AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 Hei kvinner (og menn)! Hudpleie er kompliserte greier gitt 🥵. Noen som kan vurdere min hudpleierutine? Den går som følger: Morgen: 1. Squalane Cleanser (noen ganger dropper jeg rens om morgenen) 2. Hyaluronic Acid 2% + for fukt 3. Øyeserum Caffeine Solution 5% 4. Ascorbyl Glucoside 2% aminosyrer 5. Fuktighetskrem med 30 SPF fra CeraVe Kveld: 1. Squalane Cleanser 2. Multi Peptide + HA serum 3. Hyaluronic Acid 2% 4. Granactive Retinoid 2% (noen ganger bruker jeg Glucosive Acid 7% toner istedenfor) 5. Øyekrem med B5 og nattkrem (Toleriane Dermallergo) fra LaRoche Posay Jeg ønsker for det meste antiage og fukt, samt litt hjelp mot trøtte øyne. Er kvinne 34 år. Er middels-minus god på hudpleie, men har lest en del på det i det siste. Jeg har sett på conflict charts, og har konkludert for meg selv med at det ikke er noen konflikter i rutinen. Jeg var litt skeptisk på peptider og aminosyrer i samme runde, men internett sier det er ok.. Men - jeg stoler ikke helt på det. Er det noen her som har litt peiling, og som kan gi meg en tilbakemelding, tips, råd eller tanker? Setter stor pris på det! Anonymkode: 244b8...ad3
Roci Skrevet 18. oktober 2023 #2 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei kvinner (og menn)! Hudpleie er kompliserte greier gitt 🥵. Noen som kan vurdere min hudpleierutine? Den går som følger: Morgen: 1. Squalane Cleanser (noen ganger dropper jeg rens om morgenen) 2. Hyaluronic Acid 2% + for fukt 3. Øyeserum Caffeine Solution 5% 4. Ascorbyl Glucoside 2% aminosyrer 5. Fuktighetskrem med 30 SPF fra CeraVe Kveld: 1. Squalane Cleanser 2. Multi Peptide + HA serum 3. Hyaluronic Acid 2% 4. Granactive Retinoid 2% (noen ganger bruker jeg Glucosive Acid 7% toner istedenfor) 5. Øyekrem med B5 og nattkrem (Toleriane Dermallergo) fra LaRoche Posay Jeg ønsker for det meste antiage og fukt, samt litt hjelp mot trøtte øyne. Er kvinne 34 år. Er middels-minus god på hudpleie, men har lest en del på det i det siste. Jeg har sett på conflict charts, og har konkludert for meg selv med at det ikke er noen konflikter i rutinen. Jeg var litt skeptisk på peptider og aminosyrer i samme runde, men internett sier det er ok.. Men - jeg stoler ikke helt på det. Er det noen her som har litt peiling, og som kan gi meg en tilbakemelding, tips, råd eller tanker? Setter stor pris på det! Anonymkode: 244b8...ad3 Ser greit ut, dette her Mye fukt, og det er bra, tilstrekkelig fukt er noe av det viktigste du tilfører huden. Hvis du ikke alt gjør det, bør du bruke øyekremen på dagtid også i tillegg til koffeinserumet, da det ikke er særlig fuktgivende. Når det gjelder aminosyrer, så er ikke dette syrer i den forstand at de er eksfolierende. Aminosyrer er "byggesteiner" for både peptider og proteiner, og er bra for hudens fuktnivåer, tekstur og naturlige barriere. Å kombinere aminosyrer og peptider er faktisk derfor bare en fordel Men jeg tror kanskje du har blandet litt her? Ascorbyl Glucoside er et c-vitaminserum, mens aminosyreserumet til TO heter Amino Acids + B5. Det er to forskjellige produkter med helt ulike egenskaper. Når det er sagt, er C-vitamin også helt utmerket å kombinere med peptider. Det går fint å bruke dagkrem med SPF på denne tiden av året, men i sommerhalvåret bør du bruke en egen solkrem, spesielt dersom du skal oppholde deg utendørs. Årsaken til dette er at produkter med SPF må påføres i tilstrekkelig mengde for å ha den beskyttelsen som er oppgitt på produktet, dvs. to "fingerlengder" med produkt for ansikt og hals. UV-stråling bryter dessuten ned UV-beskyttelsen, slik at man også bør påføre solkrem med jevne mellomrom i løpet av dagen, litt avhengig av UV-indeksen og om man f.eks. bader eller svetter. Du skriver ikke noe om hvor ofte du bruker Glycolic Acid 7% toner (som jeg regner med du mener), dette er en eksfolierende toner som det er tilstrekkelig å bruke maks 2 ganger i uka. Når det gjelder Granactive Retinoid, så er det greit å være klar over at forskningen så langt viser liten effekt av dette, og mesteparten av den forskningen som finnes er gjort såkalt "in vitro", og ikke gjennom klinisk forskning, altså testing på menneskehud. En konsentrasjon på 2% tilsvarer en konsentrasjon på 0.2% Hydroxypinacolone Retinoate, som er virkestoffet i granactive retinoid. Eksisterende forskning tyder imidlertid på at HPR/granactive retinoid har effekt i kombinasjon med retinol og/eller c-vitamin. Dersom du føler at du har effekt av serumet, er det ingen grunn til å ikke bruke det, men du kan vurdere å gå over på f.eks. 0,2% retinol når du er gått tom. Et lite apropos når det gjelder hyaluronsyre (HA), er at denne må påføres fuktig hud, og det er viktig å bruke en fuktighetskrem med fettstoffer etterpå, for å "kapsle inn" fukten. Årsaken til dette er at HA ikke tilfører huden fukt i seg selv, men fungerer ved at HA-molekylene trekker fukt fra omgivelsene (eller hudoverflaten) inn i de dypere hudlagene. Dersom det ikke finnes tilstrekkelig fukt i omgivelsene, vil HA-molekylene i stedet hente fukt fra de dypere hudlagene, noe som faktisk kan føre til dehydrering av huden. Men igjen - hvis HA fungerer for deg, så er det ingen grunn til å ikke bruke det Dersom du etterhvert ønsker å forsøke andre typer fuktserum, er både kollagen, glycerin og aminosyrer gode ingredienser. Håper dette var til hjelp 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #3 Skrevet 18. oktober 2023 Wow! Tusen takk for et kjempegodt og utfyllende svar, Roci! Nå ble jeg mye klokere allerede 😁❤️ Anonymkode: 244b8...ad3
Roci Skrevet 19. oktober 2023 #4 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Wow! Tusen takk for et kjempegodt og utfyllende svar, Roci! Nå ble jeg mye klokere allerede 😁❤️ Anonymkode: 244b8...ad3 Så fint at jeg kunne være til hjelp 🥰 Bare spør via DM (eller i tråden) om det er noe mer du lurer på
Nokia Skrevet 21. oktober 2023 #5 Skrevet 21. oktober 2023 ÅI! Jeg skjønner at jeg har MYE å lære her, gitt.....! Så utrolig mye kunnskap du har, Roci! Er det sånn at jeg bare kan kopiere denne rutinen, mon tro? Jeg kan lite om hudpleie, men har prøvd å bli flinkere de siste månedene - men det er litt sånn prøve/feile... (sikkert mest feile!) Er 43 år, så mulig det er andre ting jeg bør tenke på i tillegg?
Roci Skrevet 21. oktober 2023 #6 Skrevet 21. oktober 2023 Nokia skrev (3 timer siden): ÅI! Jeg skjønner at jeg har MYE å lære her, gitt.....! Så utrolig mye kunnskap du har, Roci! Er det sånn at jeg bare kan kopiere denne rutinen, mon tro? Jeg kan lite om hudpleie, men har prøvd å bli flinkere de siste månedene - men det er litt sånn prøve/feile... (sikkert mest feile!) Er 43 år, så mulig det er andre ting jeg bør tenke på i tillegg? Takk for gode ord 🥰 Det er ikke sikkert at akkurat denne rutinen vil fungere for deg dersom du har en annen hudtype enn TS, men jeg lager gjerne et forslag til rutine med produktforslag til deg, basert på din hudtype/hudtilstand, ønsker og budsjett🙂 Bare send meg en PM🙂
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #8 Skrevet 21. oktober 2023 spf er det viktigste hele året🦜f 50💪 Anonymkode: cfdeb...55b 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #9 Skrevet 21. oktober 2023 Enig med de to forrige! All tid og penger du legger i denne rutinen er helt bortkastet hvis du ikke bruker en skikkelig solkrem til slutt. Kan virkelig anbefale Suntique sin «I’m vegan, Sun serum». Beste solkremen jeg har vært borti, og min hud reagerer på ALL solkrem 💫☀️ Anonymkode: 4a731...fbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå