Gå til innhold

Gallestein?

Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

Har hatt vondt i øvre del av magen en tid, med noen kraftige smerteanfall. Legen tror kanskje at det er gallestein, men jeg skal på ultralyd av magen for å sjekke (snufs! stusslig med ultralyd uten baby...).

Har fått med meg at det lønner seg å holde seg unna feit mat og kaffe, men er det noen som vet noe mer om gallestein? Erfaringer, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få fjernet faenskapen så fort som mulig. Gallestein kan faktisk være farlig og føre til at du må fjerne galleblæren. Ikke så dramatisk i seg selv, det tas med en lap. men du kan bli ganske syk dersom det ikke gjøres noe med.

Feit mat, kaffe etc. tungt fordøyelig kjøtt etc. lurt å holde seg unna.

Vi har noen "galle-syke" i familien, jeg har ingen erfaring utover det. Men jeg er sikker på at legen din har en liste over mat du kan spise og ikke spise - det er et rimelig standard ark som legene deler ut. Det er ikke noe fiksfakseri-kosthold, men et vanlig kosthold som flere av oss burde fulgt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, done that! Ligg unna feit mat, kaffe, alkohol og EPLER! Ikke spör meg hvorfor, men epler har ofte en fäl effekt.

Ultralyden vil kun fortelle om du har gallestein eller ikke. Forlang å få tatt pröver for å se om det kan väre betennelse i galleblären også. Dette oppdager de vanligvis ikke på ultralyden. Dersom blären har värt betent flere ganger, kan det väre sammenvoksninger innvendig, som gjör at hele greia må fjernes, siden steiner kapsles inn og ikke kommer ut på normal måte.

Er det kun stein, kan de knuse disse med laser uten noen store problemer. Må du derimot fjerne galleblären har du to muligheter. Ikke alle sykehus har personell og ressurser for å gjöre en lap, og velger den tradisjonelle metoden med å gjöre det store snittet under ribbeina. Dersom du må fjerne, sjekk opp med sykehuset at de faktisk har hva som trengs for å gjöre en lap. I mitt tilfelle fikk jeg en dröss med garantier fra alle leger om at SELVFÖLGELIG skulle jeg få en lap, siden jeg var så ung, og de ville jo ikke lage en stor operasjon ut av noe som kunne gjöres så enkelt. Enden på historien var at jeg våknet etter narkose med verdens störste arr på magen, fordi kirurgen som utförte operasjonen var fra Bulgaria, og ikke var så kjent med lap...!

Stå på, og forlang å få fortgang i behandlingen. Som gallepasient er du ikke spesielt prioritert i helseköen, og kan risikere å gå lenge för du får hjelp. Jeg ble gående 3 måneder med 12 paralgin forte pr. dag! Gudene må vite hvordan de mente dette var forsvarlig. Er jo et under at man ikke er narkoman i ettertid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Kjenner meg veldig igjen med ventetid! Har fått beskjed om jeg antageligvis må vente 2 mnd. på ultralyd, men har fått tilbud om privat ultralyd også. Har nok knasket paralgin forte, jeg også, og det er ikke noe særlig siden jeg ammer (han tok visst ingen skade av det - da mine smerter ga seg var han våken en time midt på natta, han var i alle fall ikke neddopet!)

Er livredd for å spise feit mat, og er sulten, slapp og uggen i magen. Har i alle fall ikke akutte smerter, og er fornøyd med det. har også fått tips om naturmedisin - det er jo verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A.

Kan de knuse gallestein med laser?! Jeg fikk beskjed av en lege at det ikke var noe annet å gjøre enn å fjerne hele galleblæra hvis man hadde gallestein. Noen her som har fått knust gallestein med laser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Oppdatering: Har begynt å klø, klø, klø! Ifølge legen har jeg også begynt å bli gul, så dette ser ikke bra ut for levra...

Skal antageligvis på sykehuset over helga, får håpe de ordner opp i elendigheta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gallestein så sent som i APRIL i ÅR, så dette veit jeg hva er, tro meg!

Nå høres det ut som det kanskje er noe med levra di istedenfor, men sånn in case skal jeg fortelle deg litt om gallestein...

Hold deg unna fet mat, EGG, alkohol, epler (ja, faktisk) og godterier. Prøv å ikke spise så mye stekt kjøttdeig, det kan gjøre det jævlig.

Gallesteinene er "kolesterolkrystaller", altså at kolesterolet i kroppen din har hopet seg opp til steiner/kuler istedenfor å skilles ut som vanlig gjennom avføringen din. Gallestein kan komme av mange ting, som f.eks. så kan det være arvelig (mitt tilfelle), det skjer oftere hos de som spiser mye feit mat eller uhorvelig mye egg osv..

Hvis du er ung (dvs. under 50 sier de) så fjerner de nå til dags hele galleblæra og ikke bare steinene, fordi har du først hatt det en gang er det svært sannsynlig at du får det igjen hvis kun steinene blir fjernet. Er du over 50 tar de ofte kun steinene fordi da "er du så gammel lell"... Teit, men det var det de sa på Bærum Sjukehus til meg iallfall.

Jeg hadde på slutten så hyppige og sterke gallestensanfall at jeg fikk stikkpiller til å ta når jeg fikk vondt fram til operasjonen. Jeg gikk fra juletider i fjor og frem til slutten av mars i år før de fant ut hva det var, da kjente omtrent hele Asker og Bærum Legevakt meg... :oops: De jævla anfallene hadde en tendens til å komme midt på natta da jeg lå helt avslappa og sov, nemlig...

Typiske gallesteinsanfall starter øverst i magen, liksom på skrå midt mellom puppene. Så brer de seg utover til sidene og bakover til ryggen. Disse anfallene kan vare alt fra noen få minutter til flere timer. (Hos meg var det flere timer..) De er jævlig vonde mens det står på, og noen kan spy som en gris mens det står på mens andre får diarè. (Jeg var blant sistnevnte...)

Legene på sjukehuset sa at disse anfallene kom av at noen av disse gallestenene prøver å komme seg ut! Altså vil presse seg ut og vekk, men det er for trangt og derfor får man slike anfall.

Jeg hadde 9 små steiner (på størrelse med fyrstikkhode), men faen hvor mye smerte de små kunne gi!

Etter operasjonen har jeg ikke hatt noen problemer, men hvis jeg spiser egg og for fet mat hender det seg det kommer ut igjen tvert. Det er fordi hele galleblæra er fjernet og fettet og kolesterolet fra eggene ikke har noen "oppbevaringsplass"...

Lykke til, håper du blir frisk som en fisk!! :D

Ønsker deg masser god bedring iallfall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har også gallesten, har hatt et skikkelig anfall, med oppkast og veldige smerter. Det er nå 4 år siden, og bank i bordet, har ikke hatt det siden. Kan det være at de har kommet ut? Ultralydmannen sa at galla var full av grus. Kan disse komme ut av seg selv?

Vet dere om det er lettere å få gallestenanfall når man er gravid?

Da kan man jo heller ikke ta noe større med smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gallesteinene kan komme ut av seg selv. Som oftest gjør de det. Det er KUN ved alvorligere former av gallestein at det foretas noe. Det er veldig smertefullt okke som.

En kan også bli gul i huden av gallestein fordi at i gallen har vi et gallefargestoff som heter billirubin.

I følge min sykdomslære bok så er behandlingen som følger:

Akutte gallesteinsanfall går som regel over av seg selv, og trenger ingen behandling utover smertestillende og eventuelt sengeleie. Dersom det har oppstått en infeksjon, behandles pasienten med antibiotika. Vet gjentatte gallesteinsanfall eller dersom en stein er stor og har kilt seg fast, vurderes operasjon.

GOD BEDRING!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste dere at gallestein blant de som bruker p-piller er svært vanlig? Legen min mener jeg fikk gallestein pga. p-pillene. og det tror jeg så gjerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gallesteinene kan komme ut av seg selv. Som oftest gjør de det. Det er KUN ved alvorligere former av gallestein at det foretas noe. Det er veldig smertefullt okke som.

Vet gjentatte gallesteinsanfall eller dersom en stein er stor og har kilt seg fast, vurderes operasjon.

Det er ikke kun ved alvorligere former av gallestein at det foretas noe. Jeg hadde ikke noen alvorlig form av gallestein, jeg var bare plaget med disse slitsomme anfallene som kom. De fjernet hele galleblæren på meg.

Gallestein kan faktisk være farlig og føre til at du må fjerne galleblæren.

:ler: Tusenfryd, dette er ingen ond latter av deg, men det er faktisk ikke farlig å fjerne galleblæren. Vi har egentlig ikke behov for den. Den enste "bivirkningen" man får av å ikke ha galleblære, er at man får lett diarè når man spiser fet mat...Også kan man gå litt ned i vekt.

Som legene sa til meg da jeg ble operert i april, nå til dags fjerner de som regel galleblæren på unge mennesker som får anfall ofte, fordi har man først hatt det en gang er det stor sannsynlighet for å få det tilbake.

Det er ikke farlig å ha gallestein, bare veldig vondt og plagsomt! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det ikke er farlig, Lillian - men det er farlig å IKKE fjerne den, HVIS den ikke er frisk.

Jeg kjenner noen som opplevde det. Nå er den fjernet og alt er vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gallesten og leverproblemer henger ofte i hop. Leveren produserer galle som et avfallsstoff etter nedbrytning av blant annet døde blodceller og annet "søppel" den tar seg av.

Gallestase (at gallen blir "stående") i galleblæren, kan føre til stendannelse og opphopning av galle i leveren. Gallestase kan også være forårsaket av gallesten og dermed føre til leverproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cassandra skrev:

Det er KUN ved alvorligere former av gallestein at det foretas noe.

Jeg beklager at jeg var så upresis. Jeg mente at det kun ved alvorlige former av gallestein AT kirurgi er et alternativ. Det er klart at NOE foretas FØR det hvis det er nødvendig.

My mistake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerter i maven slik som du beskriver er som regel enten gallestein eller mavesår. Du er "heldig" om det er gallestein for den fjerner man. En venninde av meg fikk den fjernet i sommer, og har siden da vært helt fin.... Jeg derimot hadde mavesår... :cry: og det er noe jeg må "leve" med. Jeg må bl.a. passe på hva jeg spiser også må jeg unngå stress....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magesår er forårsaket av en bakterie kalt helicobacter pylori. Behandlingen er rett og slett antibiotika. De fleste blir friske etter en kur. Pasienter blir ikke lenger satt på streng diet, men blir oppfordret til å IKKE spise mat som de selv vet de får vondt i magen av. Magesår pasienter bør spise små, hyppige måltider og unngå røyk, redusere alkohol inntaket og kaffe drikking.

Jeg håper at du har vært hos legen, Anie, og at du har påbegynt antibiotika kuren slik at du etterhvert blir bedre!!!!

GOD BEDRING!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Cassandra :)

Ja har vært hos legen, og har til og med tatt en berømte slangen i magen... Uff og æsj og grøss....

Men jeg fikk faktisk ingen antibiotikakur :-? Jeg fikk noen andre tabletter... Ellers fortalte han meg ikke så mye, jeg tok bare tablettene og gikk jeg.. Dette var for ca 11 mnd siden, og magesmertene har ikke vært på langt nær så ille som da... Jeg "lever" nå et helt annet "liv" enn da, og tar bare tablettene om jeg merker tendenser til mageonde - også går det over... Hm.... Bør jeg oppsøke legen igjen????? Jeg trodde det var noe man måtte holde i sjakk jeg.... :-?

Han sa forresten også noe om en dårlig lukkefunksjon... vet du noe om dette også Cassandra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes du skal ta deg en tur til legen igjen. Fortell ham at du VET hva magesår er forårsaket av, at du VET at bakterien kan kureres med antibiotika. Legen bør gi deg skikkelig informasjon, synes jeg!!

Dersom du har dårlig lukkemuskel nederst i spiserøret, fører det ofte til refluks. Magesyren renner tilbake, opp i spiserøret og irriterer slimhinnene der. Symptomene på dette er halsbrann, noen ganger brystsmerter.

Jeg vil forøvrig bare opplyse om at jeg IKKE er lege, men at jeg tar utdannelse til å bli hjelpepleier. Jeg sitter derfor her med sykdomslære boken foran meg, og skriver det som står i den. Jeg har IKKE kompetanse til å stille diagnoser, men jeg kan råde og veilede.

Mitt råd til deg, Anie, er å ta en tur til legen igjen. Dersom det er magesår du har, så mener jeg, utfra det jeg leser, at du kan ha nytte av en annen behandling enn den du har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet noe om lukkefunksjon.

Det er en muskel som sitter over magesekken som skal lukke seg når maten kommer ned dit. Noen ganger lukker den seg ikke skikkelig, av flere årsaker. Dette heter reflux, og kan være usannsynlig smertefullt. Noen får halsbrann og det er det. Andre kan få veldige smerteanfall, en dump smerte i mellomgulvet, gjerne etterfulgt av kvalme, svette, økt spyttproduksjon etc. Det er som et anfall, og det går over.

Årsakene kan være mange:

Overvekt

Stress

Sterk mat

Gjær

Dårlig mage, så man reagerer på kaffe, syreholdig mat etc.

Dvs også brus, ulike typer alkohol

Og helt sikkert flere også.

Tiltak mot dette;

Vektreduksjon

Vær oppmerksom på mattyper du reagerer på, og unngå disse

Bygg opp sengen/madrassen din med 5-10 cm i hodeenden

(sånn at du ligger "nedover" og ikke med bena høyest, da presser innholdet i magesekken på lukkemuskelen og syre kan sive ut)

Stress ned

Holde seg i form - dvs trene/trimme/mosjonere regelmessig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, Tusenfryd, da misforsto jeg deg... :oops: Selvfølgelig er det farlig å ikke fjerne hvis det er galleblæren det er noe galt med! Bare jeg som trodde du mente det var farlig å ikke fjerne den ved gallestein. Men det er det ikke så lenge du ikke får veldig sterke anfall.

Men jeg ser det er flere her som skriver om så mye rart i hensyn til gallestein at jeg melder ut av denne tråden, fordi jeg orker ikke diskutere videre hva som er rett og galt. Jeg bare forteller det legene på sjukehuset sa til meg, og da stoler jeg på dem isteden, jeg.

Tør ikke begynne å kverulere mer på dette, men jeg vil bare råde folk til å gå til legen sin og høre på dem jeg, fordi her ser man jo et ypperlig eksempel på hva vi får høre av forskjellige.. En med læreboka foran seg, en som har vært gjennom det selv, en som har det i familien, osv... Alle tre skriver forskjellig.... :lol:

Ta deg en tur til legen, du....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...