Gå til innhold

Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor langt strekker arbeidsgivers tilretteleggingsplikt seg?

Jeg jobber i en stor bedrift med IA-avtale. Nå har jeg fått en kronisk sykdom hvor jeg har behov for fysisk tilrettelegging for at jeg ikke skal bli verre. Jeg har bedt om tilrettelegging i over ett år, men det skjer ingenting.

Er det noen som har erfaringer å dele? 

Anonymkode: fec40...6cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du snakket med verneombudet på jobben?

Skrevet

Kan du spørre leder om du kan få snakke med bedriftshelsetjenesten ang dette? 

Skrevet

Tilretteleggingsplikten strekker seg ulikt avhengig av virksomhetens art og omfang. Man plikter å tilrettelegge "så langt det er mulig", men ikke så mye at det er til urimelig ulempe for arbeidsgiver og øvrige arbeidstakere. Det baseres på en helhetsvurdering. 

Når du har bedt om tilrettelegging i over ett år uten at noe har skjedd, har det tatt urimelig lang tid. Har dere virkelig verken hatt møter/samtaler eller forsøkt noe som helst av tiltak? Dette må du nesten gå videre med.  

PS: det er ikke lenger noe som heter bedrift med IA-avtale. Dvs: nå har alle det. IA-avtalen ble utvidet til å gjelde hele arbeidslivet i 2019. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har bedt om tilrettelegging i over ett år, men det skjer ingenting.

Skriftlig eller muntlig?

Anonymkode: efee6...e47

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i en stor bedrift med IA-avtale. Nå har jeg fått en kronisk sykdom hvor jeg har behov for fysisk tilrettelegging for at jeg ikke skal bli verre. Jeg har bedt om tilrettelegging i over ett år, men det skjer ingenting.

Info om tilretteleggingsplikt i IA-bedrift

Anonymkode: 03bc2...5cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Verneombud og fagforening. NAV kan stille med en kartlegging av arbeidsplassen. 

Anonymkode: 2de35...8b4

Skrevet

Du kan ikke kreve tilrettelegging som innebærer vesentlig ulempe for de andre arbeidstagerne. Du bør selv fremme konkrete skriftlige forslag til hva som bør tilrettelegges. minimum så må du være klar på hva som er tyngst og problematisk, og enkle grep som gjør at du kan levere 100%.

vær frempå, send den oversikten og be om en prat der dere diskuterer forslagene, og så få det skriftlig i ettertid

• Liker 2
Skrevet

Dessverre den er bare så lang som viljen er, likevel tror folk at det er bare for syke å jobbe. 
Jeg jobber også i en stor bedrift, jeg får kun tilrettelegging i 3 måneder. Etter det søke ny jobb, aap eller klare jobben. Jeg har valgt det siste og jeg tror ikke jeg har så mange år igjen som arbeidstaker for jeg er på felgen og blir stadig sykere. Ny jobb er ikke et alternativ min utdannelse kan ikke brukes til veldig mye.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...