Gå til innhold

Vaske tak, hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innser plutselig at vi ikke har vasket tak etter at vi flyttet inn for 3 år siden..

Hvordan vasker dere tak? Jeg er redd for å få skjolder.. 

Anonymkode: 6da9e...03f

Skrevet

I dag blir vel ikke takene så møkkete siden folk ikke røyker inne lenger. Holder da å gå over med mopp og en fuktig moppeklut.

Anonymkode: eebff...0b4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Innser plutselig at vi ikke har vasket tak etter at vi flyttet inn for 3 år siden..

Drit i vasken. Mal taket.

Anonymkode: b7e85...ca5

• Liker 1
Skrevet

Man vasker vel egentlig ikke tak med mindre man skal male, rett og slett fordi det er stor fare for skjolder. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Drit i vasken. Mal taket.

Anonymkode: b7e85...ca5

Jeg setter altså ikke i gang med å male 100 kvm med tak med mindre det må gjøres!

Skrevet

Jeg tørket over med en klut når jeg la nytt tak i entre og kjøkken. Blir nok å gjøre det samme når/om jeg legger nytt tak i stua.

Bodd her 7 år, aldri engang vurdert tanken å vaske taket....

Anonymkode: 6d2ab...53c

• Liker 1
Skrevet

Det er nesten umulig å vaske tak uten å få skjolder, spesielt om det er et slett gipstak.  Anbefaler bare å tørrmoppe bort støvet. Hvis du ser at taket er skittent (grålig) så er det faktisk bedre å male det. 

Anonymkode: 5da0c...bda

• Liker 7
Skrevet

Jeg tørrmopper for å fjerne støv, det er det hele.

Anonymkode: f6d2c...3f6

• Liker 1
Skrevet

Om du har takplater er det relativt enkelt å vaske tak. Bruker en 40cm mopp og vanlig såpevann. Tilsetter gjerne litt zalo for vask på kjøkken og bad. Vasker veggene med det samme.

Anbefales å ha godt lys da.

Anonymkode: 165dc...f80

Skrevet

Tørrmopper bort støv, noe annet er helt unødvendig . 

Anonymkode: 7a58f...6f8

• Liker 3
Skrevet

Mannen min bruker mopp, men det er for tungt for meg.

Jeg setter opp en gardintrapp og vasker seksjon for seksjon på den gammeldagse måten; en bøtte med lett zalovann eller jif allrent, og en fuktig klut.

Og angående skjolder.

Jeg har vasket taket 1-2 ganger hvert år de siste 25 årene, og aldri opplevd skjolder. Mest sannsynlig fordi jeg har alltid valgt en maling som tåler vask, både i tak og på vegger. 

Jeg ser på godt renhold som det enkleste og billigste vedlikeholdet, og trenger ikke  bruke tid og penger på maling når det holder med en vask.

Anonymkode: 39f8a...18e

• Liker 3
Skrevet

Du tar en våt klut og kaster den opp i taket. Dette gjør du da frem til du har dekket hele takets overflate eller underflate om du vil.

Anonymkode: 7c45e...cba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mannen min bruker mopp, men det er for tungt for meg.

Jeg setter opp en gardintrapp og vasker seksjon for seksjon på den gammeldagse måten; en bøtte med lett zalovann eller jif allrent, og en fuktig klut.

Og angående skjolder.

Jeg har vasket taket 1-2 ganger hvert år de siste 25 årene, og aldri opplevd skjolder. Mest sannsynlig fordi jeg har alltid valgt en maling som tåler vask, både i tak og på vegger. 

Jeg ser på godt renhold som det enkleste og billigste vedlikeholdet, og trenger ikke  bruke tid og penger på maling når det holder med en vask.

Det er ikke normalt å vaske taket 2 ganger i året, for det trenger man virkelig ikke. Hva roter dere med som havner oppe i  taket? Røyker dere? 
Ikke engang ved flyttevask skal man vaske taket med vann. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg brukte mopp og noen ganger mammas gamle gulvkost :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I dag blir vel ikke takene så møkkete siden folk ikke røyker inne lenger. Holder da å gå over med mopp og en fuktig moppeklut.

Anonymkode: eebff...0b4

Noen fyrer inne og da må taket tas.

Anonymkode: 57307...202

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke normalt å vaske taket 2 ganger i året, for det trenger man virkelig ikke. Hva roter dere med som havner oppe i  taket? Røyker dere? 
Ikke engang ved flyttevask skal man vaske taket med vann. 

Ja, de første årene vi bodde her røyket vi inne, og da vasket vi taket to ganger i året.

Og som jeg skrev, taket kan vaskes med vann hvis malingen tåler det, og det har jeg sørget for at den gjør 😊

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg bruker denne fra Rusta, genial for takvask. Bruker å ha varmt vann i ei bøtte med litt vaskepulver og går over taket, går over etterpå med rent vann og nei det blir ikke skjolder som flere sier, ihverfall ikke hos meg. Pleier å vaske taket annethvert år, da vi fyrer inne. 

https://www.rusta.com/no/no/flatmopp-p957014430101.aspx

Endret av Sen ve ben
Skrevet

Kjøper en ny JIF-mopp (helt ren). Fukter den litt. Setter den på moppeskaftet. Drar fort over. Ikke tungt, og man slipper å klatre. Er jo stort sett bare støv, så man trenger ikke gnikke. Gjør det samme på vegger.

Anonymkode: a47c8...f7d

Skrevet

Det er ingen som ser om taket er vasket eller ikke, så det er egentlig tull og slite med. 

Anonymkode: 7a58f...6f8

Skrevet

støvsuger taket hvis det blir spindelvev😁

Anonymkode: 87acd...475

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...