Gå til innhold

Barnehage med arrangements-iver og kleskode ved "fest i barnehagen"?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp flyttet til en ny plass, og ungene har startet i ny barnehage. Det tok ikke mange dagene før vi skjønte at i denne barnehagen forventes det MYE av foreldrene, i form av "opplegg" i barnehagetida og på ettermiddager for øvrig. 

Altså, det er koselig med lysfrokost før jul, et par dugnader i løpet av året, sommerfest med grilling, besteforeldredag og diverse muligheter for å komme i barnehagen og få se hva ungene holder på med i løpet av året. Men denne barnehagen har mye, mye mer på programmet. MYE mer. Nå i høst er det noe hver uke, og vi ser at de andre foreldrene stiller opp på så og si alt som skjer. Vi er en helt ordinær familie med to foreldre i full jobb, og ungene er det viktigste i livet vårt, men vi har ikke mulighet til å møte i barnehagen i arbeidstida eller en ettermiddag HVER uke! 

Vi kjenner ikke mange her ennå, og ingen i barnehagen, men lurer ærlig talt på hvordan de andre foreldrene får tid til å jobbe når de tilsynelatende møter på alle arrangementer. Vi vil jo ikke at våre unger skal være de eneste som ikke får foreldrene på besøk i barnehagen sånne dager, og det er koselig å se hva ungene holder på med. Men føler vi har altfor lite tid som det er, og vi må allerede prioritere hardt mtp hva vi skal rekke med i løpet av uka. 

Forrige uke kom invitasjon til "fest" (selvfølgelig midt i arbeidstida) i anledning barnehagens 10-årsdag. "Pynt deg til fest" står det, og alle de andre foreldrene har takket ja. Aner ikke hvordan vi skal få dette til å gå opp, og hva f*** tar man på seg til noe sånt?? 

Noen tanker??

Anonymkode: 49ab7...63d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ, pynt deg til fest og 10 års jubileum, ta på dere penklær likson og det rr det

Anonymkode: 31e27...b11

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt det opp og rett og slett spurt hvordan andre løser arrangementer i bhg. midt i arbeidstiden.

Løsningen for dere er kanskje at du og far deler på å gå på "hverdagslige" arrangement, i hvert fall det som skjer etter jobb. (Har virkelig barnehagen personell på jobb etter vanlige åpningstider?)

Siden dere er nyinnflyttet så kan det være viktig å prioritere noe av det, slik at dere raskere blir kjent med andre. Ikke minst mtp. å skape et større nettverk for barna.

Men snakk med ped.leder eller styrer i barnehagen.

Anonymkode: 861a1...0b4

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk årsplanen for barnehagen nå (til neste sommer altså) og det var 5 arrangementer der foreldre var invitert, 4 fra 15-1630 og 1 på formiddagen. Syntes egentlig det var litt mange jeg trodde egentlig bare det var Lucia og Sommeravslutning man var på i barnehagen 😄 Rart det er så stor forskjell fra bhg til bhg også da. Hvor i landet bor du? Hva slags barnehage er det?

Mulig det og blir dugnad da det har jeg ikke hørt noe om ennå det er kanskje FAU eller SU som bestemmer det etterhvert :) 

Det du snakker om hørtes jo ganske greit ut å kle seg til, kle seg pent til fest men ikke for stivpyntet siden det er i en bhg? Da ville jeg tatt på en sort bukse+bluse, knelangt skjørt+topp eller en litt enkel kjole som ikke var for kort og tettsittende med tett strømpebukse under (har lite barn må kunne sette meg ned på gulvet osv). Mannen ville tatt på en penere bukse eller mørk jeans+skjorte og v-halsgenser tenker jeg.

Anonymkode: 91340...692

Skrevet

Ikke glem hvor stas dette er for barna! 

Anonymkode: 7efe6...b39

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke glem hvor stas dette er for barna! 

Anonymkode: 7efe6...b39

Barna setter vel også pris på at foreldrene får beholde jobbene sine slik at de har råd til mat, klær og husly.

Barnehagen kan vel ikke forvente at foreldrene tar seg fri fra jobben hver uke!? Det må jo være et mareritt både for foreldre og arbeidsgivere.

Skrevet
On 10/18/2023 at 1:36 AM, AnonymBruker said:

Vi har nettopp flyttet til en ny plass, og ungene har startet i ny barnehage. Det tok ikke mange dagene før vi skjønte at i denne barnehagen forventes det MYE av foreldrene, i form av "opplegg" i barnehagetida og på ettermiddager for øvrig. 

Altså, det er koselig med lysfrokost før jul, et par dugnader i løpet av året, sommerfest med grilling, besteforeldredag og diverse muligheter for å komme i barnehagen og få se hva ungene holder på med i løpet av året. Men denne barnehagen har mye, mye mer på programmet. MYE mer. Nå i høst er det noe hver uke, og vi ser at de andre foreldrene stiller opp på så og si alt som skjer. Vi er en helt ordinær familie med to foreldre i full jobb, og ungene er det viktigste i livet vårt, men vi har ikke mulighet til å møte i barnehagen i arbeidstida eller en ettermiddag HVER uke! 

Vi kjenner ikke mange her ennå, og ingen i barnehagen, men lurer ærlig talt på hvordan de andre foreldrene får tid til å jobbe når de tilsynelatende møter på alle arrangementer. Vi vil jo ikke at våre unger skal være de eneste som ikke får foreldrene på besøk i barnehagen sånne dager, og det er koselig å se hva ungene holder på med. Men føler vi har altfor lite tid som det er, og vi må allerede prioritere hardt mtp hva vi skal rekke med i løpet av uka. 

Forrige uke kom invitasjon til "fest" (selvfølgelig midt i arbeidstida) i anledning barnehagens 10-årsdag. "Pynt deg til fest" står det, og alle de andre foreldrene har takket ja. Aner ikke hvordan vi skal få dette til å gå opp, og hva f*** tar man på seg til noe sånt?? 

Noen tanker??

Anonymkode: 49ab7...63d

Jeg skulle ønske dette var vår barnehage. Her er kun to ganger i jul, i forbindelse med jul og sommeravslutning.

Anonymkode: 84310...a59

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skulle ønske dette var vår barnehage. Her er kun to ganger i jul, i forbindelse med jul og sommeravslutning.

Det holder. De fleste har flere barn, andre fritidsaktiviteter til barna, jobb, lekser osv.

Anonymkode: dd225...91f

• Liker 7
Skrevet

I vår barnehage har de gått bort fra slike arrangement, og har bare en sommerfest som starter klokken 16. Alle andre fester og opplegg (Lucia, fn-dag, bjørnis-fest, Samenes nasjonaldag, etc) er bare for barna, og gjerne avslutning på et pedagogisk opplegg i flere uker. Dette er med barna, for barna, og barna elsker det.

De hadde mer foreldreopplegg tidligere, men opplevde at det fort ble foreldrefokus. Dette passet dårlig med det pedagogiske grunnsynet til barnehagen, der barna skal være i fokus.

Som forelder er jeg veldig fornøyd med dette. Barna gleder seg til disse dagene, og forteller begeistret om dem etterpå. Vi får også mange bilder på appen, så vi føler at vi kan se hva de har gjort. Det er heller ingen dårlig samvittighet for ting vi ikke får deltatt på, eller stressing for å rekke, eller vond følelse for at jeg har to barn og bare kan være på en avdeling om gangen.

Kanskje du skulle lufte det for pedagogisk leder?

Anonymkode: 95bf3...427

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I vår barnehage har de gått bort fra slike arrangement, og har bare en sommerfest som starter klokken 16. Alle andre fester og opplegg (Lucia, fn-dag, bjørnis-fest, Samenes nasjonaldag, etc) er bare for barna, og gjerne avslutning på et pedagogisk opplegg i flere uker. Dette er med barna, for barna, og barna elsker det.

De hadde mer foreldreopplegg tidligere, men opplevde at det fort ble foreldrefokus. Dette passet dårlig med det pedagogiske grunnsynet til barnehagen, der barna skal være i fokus.

Som forelder er jeg veldig fornøyd med dette. Barna gleder seg til disse dagene, og forteller begeistret om dem etterpå. Vi får også mange bilder på appen, så vi føler at vi kan se hva de har gjort. Det er heller ingen dårlig samvittighet for ting vi ikke får deltatt på, eller stressing for å rekke, eller vond følelse for at jeg har to barn og bare kan være på en avdeling om gangen.

Så enig i dette!

Anonymkode: dd225...91f

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er du heldig som har et barn som forteller. Og nå som alle krever anonyme bilder mister vi det å kunne se dagen også. 

I vår barnehage er det kanskje 4 aktiviteter med barna + foreldremøter/dugnad og mamma/pappakveld. Syns det er veldig hyggelig og for de fleste er det overkommelig. Det er heller ikke krise om det er noen som ikke kommer på påskefrokosten.

Anonymkode: bbeb3...b70

Skrevet
ti10 skrev (42 minutter siden):

Barna setter vel også pris på at foreldrene får beholde jobbene sine slik at de har råd til mat, klær og husly.

Barnehagen kan vel ikke forvente at foreldrene tar seg fri fra jobben hver uke!? Det må jo være et mareritt både for foreldre og arbeidsgivere.

Jeg er så lei dette argumentet. Om man er så fattig og tiltaksløs at man hverken klarer låne noe, finne noe brukt eller går til grunne av arrangement, får man droppe å få barn. Å lage en sak ut av «hva i alle dager har man på seg til fest». Herlighet. 

Anonymkode: 4c7e0...745

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg er så lei dette argumentet. Om man er så fattig og tiltaksløs at man hverken klarer låne noe, finne noe brukt eller går til grunne av arrangement, får man droppe å få barn. Å lage en sak ut av «hva i alle dager har man på seg til fest». Herlighet. 

Her er det ikke antrekket som er hovedproblemet, men at det forventes at foreldre kan ta fri fra jobben hver uke for å stille på arrangement i barnehagen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke det nok? Det er jo avslutninger i forbindelse med fritidsaktiviteter osv. også.

Skrevet

Er glad jeg er ferdig med barnehage. Grunnen til at barna gikk der, var fordi jeg jobbet. Derfor kunne jeg heller ikke være i barnehagen på dagtid. Hadde jeg kunnet det, så hadde jeg jo ikke trengt barnehageplass til barna.

Anonymkode: 80cfc...48d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Av og til får jeg inntrykk av at ingen jobber i dette landet. Og at alle kan gjøre hva de vil midt i arbeidstida.

Problemet i skole og barnehage er at mangr av de som jobber der aldri har vært i ordinært arbeidsliv, så de antar alle kan komme kl 15. for å se barna fremføre bukkene bruse. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men det er tydelig at i denne barnehagen har det utviklet seg en ukultur.

Anonymkode: 1e7be...d66

• Liker 1
Skrevet
ti10 skrev (32 minutter siden):

Her er det ikke antrekket som er hovedproblemet, men at det forventes at foreldre kan ta fri fra jobben hver uke for å stille på arrangement i barnehagen.

Du trenger jo ikke det om du ikke kan eller vil prioritere det. Så kan de som vil og kan delta. Så enkelt er det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger jo ikke det om du ikke kan eller vil prioritere det. Så kan de som vil og kan delta. Så enkelt er det. 

Trenger og trenger, nei, kanskje ikke, men barnehagen legger jo opp til at foreldrene må skuffe barna hvis det hele tiden er ting de ikke kan delta på og må si nei til, for ungene vil jo se at andre foreldre kommer, kanskje blir det mas og gråt, raserianfall osv. Skjønner at det er hyggelig av og til, men sånn som TS beskriver det, høres det bare slitsomt og lite gjennomtenkt ut.

Skrevet
ti10 skrev (3 timer siden):

Tviler på at barnehagene forventer det. 

Ts: arrangementer hver uke hørtes ekstremt mye ut. Og da tenker jeg mest fordi arrangementer krever planlegging fra barnehagens side. Når det blir så ofte, så må jo denne planleggingen og organiseringen ta mye tid som egentlig burde gå til barna. Og tipper det er en del irritasjon blant ansatte i den barnehagen, da noen bruker masse tid på planlegging istedenfor å hjelpe til med de faktiske oppgavene i barnehagen. Tror neppe disse «ildsjelene» bruker fritiden sin på å planlegge og organisere arrangementene. 

Så alt i alt ville jeg vært litt skeptisk til å ha barnet mitt i en barnehage med så mange arrangementer. 

Anonymkode: 11b12...100

Skrevet

Ukentlig, eller til og med månedlig ville vært problematisk. 

Og problemet ville ikke hovedsakelig vært mitt og farens, men vårt barns. Han ville vært den som ikke hadde foreldre der, mens andre har. Det gjør jo at foreldre strekker seg (altfor) langt for å komme. 

Blir det virkelig bedre fester med foreldre tilstede? Alltid?

Anonymkode: 08414...3d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...