Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 5 år siden fødte jeg mitt første barn. Jeg ble litt klipt og revnet noe (vaginal fødsel). Etter fødselen ble jeg sydd.

Noen uker/måneder etter fødsel gikk jeg tilbake til jordmor da jeg var veldig misfornøyd med hvordan underlivet så ut og at det så og si er minimalt med melllomkjøtt igjen, under 1 cm…. Jeg fikk beskjed om at underlivet mitt så helt fint ut og at anatomien endrer seg etter fødsel - å syntes det hørtes ut som et fornuftig svar.. men dette har fortsatt å preget meg psykisk og ikke minst mellom meg og min partner under samleie.

var hos fastlegen i dag å spurte hva hun tenkte angående dette med det samme jeg tok celleprøve- hun sa at det absolutt ikke var slik det skulle «være der nede». Hun kunne se at jeg hadde blitt sydd etter fødsel ca. 2 cm, men at dette har nok revnet/gått opp igjen før det har rukket å grodd…

synes det er tungt å få en slik beskjed å vite at disse 5 årene kunne ting har blitt rettet opp i.. noen andre som har opplevd dette?

Anonymkode: 3f6cb...00c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, det er en skam hvordan mange møtes med bagatellisering og utsagn av typen "jaja, det kan bli litt annerledes men det går greit med de fleste". Plager av forandret underliv har ofte enormt stor innvirkning på livskvalitet og ofte på treningsglede, sexliv, etc. Jeg skjønner ikke at jordmødre ikke tar det mer på alvor. 

Håper du kan undersøke muligheten for å få reparert det! :)

Anonymkode: dbd30...678

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har opplevd dette, ble ikke tatt alvorlig på 6-ukerskontrollen etter fødselen der jeg sa jeg var veldig åpen. Hos meg var det også slik at om jeg var på do og presset, føltes det som om alt vrengte seg og livmorhalsen nesten skulle komme ut. 

Det ble ikke bedre av fødsel nummer to, og til slutt fikk jeg en del komplekser og fikk min nye fastlege til å henvise meg til gynekolog. Gynekologen sa at det var veldig åpent og at hun kunne få flere fingre inn enn det som var vanlig. Fikk derfor henvisning til sykehuset og innvilget operasjon siden jeg ikke skulle ha flere barn. Alt har blitt mye bedre etter operasjonen, det er nok fortsatt litt mer åpent enn det burde, men nå føler jeg ikke at ting faller ut og kompleksene er borte. Hos meg forsterket de også bakre skjedevegg, men høres jo ut som det kanskje holder med et sting eller to hos deg.

Opplever at helsevesenet tok meg alvorlig til slutt. 

Anonymkode: 32017...eba

Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg.

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...