Gå til innhold

Mannen min reagerer så rart når jeg blir lei meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min reagerer så utrolig rar når jeg blir lei meg. Han er en super mann på de aller fleste måter, men kanskje ikke den beste lytteren. Det hender jeg blir lei meg når han ikke følger ordentlig med når jeg har behov for å prate om noe. Har er en person som nesten alltid har behov for å fortelle en lignende historie han har opplevd, istedenfor å være interessert i min historie.

Når jeg tar opp med han at jeg er lei meg pga noe han har gjort blir han så sinna på seg selv. Trekker seg helt unna, klarer nesten ikke si noe og kjefter på seg selv.  Det ender liksom med at jeg trøster han. Synes det er så rar måte å reagere på. Når han blir seg selv igjen klarer han å si at han ble så lei seg pga han gjorde meg lei meg, at han trengte tid for seg selv. 

Jeg kjenner at jeg skulle ønske han klarte å se meg og mine behov, føles som at jeg trøster han/prøver å få god stemning, når det er han som har såret meg. Han takler bare ikke at jeg et lei meg. 

Noen som har noen tanker her/har opplevd noe lignende? Setter veldig pris på hvis noen vil dele sine tanker rundt dette.

Anonymkode: 55164...51e

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Narcissistic personality disorder is a mental health condition in which people have an unreasonably high sense of their own importance. They need and seek too much attention and want people to admire them. People with this disorder may lack the ability to understand or care about the feelings of others.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/narcissistic-personality-disorder/symptoms-causes/syc-20366662#:~:text=Overview,about the feelings of others.

Anonymkode: 3a5a2...d13

• Nyttig 5
Skrevet

Hvordan er han oppvokst mtp å snakke om og utrykke følelser?

Det første jeg tenkte er aleksitymi.

Anonymkode: 84aa7...c3e

• Liker 4
Skrevet

Nei det der høres jo ikke bra ut, er ikke normal reaksjon på noen måte. #dumphan

Anonymkode: af50d...e5c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen min reagerer så utrolig rar når jeg blir lei meg...

Når jeg tar opp med han at jeg er lei meg pga noe han har gjort blir han så sinna på seg selv. Trekker seg helt unna, klarer nesten ikke si noe og kjefter på seg selv.  Det ender liksom med at jeg trøster han. Synes det er så rar måte å reagere på. Når han blir seg selv igjen klarer han å si at han ble så lei seg pga han gjorde meg lei meg, at han trengte tid for seg selv. 

Jeg kjenner at jeg skulle ønske han klarte å se meg og mine behov, føles som at jeg trøster han/prøver å få god stemning, når det er han som har såret meg...

Anonymkode: 55164...51e

Hadde en eks som var sånn. Det ble dessverre ikke bedre med tida. Utrolig merkelig oppførsel. 

Anonymkode: 3d171...c01

• Liker 3
Skrevet

Mulig han har vokst opp i et hjem hvor de ikke hadde noe sunt forhold til følelser, og hvordan takle andres følelser og vise omtanke, etc. Det er sikkert ikke med vilje at han gjør det, tenker jeg.

Anonymkode: e892c...1ee

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mulig han har vokst opp i et hjem hvor de ikke hadde noe sunt forhold til følelser, og hvordan takle andres følelser og vise omtanke, etc. Det er sikkert ikke med vilje at han gjør det, tenker jeg.

Anonymkode: e892c...1ee

Det var kanskje ikke med vilje første gang, men hvis det skjer igjen og igjen uten at han klarer å endre seg eller han oppsøker terapi, begynner det å bli med vilje. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det var kanskje ikke med vilje første gang, men hvis det skjer igjen og igjen uten at han klarer å endre seg eller han oppsøker terapi, begynner det å bli med vilje. 

Enig i dette og der er jeg med samboeren nå. 

Så ts, min samboer er også slik. Han mener det ikke og jeg tror ham, men så lenge han ikke skaffer seg hjelp så er det også et aktivt valg. Og han velger likevel dermed å være slik. Så jeg er i et dilemma nå, er så sliten av at samboeren ikke ser eller forstår at han tar aktive valg ved å være unnvikende. 

Anonymkode: 4d7b1...049

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Narcissistic personality disorder is a mental health condition in which people have an unreasonably high sense of their own importance. They need and seek too much attention and want people to admire them. People with this disorder may lack the ability to understand or care about the feelings of others.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/narcissistic-personality-disorder/symptoms-causes/syc-20366662#:~:text=Overview,about the feelings of others.

Anonymkode: 3a5a2...d13

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvordan er han oppvokst mtp å snakke om og utrykke følelser?

Det første jeg tenkte er aleksitymi.

Anonymkode: 84aa7...c3e

Diagnosene hagler, som vanlig.

Anonymkode: d923d...92b

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det høres ut som at han ikke har lært seg å møte andre på følelser. 

At han sliter med en sterk indre kritiker og derfor kjefter på seg selv. 

At han prøver å vise deg at han forstår hvordan du har det, ved å fortelle noe som minner han om din opplevelse.

Hadde Kansje tenkt også at han har en annerledes hjerne. Altså ikke neurotypisk men Kansje har noen autistiske trekk. 

Anonymkode: 20b74...c4d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes det høres ut som at han ikke har lært seg å møte andre på følelser. 

At han sliter med en sterk indre kritiker og derfor kjefter på seg selv. 

At han prøver å vise deg at han forstår hvordan du har det, ved å fortelle noe som minner han om din opplevelse.

Hadde Kansje tenkt også at han har en annerledes hjerne. Altså ikke neurotypisk men Kansje har noen autistiske trekk. 

Anonymkode: 20b74...c4d

Empatimangel heter det.

• Liker 2
Skrevet

Han har funnet en perfekt måte å la deg ta ansvaret for problemet på, og en enda mer perfekt måte å komme unna med det på. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...