AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg jobber i et fysisk yrke og kroppen begynner å bli sliten og slitt. Dvs hofter og korsrygg sliter. Hver dag etter jobb greier jeg knapt å gå, stå i kø på butikken er en risikosport for jeg mister ofte balansen ( bena svikter) . Hver morgen er jeg mye bedre før det gjentar seg etter en dag på jobb igjen. Det er ikke bare vanlig sliten, for jeg har aldri hatt slik før . Det er slitasje etter år i jobb. Men hvor lenge skal man holde ut slik , det går på livskvaliteten og kroppen blir jo mer og mer slitt. Og regner med det blir mer konstant og kronisk etterhvert. Er det noen som er eller har vært i samme situasjon og kan gi meg et godt råd? Anonymkode: c2dfb...76c 2
c_buk Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 Omskoler deg eller finn en annen jobb før det går skikkelig galt. 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 c_buk skrev (14 minutter siden): Omskoler deg eller finn en annen jobb før det går skikkelig galt. Hva mener du med skikkelig galt? Jobber i kommunen og har ikke tenkt meg ut av det systemet så jeg mister godt pensjonsordninger. Anonymkode: c2dfb...76c
Rosa Gnom Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 Har du prøvd å trene de muskelgruppene du sliter med etter jobb? I mange tilfeller når det kommer til slitasjeskader så er det akkurat trening som er svaret. Hvis det nå ikke har gått sålangt at det blir kronisk. Trening er forebyggende. 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #5 Skrevet 17. oktober 2023 Rosa Gnom skrev (3 minutter siden): Har du prøvd å trene de muskelgruppene du sliter med etter jobb? I mange tilfeller når det kommer til slitasjeskader så er det akkurat trening som er svaret. Hvis det nå ikke har gått sålangt at det blir kronisk. Trening er forebyggende. Få hjelp av fysioterapeut eller noe for å komme i gang med riktig trening da ? Eller er andre yrkesgrupper å anbefale? Anonymkode: c2dfb...76c
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #6 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva mener du med skikkelig galt? Jobber i kommunen og har ikke tenkt meg ut av det systemet så jeg mister godt pensjonsordninger. Anonymkode: c2dfb...76c Hva hjelper god pensjonsordning om du ikke har helse igjen til å byte pensjonisttilværelsen? Prøv i alle fall å skaff deg uføreforsikring. Anonymkode: 79221...732 9
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #7 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva hjelper god pensjonsordning om du ikke har helse igjen til å byte pensjonisttilværelsen? Prøv i alle fall å skaff deg uføreforsikring. Anonymkode: 79221...732 Tenker ikke penger, men muligheten til å gå av når jeg er 62. Anonymkode: c2dfb...76c
c_buk Skrevet 17. oktober 2023 #8 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva mener du med skikkelig galt? Jobber i kommunen og har ikke tenkt meg ut av det systemet så jeg mister godt pensjonsordninger. Anonymkode: c2dfb...76c Med skikkelig galt tenker jeg på at du blir ufør og ødelegger helsen din. Trening kan selvfølgelig hjelpe, men det er ikke til å stikke under stol at fysiske yrker er en påkjenning for kroppen. Omskolering kan jo innebære ny jobb i kommunen 🙂 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #9 Skrevet 17. oktober 2023 c_buk skrev (1 minutt siden): Med skikkelig galt tenker jeg på at du blir ufør og ødelegger helsen din. Trening kan selvfølgelig hjelpe, men det er ikke til å stikke under stol at fysiske yrker er en påkjenning for kroppen. Omskolering kan jo innebære ny jobb i kommunen 🙂 Men da må jeg jo gå runden med lege og nav først? Jeg gjør det jeg må altså, vil bare ta med meg litt erfaringer på vegen. Anonymkode: c2dfb...76c
c_buk Skrevet 17. oktober 2023 #10 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men da må jeg jo gå runden med lege og nav først? Jeg gjør det jeg må altså, vil bare ta med meg litt erfaringer på vegen. Anonymkode: c2dfb...76c Her forstår jeg ikke helt hva du mener. Tror du må utdype litt hva du mener med runden med lege og nav. Og hvilken erfaring på hvilken vei?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #11 Skrevet 17. oktober 2023 c_buk skrev (1 minutt siden): Her forstår jeg ikke helt hva du mener. Tror du må utdype litt hva du mener med runden med lege og nav. Og hvilken erfaring på hvilken vei? Jeg får jo ikke annen jobb i kommunen før jeg får papirer fra lege om at helsen min trenger det og kanskje må jeg gå sykemeldt en stund og for å få rett på tilpasning? Med erfaring mener jeg noen som har stått i samme situasjon og kan fortelle hva vedkommende gjorde. Anonymkode: c2dfb...76c
c_buk Skrevet 17. oktober 2023 #12 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg får jo ikke annen jobb i kommunen før jeg får papirer fra lege om at helsen min trenger det og kanskje må jeg gå sykemeldt en stund og for å få rett på tilpasning? Med erfaring mener jeg noen som har stått i samme situasjon og kan fortelle hva vedkommende gjorde. Anonymkode: c2dfb...76c Jeg tenkte ikke på tilrettelegging. Da forstår jeg hvor lege og nav kommer inn. Jeg tenkte på omskolering ved siden av jobb. Ta noen kurs, utdanning eller på en eller annen måte øke kompetansen. Så søke ny jobb i annen utlyst stilling i kommunen. Men for all del. Om helsen tilsier det så er det ikke sikkert det er dumt å gå veien om tilrettelegging om det er mulig for deg på din arbeidsplass.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #13 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg får jo ikke annen jobb i kommunen før jeg får papirer fra lege om at helsen min trenger det og kanskje må jeg gå sykemeldt en stund og for å få rett på tilpasning? Med erfaring mener jeg noen som har stått i samme situasjon og kan fortelle hva vedkommende gjorde. Anonymkode: c2dfb...76c Men hva er problemet med å gå til legen? Det høres jo ut som du bør ta deg en tur dit. Ikke normalt at beina svikter mens man står rett opp og ned. Sykmelding bør du sikkert også ha. Anonymkode: bb31e...714
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #14 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber i et fysisk yrke og kroppen begynner å bli sliten og slitt. Dvs hofter og korsrygg sliter. Hver dag etter jobb greier jeg knapt å gå, stå i kø på butikken er en risikosport for jeg mister ofte balansen ( bena svikter) . Hver morgen er jeg mye bedre før det gjentar seg etter en dag på jobb igjen. Det er ikke bare vanlig sliten, for jeg har aldri hatt slik før . Det er slitasje etter år i jobb. Men hvor lenge skal man holde ut slik , det går på livskvaliteten og kroppen blir jo mer og mer slitt. Og regner med det blir mer konstant og kronisk etterhvert. Er det noen som er eller har vært i samme situasjon og kan gi meg et godt råd? Anonymkode: c2dfb...76c Vanskelig å komme med konkrete råd uten å vite hva du faktisk har testet ut? Er for eksempel noe av dette testet ut? - ergonomiske tilpasninger i arbeid - tilpasning av arbeidsoppgaver - trening - vektnedgang hvis overvektig - utredning av plagene i samråd med lege/fysio - behandlingsløp i samråd med lege/fysio/annen helsetjeneste - test av forskjellige hjelpemidler og skotøy - arbeidsavklaring og test av andre yrker/arbeid. Generelt sett så vil jeg jo si at man må ta i et tak selv, det er sjelden enten eller i livet. Du trenger ikke ha det sånn resten av ditt yrkesaktiv liv men du må nesten gjøre noe med det selv om du ønsker noe annet. Anonymkode: 043c3...05d
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #15 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vanskelig å komme med konkrete råd uten å vite hva du faktisk har testet ut? Er for eksempel noe av dette testet ut? - ergonomiske tilpasninger i arbeid - tilpasning av arbeidsoppgaver - trening - vektnedgang hvis overvektig - utredning av plagene i samråd med lege/fysio - behandlingsløp i samråd med lege/fysio/annen helsetjeneste - test av forskjellige hjelpemidler og skotøy - arbeidsavklaring og test av andre yrker/arbeid. Generelt sett så vil jeg jo si at man må ta i et tak selv, det er sjelden enten eller i livet. Du trenger ikke ha det sånn resten av ditt yrkesaktiv liv men du må nesten gjøre noe med det selv om du ønsker noe annet. Anonymkode: 043c3...05d Har ikke prøvd noe, for dette er så nytt. Var i høst dette begynte og jeg har ikke kommet lenger enn å prate om det. Men legetime er rett rundt hjørnet og selvfølgelig vil jeg gjøre noe med det. Er ikke typen som lar ting skure og gå. Anonymkode: c2dfb...76c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #16 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg jobber i et fysisk yrke og kroppen begynner å bli sliten og slitt. Dvs hofter og korsrygg sliter. Hver dag etter jobb greier jeg knapt å gå, stå i kø på butikken er en risikosport for jeg mister ofte balansen ( bena svikter) . Hver morgen er jeg mye bedre før det gjentar seg etter en dag på jobb igjen. Det er ikke bare vanlig sliten, for jeg har aldri hatt slik før . Det er slitasje etter år i jobb. Men hvor lenge skal man holde ut slik , det går på livskvaliteten og kroppen blir jo mer og mer slitt. Og regner med det blir mer konstant og kronisk etterhvert. Er det noen som er eller har vært i samme situasjon og kan gi meg et godt råd? Anonymkode: c2dfb...76c Jeg er litt i samme situasjon. Blir nå utredet for revmatisk sykdom. Har slitt en stund med vond rygg. Jeg jobber med tunge løft og stressende hverdag i jobben min. Akkurat nå hjelper det meg godt å gå å svømme i oppvarmet vann, boblebad og badstue etter jobb. Det hjelper på slitne muskler og ledd. Etterhvert vil jeg prøve å få meg jobb et sted i helsevesenet, der jeg slipper stell og løft. Jeg tror du bør få en utredning først. Og så vurdere å bytte over i noe mindre tungt arbeid. Anonymkode: f98f0...26d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå