AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg har hatt hoste i mange uker nå. Startet med corona, jeg er frisk ellers nå, men hosten vedvarer. Jeg har aldri hatt problemer med urinlekkasje, ikke under graviditet eller etter fødsel eller noe. Har gjort min del av knipeøvelser, kan knipe av stråle og kniper under samleie. Men nå sliter jeg! Etter å ha hostet i åtte uker nå, av og til så hardt at jeg brekker meg, så har det skjedd noe med bekkenbunnsmuskulaturen. Jeg tisser på meg når jeg nyser, hopper, løper eller hoster hardt. Ikke mye, bare noen dråper, men likevel. Hva gjør jeg? Merker ikke noen forskjell ellers, kan fortsatt knipe, merker ingen forskjell under samleie, men jeg lekker altså ved anstrengelser. Det er grusomt! Jeg har mistet min supre fastlege, og har fått en ny som jeg virkelig ikke er fornøyd med. Ønsker ikke å bestille time der. Har noen tips til meg? Hva gjør jeg? Anonymkode: 0f8c7...065 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 Du kniper til bekkenbunnsmuskulaturen har blitt sterk igjen Anonymkode: 4f825...045 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 Du kan forøvrig også kjøpe sånn duppeditt du putter oppi som gir stimuli/trener, men det er effektivt å knipe selv (så lenge man gjør det riktig) Anonymkode: 4f825...045 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 Elvie bekkenbunntrener Anonymkode: 9ae33...a09
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #5 Skrevet 17. oktober 2023 bestill time hos gyn. De tar oppdraget og sender deg videre til utredning på sykehus Anonymkode: 0535b...4aa 3
Rotemor Skrevet 17. oktober 2023 #6 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): bestill time hos gyn. De tar oppdraget og sender deg videre til utredning på sykehus Anonymkode: 0535b...4aa Dette. Det er en meget enkel operasjon dersom du kvalifiserer
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #7 Skrevet 17. oktober 2023 Når man hoster kraftig så er det normalt at man kan tisse på seg. Ikke dermed sagt at noe er galt. I tillegg når vil bli eldre så blir det slakt der nede og man kan trene det man orker og det nytter ikke. Det er kraftig krefter i gang når man hoster til man spyr. Har nylig gått gjennom 3 uker med ekstrem hoste og det samme skjedde med meg. har aldri hatt problem før men når skjedde det altså. Bruk Tena fra til hosten har sluttet da vil nok det problemet være over. Sannsynligheten for at du får utredning er liten. Anonymkode: 41911...b21 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #9 Skrevet 17. oktober 2023 Ved svært kraftig vedvarende hoste er det ikke uvanlig at det kommer noen dråper urin. Det er sterke krefter i sving. Jeg tenker du bør kontakte legen og få hjelp med hosten. Deretter trener du opp igjen bekkenbunnen. Anonymkode: 066e9...5a3 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #10 Skrevet 17. oktober 2023 Du trenger sikkert ikke opereres. Tren bekkenbukken istedet. Folk gidder ikke gjøre knipeøvelser lenger. Anonymkode: aedd3...f69 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #11 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du trenger sikkert ikke opereres. Tren bekkenbukken istedet. Folk gidder ikke gjøre knipeøvelser lenger. Anonymkode: aedd3...f69 Det er noe en gynekolog må avgjøre. Hos meg startet det med at jeg tisset på meg når jeg nøys. Etterhvert, så tisset jeg også når jeg hostet, når jeg faller, går på ujevnt underlag. Det er uansett lang ventetid for å komme inn på utredning på sykehus. Også ventetid på operasjon. Så jeg foreslår at TS kontakter gynekolog, men samtidig starter med bekkenbunnstrening hos fysioterapeut. De kan forklare hvordan man gjør det riktig. Å knipe er ikke bare å knipe. De har apparater som sjekker at du gjør det korrekt. Spør gynekologen hvilke behandlere som mestrer teknikken. Så når tiden er inne for utredning og alle plager er borte med bekkenbunnstrening, ja da er det jo bare å avlyse utredningen der. Uansett om det blir operasjon eller ikke, så vil sykehuset at pasienten skal ha vært igjennom bekkenbunnstrening i forkant. Anonymkode: 0535b...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #12 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 17.10.2023 den 20.51): Du kniper til bekkenbunnsmuskulaturen har blitt sterk igjen Anonymkode: 4f825...045 Muskelen som lukker blæra kan ikke trenes. Det er en ringmuskel (sfinktermuskel) som normalt aldri slapper av, bortsett fra når den blir stimulert til det. Du kan altså påvirke den til å slappe av (som du gjør når du tisser), men siden den strammer seg hele tida når du ikke tisser, er den umulig å trene opp. Siden muskelceller bruker kalsium som elektrolytt for å utløse sammentrekning, er sfinktermuskelen sårbar for nedsatt opptak av kalsium. Da kan den bli slapp og få problemer med å klemme igjen blæra hardt nok. Anonymkode: 8e5c0...ad1 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #13 Skrevet 19. oktober 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Muskelen som lukker blæra kan ikke trenes. Det er en ringmuskel (sfinktermuskel) som normalt aldri slapper av, bortsett fra når den blir stimulert til det. Du kan altså påvirke den til å slappe av (som du gjør når du tisser), men siden den strammer seg hele tida når du ikke tisser, er den umulig å trene opp. Siden muskelceller bruker kalsium som elektrolytt for å utløse sammentrekning, er sfinktermuskelen sårbar for nedsatt opptak av kalsium. Da kan den bli slapp og få problemer med å klemme igjen blæra hardt nok. Anonymkode: 8e5c0...ad1 Åja. Sikkert derfor kvinner får beskjed om bekkenbunnstrening ved inkontinens/urge osv, og det i fleste tilfeller får bukt med problemet. Anonymkode: 4f825...045
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #14 Skrevet 19. oktober 2023 Har hostet i 2 uker og har begynt å smårenne her også😕 Bruker bind som jeg byttet ofte så det ikke skal lukte. Gleder meg til hosten er over så jeg slipper det problemet🙄 Anonymkode: dac1c...51b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #15 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg har samme problemet med hosting og nysing, og pleier å legge beina i kors når jeg merker at et nys eller host er på vei, for da klarer jeg å unngå den tissedråpen som skvises ut, som regel i alle fall. Det hjelper å krysse beina. Har hatt det sånn i mange år og det begynte etter at jeg fylte 40. Flere år etter at barna kom. Anonymkode: 4c308...336 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #16 Skrevet 19. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Har hostet i 2 uker og har begynt å smårenne her også😕 Bruker bind som jeg byttet ofte så det ikke skal lukte. Gleder meg til hosten er over så jeg slipper det problemet🙄 Anonymkode: dac1c...51b Hvis du trener bekkenbunnen, så slipper du å få problemer når du hoster.. Anonymkode: 4f825...045
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #17 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du trener bekkenbunnen, så slipper du å få problemer når du hoster.. Anonymkode: 4f825...045 Ikke alltid. Jeg fikk sjekket at jeg trente rett, men ble ikke bedre. Etter flere år ble jeg utredet. Fikk beskjed om at selv om jeg trente bekkenbunnen til jeg spydde, så ville det ikke bli bedre. Fikk operasjon og et nytt liv. Anonymkode: 9fbf6...115
Kalikalinka Skrevet 19. oktober 2023 #18 Skrevet 19. oktober 2023 Skaff deg en Perifit og kjør stressinkontinensprogrammet. Da spiller du mobilspill med tissen din, så det er ikke så kjedelig som mye annet der ute. Når jeg gidder å bruke den dingsen over tid kan jeg omtrent knekke valnøtter på ekstremt suspekt vis. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #19 Skrevet 19. oktober 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke alltid. Jeg fikk sjekket at jeg trente rett, men ble ikke bedre. Etter flere år ble jeg utredet. Fikk beskjed om at selv om jeg trente bekkenbunnen til jeg spydde, så ville det ikke bli bedre. Fikk operasjon og et nytt liv. Anonymkode: 9fbf6...115 Neida, i noen tilfeller må operasjon til. Men som et minimum bør man ha gjennomført riktig bekkenbunnstrening når man sliter med lekkasjer og hyppig vannlating, og for mange så er det det som skal til. Anonymkode: 4f825...045
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #20 Skrevet 19. oktober 2023 Rotemor skrev (På 17.10.2023 den 21.05): Dette. Det er en meget enkel operasjon dersom du kvalifiserer Men herregud. Ts har vært langvarig plaget av hoste. Å hoste sliter ut muskler både i mage og bekken. Når ts har vært frisk noen uker blir hun nok helt fin igjen. Uten noe operasjon... Anonymkode: ede72...801 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå