Gå til innhold

Hvordan få barnas hvite ullklær rene?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet

Burde ha skjønt at hvite ullbodier er temmelig teit. Hvordan får dere dem ordentlig rene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det så viktig da? Det viktigste er vel at barna holder seg varme?

Du kan jo prøve å farge dem eventuelt!

Skrevet

Fargeskjoldene, spesielt fra avføring, forsvinner aldri hos meg - selv etter utallige vasker :tristbla:

Men jeg nekter å være med på at klærne ikke er rene etter grundig vask, selv om barnehagedamene kanskje synes det er litt udelikat :sjenert:

Jeg har imidlertid gitt opp å bruke hvite ullbodier som eneste "genser", med så mange flekker må de brukes til undertøy

Skrevet (endret)

Bruker bare hvite ullbodyer. Så sant man får til å skylle dem med en gang det har vært bleielekasje eller poden har spist blåbærsyltetøy så blir de helt fine igjen. Jeg skyller og vasker med litt mild såpe på flekkene for så å kjøre dem på ullvaskeprogram i maskinen. Holder seg pene og fine i lang tid. Har bare en med litt brunt nederst som jeg ikke får av. Dette fordi jeg ikke oppdaget at de hadde lagt den i en pose i barnehagen og ikke fikk den med meg hjem før neste dag. Da var det for sein.

Nederst på strømpene kan det også bli litt gråfarge hvis man ikke er flink til å passe på at tøflene alltid er på (selvom man har det reint inne så skal det innmari lite til på hvit ull). Ser jeg at det er oppstått bruker jeg samme metode. Vasker strømpeføttene med en gang og kjører det hele i vaskemaskinen etterpå.

Et alternativ er mørkeblå ullbodyer, da synes ikke flekker så godt. Problemet mitt er at jeg nå har så mange ullbodyer i hvitt og strømpebukser i samme og da er det upraktisk å kjøpe i en annen farge, for da kan de jo ikke kjøres i samme maskinen!

Et annet problem jeg har med ullbodyer er at de kan bli hullete. I og med at de er så dyre (kjøper sånne av veldig god kvalitet merino ull eller de som har et tynt bommullslag på innsiden) har jeg imidliertid gått til det skritt å stoppe dem (gjør det veldig pent) hvis det oppstår hull.

Endret av Varja
Skrevet

Hvis du vasker med zalo med en gang skal visst flekkene etter avføring gå bort. Har ikke fått prøvd det selv enda, da vi ikke har hatt noen uhell etter at jeg fikk tipset.

Ellers vasker jeg lyst og mørkt sammen når jeg vasker ull. På så lav varme som 30 grader farger det ikke av hos meg i alle fall...

Gjest Gjest_Fruen_*
Skrevet

Zalo virker - jeg har litt zalo rett på flekken og lar det virke litt før jeg hiver det til vask i maskinen.

Skrevet

Forbehandling i bøtte med zalo, for så å bruke ullprogrammet på vaskemaskinen med Milo.

Så strekker og tøyer du i det våte plagget etter vask.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...