AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Del Skrevet 17. oktober 2023 Jeg har gått litt crazy på Lyko. Jeg har kjøpt inn Aha/bha toner, retinol serum, salicylic acid og glycolic acid. Min forståelse er at hver kveld etter rens så kan jeg ha på hyaluronic acid + en av de nevnte over. Feks hvis jeg gjør HA + glycolic acid ikveld, så kan eg gjøre HA + aha/bha toner imorgen, ha+ retinol serum på torsdag osv. Eller blir det altfor mye å introdusere på en gang? Hvordan ville feks de neste 14 dagene sett ut på en evt intro, eller har dere andre forslag? Morgenrutinen er rens eller bare vann, niacinamid, vitamin C, lotion og solkrem (jeg fikk også kloa i Beauty of Joseon solkrem!) Anonymkode: 46cd8...71f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 18. oktober 2023 #2 Del Skrevet 18. oktober 2023 Du trenger ikke bruke både AHA/BHA toner, salicylic acid og gycolic acid. Glykolsyre er AHA (Alpha Hydroxy Acid) og salicylsyre er BHA. Begge er eksfolierende syrer med litt ulike egenskaper, og det er sjelden nødvendig å bruke begge. Salicylsyre/BHA er spesielt egnet for fet og/eller uren hud, da den er i stand til å løse opp talg i porene. Den bidrar til å balansere talgproduksjonen og er antinnflammatorisk, slik at den også kan bidra til å forebygge kviser. BHA gjør ikke huden mer solsensitiv, slik som AHA gjør. AHA på sin side er mer egnet for normal til tørr hud, og fungerer bedre på pigmenteringer og ujevn hudtone enn BHA. BHA kan i prinsippet brukes hver dag, selv om det sjelden er nødvendig, mens AHA ikke bør brukes mer enn maks et par ganger i uka. Jeg vil tro at toneren - ettersom den er en toner - har en noe lavere konsentrasjon av virkestoffene enn serumene, men det er vanskelig å si noe om uten å vite eksakt hvilke produkter det er snakk om Som med alle aktive ingredienser, og spesielt svært potente ingredienser som syrer og retinol, så bør de innføres gradvis, da det ellers er fort gjort å irritere eller til og med skade huden. Overbehandling med aktive ingredienser er et økende problem, og har man først skadet huden, kan det ta flere måneder å reparere den igjen, her snakker jeg av erfaring. Du har helt rett i at det blir alt for mye å introdusere alt på en gang. Du kan forsøke følgende de neste 4 ukene: Eksfoliering tirsdag, retinol torsdag og søndag. De andre kveldene bruker du kun ekstra fukt, ettersom huden som regel vil få behov for dette når du begynner med syrer og retinol. Vær oppmerksom på at HA ikke fungerer alene for å gi fukt, den må kombineres med en fuktighetskrem. Hvis dette går bra, kan du introdusere enten eksfoliering eller retinol ytterligere en kveld i uka de neste 8 ukene. Som sagt er det som regel tilstrekkelig å eksfoliere en til to ganger i uka. Etter de 8 ukene, kan du introdusere ennå en kveld med retinol, men det er ikke nødvendig å bruke det mer enn 4 dager i uka. Til slutt, hvis huden tåler det, kan du f.eks. eksfoliere 1-2 ganger pr uke, ha èn "frikveld" i uka der du pøser på med fuktgivende og barrierestyrkende ingredienser, og retinol de andre kveldene. Når du har brukt opp retinolproduktet, kan du vurdere å øke styrken, og da bør du trappe ned på hyppigheten igjen inntil huden har blitt vant til produktet. Det er antakelig ikke nødvendig å øke konsentrasjonen av den eksfolieringen du velger å bruke. Alternatvt kan du begynne med toneren, og gå over til et av serumene eller bruke AHA en gang i uka og BHA en gang i uka når du har brukt opp toneren. Om huden begynner å føles «rå», rød, irritert, har røde flekker, virker å være i ubalanse, man får irriterte og røde porer eller utslett, er dette et tegn på en svekket hudbarriere. Ta et steg tilbake, paus de aktive ingrediensene, inkludert de du eventuelt bruker på morgenen og tilfør huden fukt og beskyttende ingredienser. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #3 Del Skrevet 18. oktober 2023 Roci skrev (9 timer siden): Du trenger ikke bruke både AHA/BHA toner, salicylic acid og gycolic acid. Glykolsyre er AHA (Alpha Hydroxy Acid) og salicylsyre er BHA. Begge er eksfolierende syrer med litt ulike egenskaper, og det er sjelden nødvendig å bruke begge. Salicylsyre/BHA er spesielt egnet for fet og/eller uren hud, da den er i stand til å løse opp talg i porene. Den bidrar til å balansere talgproduksjonen og er antinnflammatorisk, slik at den også kan bidra til å forebygge kviser. BHA gjør ikke huden mer solsensitiv, slik som AHA gjør. AHA på sin side er mer egnet for normal til tørr hud, og fungerer bedre på pigmenteringer og ujevn hudtone enn BHA. BHA kan i prinsippet brukes hver dag, selv om det sjelden er nødvendig, mens AHA ikke bør brukes mer enn maks et par ganger i uka. Jeg vil tro at toneren - ettersom den er en toner - har en noe lavere konsentrasjon av virkestoffene enn serumene, men det er vanskelig å si noe om uten å vite eksakt hvilke produkter det er snakk om Som med alle aktive ingredienser, og spesielt svært potente ingredienser som syrer og retinol, så bør de innføres gradvis, da det ellers er fort gjort å irritere eller til og med skade huden. Overbehandling med aktive ingredienser er et økende problem, og har man først skadet huden, kan det ta flere måneder å reparere den igjen, her snakker jeg av erfaring. Du har helt rett i at det blir alt for mye å introdusere alt på en gang. Du kan forsøke følgende de neste 4 ukene: Eksfoliering tirsdag, retinol torsdag og søndag. De andre kveldene bruker du kun ekstra fukt, ettersom huden som regel vil få behov for dette når du begynner med syrer og retinol. Vær oppmerksom på at HA ikke fungerer alene for å gi fukt, den må kombineres med en fuktighetskrem. Hvis dette går bra, kan du introdusere enten eksfoliering eller retinol ytterligere en kveld i uka de neste 8 ukene. Som sagt er det som regel tilstrekkelig å eksfoliere en til to ganger i uka. Etter de 8 ukene, kan du introdusere ennå en kveld med retinol, men det er ikke nødvendig å bruke det mer enn 4 dager i uka. Til slutt, hvis huden tåler det, kan du f.eks. eksfoliere 1-2 ganger pr uke, ha èn "frikveld" i uka der du pøser på med fuktgivende og barrierestyrkende ingredienser, og retinol de andre kveldene. Når du har brukt opp retinolproduktet, kan du vurdere å øke styrken, og da bør du trappe ned på hyppigheten igjen inntil huden har blitt vant til produktet. Det er antakelig ikke nødvendig å øke konsentrasjonen av den eksfolieringen du velger å bruke. Alternatvt kan du begynne med toneren, og gå over til et av serumene eller bruke AHA en gang i uka og BHA en gang i uka når du har brukt opp toneren. Om huden begynner å føles «rå», rød, irritert, har røde flekker, virker å være i ubalanse, man får irriterte og røde porer eller utslett, er dette et tegn på en svekket hudbarriere. Ta et steg tilbake, paus de aktive ingrediensene, inkludert de du eventuelt bruker på morgenen og tilfør huden fukt og beskyttende ingredienser. Tusen takk!! Anonymkode: 46cd8...71f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 19. oktober 2023 #4 Del Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tusen takk!! Anonymkode: 46cd8...71f Bare hyggelig, oppdater meg gjerne om hvordan rutinen fungerer for deg🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå