AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 Mine foreldre skilte seg i voksen alder, og forventer hvert annen år når det kommer til julaften Begge har nye partnere med voksne barn. Jeg er selv alenemor med en eks jeg skal forholde meg til, og kjenner jeg blir gal av alle jeg skal tilrettelegge for. I år skal jeg egentlig til min far, men vi har ikke pratet sammen på flere måneder da han er narsissist. Sist vi snakket sammen trykket han meg ned, stilte spørsmålstegn ved den jeg er, var negativ, belærende og viste null empati og emosjonell støtte. Jeg tenkte da at nok er nok. Hvis jeg ikke feirer jul hos oss han i år, så kommer han til å bli forbanna og baksnakke meg (det har han gjort før, og da jeg konfronterte han med det jeg hadde hørt, nektet han og holdt på å slå meg ned) til folk, og jeg sliter veldig med dårlig samvittighet og lojalitet ovenfor mine foreldre selv om jeg er godt over 30. Jeg vil egentlig ikke til faren min, men alle forventer det. Min mor skal feire jul med kjæresten sin og barna hans. Selv aner jeg ikke hva jeg skal gjøre i år, og drømmer mest å ta med barnet mitt til utlandet (har foreldreansvar alene), og at det er bare oss to. Men det synes barnet var litt kjedelig. Noen tanker? Anonymkode: fa9f0...ac7 6
Stinali Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 Lag din egen julaften. Om det blir hjemme eller i utlandet spiller ingen rolle. Hvor gammelt er barnet? Kan dere sammen finne ut noen fine ting for dere på julaften? 2 3
Amossa Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg synes at du bør si til deg selv at nå er du gammel nok til å bestemme selv! Hadde noen av foreldrene dine suttet ensomme på julaften, kunne jeg skjønt din dårlige samvittighet. Sånn er det ikke, og de har ingen grunn til å forvente at du er hos dem. Kanskje det er på tide at du og barnet ditt lager deres egne juletradisjoner? Å lage julemiddag, dekke bord osv. er kanskje mye hyggeligere for dere begge. Så kan du i stedet stikke innom hver av foreldrene dine på et kort besøk en av juledagene i stedet? 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 Når du er voksen kan du bestemme selv hvor og med hvem du vil feire jul med. Dine foreldre har andre partnere de kan feire jul med, så det er ikke synd på dem. Det er viktig at du er bekvem og at jul ikke er ubehagelig eller stressende. Du kan feire din egen jul hjemme, eller kanskje med venner, det er noen som gjør det også. Anonymkode: fec0b...480 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #5 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver. Foreldrene mine er skilt, og klarer ikke å være i samme rom. Jeg har barn men er ikke sammen med barnefaren lenger. I år er det min tur på julaften, men vil helst bare ta med meg henne til utlandet fordi jeg orker ikke min egen familie. Og hadde det ikke vært for at jeg hadde hatt barn, så hadde jeg droppet å feire jul. Anonymkode: 31fd3...949
kjærring Skrevet 17. oktober 2023 #6 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mine foreldre skilte seg i voksen alder, og forventer hvert annen år når det kommer til julaften Begge har nye partnere med voksne barn. Jeg er selv alenemor med en eks jeg skal forholde meg til, og kjenner jeg blir gal av alle jeg skal tilrettelegge for. I år skal jeg egentlig til min far, men vi har ikke pratet sammen på flere måneder da han er narsissist. Sist vi snakket sammen trykket han meg ned, stilte spørsmålstegn ved den jeg er, var negativ, belærende og viste null empati og emosjonell støtte. Jeg tenkte da at nok er nok. Hvis jeg ikke feirer jul hos oss han i år, så kommer han til å bli forbanna og baksnakke meg (det har han gjort før, og da jeg konfronterte han med det jeg hadde hørt, nektet han og holdt på å slå meg ned) til folk, og jeg sliter veldig med dårlig samvittighet og lojalitet ovenfor mine foreldre selv om jeg er godt over 30. Jeg vil egentlig ikke til faren min, men alle forventer det. Min mor skal feire jul med kjæresten sin og barna hans. Selv aner jeg ikke hva jeg skal gjøre i år, og drømmer mest å ta med barnet mitt til utlandet (har foreldreansvar alene), og at det er bare oss to. Men det synes barnet var litt kjedelig. Noen tanker? Anonymkode: fa9f0...ac7 så dra til utlandet, eller lag deres egen jul med egne tradisjoner 1
Gringo01 Skrevet 17. oktober 2023 #7 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mine foreldre skilte seg i voksen alder, og forventer hvert annen år når det kommer til julaften Begge har nye partnere med voksne barn. Jeg er selv alenemor med en eks jeg skal forholde meg til, og kjenner jeg blir gal av alle jeg skal tilrettelegge for. I år skal jeg egentlig til min far, men vi har ikke pratet sammen på flere måneder da han er narsissist. Sist vi snakket sammen trykket han meg ned, stilte spørsmålstegn ved den jeg er, var negativ, belærende og viste null empati og emosjonell støtte. Jeg tenkte da at nok er nok. Hvis jeg ikke feirer jul hos oss han i år, så kommer han til å bli forbanna og baksnakke meg (det har han gjort før, og da jeg konfronterte han med det jeg hadde hørt, nektet han og holdt på å slå meg ned) til folk, og jeg sliter veldig med dårlig samvittighet og lojalitet ovenfor mine foreldre selv om jeg er godt over 30. Jeg vil egentlig ikke til faren min, men alle forventer det. Min mor skal feire jul med kjæresten sin og barna hans. Selv aner jeg ikke hva jeg skal gjøre i år, og drømmer mest å ta med barnet mitt til utlandet (har foreldreansvar alene), og at det er bare oss to. Men det synes barnet var litt kjedelig. Noen tanker? Anonymkode: fa9f0...ac7 Hvorfor feire jul med folk du ikke liker? Har ofte prøvd jobbe på jul for å slippe alt. Har også droppet mine skilte foreldere på jul, er jo ikke kristen heller så hva er poenget? 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #8 Skrevet 19. oktober 2023 Føler med deg, TS. Er i litt lik situasjon. Anonymkode: 5186f...6b2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #9 Skrevet 19. oktober 2023 On 10/17/2023 at 8:52 PM, AnonymBruker said: Min mor skal feire jul med kjæresten sin og barna hans. Anonymkode: fa9f0...ac7 Har de ikke plass til to til? Anonymkode: 66c14...b31 2
Gjest Heidi Høst Skrevet 19. oktober 2023 #10 Skrevet 19. oktober 2023 Legg fra deg alle forestillinger om hva en juleaften "skal" være og tenk på hva du selv har lyst til. Å tenke på hvordan ting kunne vært, fører som oftest bare til at man blir mer nedenfor. Jeg sier ikke at det er enkelt, men jeg tror likevel det er den eneste veien: prøv å glede deg over det du har og lag den beste julen innenfor disse rammene. Jeg vet om mennesker med større familie enn meg, som likevel klager over at de ikke får feiret en "storfamiliejul". Men jeg velger å fokusere på å være takknemlig over at jeg har barn å feirer med, og at vi har god mat på bordet og ved i peisen
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #11 Skrevet 19. oktober 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Har de ikke plass til to til? Anonymkode: 66c14...b31 Vet ikke. De er veldig mange. Kjæresten har tre barn, og så er det fire barnebarn. Jeg har nesten ikke møtt de. Han ene sønnen har angst, så han tør ikke å møte folk han ikke kjenner. Det passer seg ikke synes jeg ikke. TS Anonymkode: fa9f0...ac7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #12 Skrevet 19. oktober 2023 On 10/17/2023 at 11:35 PM, kjærring said: så dra til utlandet, eller lag deres egen jul med egne tradisjoner Ja, synd det er så dyrt nå bare. TS Anonymkode: fa9f0...ac7
~white lady~ Skrevet 19. oktober 2023 #13 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, synd det er så dyrt nå bare. TS Anonymkode: fa9f0...ac7 Har du noen venninner (med barn) du kunne feiret med? Andre slektninger det går an å høre med? Søke opp ulike organisasjoner som arrangerer jul? Se på restplass.no for billige flybilletter? Vil tippe flere arrangører ordner til julefeiring f.eks på Gran Canaria. Det er også hoteller her i Norge som serverer julebuffet og underholdning, mulig det kan være et alternativ? Hør med nettverket ditt, kan hende det er flere som føler seg litt ensomme i juletida. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #14 Skrevet 19. oktober 2023 23 minutter siden, ~white lady~ said: Har du noen venninner (med barn) du kunne feiret med? Andre slektninger det går an å høre med? Søke opp ulike organisasjoner som arrangerer jul? Se på restplass.no for billige flybilletter? Vil tippe flere arrangører ordner til julefeiring f.eks på Gran Canaria. Det er også hoteller her i Norge som serverer julebuffet og underholdning, mulig det kan være et alternativ? Hør med nettverket ditt, kan hende det er flere som føler seg litt ensomme i juletida. Ja, vi er alltid velkommen til mormor og morfar, så jeg har noen å være med. Jeg tenkte mer på at det egentlig er min fars tur i år, men hver gang vi sees hisser han seg opp, er negativ og kritiserer. Derfor holder det å se min far 2-3 ganger i året for min del. Jeg er redd han straffer meg om jeg ikke feirer jul med han og kona i år, men er jo voksen nå og har mitt eget liv. TS Anonymkode: fa9f0...ac7 1
~white lady~ Skrevet 19. oktober 2023 #15 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, vi er alltid velkommen til mormor og morfar, så jeg har noen å være med. Jeg tenkte mer på at det egentlig er min fars tur i år, men hver gang vi sees hisser han seg opp, er negativ og kritiserer. Derfor holder det å se min far 2-3 ganger i året for min del. Jeg er redd han straffer meg om jeg ikke feirer jul med han og kona i år, men er jo voksen nå og har mitt eget liv. TS Anonymkode: fa9f0...ac7 Om faren din ikke tilfører noe positivt til livet ditt, så er du i din fulle rett til å kutte kontakten. Biologiske bånd gir ikke rett til å oppføre seg ufint, slik faren din velger å gjøre. Sett deg i respekt, og velg den julen du og barnet ditt ønsker 🤎
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #16 Skrevet 19. oktober 2023 Ikke feir med pappan din. Både du og baret fortjener en koslig jul. Hva med å høre om dere kan feire med Mamman din? AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Vet ikke. De er veldig mange. Kjæresten har tre barn, og så er det fire barnebarn. Jeg har nesten ikke møtt de. Han ene sønnen har angst, så han tør ikke å møte folk han ikke kjenner. Det passer seg ikke synes jeg ikke. TS Anonymkode: fa9f0...ac7 Men så er jo dere veldig vitige folk for moren din, noe han med angst sikkert forstår. Hva med å besøke dem før jul, så han kan bli kjennt med dere, så blir det ikke så press på selve julaften? Å åpne en dialog om å bli mer kjennt, og alt annet kan uansett være lurt om du og moren din fortsatt skal ha kontakt. Eller så kan dere jo lage deres egen jul, enten alene eller med andre folk dere kjenner? Kjenner du noen godt som du også vet skal feire alene kanskje? Anonymkode: 4525a...63f
Bie-damen Skrevet 19. oktober 2023 #17 Skrevet 19. oktober 2023 Da ville jeg planlagt for julaften hjemme, uten å si noe til far. Og på lille julaften får dere ubeleilig "omgangssyke", og låser døra.. Til lags åt alle, kan ingen gjera ❤️ 1 1
Maleficenta Skrevet 19. oktober 2023 #18 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 17.10.2023 den 20.52): Mine foreldre skilte seg i voksen alder, og forventer hvert annen år når det kommer til julaften Begge har nye partnere med voksne barn. Jeg er selv alenemor med en eks jeg skal forholde meg til, og kjenner jeg blir gal av alle jeg skal tilrettelegge for. I år skal jeg egentlig til min far, men vi har ikke pratet sammen på flere måneder da han er narsissist. Sist vi snakket sammen trykket han meg ned, stilte spørsmålstegn ved den jeg er, var negativ, belærende og viste null empati og emosjonell støtte. Jeg tenkte da at nok er nok. Hvis jeg ikke feirer jul hos oss han i år, så kommer han til å bli forbanna og baksnakke meg (det har han gjort før, og da jeg konfronterte han med det jeg hadde hørt, nektet han og holdt på å slå meg ned) til folk, og jeg sliter veldig med dårlig samvittighet og lojalitet ovenfor mine foreldre selv om jeg er godt over 30. Jeg vil egentlig ikke til faren min, men alle forventer det. Min mor skal feire jul med kjæresten sin og barna hans. Selv aner jeg ikke hva jeg skal gjøre i år, og drømmer mest å ta med barnet mitt til utlandet (har foreldreansvar alene), og at det er bare oss to. Men det synes barnet var litt kjedelig. Noen tanker? Anonymkode: fa9f0...ac7 jug til din far når jula står for døren at du og barnet har fått omgangssyken og ikke kan komme til jul.
Blyana Skrevet 19. oktober 2023 #19 Skrevet 19. oktober 2023 Kjære deg, du er over 30. Du gjør som du vil. En narississtisk far som kontrollerer og herser med deg trenger du ikke forholde deg til. Selv om han var mutters alene så har du ikke hatt noe plikt å feire jul med han. Det høres fornuftig ut å begynne å lage dine egne juletradisjoner. Barnet vil nok bli vant til det. 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #20 Skrevet 19. oktober 2023 Hvis jeg var deg ville jeg hatt for tradisjon å feire jul hjemme fra nå av. Så får de som vil komme å feire sammen med dere. Faren din høres for øvrig ikke ut som er noe bra for deg❤️ Anonymkode: 52ed4...757 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå