Gå til innhold

hvis du finner en hjemløs katt ute

Anbefalte innlegg

Gjest Gretha, 36
Skrevet

Hvis jeg går forbi en katt som er hjemløs, eller bare ser en hjemløs katt, gidder jeg ikke å bry meg om det. Enten tenker jeg ikke over katten i det hele tatt, eventuelt, tenker jeg at siden verden består av så mange snille damer og eldre mennesker og godtroende snille folk, tar de den sikkert med seg hjem og gir den mat og sånt.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Dersom jeg oppdager en katt jeg tror kan være hjemløs/på avveier ville jeg fanget den og sjekket etter øremerking/chip. Dersom det ikke gav resultater ville jeg spurt alle naboene, hengt opp plakater i nærheten og satt inn annonse i lokalavisa og spurt. Ville hatt den hjemme hos meg, til jeg fant eieren, siden jeg har fire katter fra før og en til ikke har så mye å si for en preiode. Dersom jeg ikke hadde funnet noen eier etter 2-4 måneder ville jeg forsøkt å omplassere den.

Endret av Varg-Menja
Skrevet
Hvis dere finner en katt ute nå, hva velger dere å gjøre?

Min medfølelse er rettet inn mot mennesker. Det vil si jeg er mer opptatt av etniske nordmenns livsvilkår enn av katters livssituasjon. Jeg vil også prioritere negere i Afrika framfor pelsdyr etc.

Mitt utgangspunkt er at dyr er en utmerket matkilde og brukskilde. Dog ønsker jeg ikke at dyr i menneskets tjeneste skal lide for profitt. Jeg ønsker offentlige reguleringer av kapitalen med tanke på dyrevelferd.

Skrevet

Du ovenfor, Bønna, hvordan rasjonaliserer du egentlig synspunktet ditt? Det er mer prisverdig å bry seg om sultrammede i Afrika, enn hjemløse katter i f.eks. ditt eget nabolag?

Ekte engasjement og omsorgsevne tror jeg faktisk ikke skiller mellom to eller firbente!

Du kan vandre forbi en sultende katt og trekke på skuldrene mens du sier til deg selv "jaja, jeg sender i det minste penger til Afrika!". Hva er det du søker, bekreftelse fra andre mennesker på at du er en ok person, ved å først og fremst engasjere deg i ting som er synlige for andre mennesker?

For hvem hadde vel gitt deg en klapp på skulderen dersom du tok til deg en hjemløs katt? Sjansen er nok stor for at ingen hadde registrert din gode gjerning. Så hvorfor bry seg i det hele tatt, når man ikke får annerkjennels for strevet?

HØL I HUET!

Gjest Betty Boop
Skrevet

Ekte engasjement og omsorgsevne tror jeg faktisk ikke skiller mellom to eller firbente!

:klappe:

Skrevet
Du ovenfor, Bønna, hvordan rasjonaliserer du egentlig synspunktet ditt? Det er mer prisverdig å bry seg om sultrammede i Afrika, enn hjemløse katter i f.eks. ditt eget nabolag?

Du kan vandre forbi en sultende katt og trekke på skuldrene mens du sier til deg selv "jaja, jeg sender i det minste penger til Afrika!". Hva er det du søker, bekreftelse fra andre mennesker på at du er en ok person, ved å først og fremst engasjere deg i ting som er synlige for andre mennesker?

For hvem hadde vel gitt deg en klapp på skulderen dersom du tok til deg en hjemløs katt? Sjansen er nok stor for at ingen hadde registrert din gode gjerning. Så hvorfor bry seg i det hele tatt, når man ikke får annerkjennels for strevet?

HØL I HUET!

:klappe::klappe:

Skrevet

Jeg hadde bare fulgt med å sett om den var savnet,hengt opp lapp og hvis ikke det hadde hjulpet,så hadde jeg tatt kontakt med dyrlegen.

Ikke gi den mat hvis du ikke vil ha den svinsende rundt dørene og eller være bestemt på å ta vare på den.

Dyrlegen tar seg av hjemløse katter forutsatt at de ikke blir matet av den som finner den.

I det momanget du da mater katten så har du fortalt katta at det er her den bor.

Skrevet

Hadde vel tatt katta med meg hjem. Har ikke tall på hvor mange katter jeg dro med meg hjem når jeg bodde hos foreldrene mine. Beholdt alle selv til de ble gamle og grå.

Skrevet

Kommer an på. Her jeg bor nå ville det vært "lett" å se om katten var hjemløs eller i hvert fall på ville veier fordi det sjelden er andre katter innom her. Derfor ville jeg nok prøvd å lokke den til meg og evt tatt bilde og hengt opp lapp i butikken.

Der jeg bodde før var hele bygda (Volda) full av katter - de med eiere var ofte like lurvete og ufordragelige som de hjemløse. Der funket det rett og slett ikke å begynne å hjelpe alle kattene - da tror jeg man måtte hatt det som fulltidsjobb.

Skrevet

Her forsvinner innlegg ja... Sikkert bare ålreit, for noe annet ville jo vært kattastrofe :ironi:

Skrevet

Har aldri falt meg inn å tro at en katt er hjemløs... De spankulerer så selvsikkert rundt i gata mi, og sitter på trapper overalt, og hadde jeg sett en og samme katt utenfor bygningen min ofte, så ville jeg trodd at det var en av naboens katter.

Det er så mange mus rundt i denne byen at de har uansett nok å spise.

Skrevet
Hvis jeg går forbi en katt som er hjemløs, eller bare ser en hjemløs katt, gidder jeg ikke å bry meg om det. Enten tenker jeg ikke over katten i det hele tatt, eventuelt, tenker jeg at siden verden består av så mange snille damer og eldre mennesker og godtroende snille folk, tar de den sikkert med seg hjem og gir den mat og sånt.

da er det bra at ikke alle tenker som deg

Gjest Miloine
Skrevet
Det er så mange mus rundt i denne byen at de har uansett nok å spise.

akkurat ja! for den kan jo ikke fryse ihjel på vinteren så lenge den får i seg nok med mat eller? :roll:

Skrevet
Min medfølelse er rettet inn mot mennesker. Det vil si jeg er mer opptatt av etniske nordmenns livsvilkår enn av katters livssituasjon. Jeg vil også prioritere negere i Afrika framfor pelsdyr etc.

Mitt utgangspunkt er at dyr er en utmerket matkilde og brukskilde. Dog ønsker jeg ikke at dyr i menneskets tjeneste skal lide for profitt. Jeg ønsker offentlige reguleringer av kapitalen med tanke på dyrevelferd.

Her hvor jeg bor, ute på "landet", er det mange hjemløse katter. Enkelte katteeiere later til å tro at å sette en uønsket katt ut på landet er et bra alternativ når de ikke "kan" (les: ønsker å) ta seg av den mer. Dessverre mange triste dyreskjebner på grunn av det. Det er faktisk veldig lett for en katt å fryse i hjel. Sulte ihjel dermot kan dessverre ta lang tid.

Uff, dette ble litt avsporing. Vel: jeg setter ut mat et par steder i skogen. Disse hjemløse kattene får jo unger som ikke har blitt håndtert av mennesker og disse er jo ville derfor oppsøker de ikke mennesker selv om de er i knipe. I tillegg sørger vi for at det er lune steder å overnatte på i vedskjul o.l.

Har 5 katter selv. Femtemann var en hjemløs stakkar som valgte oss som sin nye familie. Han hadde katteinfluensa, hadde mistet mye av pelsen på store deler av kroppen og haltet og var full av sår + igjenklistrede øyne. Tok 1/2 år før han stolte så mye på oss at han turde å komme inn. Nå er han et fullbefarent medlem av vår kattefamilie.

Hvis jeg var usikker på om en katt var hjemløs ville jeg spurt naboer o.l. + avertert. Hvis dette var resultatløst ville jeg ansett det som at det var min plikt å sørge for at katten deretter enten ble omplassert eller andre tilfredsstillende tiltak ble iverksatt. Siste utvei: avliving. Bedre å være død enn å lide dag ut og dag inn!

Har erfart at omplasseringsforeninger som regel ikke har kapasitet til å hjelpe. Dessuten er ikke katter som har gått ute og blitt vanskjøttet lenge nødvendigvis egnet som omplasseringsdyr. De stoler ofte ikke på mennesker heller og er derfor vanskelige å hjelpe. Men å sette ut mat som er tilgjengelig for dem er et minstekrav! Kjøper selv billig tørrfor til under 20 kroner kiloet. Går med noen kilo i uka, men både jeg og kattene føler oss bedre!

VI HAR PLIKT TIL Å HJELPE ALLE LEVENDE VESENER SOM ER I NØD, BÅDE MENNESKER OG DYR!

Gjest Meg over
Skrevet

Sitatet i innlegget over var litt malplassert! Hadde opprinnelig tenkt å svare på det, men valgte å la være. Det har derfor ingenting med innlegget mitt å gjøre!

Dessuten: de som sier at katter kan ikke sulte når det er så mye mus vet ikke hva de snakker om.

Hjemløse katter her ute er både mage, syke og underernærte til tross for at det tilsynelatende er masse mus her også. Disse musene skal fanges også, det krever en frisk og mett katt med masse energi for å orke det hele dagen. En katt som lever ute (de trenger og bruker mer energi når de er ute hele tiden) trenger faktisk minst 20 mus om dagen hvis den skal leve bare på det.

Gjest Chriselia
Skrevet
Hvordan ser man om en katt er hjemløs? :klø: Jeg ser masse katter rundt om her jeg bor, men de fleste ser (for meg) ut som alminnelige sunne og friske dyr, og jeg er ikke helt stiv i kattsk, så jeg kan ikke bare spørre "unnskyld, er du hjemløs?" heller. Hadde jeg funnet en katt som var tydelig skadet eller utsultet hadde jeg nok i første omgang tatt den med meg hjem, og deretter til en veterinær. Forutsatt at den ikke var dødssyk ville jeg videre sørget for at den ble plassert på et trygt sted inntil eieren evt. ble funnet, eller til noen andre ville ta den til seg.

:Nikke:

Skrevet

Jeg har beholdt en hjemløs katt en gang. Eller så har jeg matet de, og ringt dyrebeskyttelsen. Eller så er det ikke alltid like lett å vite om en katt er hjemløs eller ikke da.

Skrevet
Men å sette ut mat som er tilgjengelig for dem er et minstekrav! Kjøper selv billig  tørrfor til under 20 kroner kiloet. Går med noen kilo i uka, men både jeg og kattene føler oss bedre!

men om det da skulle vise seg at noen eide disse kattene har du faktisk gjort en brøler ved å gi dem mat. katter kommer dit det er mat og blir gjerne boende.

Skrevet
Jeg hadde nok ikke lagt merke til at den var hjemløs engang.  :forvirret:

Samme her.

Ser jo katter overalt.

Skrevet
men om det da skulle vise seg at noen eide disse kattene har du faktisk gjort en brøler ved å gi dem mat. katter kommer dit det er mat og blir gjerne boende.

Her siktet jeg til mer eller mindre halvville katter som ikke ville ha tatt i mot en matbit i nærheten av mennesker uansett. jeg setter mat ut på faste steder i skogen til dem.

Jeg ville heller ikke betenkt meg med å fore andres katter om de ikke fikk mat hjemme. I såfall ville jeg også bidratt til at de fikk nye skikkede eiere.

Katter som har det bra og får nok mat hjemme går ikke på matjakt andre steder. Det er da ganske opplagt eller hva? Om katten jeg mater finner ut at den skal flytte dit det nye matforrådet er har den jo ikke noe tilfredsstillende hjem, eller hva?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...