Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har alltid blitt kalt kresen så lenge jeg kan huske, og det har egentlig alltid plaget meg litt. 

Ja, det er en god del matvarer jeg ikke spiser. Så en kan vel kalle meg kresen. Problemet er at jeg sliter veldig med konsistenser, og lukter. Det er visse matvarer som bare forbyr meg helt imot. Som jeg ikke takler verken tanken på, eller det å skulle stappe det i munnen. Jeg finner de så avskyelige at det vrir seg inni meg av avsmak og en slags frykt for å kaste opp bare av å tenke på disse matvarene. 

Er det andre som har lignende opplevelser med matvarer? Eller er jeg bare kresen og teit som ikke klarer å være «voksen» å prøve visse typer matvarer?…

Anonymkode: 22232...7e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvor mange matvarer du reager på, og hvor ofte de forekommer i vanlige retter du blir servert. Jeg får den avskyen av sopp, så da unngår jeg sopp. Tidligere ville jeg ikke spise noe som har vært borti en sopp-bit, men det har jeg kommet over. Nå plukker jeg dem bare ut av retten, og spiser resten. Det samme med enkelte typer sjømat. Reker takler jeg ikke. Så da spiser jeg det ikke. Og et par andre ting

Det å være kresen på mat har lavstatus ift allergier, intoleranser og dietter. Men de som er allergiske og går på diett har "lov" til å takke nei, så da forbeholder jeg også meg retten til å takke nei til matvarer jeg ikke klarer. Det finnes jo utallige ting vi liker, det er ikke et problem. 

Anonymkode: d12d0...8da

Skrevet

Jeg takler ikke de aller fleste frukt- og bærklumper, som klumper i yoghurt, is og syltetøy. I tillegg har jeg problemer med varme frukt og bær. Likevel er det noe som går greit, som bringebær og blåbær syltetøy - dette går også varmt i feks kaker og blåbær går også i yoghurt. Ananas går på pizza, men ikke i kake eller yoghurt. Banan funker varmt, men ikke i yoghurt. Det er konsistensen som er problemet. Bare unngår det jeg ikke klarer å spise. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...