytte bare for å kunne få ha den.. Men roa meg heldigvis.. Man kan jo ikke legge om livet sitt fordi noen andre har hivd ut en katt.. Vi skal jo ha oss en katt en gang.. Men vi skal vente til vi faktisk har et liv som passer til det.. Ellers er vi jo snart like ille som de som satte den ut..
Annie Skrevet 3. februar 2006 #47 Skrevet 3. februar 2006 Jeg hadde nok ikke lagt merke til at den var hjemløs engang. ← Samme her.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #48 Skrevet 3. februar 2006 Klart dere hadde skjønt at den var hjemløs dersom en bitteliten kattunge var alene på en stor parkeringsplass langt fra folk mitt på vinteren.. Stakar liten.. den kom seg knappest fra hjulspor til hjulspor..
Annie Skrevet 3. februar 2006 #49 Skrevet 3. februar 2006 Tror ikke jeg hadde lagt merke til den nok til å tro at den var hjemløs nok. Og hvis jeg hadde sett den, hadde jeg antatt at den bodde like ved.
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. februar 2006 #50 Skrevet 3. februar 2006 Katter som har det bra og får nok mat hjemme går ikke på matjakt andre steder. Det er da ganske opplagt eller hva? Om katten jeg mater finner ut at den skal flytte dit det nye matforrådet er har den jo ikke noe tilfredsstillende hjem, eller hva? ← Det er bare tull, katter er verdensmestre i å snike til fordeler hos fremmede ved å gi seg ut for å være stakkarslige og skrubbsultne. Har flere ganger kjent katter som kommer på døra mi og sniker seg inn sammen med mine katter og hiver i seg av deres mat, selv om jeg vet at de har det helt fint hjemme.
Gjest Nemesis Skrevet 3. februar 2006 #51 Skrevet 3. februar 2006 (endret) Jeg har høy terskel for å fòre katter som kommer på døra. Som regel hører de til et sted og har en eier som gjerne vil ha den hjem igjen - jeg er heller ikke interessert i å ta til meg en ny katt, spesielt ikke ved å "lure" den til å bytte hjem. Jeg har flere ganger hatt vinduene oppe om sommeren, og plutselig sitter det en fremmed katt og fråtser av maten til mine katter. De blir konsekvent jaget ut igjen umiddelbart. Om jeg skulle gitt en fremmed katt mat eller tatt meg av den på annet vis, da måtte den enten vært svært tynn og utsultet eller skadd. Endret 3. februar 2006 av Nemesis
Bobeline Skrevet 4. februar 2006 #52 Skrevet 4. februar 2006 i mange tilfeller ville jeg nok ikke lagt merke til om katten var hjemløs... men siden vi tar utgangspunkt i at katten er hjemløs, ville jeg prøvd å etterlyse eiere gjennom avisen eller oppslag på butikken og i nabolaget. ellers ville jeg levert den inn til dyrlegen slik at de kan se etter id-merke. hvis det hadde vært mulighet til å ta inn katten hadde jeg gjort det også. dette er ikke det første steget jeg ville tatt. slik jeg har forstått det finnes det katter som legger ut på lengre vandringer før de vender hjem etter noen dager, og da ville det ikke være fint av meg å mate den med en gang. og for tiden har jeg ikke mulighet til å ta inn en katt siden jeg bor med to andre tobente og seks ildere... hvis letingen etter eiere ikke hadde gitt noen resultater, hadde den blitt avlivet til slutt, eller forsøkt satt på omplasseringshjem. jeg hadde satt stor pris på om noen hadde tatt seg av min katt hvis den hadde forvillet seg vekk fra hjemmet til jeg hadde funnet den igjen.
Annie Skrevet 4. februar 2006 #53 Skrevet 4. februar 2006 siden jeg bor med to andre tobente og seks ildere... ← Litt på siden, men hvordan lukter det inne hos deg? 6 ildere???? Passet på en i 10 minutter og den luktet forferdelig søtt, nesten som honning. Grusom lukt på den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå