AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 Det viser seg at min eks-mann har betalt en regning for meg de to årene vi har vært skilt. Antagelig har dette skjedd ved at vi opprettet avtalegiro på denne utgiften når vi var gift også har jeg glemt å endre kontonummer for fast trekk av denne etter skilsmissen. Beløpet er på 800-, kr i mnd så jeg har helt ærlig ikke merket at disse ikke har gått ut av min konto, på samme måte som han ikke har merket seg at han har betalt dette beløpet fra sin konto, antar jeg. Han har ikke betalt barnebidrag på barnet som bor hos meg 100% så litt fristende er det jo å ikke betale tilbake dette og se på det som et bidrag til barnet han ikke betaler for. Men jeg må vel krype til korset her og betalte dette tilbake. Men hva sier jussen? Kan han kreve hele beløpet betalt tilbake på en gang? Eller kan jeg dele opp dette? Litt rådvill her og det har jo blitt en liten sum gjennom to år og helt umulig for meg å betale tilbake alt på en gang. Jeg spør her for vi samarbeider særdeles dårlig og inngå en avtale med han er mer eller mindre umulig, så her vil jeg gjerne ha loven på min side slik at jeg vet hva jeg har å forholde meg til. Anonymkode: 4f4e2...eee
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det viser seg at min eks-mann har betalt en regning for meg de to årene vi har vært skilt. Antagelig har dette skjedd ved at vi opprettet avtalegiro på denne utgiften når vi var gift også har jeg glemt å endre kontonummer for fast trekk av denne etter skilsmissen. Beløpet er på 800-, kr i mnd så jeg har helt ærlig ikke merket at disse ikke har gått ut av min konto, på samme måte som han ikke har merket seg at han har betalt dette beløpet fra sin konto, antar jeg. Han har ikke betalt barnebidrag på barnet som bor hos meg 100% så litt fristende er det jo å ikke betale tilbake dette og se på det som et bidrag til barnet han ikke betaler for. Men jeg må vel krype til korset her og betalte dette tilbake. Men hva sier jussen? Kan han kreve hele beløpet betalt tilbake på en gang? Eller kan jeg dele opp dette? Litt rådvill her og det har jo blitt en liten sum gjennom to år og helt umulig for meg å betale tilbake alt på en gang. Jeg spør her for vi samarbeider særdeles dårlig og inngå en avtale med han er mer eller mindre umulig, så her vil jeg gjerne ha loven på min side slik at jeg vet hva jeg har å forholde meg til. Anonymkode: 4f4e2...eee Barnebidrag har ingenting med saken og gjøre så ville hold meg for god til å blande inn det. Hva ble avtalt under bruddet ang fordeling av denne utgiften? Hvis det har vært underforstått at du nå skulle betale for dette selv og at tjenesten/godet nå stod i ditt navn, ja så har du per definisjon svindlet han. Da ville jeg pent og pyntelig betalt alt tilbake asap, og om jeg på ingen måte hadde hatt mulighet til dette så hadde jeg laget en skriftlig avtale med vedkommende at du skulle overføre kr 800 i mnd fram til gjelden er dekket. Der er altså foranledningen som blir viktig her Anonymkode: a931e...cbf
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 Det er vel han som må si opp en avtale som han har inngått? Avtalegiro er jo en avtale man oppretter via nettbanken. Anonymkode: 515c5...302 7
Brunello Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 Hvorfor betaler ikke mannen bidrag. Jeg ville helt klart i alle fall foreslått at beløpet kan anses som barnebidrag. 6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #5 Skrevet 17. oktober 2023 Bytt trekket for regningen og lat som ikke noe. Han har ikke merket at det har blitt betalt, han merker da heller ikke om den regningen ikke lenger kommer. Anonymkode: 3aea3...66c 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #6 Skrevet 17. oktober 2023 2 minutter siden, Brunello said: Hvorfor betaler ikke mannen bidrag. Jeg ville helt klart i alle fall foreslått at beløpet kan anses som barnebidrag. Det fungerer da ikke sånn Anonymkode: f2a50...8f2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #7 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg ville betalt tilbake og krevd han for bidrag.. Anonymkode: 0d64a...a6d
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #8 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det viser seg at min eks-mann har betalt en regning for meg de to årene vi har vært skilt. Antagelig har dette skjedd ved at vi opprettet avtalegiro på denne utgiften når vi var gift også har jeg glemt å endre kontonummer for fast trekk av denne etter skilsmissen. Beløpet er på 800-, kr i mnd så jeg har helt ærlig ikke merket at disse ikke har gått ut av min konto, på samme måte som han ikke har merket seg at han har betalt dette beløpet fra sin konto, antar jeg. Han har ikke betalt barnebidrag på barnet som bor hos meg 100% så litt fristende er det jo å ikke betale tilbake dette og se på det som et bidrag til barnet han ikke betaler for. Men jeg må vel krype til korset her og betalte dette tilbake. Men hva sier jussen? Kan han kreve hele beløpet betalt tilbake på en gang? Eller kan jeg dele opp dette? Litt rådvill her og det har jo blitt en liten sum gjennom to år og helt umulig for meg å betale tilbake alt på en gang. Jeg spør her for vi samarbeider særdeles dårlig og inngå en avtale med han er mer eller mindre umulig, så her vil jeg gjerne ha loven på min side slik at jeg vet hva jeg har å forholde meg til. Anonymkode: 4f4e2...eee Hvorfor går du ikke til nav og får ordnet bidrag via dem? H Da har du råd til å betale tilbake. Også må du kreve det barnet har krav på Anonymkode: 827d0...3ef 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #9 Skrevet 17. oktober 2023 En tjeneste er en annen verdt. Du kan jo bare regne ut hva han skylder i barnebidrag minus han har betalt på de regningene for å se hva han skylder. Tipper at barnebidragene er mer enn det han har betalt. Hvorfor skulle det spille noen rolle hvordan barnebidraget delvis ble betalt? Anonymkode: d9029...76c 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #10 Skrevet 17. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor går du ikke til nav og får ordnet bidrag via dem? H Da har du råd til å betale tilbake. Også må du kreve det barnet har krav på Anonymkode: 827d0...3ef Å gå til NAV for at de skal bestemme er vel bare noe man gjør om foreldrene ikke allerede har en avtale seg i mellom eller mener at avtalen skal reforhandles fordi de ikke lenger er enig. Det er et gebyr for å få NAV til å bestemme, husker ikke hvor mye. Anonymkode: d9029...76c 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #11 Skrevet 17. oktober 2023 Tror det er ca en 1000-lapp hver for at NAV skal regne ut bidraget. Men man kan uansett ikke søke om etterbetaling. Ber du om bidrag nå, så blir det fra nå han må betale. Anonymkode: 2ffe9...2f0
Brunello Skrevet 17. oktober 2023 #12 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det fungerer da ikke sånn Anonymkode: f2a50...8f2 At mannen ikke betaler bidrag. Helt enig, slik skal det ikke fungere. Det var et forslag. Hun kan si at hun vet det ikke er rett, men siden han ikke betaler bidrag fortjener han ikke å få pengene tilbake. Så får han prøve å finne et godt argument for at hun likevel skal betale tilbake. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #13 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Å gå til NAV for at de skal bestemme er vel bare noe man gjør om foreldrene ikke allerede har en avtale seg i mellom eller mener at avtalen skal reforhandles fordi de ikke lenger er enig. Det er et gebyr for å få NAV til å bestemme, husker ikke hvor mye. Anonymkode: d9029...76c Nei. Man kan gå til NAV og be dem om å kreve inn bidrag på dine vegne dersom betalende part ikke betaler. Hvem som helst kan det - privat avtale eller ikke. Det gebyret du snakker om er for fastsettelse av bidragssum. Man kan selv bli enig som foreldre om sum, og vise til dette til NAV når de skal kreve inn bidrag. Det trengs ikke fastsettes av NAV. Anonymkode: 376a4...8c9 2
Gringo01 Skrevet 17. oktober 2023 #14 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det viser seg at min eks-mann har betalt en regning for meg de to årene vi har vært skilt. Antagelig har dette skjedd ved at vi opprettet avtalegiro på denne utgiften når vi var gift også har jeg glemt å endre kontonummer for fast trekk av denne etter skilsmissen. Beløpet er på 800-, kr i mnd så jeg har helt ærlig ikke merket at disse ikke har gått ut av min konto, på samme måte som han ikke har merket seg at han har betalt dette beløpet fra sin konto, antar jeg. Han har ikke betalt barnebidrag på barnet som bor hos meg 100% så litt fristende er det jo å ikke betale tilbake dette og se på det som et bidrag til barnet han ikke betaler for. Men jeg må vel krype til korset her og betalte dette tilbake. Men hva sier jussen? Kan han kreve hele beløpet betalt tilbake på en gang? Eller kan jeg dele opp dette? Litt rådvill her og det har jo blitt en liten sum gjennom to år og helt umulig for meg å betale tilbake alt på en gang. Jeg spør her for vi samarbeider særdeles dårlig og inngå en avtale med han er mer eller mindre umulig, så her vil jeg gjerne ha loven på min side slik at jeg vet hva jeg har å forholde meg til. Anonymkode: 4f4e2...eee Du kan bare endre kontoen dette beløpet trekkes fra og håpe han ikke merker at han plutselig har 800,- mer
TBergh Skrevet 18. oktober 2023 #15 Skrevet 18. oktober 2023 Hei. Anonymkode: d9029...76c skriver: «En tjeneste er en annen verdt. Du kan jo bare regne ut hva han skylder i barnebidrag minus han har betalt på de regningene for å se hva han skylder.» Dette kalles å motregne. Motregning skal i utgangspunktet kun skje mot samme krav. F.eks. at du skylder skatt, fra 2021 og fått restskatt i 2022. Da kan skatteetaten motregne skyldig skatt mot skatt til gode. TS oppgir at eksen har betalt TS sin regning ved en feiltakelse. Dette kalles condictio indebiti, eller på godt norsk betalingsvillfarelse, og har ingen ting med svindel å gjøre. Det finnes ingen norsk lovgivning som regulerer dette, kun rettspraksis. Men slik noen har foreslått så sett opp en oversikt over hvor mye du mener at eksen skulle ha betalt i b.bidrag og hvor mye eksen har betalt av dine regninger. Regn ut differansen og presenter dette for din eks, og skriv at dette blir motregnet, slik at eksen nå bare skylder i b.bidrag. Gjør også eksen oppmerksom på at du vil kontakte Nav for å få satt i gang at eksen betaler b.bidrag samt for tvangsinndriving av differansen du har regnet deg frem til. Dette vil da være b.bidrag til bidragsmottaker, hvilket er en prioritert krav, som vil gå foran alle andre trekk i inntekten. Med vennlig hilsen TBergh 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #16 Skrevet 18. oktober 2023 TBergh skrev (2 timer siden): Hei. Anonymkode: d9029...76c skriver: «En tjeneste er en annen verdt. Du kan jo bare regne ut hva han skylder i barnebidrag minus han har betalt på de regningene for å se hva han skylder.» Dette kalles å motregne. Motregning skal i utgangspunktet kun skje mot samme krav. F.eks. at du skylder skatt, fra 2021 og fått restskatt i 2022. Da kan skatteetaten motregne skyldig skatt mot skatt til gode. TS oppgir at eksen har betalt TS sin regning ved en feiltakelse. Dette kalles condictio indebiti, eller på godt norsk betalingsvillfarelse, og har ingen ting med svindel å gjøre. Det finnes ingen norsk lovgivning som regulerer dette, kun rettspraksis. Men slik noen har foreslått så sett opp en oversikt over hvor mye du mener at eksen skulle ha betalt i b.bidrag og hvor mye eksen har betalt av dine regninger. Regn ut differansen og presenter dette for din eks, og skriv at dette blir motregnet, slik at eksen nå bare skylder i b.bidrag. Gjør også eksen oppmerksom på at du vil kontakte Nav for å få satt i gang at eksen betaler b.bidrag samt for tvangsinndriving av differansen du har regnet deg frem til. Dette vil da være b.bidrag til bidragsmottaker, hvilket er en prioritert krav, som vil gå foran alle andre trekk i inntekten. Med vennlig hilsen TBergh Tusen takk for langt og informerende svar. Dette var gode nyheter for meg. Da har jeg faktisk noe å slå litt i bordet med. Misforstå meg rett, i et normalt tilfelle hadde jeg betalt tilbake min del. Men denne mannen har stjålet så mye og laget så mye kvalme for meg helt siden bruddet, så litt godt er det at jeg ikke må betale tilbake penger til han. Hva gjelder barnebidrag så har jeg sendt inn krav om dette til nav nå. Takk for gode innspill alle sammen. Anonymkode: 4f4e2...eee 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå