Gå til innhold

Jeg er så sliten av syting, klaging og negativitet fra kollegaer HELE TIDEN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber med en gruppe mennesker som bare klager. Beklager ironien i dette innlegget, ser det selv, men hva gjør man med sånt? Leder er klar over det, men når hun er en del av problemet deres, blir det litt som bukken og havresekken. Jeg er ikke så negativ, verken til henne eller andre ting som skjer i bedriften, men de andre er sure jevnt over noe som sliter meg ut. Hva får man gjort?

Anonymkode: 9b1cc...4d0

• Hjerte 1
Skrevet

Har du sagt i fra?

Jeg jobbet på et team der vi ofte var negative, spesielt på slutten av dagen når ting endelig var overstått og huff  for et styr og guri så sliten og pokker nå var det møte og... Jeg var en av dem. Til slutt var det en person som sa i fra om hvordan negativiteten påvirket henne og virket nedtrykkende. Vi andre hadde ikke tenkt over det, vi hadde bare sklidd inn i et mønster, uten egentlig å registrere det. Nå som vi ble gjort bevisste på det skjerpet vi oss, og hadde vel alle godt av en holdningsendring.

Anonymkode: 26347...a7f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber med en gruppe mennesker som bare klager. Beklager ironien i dette innlegget, ser det selv, men hva gjør man med sånt? Leder er klar over det, men når hun er en del av problemet deres, blir det litt som bukken og havresekken. Jeg er ikke så negativ, verken til henne eller andre ting som skjer i bedriften, men de andre er sure jevnt over noe som sliter meg ut. Hva får man gjort?

Ingenting.

Det skal mye til å endre et helt arbeidsmiljø på en plass, og når utgangspunktet er dårlig er det nok dessverre veldig forankret. At leder er en del av problemet gjør det enda vanskeligere å løse.

Enten må man bare akseptere at sånn er det på denne arbeidsplassen, eller så søker man etter ny jobb.

Et giftig arbeidsmiljø blir som regel ikke bedre, med mindre ledelsen og flere av de ansatte skiftes ut.

• Nyttig 1
Skrevet

Men har de grunn til å klage? Er det noe som kan endres, eller er det selve jobben de klager på? 

For hvis det er generell klaging over noe som ikke kan gjøres noe med, er det kanskje verdt å prøve å ta det opp, altså bevisstgjøre folk på hvordan det oppleves. For de kan jo ikke være så fornøyde selv, og en bevisstgjøring vil kanskje føre til at holdningene endres, og at folk går inn for å ha det hyggeligere på jobb.

Skrevet
ti10 skrev (2 timer siden):

Men har de grunn til å klage? Er det noe som kan endres, eller er det selve jobben de klager på? 

For hvis det er generell klaging over noe som ikke kan gjøres noe med, er det kanskje verdt å prøve å ta det opp, altså bevisstgjøre folk på hvordan det oppleves. For de kan jo ikke være så fornøyde selv, og en bevisstgjøring vil kanskje føre til at holdningene endres, og at folk går inn for å ha det hyggeligere på jobb.

Tja, historisk sett har de kanskje det. Samtidig ikke, da det de krevde - som ble avslått - var ganske urimelig og storforlangende. Jeg kommer til å bli fryst fullstendig ut hvis jeg ber dem skjerpe seg.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, historisk sett har de kanskje det. Samtidig ikke, da det de krevde - som ble avslått - var ganske urimelig og storforlangende. Jeg kommer til å bli fryst fullstendig ut hvis jeg ber dem skjerpe seg.

Ts

Jeg mente ikke å be dem skjerpe seg, jeg mente å ta opp problematikken på en objektiv måte, og vinkle det slik at du vil forbedre stemningen uten å peke direkte på noen. Litt sånn "hva kan vi gjøre for å ha det kjekkere på jobb?" eller noe lignende.

Skrevet
ti10 skrev (1 time siden):

Jeg mente ikke å be dem skjerpe seg, jeg mente å ta opp problematikken på en objektiv måte, og vinkle det slik at du vil forbedre stemningen uten å peke direkte på noen. Litt sånn "hva kan vi gjøre for å ha det kjekkere på jobb?" eller noe lignende.

Få mer lønn, svarer de da. Har spurt.
Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Få mer lønn, svarer de da. Har spurt.
Ts

Forstår dine kolleger godt. Underbetaling, urettferdig behandling, nyansatte som kommer inn med høyere lønn, krav om effektivitet og ekstraarbeid uten kompensasjon, dårlig ledelse, kjedelige repetetive arbeidsoppgaver, osv osv tærer på helsen. Jeg jobber selv på et slikt sted. Hvorfor blir vi værende? Utfordrende arb.marked. Sutring må til for å unngå sykmelding. Du får ikke gjort så mye annet enn å lukke ørene. 

Anonymkode: 1d9b8...4c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...