AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 Får faktura hver 3 måned på kommunale avgifter. Den har alltid ligget på rundt 4000 kr. Så jeg fikk litt sjokk når denne fakturaen som kom nå var på over 10 000 kr.. kontaktet kommunen som sa mesteparten var pga eiendomsskatt. Jeg klaget for flere måneder siden fordi de takserte boligen for høyt, men fikk ikke medhold og de satt verdien enda høyere.. men i faktura så står det jo eiendomsskatt 5xxx - 4xxx kr, noe som utgjør rundt 1000 kr som er det vi omtrent har i eiendomsskatt hver 3 måned. Det jeg ikke får til å stemme er de utgiftene på vann. Har ikke lest av vannet på 2 år, men det har da vært stipulert. Kommunen har fjernet vannmåleren fra deres system siden vi ikke har lest av. Men siden det har vært stipulert hver 3 måned og vi fortsatt ikke har lest den av, hvorfor skal vi betale over 5000 kr mer? Skjønner ikke dette.. legger med bilde av «vanlig» faktura og denne høye fakturaen.. Anonymkode: cc8d7...43e
Gringo01 Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 Ser ut for at de har lagt på et heftig beløp for avløp. Hvorfor ikke invitere de på besøk å lese av vannmåler så du får rettet opp i den biten?
Maskinfører Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 De gjør alt for å skvise penger ut av folk hjalp ikke og slå sammen kommuner
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 Gringo01 skrev (4 minutter siden): Ser ut for at de har lagt på et heftig beløp for avløp. Hvorfor ikke invitere de på besøk å lese av vannmåler så du får rettet opp i den biten? Ja har visst fått brev om dette, men gått litt i glemmeboka siden jeg har vært innlagt på sykehus. Men når jeg spør om fakturaen sier de jo at det er eiendomsskatt, noe jeg ikke får til å stemme. Ser ut som det er lagt på en veldig høy sum på vann ja.. har bare bodd her i 4 år og vann er ikke såå dyrt som det der.. spørs om det ikke er for sent. Kommunen svarte jo at det var pga eiendomsskatt og avsluttet dialogen på minside, men har åpnet den igjen og venter på svar.. er det lov å bare kaste ut et sånt beløp? 😳 Anonymkode: cc8d7...43e
Gringo01 Skrevet 17. oktober 2023 #5 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja har visst fått brev om dette, men gått litt i glemmeboka siden jeg har vært innlagt på sykehus. Men når jeg spør om fakturaen sier de jo at det er eiendomsskatt, noe jeg ikke får til å stemme. Ser ut som det er lagt på en veldig høy sum på vann ja.. har bare bodd her i 4 år og vann er ikke såå dyrt som det der.. spørs om det ikke er for sent. Kommunen svarte jo at det var pga eiendomsskatt og avsluttet dialogen på minside, men har åpnet den igjen og venter på svar.. er det lov å bare kaste ut et sånt beløp? 😳 Anonymkode: cc8d7...43e Om kommunen har hatt ugifter med utbedring av vann og avløp så må det dekkes av deg selv om det er i andre enden av kommunen... Ta deg gjerne en tur på kontoret til kommunen å snakk med et menneske så kanskje de hjelper deg med å fostå bedre
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #6 Skrevet 17. oktober 2023 Gringo01 skrev (3 minutter siden): Om kommunen har hatt ugifter med utbedring av vann og avløp så må det dekkes av deg selv om det er i andre enden av kommunen... Ta deg gjerne en tur på kontoret til kommunen å snakk med et menneske så kanskje de hjelper deg med å fostå bedre Tror nesten jeg må det, men fakturaen går ut om 1 dag. Personen som har svart meg på minside vet jo tydeligvis ikke hva hun prater om engang 🤔 Anonymkode: cc8d7...43e
Gringo01 Skrevet 17. oktober 2023 #7 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror nesten jeg må det, men fakturaen går ut om 1 dag. Personen som har svart meg på minside vet jo tydeligvis ikke hva hun prater om engang 🤔 Anonymkode: cc8d7...43e Ta turen innom servicesenteret til kommunen i morgen. ta gjerne et bilde av vannmåleren med deg også så de får fikset opp i det, men det er nok en stor fare for at fakturaen må betales så kanskje det blir avregnet til neste gang
Brunello Skrevet 17. oktober 2023 #8 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja har visst fått brev om dette, men gått litt i glemmeboka siden jeg har vært innlagt på sykehus. Men når jeg spør om fakturaen sier de jo at det er eiendomsskatt, noe jeg ikke får til å stemme. Ser ut som det er lagt på en veldig høy sum på vann ja.. har bare bodd her i 4 år og vann er ikke såå dyrt som det der.. spørs om det ikke er for sent. Kommunen svarte jo at det var pga eiendomsskatt og avsluttet dialogen på minside, men har åpnet den igjen og venter på svar.. er det lov å bare kaste ut et sånt beløp? 😳 Anonymkode: cc8d7...43e Hvor stor bolig og hvor mange bor dere i huset? Du har betalt a-konto for 104 kubikk og er stipulert til 240 kubikk. Det er ganske høyt forbruk. Noen kommuner baserer forbruk på boligens areal dersom man ikke har måler. Ditt forbruk er basert på en enebolig på ca 200 kvadratmeter i kommunen min.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #9 Skrevet 17. oktober 2023 Gringo01 skrev (17 minutter siden): Ta turen innom servicesenteret til kommunen i morgen. ta gjerne et bilde av vannmåleren med deg også så de får fikset opp i det, men det er nok en stor fare for at fakturaen må betales så kanskje det blir avregnet til neste gang Skal få gjort det 👍 er nesten redd vi har brukt mer enn de har stipulert nå. Fylte opp et basseng i sommer på 20 000 liter så kanskje best å bare betale..? Men hvordan vil fakturaene se ut framover? Kan ikke betale 10 000 hver 3 måned Anonymkode: cc8d7...43e
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #10 Skrevet 17. oktober 2023 Brunello skrev (15 minutter siden): Hvor stor bolig og hvor mange bor dere i huset? Du har betalt a-konto for 104 kubikk og er stipulert til 240 kubikk. Det er ganske høyt forbruk. Noen kommuner baserer forbruk på boligens areal dersom man ikke har måler. Ditt forbruk er basert på en enebolig på ca 200 kvadratmeter i kommunen min. Boligen er 170 kvm og vi er bare 2 stk. Fått beskjed om at de måler etter areal. Fått lest det brevet de sendte meg nå også som jeg hadde glemt litt.. der står det at de kan gjøre en avlesning og at det blir gebyr for det, men står ikke hvor høyt gebyr. Nå er tydeligvis vannmåleren «fjernet fra deres systemer». Så hvis jeg vil måle etter faktisk forbruk må jeg kontakte de og så må de sende noen fra kommunen og så må vi betale gebyr for det også.. Anonymkode: cc8d7...43e
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #11 Skrevet 18. oktober 2023 Den siste regningen gjelder hele året, mens den første gjelder april, mai og juni. Den siste er vel da det du har betalt for lite hittil i år på alle poster + hele beløpet for siste halvår, hvis du ikke har fått noen annen regning som du har betalt siden du fikk den første? Har du hatt en regning i mellomtiden er det da ekstra for hele året + vanlig for tre siste måneder. Anonymkode: d5916...9b9
Brunello Skrevet 18. oktober 2023 #12 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Boligen er 170 kvm og vi er bare 2 stk. Fått beskjed om at de måler etter areal. Fått lest det brevet de sendte meg nå også som jeg hadde glemt litt.. der står det at de kan gjøre en avlesning og at det blir gebyr for det, men står ikke hvor høyt gebyr. Nå er tydeligvis vannmåleren «fjernet fra deres systemer». Så hvis jeg vil måle etter faktisk forbruk må jeg kontakte de og så må de sende noen fra kommunen og så må vi betale gebyr for det også.. Anonymkode: cc8d7...43e Nå synes jeg ikke veldig synd på deg. Du har selv valgt å ikke sende inn måleravlesing. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #13 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Boligen er 170 kvm og vi er bare 2 stk. Fått beskjed om at de måler etter areal. Fått lest det brevet de sendte meg nå også som jeg hadde glemt litt.. der står det at de kan gjøre en avlesning og at det blir gebyr for det, men står ikke hvor høyt gebyr. Nå er tydeligvis vannmåleren «fjernet fra deres systemer». Så hvis jeg vil måle etter faktisk forbruk må jeg kontakte de og så må de sende noen fra kommunen og så må vi betale gebyr for det også.. Anonymkode: cc8d7...43e Men hvorfor i alle dager har du ikke lest av vannmåleren jevnlig? Anonymkode: d5916...9b9 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #14 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg mener jeg leste den av i forrige desember, men ble usikker nå.. uansett fikk jeg jo brev og skulle fikse opp i det, men sliter med å huske sånn pga adhd og har vært operert og mye sykehus i det siste.. så er det plutselig for sent ser det ut som Anonymkode: cc8d7...43e
Gjest Middelmådig Skrevet 18. oktober 2023 #15 Skrevet 18. oktober 2023 Regning nr 2 er jo for ett helt år, den første er for tre mnd. Derfor det er så stor forskjell.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #16 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg mener jeg leste den av i forrige desember, men ble usikker nå.. uansett fikk jeg jo brev og skulle fikse opp i det, men sliter med å huske sånn pga adhd og har vært operert og mye sykehus i det siste.. så er det plutselig for sent ser det ut som Anonymkode: cc8d7...43e Dette er jo ikke noe en trenger huske. Du får brevet, leser det, går til vannmåleren og leser av, sender/ringer inn resultatet(hva nå det stod i brevet at du skulle gjøre). Anonymkode: d5916...9b9
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #17 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg tenker at du har litt deg selv å takke egentlig. En får beskjed om å avlese god tid i forveien. Og du skriver at dere er 2 som bor der, var dere innlagt på sykehus begge to? Den andre kunne vel fint ha lest av og sendt inn. Det ser ut som at kommunen har tatt godt i for å forsikre seg om at de får nok penger. Avgifter har gått opp over hele Norge, så noe kan jo skyldes det også. Vi har pleid å betale ca 4500kr og siste regningen var på 6000kr, for ca samme forbruk. Anonymkode: 61d6e...b3a
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #18 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skal få gjort det 👍 er nesten redd vi har brukt mer enn de har stipulert nå. Fylte opp et basseng i sommer på 20 000 liter så kanskje best å bare betale..? Men hvordan vil fakturaene se ut framover? Kan ikke betale 10 000 hver 3 måned Anonymkode: cc8d7...43e Det bassenget alene er like mye som vi (familie på fem, med mye dusjing) bruker vann i ÅRET. Anonymkode: 9547c...e26
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #19 Skrevet 18. oktober 2023 Middelmådig skrev (3 timer siden): Regning nr 2 er jo for ett helt år, den første er for tre mnd. Derfor det er så stor forskjell. Nei, det er trukket fra for akonto (se datoene). Jeg synes det ser ut som om deres stipulerte forbruk har blitt økt i forhold til akonto (240 vs 104), dvs dere har betalt for lite tidligere i år, og får baksmellen nå. 104 m3 er lite for en bolig på 170 kvadrat (når det ikke leses av vannmåler, bruker de boligens areal). Jeg tipper kommunen har økt beregningsgrunnlaget deres. Når vannmåler er tilgjengelig vil det vanligvis settes høyt, slik at det ikke skal lønne seg å ikke lese av. Du bør begynne å lese av vannmåler. Kanskje vil dere gå på en smell siden dere har dette bassenget, men sånn er det. Det er ikke eiendomsskatten som er årsaken, i alle fall. Det er vann/avløp. Anonymkode: 9547c...e26
Marikken Skrevet 18. oktober 2023 #20 Skrevet 18. oktober 2023 Det er jo som de andre sier: - Den "vanlige fakturaen" er for 3 mnd - Den høye fakturaen er for hele året. I den høye fakturaen har de trukket fra hittil betalte a-konto-beløp og så beregnet for hele året. Ettersom dere ikke har avlest vannmåleren har de da lagt til grunn et beregnet forbruk for hele året som totalt da er høyere enn hva som er stipulert opprinnelig. Hvordan de gjør beregninger på dette (ofte basert på m2 boligareal som nevnt av andre) står nok forklart på kommunens hjemmesider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå