Gå til innhold

Hvorfor betyr utseendet så jævla mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare hvorfor utseendet er så jævla viktig? Har aldri fortstått hvorfor folk dømmer hverandre utifra utseendet. Har blitt plaga hele livet selv fordi jeg er stygg, men i mine øyne er personlighet og karakter så mye mer attraktivt og viktig enn genetikk. Spesielt blandt folk på min alder (2+-) betyr utseendet alt. Hvordan skal man egentlig ha en sjans om man ikke er attraktiv i det hele tatt? 

Anonymkode: 5d340...f54

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utseendet betyr ikke alt. Langt i fra, men man må like den man er sammen med

Anonymkode: fa04a...13a

• Liker 9
Gjest Anonymus51
Skrevet

Det er genetisk bestemt. 
vi tiltrekkes av symmetriske ansikt, timeglass-kvinner og bredskuldrede menn.

Det gode utseendet signaliserer helse og sunne gener. Slik er det bare.

Skrevet

Det er naturlig å ville ha noe pent å se på, i hvert fall noe tiltalende.

De færreste er direkte stygge, i hvert fall ikke om man gjør det beste ut av det man har. Et velpleid smil, bra frisyre, en slank og trent kropp, og ikke minst en tiltalende personlighet, så kommer man et greit ut av det selv om man ikke har modellfjes i utgangspunktet.

Anonymkode: b9c24...3a3

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det betyr ikke alt, men det er ofte det første man ser og legger merke til ved en person.

Så tar det gjerne tid før man oppdager de negative egenskapene en pen person eventuelt har.

Skrevet

Jeg tror mange legger for mye i utseende basert på hva som er samfunnets ideal.

Hvis du tenker deg at det som gjør deg mest attraktiv er det å holde deg frisk. Fordi vi leter gjerne etter en make som skal være med for livet, hva slags egenskaper tror du de fleste dyr og mennesker ønsker? De ønsker selvfølgelig en person som har en stødig grunnmur, og da er friske. Hva gjør deg frisk? At du er aktiv, spiser sunt, sover godt, har god mental helse - det vil stråle ut på deg om du vil eller ikke. En person som er fit og ser sunn ut er en person som utstråler selvdisiplin. Noe som er ekstremt attraktivt.

Så kommer det kulturelle - hva som er attraktive trekk fra samfunnet. Dette avhenger fra tid til annen.

Men om du tenker over det så er det oftest at grunnmuren å holde seg frisk og i god form også ligger en del innenfor det som anses som kulturelt bra.

Vi søker gjerne en make som har noen egenskaper vi ønsker. Mens noen leter etter en person som er ute etter eventyr, så er det noen som heller ønsker en rolig og stødig kjæreste. Vi synes ofte andre mennesker som har de egenskapene vi selv ønsker eller som vi selv ser opp til som positivt. Derav vil mennesker like forskjellige mennesker. Samt genetikken vår som skal prøve å få oss til å søke mennesker med forskjellig dna fra oss.

Anonymkode: be656...f75

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er frisk som en fisk jeg, er i veldig bra form kroppslig, bra hygiene, steller meg bra kler meg bra, men de fleste klarer ikke å se bort fra trynet mitt, noe jeg ikke forstår bæret av. Jeg har ALDRI bestemt meg for om jeg liker eller ikke liker en person basert på hvordan de ser ut i ansiktet, det gir null mening i mitt hode. Og før dere sier at folk ikke dømmer ut i fra ansikt, jo, har blitt mobba i over 10 år nå, utelukkende basert på hvordan jeg ser ut. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg kan like deg like godt uavhengig av ansikt, kjønn, hudfarge… Men for å blinet par så er det en fordel om jeg tenner på deg. Og det er lettere å tenne på pene mennesker.

Anonymkode: 1a258...909

• Nyttig 5
Skrevet

Litt kjedelige svaret er at det ligger ubevisst i vår natur, på jakt etter gode gener fra noen å få barn med, kroppen kan også si noe om fruktbarhet. Samtidig blir det vel litt feil å være sammen med noen man sliter å se på.. 

Anonymkode: 2acc6...4de

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange av de som aldri får dame i tenårene eller tjueårene får dame når de er 30+ eller til og med 40+. Det blir jo litt lavere utseendekrav med alderen 

Anonymkode: 12b99...8f9

Skrevet

Jeg tror nok at utseendet er det første man tenker på - fordi det er da man finner ut om man tiltrekkes til den andre.

Derimot er jeg HELT overbevist om at dersom en person hadde gitt den som definerer seg som stygg muligheten til 3-4 dater og personligheten klaffet 100% - så spiller ikke utseendet så stor rolle lenger.

Anonymkode: 4f983...322

• Liker 3
Skrevet

Husk at sjarm har så mye å si. Mer en et pent fjes

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Er man gjennomsnittlig så går det helt fint. Jeg var gjennomsnittlig - de fleste av mine venninner var penere (når jeg ser tilvake på de gamle bildene jeg enda har er det litt cringe), men var sporty, morsom og turte å gjøre mye spennende. Jeg følte jeg ikke hadde utseende på plass, så da fokuserte jeg på andre ting :)Det resulterte i mange sjalu jenteklassekamerater oppigjennom skolen (fra barneskole og til slutten av videregående og ut i universitetsårene). Guttene sa ofte at det "var noe spesielt" ved meg (jeg var komfortabel rundt dem). Jenter begynte å være mer med meg når de ble mer komfortable med seg selv, og plutselig var jeg "skikkelig hyggelig!", "dritmorsom", "have your shit together", og andre bra ting. 

Utseende kan hjelpe initielt med å bli kjent med folk, men ikke alltid. Når jeg begynte å studere var jeg utbrent, hadde akkurat kommet over min anoreksi, fortsatt deprimert og gadd hverken sminke meg eller brydde meg noe særlig om hva jeg hadde på meg. Jeg ble prata til på bussen minst 3 ganger i uka, I NORGE, av tilfeldige menn og gutter som ville bli kjent. 

Når jeg ble psykisk bedre og begynte å sminke meg og kle meg feminint ble jeg kanskje "for pen" til at folk turte å bli kjent (jeg håper i alle fall dét, heller at jeg så ut som en klovn 🤡). Da var utseende altså en hindring. Uansett, når man har kommer over "bli kjent"-stadiet så er ikke utseendet, men personligheten det som er viktigst oftest. 

Endret av katties
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tror mange legger for mye i utseende basert på hva som er samfunnets ideal.

Hvis du tenker deg at det som gjør deg mest attraktiv er det å holde deg frisk. Fordi vi leter gjerne etter en make som skal være med for livet, hva slags egenskaper tror du de fleste dyr og mennesker ønsker? De ønsker selvfølgelig en person som har en stødig grunnmur, og da er friske. Hva gjør deg frisk? At du er aktiv, spiser sunt, sover godt, har god mental helse - det vil stråle ut på deg om du vil eller ikke. En person som er fit og ser sunn ut er en person som utstråler selvdisiplin. Noe som er ekstremt attraktivt.

Så kommer det kulturelle - hva som er attraktive trekk fra samfunnet. Dette avhenger fra tid til annen.

Men om du tenker over det så er det oftest at grunnmuren å holde seg frisk og i god form også ligger en del innenfor det som anses som kulturelt bra.

Vi søker gjerne en make som har noen egenskaper vi ønsker. Mens noen leter etter en person som er ute etter eventyr, så er det noen som heller ønsker en rolig og stødig kjæreste. Vi synes ofte andre mennesker som har de egenskapene vi selv ønsker eller som vi selv ser opp til som positivt. Derav vil mennesker like forskjellige mennesker. Samt genetikken vår som skal prøve å få oss til å søke mennesker med forskjellig dna fra oss.

Anonymkode: be656...f75

Og da er det svært ulogisk at mange menn foretrekker unge, syltynne kvinner med brede rumper og silikon, fillers og så videre. Ingenting av dette er tegn på sunnhet og god helse. 

Anonymkode: 82200...dca

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kan noen forklare hvorfor utseendet er så jævla viktig? Har aldri fortstått hvorfor folk dømmer hverandre utifra utseendet. Har blitt plaga hele livet selv fordi jeg er stygg, men i mine øyne er personlighet og karakter så mye mer attraktivt og viktig enn genetikk. Spesielt blandt folk på min alder (2+-) betyr utseendet alt. Hvordan skal man egentlig ha en sjans om man ikke er attraktiv i det hele tatt? 

Helt enig i at det er altfor mye fokus på utseendet. Så sitter disse mannfolkene og klager over at deres pene kjærester og koner oppfører seg som bitcher, ikke har de samme interessene, er lite ryddige, drikker for mye alkohol og så videre. Har selv blitt avvist hele livet på grunn av utseendet, og de eneste forholdene jeg har hatt ble til fordi mennene ønsket seg en praktisk ordning. Jeg er rett og slett for stygg til at noen kan være forelsket i meg. Lever OK med det med nåværende mann, nå som jeg er over 40 og gir litt faen i at han egentlig ikke elsker meg. Men litt sårt er det noen ganger likevel.

Anonymkode: 82200...dca

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Fordi et tiltalende ytre har en statistisk tendens til å gå i arv, slik at man ved å få barn med en attraktiv partner maksimerer sjansen for å få attraktivt og ettertraktet avkom, som dermed i sin tur… og så videre.

Sirkulært? Jovisst, men det fungerer.

Det er forresten også derfor evolusjonen har dreiet oss mot at fysisk attraktive foreldre statistisk får flere døtre:

Jenter måles i større grad enn gutter etter utseende. Derfor er døtre det evolusjonært "strategisk smarteste" å få hvis man selv har et attraktivt utseende som avkommet kan arve. Et vakkert utseende bør ikke "kastes bort" på en sønn, som i større grad vil bli målt etter andre ting.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-scientific-fundamentalist/201101/beautiful-people-have-more-daughters

Så lærte dere noe i dag også.

Endret av ClausSaus
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Husket min mor og bestemor poengterte hele tiden at jeg var lubben. Nå når jeg ser på bilder av meg som tenåring så var jeg helt normalvektig! Synes det er trist når til og med viktige mennesker i oppveksten kan kommentere sånt.

Nå er jeg godt voksen og bryr meg mindre om hva samfunnet syns.

Vær deg selv og bry deg mindre om hva andre mennesker syns. Vær med mennesker som ønsker å løfte deg opp🌞

Anonymkode: 73682...bca

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Livet er urettferdig. For at noen skal være rik, må noen være fattig. For at noen skal være lykkelig, må andre være ulykkelig osv.
Om man er født stygg så har man trukket et dårlig lodd. Nå skal det sies at en stygg kvinne vil alltid kunne finne seg en mann, men ikke omvendt. Klart at utseende har mye å si, man stoler mer på folk med et pent ytre, men får lettere jobb, bedre likt.  Det at det indre teller er bare en frase som stygge bruker som en unnskyldning. 

Anonymkode: 9620f...1d0

• Liker 1
Skrevet

Flere av dere nevner at det ikke er noe problem om man er gjennomsnittlig, men det er akkurat det, om man ikke er gjennomsnittlig blir man behandla som dritt, og jeg er så forbanna lei av å aldri ha sjans på noen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Og hva gjør man når å endre på utseendet ikke funker? Har endra på alt som er mulig å endre på, håret, steppa opp stilen min, lukter godt og har en fin kropp, men tross alt det så gjør folk fortsattnarr av den ene tingen jeg ikke kan endre på, ansiktet mitt. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...