Gå til innhold

Trekke/operere ut visdomstann hos tannlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart til min vanlige tannlege for å fjerne en visdomstann i underkjeven. Har hatt lite problemer med tennene opp gjennom årene, og derfor ikke vært særlig ofte hos tannlegen. Vet derfor ikke hva jeg kan forvente fra dette inngrepet, men merker at jeg er veldig nervøs nå som det nærmer seg 🤢

Har forstått det slik som at tenner kan enten trekkes hos vanlig tannlege, eller så kan man fjerne de kirurgisk hos en spesialist. Jeg skal tydeligvis fjerne den hos min vanlige tannlege til tross for at den ligger skjevt, og bare delvis frembrutt. Jeg syns det virker merkelig siden det står skrevet de fleste steder at tannlegen kun fjerner de som har kommet helt frem og ligger fint til rette????

Er det noen her som har fjernet visdomstenner hos vanlig tannlege, til tross for at de lå litt kronglete til? Noen erfaringer å dele?

Anonymkode: fd512...11f

Skrevet

Hvorfor skal du fjerne den?

Anonymkode: 8aff6...a2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal du fjerne den?

Anonymkode: 8aff6...a2e

Den slår borti tanna ved siden av, og har forårsaket et lite hull i nabojekselen som må fylles senere.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har fjernet alle mine fire visdomstenner i sin tid hos vanlige tannleger da jeg var i tyveårene (nå er jeg 50+).

Sønnen min fjernet to visdomstenner som kom skjevt ut i fjor sommer hos en vanlig tannlegeklinikk. Opererte ut og fikk bedøvelse osv, og smertestillende på resept etterpå. Gikk helt fint. Tror han fikk antibiotika forebyggende også. Det fikk ikke jeg i min tid.

Skrevet

Det kommer til å gå kjempefint!😊 Jeg har både trykket (meget skjeve) visdomstenner, og operert ut to stk som ikke hadde brutt fram. Alle gangene gruet jeg meg men når jeg var ferdig tenkte jeg alltid "jøss det gikk jo faktisk ganske fint"😁

Bare stol på tannlegen de vet hva de gjør!

Anonymkode: 089d0...e30

• Liker 1
Skrevet

Regner med at tannlegen har tatt en vurdering basert på røntgen og sjekk av tanna di. Selv om de i noen tilfeller kan fjernes kirurgisk når tanns ikke er helt utvokst, er det ikke nødvendigvis slik.

Jeg skal også fjerne en visdomstann som har grodd skjevt og inntil nabotanna slik at det har dannet seg et hulrom der det er vanskelig å rengjøre skikkelig. Skal ta denne hos vanlig tannlege. Har tidligere tatt en annen visdomstann hos tannlege også, og det har vært null stress. Jeg syns det var ubehagelig med alle lydene når tanna knekte i biter, men var så bedøvd at jeg ikke kjente noe. Peiste på med smertestillende i etterkant, så kjente ikke noe særlig smerte da heller.

Anonymkode: 33f7b...fb4

Skrevet

Det går helt fint. Måtte trekke visdomstann oppe til høyre, visstnok det vanskeligste stedet for en høyrehendt tannlege. Jeg kom inn, fikk bedøvelse, så festet han et eller annet rundt tanna, og etter litt lirking var tanna ute. Tok bare noen få minutter. Blødde minimalt, men var litt ømt etterpå. Ikke verre enn at det holdt med vanlig Paracet.

Det viktigste er å følge instruksene du får av tannlegen etterpå. Holde tunge og fingre vekke fra hullet etter tanna, skylle nøye med et middel du kjøper på apoteket (husker ikke hva det heter).

Anbefaler suppe eller fiskeboller til middag den første dagen, for du er som sagt litt øm etterpå…

Anonymkode: 459b3...cb1

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Jeg har fjernet alle mine fire visdomstenner i sin tid hos vanlige tannleger da jeg var i tyveårene (nå er jeg 50+).

Sønnen min fjernet to visdomstenner som kom skjevt ut i fjor sommer hos en vanlig tannlegeklinikk. Opererte ut og fikk bedøvelse osv, og smertestillende på resept etterpå. Gikk helt fint. Tror han fikk antibiotika forebyggende også. Det fikk ikke jeg i min tid.

Puh, det var en lettelse å se! Lå tennene dine og sønnen din sine kronglete til?

Det kommer til å gå kjempefint!😊 Jeg har både trykket (meget skjeve) visdomstenner, og operert ut to stk som ikke hadde brutt fram. Alle gangene gruet jeg meg men når jeg var ferdig tenkte jeg alltid "jøss det gikk jo faktisk ganske fint"😁

Bare stol på tannlegen de vet hva de gjør!

Anonymkode: 089d0...e30

Åh, takk, dette roer nervene litt! Var det den vanlige tannlegen din som fjernet alle?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Puh, det var en lettelse å se! Lå tennene dine og sønnen din sine kronglete til?

Ja, i alle fall husker jeg han fortalte at tannlegen tok røntgenbilde og så på det at iallefall den ene var på vei opp i skjev retning mot en tilstøtende/eksisterende tann, og derfor måtte opereres ut før den skjøv den andre tanna ut av stilling. Han tok begge visdomstennene nede når han først var i gang, men husker ikke om han sa noe om at begge lå skjevt.(PS! De to tennene ble ikke trukket samtidig, men med to ukers mellomrom, for at man skal ha minst en frisk side å tygge maten på mens den andre gror)

Han har ikke fått de to visdomstennene oppe enda, men noen visdomstenner kommer jo heller aldri ut, av ukjent grunn.

Endret av Million
  • Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvordan det går å fjerne den, kommer an på røttene, ikke på om den har brutt fram eller ikke. Hos de fleste går det helt fint å fjerne hos tannlege.

Hos meg brukte tannlegen 4 timer, så vidt jeg husker, på grunn av at røttene var veldig lange og "krokete". Går for kirurg neste gang...

Skrevet

Har trukket alle hos tannlege. To av de var bare akkurat brutt gjennom tannkjøttet og ble stadig betent. De to resterende var kommet helt ut. Den ene var tannlegen usikker på om kanskje måtte opereres, men hun kunne forsøke om jeg ville. 
Alle kom ut på 10-15 minutter max, uten noen komplikasjoner. Heldigvis :) 

Skrevet

Har fjernet 3 som alle ble betent når de såvidt hadde tittet frem. En lå skjevt. Tannlegen gjorde det. Masse bedøvelse. Ble et krater igjen etter dem som grodde raskt. Måtte  være hjemme fra jobb den dagen. (3 forskjellige ganger)

Anonymkode: 0635b...56a

Skrevet
EmKay skrev (17 minutter siden):

Har trukket alle hos tannlege. To av de var bare akkurat brutt gjennom tannkjøttet og ble stadig betent. De to resterende var kommet helt ut. Den ene var tannlegen usikker på om kanskje måtte opereres, men hun kunne forsøke om jeg ville. 
Alle kom ut på 10-15 minutter max, uten noen komplikasjoner. Heldigvis :) 

Det var beroligende, godt å høre at det gikk såpass bra! Brukte tannlegen altså kun 15 minutter også på de som ikke var kommet helt ut? Og var selve inngrepet vondt/ubehagelig eller gikk det greit?

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har fjernet 3 som alle ble betent når de såvidt hadde tittet frem. En lå skjevt. Tannlegen gjorde det. Masse bedøvelse. Ble et krater igjen etter dem som grodde raskt. Måtte  være hjemme fra jobb den dagen. (3 forskjellige ganger)

Anonymkode: 0635b...56a

Var det vondt å få de fjernet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var beroligende, godt å høre at det gikk såpass bra! Brukte tannlegen altså kun 15 minutter også på de som ikke var kommet helt ut? Og var selve inngrepet vondt/ubehagelig eller gikk det greit?

Ja, det gikk overraskende kjapt for min del. Selve trekkingen var ikke vond, men litt ubehagelig fordi de sliter og drar, og det føles som en stor trykkøkning der tanna skal ut. 
I etterkant var det ikke så godt, men et par dager med sofa, film og paracet gjorde susen :) 

Skrevet

Jeg tok de med privat tannlege, men han hadde tidligere jobbet som kirurg på sykehuset. Min vanlige tannlege kunne ikke ta den, da de måtte skjøre opp tannkjøttet som lå over og da sy igjen. Dette gjør ikke vanlige tannleger så vidt jeg forsto. Min var også såvidt kommet litt frem, fikk en drøss med bedøvelse. Det værste var å holde igjen hodet når de dro og slet noe voldsomt, ene dama måtte holde meg nede i stolen. Fikk skikkelig vondt i kjeven på motsatt side som ikke var bedøvd, da av å holde i mot. For meg var det tiden etterpå som var værst, altså mye vondt og kunne bare spise flytende noen dager. Alt av mat i tiden etterpå havnet jo oppi hullet (delen som inne ble skjært opp og da sydd igjen) og måtte holde på å skylle nedi der og greier. Samtidig så måtte jeg fjerne stingene tidligere da de begynte å stramme og tannkjøttet hovnet opp. Etter det grodde vel hullet igjen etter 3-4 måneder. 

Har ei til nede som ligger likedan til. Og venter bare på at den og må fjernes. Utsetter det så lenge jeg kan ;)

Anonymkode: 25b8a...0eb

Annonse
Skrevet
Million skrev (34 minutter siden):

Ja, i alle fall husker jeg han fortalte at tannlegen tok røntgenbilde og så på det at iallefall den ene var på vei opp i skjev retning mot en tilstøtende/eksisterende tann, og derfor måtte opereres ut før den skjøv den andre tanna ut av stilling. Han tok begge visdomstennene nede når han først var i gang, men husker ikke om han sa noe om at begge lå skjevt.(PS! De to tennene ble ikke trukket samtidig, men med to ukers mellomrom, for at man skal ha minst en frisk side å tygge maten på mens den andre gror)

Han har ikke fått de to visdomstennene oppe enda, men noen visdomstenner kommer jo heller aldri ut, av ukjent grunn.

Skal operere ut to visdomstenner nå, en på hver side. Gjøres samtidig. Jeg tenkte det du skriver, men kirurgen anbefaler å ta begge samtidig. Blir uansett flytende/most mat etterpå

Anonymkode: 394c6...b26

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal operere ut to visdomstenner nå, en på hver side. Gjøres samtidig. Jeg tenkte det du skriver, men kirurgen anbefaler å ta begge samtidig. Blir uansett flytende/most mat etterpå

De tar jo aldri to nede på ulik side samtidig? Er jo farlig i forhold til at hele tungen blir bedøvd? Trodde kun de tok oppe og nede samtidig.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det har jeg ikke gjort hos vanlig tannlege med visdomstennene, men har trukket masse andre tenner hos vanlig tannlege. Ville uansett bare si lykke til! Det går veldig fint, og er egentlig veldig lite å grue seg til! 

Anonymkode: 44ad5...c66

• Liker 1
Skrevet

Det var rart. Jeg tror jeg ville tatt det i to omganger. Du vil jo bli helt ute av stand til å spise noe annet enn flytende i lang tid?

Sønnen min spiste vanlig mat og tygget med den siden det ikke var fjernet visdomstann fra ennå.

Det var vondt nok med EN tann trukket og ømhet og blødninger på en side. Og så skal man plutselig ha det på to sider?

Kanskje du bør ringe en annen tannlege eller to og spørre hva de mener om å trekke to visdomstenner på hver sin side samtidig? Second opinion er alltid greit å få.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tok de med privat tannlege, men han hadde tidligere jobbet som kirurg på sykehuset. Min vanlige tannlege kunne ikke ta den, da de måtte skjøre opp tannkjøttet som lå over og da sy igjen. Dette gjør ikke vanlige tannleger så vidt jeg forsto. Min var også såvidt kommet litt frem, fikk en drøss med bedøvelse. Det værste var å holde igjen hodet når de dro og slet noe voldsomt, ene dama måtte holde meg nede i stolen. Fikk skikkelig vondt i kjeven på motsatt side som ikke var bedøvd, da av å holde i mot. For meg var det tiden etterpå som var værst, altså mye vondt og kunne bare spise flytende noen dager. Alt av mat i tiden etterpå havnet jo oppi hullet (delen som inne ble skjært opp og da sydd igjen) og måtte holde på å skylle nedi der og greier. Samtidig så måtte jeg fjerne stingene tidligere da de begynte å stramme og tannkjøttet hovnet opp. Etter det grodde vel hullet igjen etter 3-4 måneder. 

Har ei til nede som ligger likedan til. Og venter bare på at den og må fjernes. Utsetter det så lenge jeg kan ;)

Jeg har også fått beskjed om at min vanlige tannlege skal skjære både i tannkjøtt og benet rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...