Gå til innhold

Er dere miljøbevisste i hverdagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Kun en klode
Skrevet

Leser stadig innlegg her på KG om hvor renslige og hygieniske dere er: kaster kluter og håndklær i søpla etter kort tids bruk, vasker klær døgnet rundt på høy temperatur uten å bruke spareprogrammet osv osv.

Jeg må bare spørre om noen av dere tenker på at deres renslige vaner faktisk går utover vårt felles miljø?

På hvilke områder i hverdagen føler dere at dere tar i et tak, og på hvilke områder kunne dere blitt flinkere? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne sikkert blitt flinkere på alle områder. Eneste jeg gjør er å pante flasker, men det er pga pengene.

Jeg kildesorterer ikke, jeg kaster fra meg sneiper overalt, melkekartonger går i søpla, jeg kaster batterier og alt mulig annet i søpla også

Skrevet

Dette gjør vi:

Kildesorterer alt som kan sorteres her vi bor (dvs papir, glass og metall, samt at vi kaster farlig avfall og avfall som ikke kan sorteres på annen måte på riktig sted). Prøver å kjøpe refill-pakker o.l. Prøver å unngå bruk-og-kastprodukter, som engangskluter, intimservietter, våtservietter, servietter til våtmopp, toalett og annen rengjøring og lignende produkter. Velger heller produkter som kan klores/vaskes i maskin og brukes igjen.

Så godt det lar seg gjøre sørger jeg for at vaskemaskin og oppvaskmaskin er full før jeg setter den på. Bruker ikke tørketrommel, men henger klærne til tørk (det er ikke kun pga miljøet, men fordi tørketrommel sliter på klærne).

Unngår å "fyre for kråkene", dvs er heller mer nøye med å skru opp og ned varmen etter som det trengs enn å fyre for fullt og så åpne vinduet og lufte når det blir for varmt uten å skru ned varmen.

Kjøper resirkulert papir. Kjøper ikke/abonnerer ikke på papirutgaven av aviser, utrolig mye papir som går med til det. Avisene leses på nettet.

Gir bort ting/klær vi ikke trenger til Fretex, loppemarked o.l. istedet for å kaste dem.

Skrevet

Jeg sorterer papir, glass, hermetikk og matavfall.

Er egentlig generelt dårlig til å unngå bruk og kast-produkter siden jeg ikke har alt for god tilgang på vaskemaskin... Litt dårlig unnskyldning, men prøver som regel å bruke alternativer.

Prøver å spare strøm, unngå å fyre for kråka og slike ting.

Kaster aldri ting jeg ikke liker hvis de er i god stand, gir dem bort på et vis.

Kjøper av og til resirkulert papir.

Var det jeg kom på...

Skrevet

Jeg kildesorterer, noe som medfører at jeg sjelden kjører søppeldunken ut til veien mer enn en gang hver 3. uke. Glass, metall og plast leverer jeg når jeg allikevel er ute og handler.

Jeg bruker energispareprogram på vaskemaskinen og passer på at den er full når jeg setter den på. Jeg bruker ikke tørketrommel.

Jeg bruker få engangsprodukter og velger refill hvis det er mulig.

Kjøper en del økologisk mat.

Jeg lar ikke bilen gå på tomgang og irrierer meg grønn over de som gjør det.

Skrevet

Må innrømme at jeg er litt sløv, men vi kildesorterer det meste, har kompost, vannbåren varme, varmepumpe, nye vinduer som isolerer godt og elbil. En fordel å leie av en huseier som er energiforsker.

Skrevet (endret)

Vi sorterer restavfall og papir, men savner plast- og metalldunk som vi hadde der vi bodde før.

Bruker sparepærer stort sett overalt.

Vasker kun fulle maskiner. Er dårlig til å bruke spareprogram.

Oppvaskmaskinen går ikke hver dag, men blir skikkelig fyllt opp før start.

For små barneklær blir stort sett sendt til søskenbarn, hvor vi også arver noe fra.

Vi leverer til Fretex klær og annet utstyr som vi ikke har bruk for.

Lyspærer og batterier blir kastet i vanlig søppel.

Glassflasker blir kastet i resirkuleringskonteinere. Andre flasker blir pantet.

Jeg kaster IKKE sneiper overalt (det er ufyselig), har askebeger ute også!!!

Har varmepume, og fyrer ellers med ved.

Har planer om etterisolering, det blir tatt gradvis. Har tykke gardiner på vinteren for å dekke for trekk ved vinduene.

Kjøper refill der det er mulig.

Bruker lite engangsprodukter.

Leser alle aviser på nett.

Kan ikke komme på mer i farta.

Endret av Helene
Skrevet

Tror jammen jeg ikke gjør noenting jeg heller

Skrevet

Tror ikke vi gjør noening her i Svingen.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg gjør så godt jeg kan. (men orker ikke å liste opp alt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...