Gå til innhold

hvis du finner en hjemløs katt ute

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til moderator: vennligst ikke flytt dette temaet til kategorien "kjæledyr", da jeg ønsker at brukere som ikke kikker innom der også skal svare på dette spm.

Hvis dere finner en katt ute nå, hva velger dere å gjøre?

Hvordan går dere fram for å finne ut om den er hjemløs?

Hvis dere ikke klarer å finne noen eier, hva er dere villig til å gjøre for å hjelpe den?

Hvem mener dere bør ta ansvar i en slik situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Print ut lapper hvor det står "katt funnet.." med bilde og heng de på butikker o.l. i nærmiljøet..

Gjest Jalileh
Skrevet

Jeg hadde nok ikke lagt merke til at den var hjemløs engang. :forvirret:

Gjest Embla s
Skrevet

Foreldrene mine fant en hjemløs katt (ikke kattunge, men ikke fullvoksen heller) på trappa si. De ignorerte den en liten stund, men da den ble værende og tydelig ikke hadde noe sted å gå, ga de den til slutt mat og hengte opp savnet-lapper. Etter et par uker med den lille katten boende på trappen (ingen meldte fra om at den var savnet), tok jeg den med meg hjem, og her har den bodd siden! :)

Nå er den sterilisert og øremerket, og jeg anbefaler alle å gjøre dette, slik at det blir enklere å finne eieren til bortkomne katter!

Skrevet

Hadde nok ikke tenkt over om den var hjemløs om jeg hadde sett en katt...men om jeg etterhvert fikk mistanke om det hadde det nok gått ei stund før jeg hadde foretatt meg noe.

Hadde vel kanskje gitt den litt mat etterhvert, og sjekka om noen i nærheten savner katten sin.

Ei lita annonse i lokalavisa kanskje...

Skrevet

Tror aldri jeg ville ant om en katt var hjemløs eller ikke, men hvis så skjedde ville jeg vel ringt lokalavisen og så levert den hos dyrlegen

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan man ser om en katt er hjemløs eller ikke, med mindre den er kjempetynn og utsultet.

Hadde en sånn katt vandret rundt hjemmet ville jeg satt ut litt mat, og hengt opp 'katt funnet' lapper.

Gjest Gjest_Imprezza_*
Skrevet

Jeg bor på landet, rettere sagt på et sted fullt av nedlagte gårdsbruk, tror alle her har katter, sikkert en haug med villkatter også. Har gått en katt rundt døren her og spist sammen med mine. Kanikke si jeg har gjort så mye med det.

Skrevet

Da ville jeg spurt den om den ikke kunne gå hjem istedet for å slenge rundt ute... :sjarmor:

Skrevet

Da hadde jeg tatt katten med hjem mens jeg prøvde å finne evnt eiere. Har gjort dette flere ganger, og de to gangene vi ikke har klart å finne noen eier, har katten blitt boende hos oss.

Skrevet

Hvis jeg så en katt som strøvet rundt i hagen vår og søkte kontakt så hade jeg i første hånd gitt den vann og sjekket om den hade øremerkning.

Hvis den ikke hade det eller halsbånd så hade jeg observert den i noen dager. Forutsatt at katten i utgangspunktet såg velstelt og "ikke hjemløs" ut.

Hvis katten fortsatte å komme så ville jeg etterhvert gitt den mat og tatt den inn.

Viktig å ikke bare ta in katter eller gi dem mat da dette kan føre til at dem blir lengre borte fra hjemmet sitt.

Så ville jeg lagt in annonse på dyrenett.no, katteregisteret, lokalavisen og lapper i nabolaget.

Skrevet

Jeg hadde ikke foretatt meg noe om ikke katten var svært tynn og utsultet eller skadd.

Da hadde jeg tatt den med meg inn som en nødløsning, og gitt den mat, eventuelt ringt veterinær, mens jeg prøvde å finne ut om noen andre kunne overta den.

Jeg har selv to katter, så jeg kunne ikke hatt den boende.

Skrevet

Jeg vet heller ikke hvordan man ser på en katt at den er hjemløs, sånn helt uten videre...

Om jeg ser en katt ute... så antar jeg (i likhet med hva jeg svarte om hjemløse kuer...) at den tusker hjem der den bor av seg selv tilslutt.

Men om en katt gjentatt oppsøker meg/mitt hjem og det ser ut til at den ikke har det helt bra, ikke finner hjem eller sånn, så ville den sikkert fått litt mat, om den så sulten ut (men ikke "stjele" en katt ved å mate den så den kommer stadig oftere altså!) og klistra opp noen lapper om noen eide den.

Jeg HAR forresten funnet en bortkommet katt engang. Den tusla rundt inne i respsjonen på studenthjemmet jeg bodde på. Eller, katten tror jeg ikke at det var jeg som fant, men jeg fant i alle fall lappen på butikken fra de som savna den, så vi fikk levert den tilbake. Og lagra nummeret deres, ettersom den var tilbakevendende... (var nok litt lett å finne seg mat der, og det var lett å komme inn døra som sto åpen, og der var varmt....)

Men sånn på generelt grunnlag antar jeg at katter har et hjem jeg, selv om de er ute og går en tur.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Ettersom jeg har tre katter selv kunne jeg ikke ha tatt den hjem til meg.

Spørsmålet til trådstarter handler ikke om hvorvidt du ser eller ikke ser at en katt er hjemløs, men h*n tar utgangspunkt i at den er bekreftet hjemløs, og spør hva du ville ha gjort med katten

Jeg hadde tatt katten med meg på jobben og forsøkt å omplassere den der.

Deretter hadde jeg hengt opp lapp om at katt er funnet osv., med hendvendelse til meg.

Hvis noen av dere KG. lesere nå undrer og lurer på om jeg er klin sprø som kan ta den med på jobben.................kan jeg bare si at jeg jobber på en dyreklinikk ;) ha, ha, ha......

ække så sprø :ler:

Endret av Miloine
Skrevet (endret)

I følge Dyrevernloven har den som finner et hjemløst dyr ikke lov til å bare ignorere dyret. Så det er DU som finner som har ansvar for dyret, inntil det er omplassert eller eieren er funnet.

http://www.dooa.no/faktasider/g_funnetdyr.html

Endret av MiniMjau
Skrevet

Hvordan ser man om en katt er hjemløs? :klø: Jeg ser masse katter rundt om her jeg bor, men de fleste ser (for meg) ut som alminnelige sunne og friske dyr, og jeg er ikke helt stiv i kattsk, så jeg kan ikke bare spørre "unnskyld, er du hjemløs?" heller. Hadde jeg funnet en katt som var tydelig skadet eller utsultet hadde jeg nok i første omgang tatt den med meg hjem, og deretter til en veterinær. Forutsatt at den ikke var dødssyk ville jeg videre sørget for at den ble plassert på et trygt sted inntil eieren evt. ble funnet, eller til noen andre ville ta den til seg.

Skrevet
Hvordan ser man om en katt er hjemløs? :klø: Jeg ser masse katter rundt om her jeg bor, men de fleste ser (for meg) ut som alminnelige sunne og friske dyr, og jeg er ikke helt stiv i kattsk, så jeg kan ikke bare spørre "unnskyld, er du hjemløs?" heller. Hadde jeg funnet en katt som var tydelig skadet eller utsultet hadde jeg nok i første omgang tatt den med meg hjem, og deretter til en veterinær. Forutsatt at den ikke var dødssyk ville jeg videre sørget for at den ble plassert på et trygt sted inntil eieren evt. ble funnet, eller til noen andre ville ta den til seg.

Skriver under på dette jeg!

Gjest Betty Boop
Skrevet

Ungene i nabolaget her hadde observert en sulten katt i nesten en uke, og sønnen spurte flere ganger om å få ta den med hjem. Da jeg skjønte at den faktisk bodde ute tok vi den inn og fant øremerking. Vi ringte eier og nå eier vi den, eller den oss alt etter synsvinkel. Damen som hadde fått den merket var nemlig en reddende katteengel og hadde allerede flere.

I følge Dyrevernloven har den som finner et hjemløst dyr ikke lov til å bare ignorere dyret. Så det er DU som finner som har ansvar for dyret, inntil det er omplassert eller eieren er funnet.

Quote MiniMjau

Ikke alltid så enkelt dette. Dersom man ikke har mulighet til å ta den hjem. For en del år tilbake begynte en halvvoksen hannkatt og reke rundt huset vi bodde i, en firemannsbolig. Naboene begynte tidlig å murre fordi den tisset i sandkassa. De begynte å snakke om avlivning. Jeg turte ikke ta den inn da vi hadde stor hund og jeg var usikker på reaksjonen. Jeg ringte FOD (mener å huske det var FOD) og forklarte situasjonen og spurte om de kunne ta katten. Jeg fikk til svar: "nei katter har vi nok av. :overrasket: Du får prøve om noen i familien kan ta den, eller venner." Jeg forsøkte jo den utveien og da, men ingen kunne. En dag var katten borte. Ingen ville vedkjenne seg å ha fjernet den så jeg håper den fant hjem.

Skrevet

I området der jeg bor er det ganske mange katter, men etter å ha bodd her en stund har jeg jo en viss peiling på hvor de holder til. Hadde jeg funnet en hjemløs katt hadde jeg ornet tilholdssted til den enten inne eller i garasjen siden vi allerede har katt. Og så hengt opp lapper i nærmiljøet og hos dyrlege. Snakket med naboene og.

Det jeg syns er ille er at jeg syns det virker som om folk ikke bryr seg når kattene forsvinner. Jaja den kommer sikkert tilbake er liksom holdningen. Jeg har lært katten vår til å komme når vi roper på den og er den ute en hel dag uten å ha vært hjemom må jeg rope litt ekstra. Han er jo babyen m i n da... Og kattunger slippes ut uten tilsyn for tidlig. Min var ikke ute lenge i begynnelsen han, først sammen med meg og så noen minutter i gangen der jeg var ute og så til han helt til jeg så han var kjent i hagen og rundt husene her.

Gjest Aurélie
Skrevet

Jeg hadde tatt katten med hjem og latt den bli hos meg inntil jeg finner eierene, evt. nye eiere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...