AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 Har slitt med magen i mange år. Urolig mage, mageknip, løs avf. Føler meg alltid sliten og trøtt, liksom uvel hele tiden. Var hos legen for 6 mnd siden, tok flere blodprøver, har ingen intoleranse, men plagene er der fremdeles. Bestilte da ny time hos en annen, da legen jeg var hos har sluttet. Hun sa at det eneste jeg kan gjøre er å prøve low fod map, eliminere matvarer, og prøve forsiktig. Skjønner jeg må det, men bør man ikke bli undersøkt før de konkluderer med IBS? Hun sa hun kan ikke henvise meg før jeg har prøvd low food map. Andre med erfaringer? Stemmer dette? Merker jeg blir litt fortvilet, føler meg aldri i form.. Anonymkode: db281...a76
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 Jo du bør undersøkes, utelukke autoimmune sykdommer/andre tarmlidelser. Nå kan man bli veldig sliten og trøtt av ibs i seg selv, men jeg syns man skal utelukke andre ting først. Du kan jo høre med lege hva som ble sjekket på blodprøvene, for jeg antar de testet mer enn allergier? Har du levert avføringsprøve f.eks? Anonymkode: b3c58...f42 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 Men hvis du sliter sånn, hvorfor har du ikke prøvd low fodmap? Det er en forholdsvis enkel eliminasjonsmetode, før man drar i gang mer kostbare undersøkelser... Det verste som kan skje er at du blir bedre Anonymkode: d2d65...060 10
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jo du bør undersøkes, utelukke autoimmune sykdommer/andre tarmlidelser. Nå kan man bli veldig sliten og trøtt av ibs i seg selv, men jeg syns man skal utelukke andre ting først. Du kan jo høre med lege hva som ble sjekket på blodprøvene, for jeg antar de testet mer enn allergier? Har du levert avføringsprøve f.eks? Anonymkode: b3c58...f42 Ja, de sjekket blodverdier, tror det heter det, blodsukker. Alt var normalt. Tenker og de skulle utelukket evt alvorlige ting først. Men kanskje det ikke er noen fare siden jeg har hatt det I 10 år++. Anonymkode: db281...a76
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #5 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, de sjekket blodverdier, tror det heter det, blodsukker. Alt var normalt. Tenker og de skulle utelukket evt alvorlige ting først. Men kanskje det ikke er noen fare siden jeg har hatt det I 10 år++. Anonymkode: db281...a76 Nei, der har du jo svaret, du har hatt det i ti år, da er det jo veldig hensiktsmessig å teste ut lav fodmap. Jeg har akkurat samme opplevelse som deg i møte med legen angående IBS, så dette tipper jeg er vanlig praksis. Legene tenker hest og ikke sebra når de hører galopp. Anonymkode: 0c8b9...23b 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #6 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har slitt med magen i mange år. Urolig mage, mageknip, løs avf. Føler meg alltid sliten og trøtt, liksom uvel hele tiden. Var hos legen for 6 mnd siden, tok flere blodprøver, har ingen intoleranse, men plagene er der fremdeles. Bestilte da ny time hos en annen, da legen jeg var hos har sluttet. Hun sa at det eneste jeg kan gjøre er å prøve low fod map, eliminere matvarer, og prøve forsiktig. Skjønner jeg må det, men bør man ikke bli undersøkt før de konkluderer med IBS? Hun sa hun kan ikke henvise meg før jeg har prøvd low food map. Andre med erfaringer? Stemmer dette? Merker jeg blir litt fortvilet, føler meg aldri i form.. Anonymkode: db281...a76 Men hvorfor har du ikke prøvd det på 6 mnd? Det er jo bare å prøve det. Anonymkode: 1a007...906 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #7 Skrevet 17. oktober 2023 Så i disse ti årene har du aldri gjort deg opp tanker om hva som trigger tarmen? Og testet eliminering av triggere? Når jeg fikk problemer med magen analyserte jeg alt jeg hadde spist, dersom magen ble dårlig. Det tok ikke lang tid før jeg satt med et par syndebukker. Blodprøver finner kun allergier, intoleranser må enten finnes via gentest eller elimineringsmetoden. Anonymkode: 7cb5e...d71 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #8 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så i disse ti årene har du aldri gjort deg opp tanker om hva som trigger tarmen? Og testet eliminering av triggere? Når jeg fikk problemer med magen analyserte jeg alt jeg hadde spist, dersom magen ble dårlig. Det tok ikke lang tid før jeg satt med et par syndebukker. Blodprøver finner kun allergier, intoleranser må enten finnes via gentest eller elimineringsmetoden. Anonymkode: 7cb5e...d71 Jo, det har jeg selvfølgelig gjort. Har også eliminert matvarer jeg vet jeg reagerer på. Men problemet nå er at jeg kan reagere på ting en gang, så neste gang går det bra. Så kan jeg bare få urolig mage uten at jeg skjønner hvorfor. Vært sånn i flere år også. Jeg sitter liksom ikke igjen med så mye "trygg" mat. Har og utviklet en slags "panikk" for å spise på restaurant eller på besøk hos folk. Anonymkode: db281...a76 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #9 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo, det har jeg selvfølgelig gjort. Har også eliminert matvarer jeg vet jeg reagerer på. Men problemet nå er at jeg kan reagere på ting en gang, så neste gang går det bra. Så kan jeg bare få urolig mage uten at jeg skjønner hvorfor. Vært sånn i flere år også. Jeg sitter liksom ikke igjen med så mye "trygg" mat. Har og utviklet en slags "panikk" for å spise på restaurant eller på besøk hos folk. Anonymkode: db281...a76 Sånn har jeg det også, og jeg tror det er ganske vanlig. En dag kan jeg spise litt av noe, en annen dag går det ikke i det hele tatt. Krydder kan gi mye problemer, mtp å spise ute eller hjemme hos andre. Anonymkode: 42b6e...5c8 1
Lill3My Skrevet 18. oktober 2023 #10 Skrevet 18. oktober 2023 TS: Hva spiser du - hvordan ser en matdag ut for deg? Hvor ofte spiser du? Hvordan spiser du? (Langsomt, hurtig, med TV/mobil på, tygger du godt, drikker du vann sammen med maten?)
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #11 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har slitt med magen i mange år. Urolig mage, mageknip, løs avf. Føler meg alltid sliten og trøtt, liksom uvel hele tiden. Var hos legen for 6 mnd siden, tok flere blodprøver, har ingen intoleranse, men plagene er der fremdeles. Bestilte da ny time hos en annen, da legen jeg var hos har sluttet. Hun sa at det eneste jeg kan gjøre er å prøve low fod map, eliminere matvarer, og prøve forsiktig. Skjønner jeg må det, men bør man ikke bli undersøkt før de konkluderer med IBS? Hun sa hun kan ikke henvise meg før jeg har prøvd low food map. Andre med erfaringer? Stemmer dette? Merker jeg blir litt fortvilet, føler meg aldri i form.. Anonymkode: db281...a76 Helt enig at det bør utelukkes andre ting før man setter diagnose IBS. Min fastlege er kjapp med å henvise og tar aldri noen sjangser på å tro eller synse før jeg er godt utredet, om det er indikasjon på at man skal ta de undersøkelsene selvfølgelig. Men prøv lav fodmap, tror de anbefaler at man prøver ca 6 uker for å være sikker på at det ikke har spesiell effekt på deg. Har gått på lav fodmap 2 ganger men for meg ikke noe effekt. Jeg har litt andre helseproblemer også. Anonymkode: eca2f...d48
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #12 Skrevet 18. oktober 2023 Lill3My skrev (44 minutter siden): TS: Hva spiser du - hvordan ser en matdag ut for deg? Hvor ofte spiser du? Hvordan spiser du? (Langsomt, hurtig, med TV/mobil på, tygger du godt, drikker du vann sammen med maten?) Jeg jobber som nattevakt, men har jeg fri spiser jeg frokost i 10- tia, middag ca kl 16, og kveldsmat kl 22/23. Jobber jeg spiser jeg middag til samme tid, og frokost i 8- tia når jeg kommer hjem fra jobb. Og spiser i 3- tia på natta når jeg jobber. Spiser ikke med tv eller mobil. Drikker stort sett saft uten sukker. Ikke så glad i bare vann 🙈 Anonymkode: db281...a76
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #13 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Helt enig at det bør utelukkes andre ting før man setter diagnose IBS. Min fastlege er kjapp med å henvise og tar aldri noen sjangser på å tro eller synse før jeg er godt utredet, om det er indikasjon på at man skal ta de undersøkelsene selvfølgelig. Men prøv lav fodmap, tror de anbefaler at man prøver ca 6 uker for å være sikker på at det ikke har spesiell effekt på deg. Har gått på lav fodmap 2 ganger men for meg ikke noe effekt. Jeg har litt andre helseproblemer også. Anonymkode: eca2f...d48 Min fastlege anbefalte også prøve low food map i 6 uker for å se om noe endrer seg. Hun sa hun ikke kunne henvise meg til videre utredning og evt undersøkelser før jeg har prøvd det Anonymkode: db281...a76
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #14 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det har jeg selvfølgelig gjort. Har også eliminert matvarer jeg vet jeg reagerer på. Men problemet nå er at jeg kan reagere på ting en gang, så neste gang går det bra. Så kan jeg bare få urolig mage uten at jeg skjønner hvorfor. Vært sånn i flere år også. Jeg sitter liksom ikke igjen med så mye "trygg" mat. Har og utviklet en slags "panikk" for å spise på restaurant eller på besøk hos folk. Anonymkode: db281...a76 Sånn har jeg det også med IBS. Noen ganger går en matvare helt fint, andre ganger må jeg rett på do etter å ha spist det. Anonymkode: 0c8b9...23b
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #15 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sånn har jeg det også med IBS. Noen ganger går en matvare helt fint, andre ganger må jeg rett på do etter å ha spist det. Anonymkode: 0c8b9...23b Akkurat sånn er det ja. Veldig slitsomt syns jeg, vanskelig å planlegge hva man skal spise, særlig hvis man har planer på kvelden. Ts Anonymkode: db281...a76
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #16 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg jobber som nattevakt, men har jeg fri spiser jeg frokost i 10- tia, middag ca kl 16, og kveldsmat kl 22/23. Jobber jeg spiser jeg middag til samme tid, og frokost i 8- tia når jeg kommer hjem fra jobb. Og spiser i 3- tia på natta når jeg jobber. Spiser ikke med tv eller mobil. Drikker stort sett saft uten sukker. Ikke så glad i bare vann 🙈 Anonymkode: db281...a76 (Mye) sukkerfri saft kan ha negativ effekt på tarmbakteriene. Anonymkode: 2612c...63f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #17 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): (Mye) sukkerfri saft kan ha negativ effekt på tarmbakteriene. Anonymkode: 2612c...63f Jeg drikker det stort sett hele tiden. Kanskje det er en del av problemet. Anonymkode: db281...a76
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #18 Skrevet 18. oktober 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Ja, de sjekket blodverdier, tror det heter det, blodsukker. Alt var normalt. Tenker og de skulle utelukket evt alvorlige ting først. Men kanskje det ikke er noen fare siden jeg har hatt det I 10 år++. Anonymkode: db281...a76 Spørsmålet mitt var hva de sjekket, for det finnes ting med tarm som kan påvises med blodprøver også. Du burde også ha levert inn en avføringsprøve. Jeg tenker at etter så mange år med samme plager, så er det neppe noe mer alvorlig enn ibs. Hadde det vært blod og slimete avføring, nedsatt allmenntilstand med feber, vekttap osv, så ville det vært mer grunn for koloskopi. Det vi spiser og drikker er uhyre viktig for tarmbalansen, men også at vi har god bakterieflora, ikke for lite/for mye magesyre, og enzymer til å bryte ned maten. Tilskudd av probiotika over tid kan være veldig lurt, samt å ta enzymer i en periode. Vær obs på at probiotika kan gi kramper og diare i begynnelsen, det er ikke farlig, men greit å vite om sånn at man ikke tror at det betyr at det er noe galt. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9116469/#:~:text=Probiotics are safe and effective,seem to show greater benefits. Anonymkode: b3c58...f42
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #19 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg jobber som nattevakt, men har jeg fri spiser jeg frokost i 10- tia, middag ca kl 16, og kveldsmat kl 22/23. Jobber jeg spiser jeg middag til samme tid, og frokost i 8- tia når jeg kommer hjem fra jobb. Og spiser i 3- tia på natta når jeg jobber. Spiser ikke med tv eller mobil. Drikker stort sett saft uten sukker. Ikke så glad i bare vann 🙈 Anonymkode: db281...a76 Disse to tingene er jo oppskrift på magetrøbbel! Kutt ut saften som minimum. Anonymkode: d70d2...f25 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #20 Skrevet 18. oktober 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Disse to tingene er jo oppskrift på magetrøbbel! Kutt ut saften som minimum. Anonymkode: d70d2...f25 Helt enig. Nattejobbing kan virkelig fucke magen. Low fodmap eller periodisk faste kan være lurt. Og fasten må jo være på samme tid uansett om du jobber... Anonymkode: b1879...67c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå