AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 Hvor lenge var dere hjemme med barnet? Hvordan synes du det var? Og hva gjorde dere på?😊 Jeg vil holde han hjemme til han er 1 år og 9 mnd. Men jeg fikk fødselsdepresjon og har slitt en del med det. Blir fort sliten, men samtidig vil jeg ha babyen min hjemme.. så er så usikker. Nå er han bare 8 mnd. Klarte dere det med kontantstøtte ? Anonymkode: f97dc...53c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 Første var jeg hjemme med 2 år. Andre var jeg hjemme med 1.5år Siste nå blir jeg nok hjemme med i 2 år også. Anonymkode: f8df0...2fc
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg har 3 barn. Første barnet hadde jeg hjemme til hun var 2 år Andre var hjemme til han var 1 år Tredje var hjemme til han var 1.5 år Av egen erfaring var den beste tiden der mellomste begynte i barnehage da han var 1 år, da ble plutselig hele dagsrutinen perfekt, ingen tull med legging på kveldene osv. Og selvfølgelig var økonomien bedre da jeg kom meg tidligere ut i jobb. Så jeg vil anbefale å la barna begynne ved 1 årsalder i bhg. Dem har også godt av det, og det fine med når dem begynner når dem er så små er at dem sover jo endel i bhg som gjør at dem er ikke like sliten på ettermiddagen som større unger er Anonymkode: a2a92...650 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 1 startet som 2åring 2 startet når han var 14 mnd 3 starter også når hun er 14 mnd Jeg storkoste meg hjemme med 1.mann å det gikk greit økonomisk, så skulle gjerne gjort det med nummer 1 og 2 også. Men med økte utgifter på mat, hus og bil er vi avhengig av to inntekter. Jeg vet hvertfall med meg selv at jeg hadde ikke kost meg hjemme et år ekstra med masse økonomiske bekymringer. Så da prioriterer vi heller å sende de «tidlig» i barnehagen men bruke penger på ferier og reiser med barna for å skape minner sammen. Nummer 1 syntes det var vanskelig å starte i barnehagen, nummer 2 er en skikkelig barnehagegutt som elsker å være i barnehagen. Men vi leverer seint og henter tidlig og tar fri når vi har anledning til det 😊Tror utfallet av barnehagestarten kommer helt ann på både foreldre og barn uavhengig av når det starter. Men har man mulighet til å gå lengre hjemme, så er jeg veldig positiv til det, det er tid man aldri får igjen. Så må man bare veie opp fordelene og ulempene ved det 😊 Anonymkode: d62a1...f24
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #5 Skrevet 18. oktober 2023 Første begynte i barnehagen da hun var 1,5. Men det føltes bare helt feil,.selv om barnehagen var en god barnehage og hun trivdes. Skal være hjemme med nummer 2 til han er 2 eller 3. Må si meg totalt uenig med hun som sier at oppstart ved 1 år er best. Her har vi fått en helt annen ro og livskvalitet ved å ha nummer to hjemme og meg hjemme. Vil virkelig anbefale det! Alt flyter lettere, og livet blir ikke så skjematisk og stressende. Også utrolig greit å unngå all sykdom som følger med barnehagen (eldste går på skole). Mitt tips: ikke tenk at det bare skal bli idyll, ta det som en jobb. Og planlegg! Planlegg aktiviteter, og legg en plan for hvordan du ikke skal kjede deg, for jo, det kan være riktig kjedelig å.sitte og spa sandkaker dag ut og inn. Unger er ofte hardt arbeid mens de er mellom 1 og 2, og de krever mye aktivisering og sosialisering. Innstilling har mye å si. Vi klarer oss på kontantstøtten og mannens lønn, ja. Men det er oss, vi er sparsommelige uten dyre hobbyer og behov. Anonymkode: d53a1...0d9 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #6 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor lenge var dere hjemme med barnet? Hvordan synes du det var? Og hva gjorde dere på?😊 Jeg vil holde han hjemme til han er 1 år og 9 mnd. Men jeg fikk fødselsdepresjon og har slitt en del med det. Blir fort sliten, men samtidig vil jeg ha babyen min hjemme.. så er så usikker. Nå er han bare 8 mnd. Klarte dere det med kontantstøtte ? Anonymkode: f97dc...53c Var hjemme til 3år, fant på mye. Styrte dagene selv. Fantastisk tid man aldri får tilbake. Angrer ikke en dag på at jeg gjorde det! Kunne aldri levert mine bittesmå babyer så tidlig i bhg! Forståe at noen må og ikke har ett valg, men de som har lurer jeg på hvorfor de får flere barn når de ikke vil ha de hjemme. Ser mange med 2 tette der ene er i bhg og den andre hjemme. Trist.. Anonymkode: a3526...f21 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #7 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Første begynte i barnehagen da hun var 1,5. Men det føltes bare helt feil,.selv om barnehagen var en god barnehage og hun trivdes. Skal være hjemme med nummer 2 til han er 2 eller 3. Må si meg totalt uenig med hun som sier at oppstart ved 1 år er best. Her har vi fått en helt annen ro og livskvalitet ved å ha nummer to hjemme og meg hjemme. Vil virkelig anbefale det! Alt flyter lettere, og livet blir ikke så skjematisk og stressende. Også utrolig greit å unngå all sykdom som følger med barnehagen (eldste går på skole). Mitt tips: ikke tenk at det bare skal bli idyll, ta det som en jobb. Og planlegg! Planlegg aktiviteter, og legg en plan for hvordan du ikke skal kjede deg, for jo, det kan være riktig kjedelig å.sitte og spa sandkaker dag ut og inn. Unger er ofte hardt arbeid mens de er mellom 1 og 2, og de krever mye aktivisering og sosialisering. Innstilling har mye å si. Vi klarer oss på kontantstøtten og mannens lønn, ja. Men det er oss, vi er sparsommelige uten dyre hobbyer og behov. Anonymkode: d53a1...0d9 Innstilling har alt å si, helt enig!! Anonymkode: a3526...f21
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #8 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg forstår ikke hvordan folk har råd til å la være å jobbe til barnet er 3 år, jeg da.. Anonymkode: 6bbcb...3e7 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #9 Skrevet 18. oktober 2023 Første var nesten 3 år når hun begynte i bhg. Andre deltid fra 20 måneder. Nr 1 hadde ikke behov av bhg. Nr 2 hadde stort sosialt behov som vi ikke fikk dekket. Da ble det sånn. Anonymkode: 6ec4f...073
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #10 Skrevet 18. oktober 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forstår ikke hvordan folk har råd til å la være å jobbe til barnet er 3 år, jeg da.. Anonymkode: 6bbcb...3e7 Vi la ikke være å jobbe, men vi jobbet begge vekselsvis hjemme og deltid fra start og forlenget da permisjonen. Anonymkode: 6ec4f...073 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #11 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har 3 barn. Første barnet hadde jeg hjemme til hun var 2 år Andre var hjemme til han var 1 år Tredje var hjemme til han var 1.5 år Av egen erfaring var den beste tiden der mellomste begynte i barnehage da han var 1 år, da ble plutselig hele dagsrutinen perfekt, ingen tull med legging på kveldene osv. Og selvfølgelig var økonomien bedre da jeg kom meg tidligere ut i jobb. Så jeg vil anbefale å la barna begynne ved 1 årsalder i bhg. Dem har også godt av det, og det fine med når dem begynner når dem er så små er at dem sover jo endel i bhg som gjør at dem er ikke like sliten på ettermiddagen som større unger er Anonymkode: a2a92...650 Sånn rent bortsett fra at det er skadelig foe utviklingen så ble det enklere for deg. God løsning. Anonymkode: 2030a...136
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #12 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Sånn rent bortsett fra at det er skadelig foe utviklingen så ble det enklere for deg. God løsning. Anonymkode: 2030a...136 Jeg skulle ønske flere kunne se barnet. Det er ikke skadelig for en 1 åring i starte i barnehagen og det er ikke skadelig for en 5 åring å aldri ha gått i barnehage. Alt avhenger av barnet og dets behov. Vi har to; en som begynte ved 11 mnd og en som startet ved 2 år. Begge startet på helt riktig tidspunkt for seg. Fint du holder dine hjemme, men ikke døm andre, da har jeg ikke respekt for dine valg heller. Anonymkode: 79d3d...65a 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #13 Skrevet 18. oktober 2023 Ingen av mine barn har vært i barnehage. Dagene har gått med til lek og læring, med gode rutiner på mat og soving. De første årene er de fornøyde bare de får utforske verden med mamma i nærheten, det er stort sett de voksne som syns dagen med barnet blir lite innholdsrik, ikke barnet selv. Jeg har hatt stor glede av denne viktige tiden i barnets liv. Ungene mine er ikke tettere i alder, enn at jeg har hatt maks to egne under skolealder på en gang, men jeg har hatt dagmammabarn i tillegg i noen år. Jeg er ressurssterk nok til å gi barna en god oppvekst, og har fått gode tilbakemeldinger fra skolen, om barn som er empatiske, tillitsfulle, flink til lek og deling, høflige, flink til å høre hva som blir sagt, flink til å vente på tur, flink faglig osv. Nå bor vi på gård, så ungene har vært med meg på jobb i hønsehus og fjøs fra de ble født. Anonymkode: 957f3...b3e 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #14 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Sånn rent bortsett fra at det er skadelig foe utviklingen så ble det enklere for deg. God løsning. Anonymkode: 2030a...136 Ja, resten av oss som begynte i barnehagen i ung alder har det ikke blitt folk av. Rart Norge ikke har gått under, i grunn Anonymkode: 6bbcb...3e7 3 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #15 Skrevet 18. oktober 2023 Jenta vår starter i barnehagen i januar (men både vi og barnehagen er fleksible på tidspunkt, hvis vi ønsker å utsette det enda litt), hun fyller to år i mars. Jeg jobber fulltid (jeg var hjemme med henne til 14 måneder før mannen tok over) mens mannen er hjemme. Han holder på studier hvor mye arbeid kan gjøres på kveldstid. Jeg har også en veldig fleksibel jobb, så når har obligatoriske oppmøter/prøver eller lignende, så er jeg hjemme med henne (og jobber inn det nødvendige)😊 Det fungerer veldig bra for oss! Vi har ikke kontantstøtte ettersom vi har hatt barnehageplass dra august (populær barnehage, tok ikke risken på å ikke få plass der senere), men vi har en inntekt pluss studiestøtte. Klarer oss veldig greit. Her var ønske om mer tid sammen med barnet hovedårsaken til at far ikke vil sende henne i barnehagen enda. Det løser også tidsklemma veldig for min del, da vi slipper logistikken med henting/levering. Får også sett mye mer til henne i hverdagen, noe jeg verdsetter høyt. De koser seg masse sammen hver dag. Dagene tilbringes mye ute i skog og fjell (vi har hund som bidrar til mye turer), åpen barnehage, møter med andre barn som er hjemme, besøk hos familie/venner, ute på sykkelturer, lekeland osv. Har ikke slitt med mangel på aktiviteter😊 Anonymkode: 721e8...a30 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #16 Skrevet 18. oktober 2023 Hadde barna 50% i barnehage -fungerte veldig bra her for både meg og barna. Anonymkode: 9e9da...b24
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #17 Skrevet 18. oktober 2023 Vårt eldste var nesten 3 år da hun startet i bhg. For oss føltes det mest riktig. Vi koste oss masse hjemme. Hun startet da 3 dager i uken. Gikk aldri fult. Hun minste var 2,5 da hun begynte. Det var riktig for henne. Hun var jo med å fulgte storesøster i bhg, og hun ville aldri bli med hjem, og samme da vi skulle hente. Men hun gikk heller aldri fult i bhg. Har man økonomi til det, så ha de hjemme så lenge som mulig. Da de starter på skolen flyr dagene av sted. Jeg er hvertfall glad for all tid jeg var så heldig å ha med barna da de var små. Anonymkode: f0e2d...a59
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #18 Skrevet 18. oktober 2023 Vil bare si at for noen så gjør det godt for depresjonen å komme tilbake i jobb. Slik var det for meg. For andre er det motsatt. Anonymkode: 107c3...a65 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #19 Skrevet 18. oktober 2023 For oss var gullalderen for barnehagestart 1,5 år. Da kunne han gå og gjøre seg litt forstått språklig. Hadde ikke hatt økonomi til å gå hjemme i 2-3 år og gutten vår var uansett klar for bhg, han blomstret da han startet der, men skal sies at vi ga han kortere dager (rundt 6 timer) og besteforeldrene tok han ut i ny og ne så han fikk noen hele fridager innimellom kan godt hende forskning sier det er best å vente til 2 år men det trenger ikke å være krise å sende barnet i barnehagen når hen er 12-18 mnd. heller, det kommer helt an på situasjonen Anonymkode: 4b683...d35
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #20 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvor lenge var dere hjemme med barnet? Hvordan synes du det var? Og hva gjorde dere på?😊 Jeg vil holde han hjemme til han er 1 år og 9 mnd. Men jeg fikk fødselsdepresjon og har slitt en del med det. Blir fort sliten, men samtidig vil jeg ha babyen min hjemme.. så er så usikker. Nå er han bare 8 mnd. Klarte dere det med kontantstøtte ? Anonymkode: f97dc...53c Jeg hadde ikke muligheten til å ha min lille hjemme lenger selv om jeg hadde et intenst ønske om å ha han hjemme til han fyller 2. Hadde også fødselsdepresjon og har følt veldig på at jeg «kastet bort» hele min permisjon på å være i depresjonståka. Syntes det var sårt og hadde så inderlig lyst til å ta igjen det jeg følte var tapt tid. Likevel tvang økonomiske hensyn igjennom oppstart i bhg da han var 1 år. Jeg sørget over det også. Men vet du, det har gått så fint! Faktisk slapp ikke depresjonen skikkelig taket før han begynte i bhg og jeg innså at det gikk bra. Jeg trengte rutinene og hverdagen tilbake. Sønnen min elsker bhg og jeg er en mamma med mye mer energi til å ha kvalitet på tiden vår sammen. Det ble faktisk veldig bra! ❤️ Ville bare gi et lite vink selv om det ikke er helt svar på det du spør om Anonymkode: a934c...266
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå