AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Del Skrevet 17. oktober 2023 Jeg har lenge lurt på noe som jeg tror mange av oss nybakte mødre har grublet på fra tid til annen: Er du en dårlig mor fordi du tyr til teknologiens nåde for å ha pusterom i hverdagen? En iPad for de minste, eller i mitt tilfelle en elektrisk vugge for å hjelpe babyen min å sove? Har grublet lenge om det, til og med holdt meg våken fra tid til annen om nettene (vel, i tillegg til babyens gråt). Først og fremst, la meg si at ingen av oss tar det å være en mor lett på noen som helst måte. Vi ønsker alle det beste for våre små kjærligheter, og vi gir vårt hjerte og sjel for å sørge for at de har det bra. Likevel er det en realitet at babyer gråter og har ujevn søvn, og det kan være ekstremt utmattende. Har fått anbefalt litt av hvert, helt til jeg kom over elektriske vugger. Men de er SÅ DYRE! I tillegg begynte tvilen å gnage meg. Er jeg en dårlig mor for å lene meg på teknologi i denne prosessen? Burde jeg ikke heller være der, fysisk, for babyen min hver gang han våkner og gråter? Jeg kan ikke hjelpe, men føle at jeg har sviktet på noen måte, og at vuggen er et slags "dårlig morskap"-verktøy. Hva er egentlig viktig for våre barn? Er det nødvendigvis at vi er der hvert sekund, eller er det viktigere at vi er der på de riktige øyeblikkene, når vi kan gi dem den omsorgen og oppmerksomheten de trenger? Kanskje det å bruke en elektrisk vugge hjelper oss til å være mer uthvilte og tålmodige foreldre på dagtid når babyen trenger oss mest? Jeg vil gjerne høre deres tanker om dette. Er du en dårlig mor av teknologibruken, eller er det en smart måte å hjelpe både babyen og meg selv? Anonymkode: f22d1...117 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #2 Del Skrevet 17. oktober 2023 Jeg ser ingen forskjell på å legge babyen i vogn, som legge han i vugge. Jeg kjøpte meg en elektrisk vugge til Baby nr. 3 når han var 2 mnd gammel og det har gjort meg til en bedre mamma! Babyen sover mye lengre, og jeg får et "pusterom" når han sover - slik at jeg kan være mer fokusert når han her våken. Jeg har med tid til de andre barna, siden han sover lengre. Så nei - jeg tar imot alt! Men jeg har selvfølgelig innimellom noen dager der han ligger i sover på fanget mitt og vi bare koser sammen hele dagen. Men det kommer litt an på hvordan natten har vært 😅 Anonymkode: e02dd...fbd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Solsikke Skrevet 17. oktober 2023 #3 Del Skrevet 17. oktober 2023 Har ikke erfaring med elektrisk vugge. Med barn nr 1 var jeg lite mentalt tilstede den første tiden pga ekstrem søvnmangel. Altså måneder med 0-4 timer søvn i døgnet. Jeg bar og bysset hele tiden (og fikk betennelse i hælen 😅, det hjalp ikke akkurat) Jeg tror barnet mitt hadde fått mye mer kontakt med meg om jeg hadde fått mer søvn, selv om jeg bar på henne 24/7 føltes det som. Så med første hadde både jeg ig baby hatt nytte av en slik vugge, hvis den hadde virket selvfølgelig. Nr 2 sover godt, så der er det ingen behov. Kjenner også et par som lot baby tilbringe mesteparten av tiden i en slik vugge foran tven. Babyen var forsinket i utvikling pga det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iia Skrevet 17. oktober 2023 #4 Del Skrevet 17. oktober 2023 Elektrisk vugge er helt innafor, syns jeg Bare pøs på med kos og kontakt ellers i løpet av dagen, så får nok barnet ditt det hun/han trenger Men iPad ville jeg prøvd å vente litt med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #5 Del Skrevet 17. oktober 2023 Høres deilig ut! Det var ikke elektrisk vugge den gang da...i allefall ikke som jeg visste om. Jeg hadde skaffet meg en. Bedre søvn for deg og ungen, det kan jo ikke være feil! Anonymkode: 322b1...b0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 17. oktober 2023 #6 Del Skrevet 17. oktober 2023 (endret) Elektrisk vugge: greit. Ipad... dét er et dårlig valg. Bedre å finne andre ting. Kjenner barn som nå er voksne og vokst opp med dét fra de var kjempesmå, og resultatet er ikke bra. Man burde prøve det meste andre først. Hvis man føler at man ikke strekker til så er det en god idé å evaluere om man trenger flere barn i alle fall. Det er ikke alle som har overskudd til mange barn, spesielt når de blir eldre. Man skal prøve å gi seg selv litt rom også, da, men heller ikke bare tenke at ipad, uktraprosessert mat, leker som består av hva som helst, flate lekeplasser og alt annet "det enkleste" er bra nok, etter min mening. Endret 17. oktober 2023 av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #7 Del Skrevet 17. oktober 2023 Du er ikke dårlig mor som vurderer elektrisk vugge. Er selv vokst opp med en veldig teknisk far, som installerte en elektrisk motor på barnevognen, så den skulle stå å "riste" mine søsken og meg i søvn da vi var små. Dette var på 80-tallet Føler meg ikke annerledes enn noen andre 🙂 Det er jo bare et supplement. Sovner barnet av det eller blir rolig, så er det jo bare et tegn på at det liker det- hva er det som er så dårlig med det? Anonymkode: 32625...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 17. oktober 2023 #8 Del Skrevet 17. oktober 2023 Velg hva enn som gjør at familien samlet sett fungerer best mulig. Uten søvn er det ingen som fungerer, om en elektrisk vugge sørger for bedre og mer søvn, så kjør på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 17. oktober 2023 #9 Del Skrevet 17. oktober 2023 Kunne ønske det hadde funnes elektrisk vugge da jeg hadde babyer. Så genialt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 17. oktober 2023 #10 Del Skrevet 17. oktober 2023 Tenker at du er en dårlig mor om du gir etter for trender. Gå i deg selv. Elektrisk vugge er ikke normalt. Ta vare på barnet som best du vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #11 Del Skrevet 17. oktober 2023 Tidligere så var man gjerne som man sa en landsby om å oppdra barn. I dag er man svært ofte mer "forlatt på egenhånd" så jeg takker meg lykkelig for alle hjelpemidler jeg kan bruke. Elektroniske eller ei. En elektrisk vugge gjør en til en dårlig forelder. Ipad/tv gjør deg ikke til en dårlig forelder. Barna har det best når vi har det bra med oss selv. Når vi har det lille overskuddet. Uten mat og drikke, duger helten ikke.. Og uten søvn.. Vel da fungerer ingen verken stor eller små. Anonymkode: 46b10...63e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 17. oktober 2023 #12 Del Skrevet 17. oktober 2023 Det er alle foreldre sitt privilegium å vere dårlige foreldre på akkurat sin måte. Eg trur nok det er fleire som gjer skade med dårlig kosthold og inaktivitet enn med elektrisk vugge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 17. oktober 2023 #13 Del Skrevet 17. oktober 2023 Det går bra man rekker ikke alt her i verden 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinder Skrevet 17. oktober 2023 #14 Del Skrevet 17. oktober 2023 Selvsagt er du ingen dårlig mamma bare fordi du bruker elektronisk vugge. Om den vuggen får barnet ditt til å sove bedre og/eller roe seg, er jo det bare positivt for både baby og forelder. Senk skuldrene❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 17. oktober 2023 #15 Del Skrevet 17. oktober 2023 Helene skrev (1 time siden): Tenker at du er en dårlig mor om du gir etter for trender. Gå i deg selv. Elektrisk vugge er ikke normalt. Ta vare på barnet som best du vet. Dette er sprøyt. Det er verken trenden eller den teknologiske gjenstanden som definerer om det er en positiv eller negativ innvirkning på barn eller foreldre, men konsekvensen og konteksten av gitt trend/gjenstand. Et teknologisk verktøy er nettopp det verktøy, det er hvordan de brukes som er relevant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 17. oktober 2023 #16 Del Skrevet 17. oktober 2023 Åh som jeg elsket vår elektriske vugge når vår datter var liten. Den redder oss for mye slit...ofte var det bare denne hun faktisk roet seg ned i ..og hun brukte den ofte slik at jeg å far kunne slappe av litt og ta vare på storebror. Pluss hun slet med stille refluks så denne gjorde at hun kunne sovne litt sittende 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #17 Del Skrevet 17. oktober 2023 Helene skrev (1 time siden): Tenker at du er en dårlig mor om du gir etter for trender. Gå i deg selv. Elektrisk vugge er ikke normalt. Ta vare på barnet som best du vet. For noe vås. Hvem er du til å si hva som er «normalt», hva vet vel du om hva som er normalt i de mange hjem i dag. Å hvorfor skulle det spille noen rolle om en elektrisk vugge er normalt, om det hjelper foreldre? Anonymkode: a7259...0bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shakini Skrevet 17. oktober 2023 #18 Del Skrevet 17. oktober 2023 Min baby sover i sidebed og våkner bare når hun er sulten. Så sovner hun igjen når hun er mett. Vi koser masse på dagtid (da sover hun ofte oppå meg), men om natten har vi ikke så mye fysisk kontakt utover ammingen. Noen ganger holder vi hender. Har man en rolig baby, blir det ikke så mye byssing og kroppskontakt på natta uansett. Tenker at hvis både mor og barn får noen økter med god søvn ila døgnet, så er det bare bra. Så kan man heller kose litt ekstra når man er uthvilt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iia Skrevet 17. oktober 2023 #19 Del Skrevet 17. oktober 2023 Helene skrev (3 timer siden): Tenker at du er en dårlig mor om du gir etter for trender. Gå i deg selv. Elektrisk vugge er ikke normalt. Ta vare på barnet som best du vet. Ikke enig. En god mor finner gode løsninger, som elektrisk vugge kan være for noen (kanskje ganske mange) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #20 Del Skrevet 17. oktober 2023 Så genialt!! Nei, ikke dårlig mor om en benytter seg av det. Anonymkode: 18387...d48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå